مشاهدة النسخة كاملة : ما هى احسن كلية ادبية من حيث الشغل ؟؟؟

eslam_2009
10-09-2008, 05:06 AM
اكيد الموضوع ده يهمكوا عشان فى الاول والاخر سواء متخرج من كلية قمة او اى كلية تانية الشغل بعد التخرج .

فياريت كل واحد يقول اقتراحه .

عاشقة الانجلش
10-09-2008, 08:39 AM
انا شايفة السن

basmala
10-09-2008, 04:20 PM
انا شايفه ان الشغل ده من عند ربنا ..ياما فى ناس فى اقتصاد وعلوم سياسيه موش بيلاقوا شغل ..وياما فى ناس فى سياحه وفنادق بيشتغلوا طول السنه

لو الشباب عايزين بجد يشتغلوا هيدوروا ويلاقوا

eslam_2009
10-09-2008, 05:10 PM
شكرا للردود

mostafa1991
10-09-2008, 09:37 PM
اقتصاد وعلوم سياسية englishتخصص اقتصاد لان دة زى تجارة انجلش مع الفارق الكبير طبعا بس دة لية الاولية على تجارة انجلش فى العمل وممككن الخارجية بردو كملحق تجارى او اى جهة اقتصادية ففى مجالات عمل كتير

معهد اسكندريه
10-09-2008, 09:53 PM
انا اوافق مصطفى فى الرد

وانا اشجع اقتصاد وعلوم سياسيه

3amora
10-09-2008, 10:01 PM
اى حاجة فيها رياضة وفن يعنى تربية رياضية معهد السينما كل ده شغله كتير اوى

vampire1188
10-09-2008, 10:32 PM
ايه يا جماعة .. انا شايف انكو مش حاطين .. تجارة ..

غريبة يعني .. بس ماعلينا ..

انا لو هاختار من اللي فوق دول .. هاختار اقتصاد وعلوم سياسية قسم اقتصاد ..

طبعا انا قلت الاختيار دا عشان انا في تجارة .. غير كدا .. ان القسم دا مميز جدا ..

وشغله شبه مضمون في البورصة ..

خاصة ان دفعة سياسة واقتصاد السنة اللي فاتت واخده 800 واحد بس ..

يعني مش حاجة !! بالنسبة لكليات تانية ..

CoMMaNdo
11-09-2008, 12:05 AM
انا شايفه ان الشغل ده من عند ربنا ..ياما فى ناس فى اقتصاد وعلوم سياسيه موش بيلاقوا شغل ..وياما فى ناس فى سياحه وفنادق بيشتغلوا طول السنه

دا احسن رد بصراحه

eslam_2009
11-09-2008, 12:22 AM
انا شايف تقريبا ان كل واحد كاتب كليته

kanzy1
12-09-2008, 09:57 AM
انا شايفة السن
اكيد
من غير لغة متشتغلش
اللفة الاساااااااس

eslam_2009
12-09-2008, 10:08 PM
من الاخر الاغلبية لسياحة وفنادق وعلى فكرة فى كلية السياحة والفنادق بياخدوا اربع لغات تقريبا

earth
12-09-2008, 10:25 PM
انا شايفة السن
اكيد
من غير لغة متشتغلش
اللفة الاساااااااس

معاكىىىىى و كمان فلوسها حلوة و بتشغل حلو اوىىىىىى

بس اضافة اعلام رائعة هى وسياسة و اقتصاد واداب كمان فيها اقسام تحفة

فى المجمل الكيلة بتاعت اى حد فينا حلوة بس لو اجتهدت عشان لو اجتهدت حتلاقى شغل انشاء الله

زبادو
13-09-2008, 12:28 AM
سياسة واقتصاد اصلا ملهاش شغل واسال مجرب انا عندى ولاد خالتى خرجين سياسة واقتصاد وبلا فخر قاعدين فى البيت قسم انجليزى مع ان ابن خالتى جايب تقدير جيد جدا بس عمرى منصحها انا شايفة ان الاول سياحة وفنادق بعد كده السن بعد كده اعلام بعد كده سياسة واقتصاد وبعد كده اثار ده لو اخر حاجة

زبادو
13-09-2008, 12:30 AM
وسورى اللى بيقول ملحق تجارى ده ده اساسا لو عندك واسطة كبيرة يعنى حد من قرايبكم سفير غير كده مفيش وشوف بقى عندنا فى بلدنا سفرة مالية البلد

زبادو
13-09-2008, 12:32 AM
واقتصاد وعلوم سياسية مش زى تجارة انجليزى خالص لو زيها مكنتش دخلت اصلا تجارة انجليزى لان الشغل فى تجارة انجليزى مش محتاج قريبك يكون سفير وغير كده انا ليا صاحبتى داخلة تجارة انجليزى جايبة 97 ادبي عشان لاغية فكرة سياسة واقتصاد اصلا ملقهاش مستقبل خلاص هتطلع ايه يعنى

masr2569
13-09-2008, 05:26 AM
انا برضة شايف سياحة وفنادق ده ليهم مجالات كتييييير اوى فى الشغل وكمان بياخدوا لغات

halem
14-09-2008, 02:32 PM
السن طبعا و بعدها تجاره

lolo eid
21-09-2008, 08:07 PM
كلية تربية احسن كلية من راي لانها هي اللي بطلع الاجيال

mostafa1991
22-09-2008, 12:33 AM
سياسة واقتصاد اصلا ملهاش شغل واسال مجرب انا عندى ولاد خالتى خرجين سياسة واقتصاد وبلا فخر قاعدين فى البيت قسم انجليزى مع ان ابن خالتى جايب تقدير جيد جدا بس عمرى منصحها انا شايفة ان الاول سياحة وفنادق بعد كده السن بعد كده اعلام بعد كده سياسة واقتصاد وبعد كده اثار ده لو اخر حاجة
معلش يعنى ازاى اعلى كلية فى ادبى ملهاش شغل يعنى مش فاهم واللة على فكرة ممكن تكون سياسة شغلها محدود انما اقتصاد شغلة متفرع جدا ممكن فى البنوك الخارجية(واسطة)وسورى يعنى محدش يزعل مفيش اساسا وجهة مقارنة بين اقتصاد انجلش وتجارة انجلش ودى حاجة معروفة يعنى انا واللة مش فاهم تجارة احسن من اقتصاد ازاى يعنى جديدة دى بس ممكن تكونى متحيزلها علشان انتى فيها واكيد كل واحد بيحب كليتة انما مش لدرجة ان اعلى كلية فى ادبى (التوب)تبقى ملهاش مستقبل
بالتوفيق

زبادو
23-09-2008, 08:08 AM
لا ثانية انا اصلا مخنوقة من الكلية ومجموعى اعلى منها بكتير بس اللى مخلانى مستحملاها ان شغلها كتير وعادى اعلى كلية فى ادبي ماثار من كليات القمة وانت شايف يعنى بيشتغلوا وسورى انت كمان فى سياسة واقتصاد وباين انك منحاز ليها لانك لو سالت اى واحد عن سياسة واقتصاد شوف هيقولك ايه وشكرا

زبادو
23-09-2008, 08:11 AM
سورى والحكاية مش بكلية قمة او لا تبقى لما اثار تبقى قبل السن هتقول لا يعنى اثار احسن من السن سورى حضرتك حاسبها غلطططططططططططططط خالص وشكرا انا معايا ناس جايبة 98 ومردوش يدخلوا سياسة واقتصاد وناس مع اختى التؤم فى السن قالوا هنعمل ايه بسياسة واقتصاد لا باين اوى انك المنحاز لكليتك انت بتقول انى منحازة عشان انت بتفكر فى كده حاجة موجودة فيك اصلا

زبادو
23-09-2008, 08:14 AM
وهى اعلى كلية فى ادبي عشان طالبين فيها عدد قليل يعنى اللى بيخشوها 250 واحد تقريبا لكن تجارة انجليزى الف يعنى متقارنش اصلا لو تجارة انجليزى زى سياسة واقتصاد مكنتش دخلتها اصلا

زبادو
23-09-2008, 08:17 AM
ولو بتقارن بين تجارة انجليزى وسياسة واقتصاد من حيث الشغل جاوبنى على سؤال انت لو خريج سياسة واقتصاد ينفع تشتغل فى بنك او فى علاقات عامة او فى شركة بتقول تبقى فى السلك الدبلوماسي ده عاوز واسطة طبعا غير كده ولا حاجة وانا مش معترفة انهم يحطوها كلية قمة وحتى بنستغرب على كده

Tomorrow might not come
23-09-2008, 07:51 PM
على فكرة مش حكاية احسن كلية بس اللى بيحب كلية معينة يبقى دى احسن كلية عنده وشكرا على الموضوع

amirab2008
24-09-2008, 03:31 PM
بصوا يا جماعة طبيعى أى حد حيقول الكلية اللى فيها لأنه هو اللى أختارها و الشغل ده حاجة بتاعة ربنا مش بخريج إيه
هو طبعا الكلية الصح بتديك الدفعة فى المستقبل الكويس بس الرك على الإجتهاد

بس للى بيقول مفيش وجه مقارنة بين تجارة إنجلش و سياسة و إقتصاد أحب أقوله إن مجموعى اتاحلى أنى أختار براحتى بين سياسة و إعلام و تجارة إنجلش
و الحمد لله دخلت تجارة إنجلش لأن الكل و منهم دكاترة جامعة و شغالين فى مجال الجامعات قالولى إن تجارة إنجلش أحسن كتير من قسم إقتصاد إنجلش فى سياسة و إقتصاد لأننا بناخد نفس المناهج و إضافات تانية بتيح لينا نشتغل شغل هما من بيشتغلوه
و بعدين مش معنى أنها بتاخد أعلى مجموع يبقى هى أحلى كلية لأ ده معاناها أنها بتاخد عدد قليل ز لو تجارة إنجلش خدت عددها حتبقى أعلى منها

ده حتى تجارة عربى لو خدت عدد كلية إعلام و لا سياسة و إقتصاد كانت جابت مجموع طب
فالموضوع مش موضوع مجموع ابدا
و النهاية كل واحد ختار الكلية اللى حبها و ربنا يوفقنا كلنا

mostafa1991
24-09-2008, 04:52 PM
بصوا يا جماعة طبيعى أى حد حيقول الكلية اللى فيها لأنه هو اللى أختارها و الشغل ده حاجة بتاعة ربنا مش بخريج إيه
هو طبعا الكلية الصح بتديك الدفعة فى المستقبل الكويس بس الرك على الإجتهاد

بس للى بيقول مفيش وجه مقارنة بين تجارة إنجلش و سياسة و إقتصاد أحب أقوله إن مجموعى اتاحلى أنى أختار براحتى بين سياسة و إعلام و تجارة إنجلش
و الحمد لله دخلت تجارة إنجلش لأن الكل و منهم دكاترة جامعة و شغالين فى مجال الجامعات قالولى إن تجارة إنجلش أحسن كتير من قسم إقتصاد إنجلش فى سياسة و إقتصاد لأننا بناخد نفس المناهج و إضافات تانية بتيح لينا نشتغل شغل هما من بيشتغلوه
و بعدين مش معنى أنها بتاخد أعلى مجموع يبقى هى أحلى كلية لأ ده معاناها أنها بتاخد عدد قليل ز لو تجارة إنجلش خدت عددها حتبقى أعلى منها

ده حتى تجارة عربى لو خدت عدد كلية إعلام و لا سياسة و إقتصاد كانت جابت مجموع طب
فالموضوع مش موضوع مجموع ابدا
و النهاية كل واحد ختار الكلية اللى حبها و ربنا يوفقنا كلنا
باتوفيق جميعا كل واحد مقتنع بكليتة ومحدش حيعرف يقنعة بغيرها مادام كل واحد مستريح فى كليتة خلاص
بالتوفيق

ashraf abdo
06-10-2008, 01:45 PM
انا شايف اللي معاه لغة يقدر يشتغل بسرعة

فرسان الحق
15-10-2008, 10:30 PM
انا فى تجاره و لكنى شايف ان تجاره فى مجال الشغل احسن لان فى اى مؤسسه فى العالم بيحتاجوا محاسبين
انما ممكن تلاقى اماكن مفيهاش مهندسينو ممكن تلاقى اماكن ما فيهاش خريجى السن او سياسه و اقتصاد او سياحه انما هتلاقى فى اى مكان فى العالم محاسبين و كمان ممكن تشتغل فى البورصه لما تتخرج من تجاره و ساعتها هتاخد مرتبات خياليه

فنكوشه المنكوشه
15-10-2008, 10:33 PM
هو عمتا انتا اساسا مش هتلاقي شغل خالص
لكن التجاره افضل كليه تدخلها
لانك مش هتشتغل ايه
هتفتح محل
هتقف عن حد
هتعمل مشروع ضغير دا اخرك
وكل دا داخل منظومه التجاره
هي صعبه اينعم بس مش مستحيله ييعني انك تنجح فيها دا لو ركزت

reda_mafia50
15-10-2008, 10:35 PM
اكيد سياحه وفنادق

CoMMaNdo
17-10-2008, 12:44 PM
هيا الحقوق مش من ضمن الكليات ليه :d

Rambo_Uranium
22-10-2008, 01:48 PM
من رأى المتواضع ان الاقتصاد والعلوم السياسيه اكتر كليه ادبيه فيها شغل
بعدها على طووووووووووووووووووووووووول
كليه السياحه والفنادق

mostafa1991
22-10-2008, 05:43 PM
كليه السياحه والفنادق
الحمد للة اخيرا لاقيت حد فاهمنى

A7med El-masry
10-11-2008, 04:50 PM
والله انا اعتقد الالسن ولكن في الادبي كله بيتساوى في الآخر من وجهة نظري
الا الفهلوي اللي يلعب بالبيضة والحجر

eslam_2009
11-11-2008, 02:05 AM
ما زالت الاراء مختلفة
انا شايف ان كلية السياحة والفنادق هى احسن كلية ادبية من حيث الشغل وده من الاخر هتقولولى الالسن احسن هاقولكوا فى السن بياخدوا لغتين وبس يعنى متاح لهم مجال الترجمة والتدريس فقط
اما سياجة وفنادق بياخدوا لغتين برضو غير بقى مواد التخصص بتاعة كل قسم يعنى متاح لهم مجالات كتييييييرة اوى فى الشغل وكمان مرتبات الخريجين جامد اوى ده موظف حجز تذاكر الطيران بياخد من 1000 لـ 2500 جنية فى مصر اما فى السعودية بياخد من 2500 لـ 3500 ريال سعودى وعلى فكرة الوظيفة دى متوفرة فى سوق العمل غير بقى الوظائف التانية .

ymymym
01-12-2008, 01:09 PM
انا مثلا من رايي كليه التجاره ليها وظائف كتيره وفي اي مكان تقدر تشتغل علي طول وبرضه خصوصا لو تجاره انجليش تخصص الانجليزي بتلاقي شغل فوري في اي مكان بتلاقي شغل

هانى الشرقاوى
01-12-2008, 09:11 PM
أعتقد انها الالسن بس بشرط ان خريجها يكون متمكن من اللغة اللى درسها فى الجامعة

TWO EM
23-12-2008, 12:10 AM
:(
طب وكليـــة التربية فييين
والله زعلتووني .. ريللي ايم سو ساد

Dr. Toka
26-12-2008, 10:18 PM
انا اعتقد انها السن لان ليا قربتى السن واول مخلصت لقت شغل بسهوله لكن اعلام عشان تشتغل لازم واسطه غم ان حلمى ادخل اعلام واكون صحفيه بس ناس كتير قالولى لازم واسطة مش عافة انا عايزة اعرف رايكم وعايزة اعرف ادخل علمى ولا ادبى مع العلم انى كويسه فى المواد العلمية والادبية وبحب الاتنين

takytoto
15-01-2009, 07:00 PM
:angry2: الى عمال يقولى تجارة والى اقتصاد وعلوم سياسية على فكرة مفيش احسن دلوقتى من المدرسين (كلية:av4056bb7jp3:التربية) يعنى وتبقى احسن واحسن لو كانت مواد جامدة زى الرياضة مثلا والعربى والانجليزى دى المجالات الى ممكن الواحد
يلاقى شغل مع احترامى لكل الكليات التانية

_NADER_
22-01-2009, 12:32 AM
انا من رأيى سياحة وفنادق
وخصوصا ان السياحة دلوقتى فى مصر بقت خير لينا كلنا

الاستاذ/توفيق عزت عبدالعزيز
27-02-2009, 07:48 PM
تربية نوعية بجميع اقسامها
تربية ..آداب ( اقسام لغات او اعلام و صحافة )
احتمال تجارة
فقط

الاستاذ/توفيق عزت عبدالعزيز
27-02-2009, 08:43 PM
سياحة و فنادق ايضا ممتازة و مطلوبة
علوم بكل اقسامها و خاصة لو تاخد دبلومة بعدها اكثر تخصصا
حاسب آلى من جميع كلياته ( علوم - حاسبات و معلومات - هندسة - معاهد خاصة )
ملحوظة : فى تعيينات الازهر الجديدة - يقبلوا بكالوريوس المعاهد الخاصة ( بشرط قسم حاسب آلى )
ابعد عن : الحقوق - التجارة نوعا ما - خدمة اجتماعية - : ليس لهم عمل و لا مطلوبين

مجدي صفوت
25-03-2009, 05:30 PM
انا شايف ان احسن كلية للمستقبلهى حقوق لان شغلها مضمون دة غير ان الاول من سنتين تقريبا ادبى دخل حقوق ومرتبطش بمجموعه

انطون الزملكاوى
27-03-2009, 07:17 PM
يا جماعة انا احترت انا فى ثالثة ثانوى وكان نفسى فى تجارة انجلش لان من وجهة نظرى انها جامدة اوى فى الشغل
لكن تناقض الاراء دا خلانى اتشتت مع العلم ان بابا محامى وعايزنى ادخل حقوق وكمان مع العلم ان مجموعى يحصل السن لو بقى زى ماهو مجموع تانية
عايز اعرف رايكم

انطون الزملكاوى
27-03-2009, 07:19 PM
ارجو الرد سريعا وعايز اراء منطقية ومقنعة وتكون منظمة علشان ما تشتتش

Eslam_Tourism
12-04-2009, 08:51 PM
يا جماعة انا احترت انا فى ثالثة ثانوى وكان نفسى فى تجارة انجلش لان من وجهة نظرى انها جامدة اوى فى الشغل
لكن تناقض الاراء دا خلانى اتشتت مع العلم ان بابا محامى وعايزنى ادخل حقوق وكمان مع العلم ان مجموعى يحصل السن لو بقى زى ماهو مجموع تانية
عايز اعرف رايكم

تجارة انجلش جامدة فعلا ولو دخلتها هتلاقى وظيفة علطول وعلى فكرة وزير التعليم العالى شخصيا بينصح بيها

والسن برضو حلوة بس شغلها مش متوفر قد كده لان مجالها اللغات فقط بس انت الصراحة بتطلع منها فاهم لغة جامد اووووى بس مفيش مجال تانى غير كده وهو ده عيبها

وسياحة وفنادق حلوة برضو وتعتبر اسهل كلية فى الكليات الادبية كلها بس ده لو دخلت قسم سياحة لكن لو دخلت قسم ارشاد سياحى هتتنفخ فيها لانهم بياخدوا تاريخ بالانجليزى وحاجة غم الصراحة وشغلها حلو برضو ومتوفر بس تجارة انجلش احسن برضو مع انى فى كلية سياحة وفنادق

sannofa
15-04-2009, 04:24 PM
أنا بقى اللى احترت منكوا كلكوا انا بقى اللى لسة فى ثانوى وكل الناس حيرتنى اللى يقول اقتصاد وعلوم سياسية واللى يقول تجارة انجل واللى سياحة وفنادق كل واحد برأى انا بجد احترت ومش عارف ادخل اية ... أرجوكم زى ماشتتونى قولولى ادخل اية ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

eslam_2009
25-04-2009, 09:36 AM
أنا بقى اللى احترت منكوا كلكوا انا بقى اللى لسة فى ثانوى وكل الناس حيرتنى اللى يقول اقتصاد وعلوم سياسية واللى يقول تجارة انجلش واللى سياحة وفنادق كل واحد برأى انا بجد احترت ومش عارف ادخل اية ... أرجوكم زى ماشتتونى قولولى ادخل اية ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

تجارة انجلش كلية القمة فى الادبى من الاخر يعنى وده حسب اللى بشوفه مفيش حد اتخرج منها وأعد فى البيت بيشتغلوا فى كل حاجة (بنوك , شركات السمسرة او البورصة , وشركات الاستيراد والتصدير , ........) .

وبعدين حكاية الكليات دى حاجة ترجعلك فى الاخر ومحدش ينسى ان الكلية اللى هايخشها ممكن تكون صعبة او سهلة يعنى متبصوش للكلية من حيث التوظيف وبس .

GeNeRaL MB
28-04-2009, 01:55 AM
ايوه انا فى تجاره انجلش وكل الدكاتره بيقولنا كده الكليه الوحيده الى ليها شغل دلوقتى بس شغلك كلو بره مصر

إبن النيل والتاريخ
29-04-2009, 12:31 PM
مع إحترامى للجميع من وجهة نظرى السؤال الخطأ يؤدى إلى إجابة خاطئة ، ودخول الكلية ليس من أجل العمل وإنما من أجل التحصيل العلمى ، والجزئية الأخيرة قد تطرح بابا واسعا للنقاش وهو هل دخول الكلية من أجل العمل أم الشغل ، لا شك أن الآراء ستتضارب ، وإذا اتفقنا على إجابة هذا السؤال وأعتقد أنه مستحيل ، فستكون الإجابة على سؤال حضراتكم سهلة للغاية .
لأننى من وجهة نظرى دخلت "التخصص" الذى أحلم به لإقتناعى بأن قدراتى ومهاراتى فيه ، وأن التخصصات الأخرى لن أستفيد أو أفيد ، والحمد لله . لذلك أنصح كل طالب بأن يدخل الكلية التى سيتطيع أن يظهر قدراته وغبداعاته المختلفة بغض النظر عن المقابل المادى ، فالراحة النفسية لا تقدر بثمن .

إبن النيل والتاريخ
29-04-2009, 12:36 PM
تصويب

العمل والشغل والصحيح العلم والعمل أو العلم والشغل .
وغبداعاته = وإبداعاته

S-a-R-A
18-05-2009, 12:10 PM
كلية اقتصاد وعلوم سياسية

Ra-Shere
21-05-2009, 10:54 PM
لولا اختلاف الآراء لبارت السلع

بالنسبه للكليات فكلها كويسه جدا

وبالنسبه للشغل فدي ارزاق في وفي

بس من وجهه نظري كليه التجاره من حيث الشغل

وركزوا معايا انا بقول الشغل مش المرتبات

لان كل مكان محتاج محاسبين وسكرتاريه

اما بالنسبه للمرتبات

فأفضل كليه الاقتصاد والعلوم السيايسه

ده مجرد رأي لا اكثر

eslam_2009
28-05-2009, 09:30 PM
كويس ان انا كتبت الموضوع ده عشان يبقى دليل استرشادى للطلبة اللى لسه هيدخلوا الكلية ,,, ويحتاروا اكتر !!!

بس انا الصراحة شايف اقتصاد زى تجارة , وعلوم سياسية زى حقوق يعنى كلية الاقتصاد والعلوم السياسية = حقوق + تجارة ,
بس هى مركز واسم ومحموع يعنى اسمك خريج سياسة واقتصاد جامدة برضو .

بس انا انصحكوا ادخلوا تجارة انجلش هى اللى بتجيب من الاخر .

sosa english
02-06-2009, 12:51 PM
[تربيه
تربيه
تربيه
حسن كليه

sannofa
03-06-2009, 12:40 PM
بصوا بقة انا اللى شايفة ان كل واحد بيختار كليتة عشان يقنع نفسة بيها لكن كل واحد شايف كليتة كويسة فى احسن منها يعنى اللى بيقول ان سياسة وأقتصاد = حقوق وتجارة معلش يعنى جة يبقة مابيفهمش لأن دلوقتى أكتر اللى مش لاقيين شغل خريجى حقوق وتجارة عربى وأنجلش بس هما اللى بيشتغلوا لو جايبين تقدير كويس وكلية سياسة وأقتصاد شغلها مضمون جدا ومرموق جدا لو تفوقت فيها وجبت تقدير كويس وعلى العموم الواحد لو فى كلية زراعة وجاب تقدير كويس واثبت نفسة هايعمل اى حاجة فى الدنيا بلاش نتلكك فى الكلية وليها شغل ولا ملهاش مافيش حاجة ماليهاش امال اتعملت لية بس بردو انا شايف سياسة واقتصاد كلية قمة وبعديها سياحة وفنادق وبعدين تجارة وأخر كلية ممكن تفكر تددخلها هيا حقوق وخدمة أجتماعية . وربنا هايفقنا كلنا بس كلكوا شدوا حيلكوا من بدرى وماتمشوش بدماغ حد تانى امشى ورا اللى بتحبة وهاتعرف تمشى فية مهما كان الكلام علية اللى بيمشى ورا كلام الناس عمروا مابيفلح ....:078111rg3:

GAMALEWEES
05-06-2009, 11:48 PM
واللة لو دخلت اية برضة مش هتشتغل هما كانو القبلكم اشتغلوا علشان انتو تشتغلوا و العايز يشتغل بالواسطة يعنى كل الكليات محصلة بعضها و منكرش ان انا عايزة ادخل كلية كويسة جدا لان مجموعى كان جايب السنةالفتت فى ثانية لوحدة من غير السنة دى يدخلنى تجارة انجلش او تربية او اداب

eslam_2009
06-06-2009, 09:23 PM
واللة لو دخلت اية برضة مش هتشتغل هما كانو القبلكم اشتغلوا علشان انتو تشتغلوا و العايز يشتغل بالواسطة يعنى كل الكليات محصلة بعضها و منكرش ان انا عايزة ادخل كلية كويسة جدا لان مجموعى كان جايب السنةالفتت فى ثانية لوحدة من غير السنة دى يدخلنى تجارة انجلش او تربية او اداب

لو كل طالب قال لنفسه كده وهو فى لسه فى ثانوى مش هيخش كلية قمة ولا حتى تجارة , لاننا هنبقى محبطين بحكاية الواسطة والبطالة والكلام ده , وطبعا كل واحد فى ثانوى عارف اللى مفيش شغل بس احنا بنذاكر ونخش كلية حلوة عشان لو فى فرصة جتلنا منجيش نعيط بعد كده و...

اصل حكاية الحصول على مؤهل عالى فى الزمن ده اقل حاجة .

بس انت برضو معاك حق فى حكاية الواسطة دى بس احنا بنعمل اللى علينا والباقى على ربنا وان الله لا يضيع اجر من احسن عملا .

حسين المغربى
07-06-2009, 06:06 PM
ولا كليه
مفيش شغل فى بلدك الوقتى بالشهاده !!!!!!!!!!!
متستغربش الوقتى تتخرج وتشوف بنفسك
مسنعجل ليه

Eslam_Tourism
12-06-2009, 05:50 AM
انت تتخرج من تجارة وتاخد icdl اللى بقت اجبارى فى زمنا ده وتاخد ...........الخ

وفى الاخر تروح لبنك واكيد هتلاقى طابور المتقدمين للوظائف تخش هتلاقى خريج اقتصاد على خريج معاهد تجارية وجامعات خاصة وغيرهم وبعد كده تروح لشركة تانية تلاقى الجماهير الغفيرة من المتقدمين عشان الوظائف وده طبعا مظهر اساسى لكل خريج دلوقتى وده طبعا المنظر اللى هاشوفه بعد ما اتخرج واعد سنتين تلاتة.........

دلوقتى لازم يكون شعار كل طالب جامعى لا للاحباط ......

كلمة قالها السيد الرئيس القادم جمال مبارك البطالة هتزيد الايام القادمة .

وحتى الطب والهندسة البلد تلاقى دلوقتى اللى قلب بيته مكتب هندسى واللى عمال يكشف على قرايبه بيجرب فيهم بس ربك هو الرازق ولازم نكون رافعين شعار " لكل مجتهد نصيب "

بس هى ساعات بتجى كده فرص متتعوضش يعنى مثلا فى واحد قريبى خريج اداب قسم اعلام شغال دلوقتى برة مصر وبمرتب فل 2000 دولار بس هو خريج من 6 سنين يعنى صبر ونال .

يا جماعة احنا فى مصر ام الدنيا بلد العجائب .

الاسطورة
12-06-2009, 06:20 AM
الموضوع ده ضحكنى جدآ جدآ على فكرة
الاخوة اللى بيقولولك تجارة انجلش احسن من اقتصاد وعلوم سياسية
هههههههههههه
ايه يا جدعان صح النوم انتوا مهيسين ولا ايه
تيجى ايه تجارة انجلش جنب اقتصاد وعلوم سياسية
الحكاية دى عاملة زى اللى بيقارن تامر حسنى بالهضبة عمرو دياب !!

ربنا يوفق الجميع وان شاء الله الكل يشتغل ف احسن حاجة

د\ الاء
18-06-2009, 08:08 PM
انا هضيف رأيي بس هو مش ضمن الكليات المقترحه فوق
انا عندي كليه تربيه نوعيه قسم حاسب الي
ملهاش حل
الحاسب نزل ماده اساسيه وبيضاف للمجموع وهيحتاجوا مدرسين
والتعاقدات شغاله زي الفل
تعاقد قابل للتجدي ولك الحق في التثبيت بالاضافه للحصول علي امتيازات المدرسين زي الكادر
ده من وجهه نظري

riham_eg
08-07-2009, 11:01 PM
لو سمحت حد يرد عليا انا كنت فى تالته ثانوى ومجموعى هيبقى فى التمانينات وعايزه اعرف ايه الكليات المتاحه وايه اقسامها ومجال الشغل فيها
please ساعدونى حاسه انى مشتته جدا

Łosт Mεмoяч
09-07-2009, 11:22 AM
الموضوع ده ضحكنى جدآ جدآ على فكرة
وانا كمان والله
تيجى ايه تجارة انجلش جنب اقتصاد وعلوم سياسية
الحكاية دى عاملة زى اللى بيقارن تامر حسنى بالهضبة عمرو دياب !!
تشبيه فى مكانه
الكل يشتغل ف احسن حاجة
هو فى شغل اصلا

بجد حضرتك عندك حق
ايه الكلام ده
ده اصلا ال عايز يدخل اقتصاد وعلوم سياسيه لازم يكون
معه وسطه+مجموع طبعا

العفريت العفريت
09-07-2009, 09:20 PM
علي فكرة من رايي الشخصي اذا كان رجل يدخل يدخل تجارة او سياسة واقتصاد بس خلي بالك ان السياسة والاقتصاد عاوزة وسطة واحنا الحمد لله وسطتنا ربنا
ولو بنت تخش كلية ( دار العلوم ) دي كلية محترمة مش ببس للبنات والله لاولاد كمان دي بتعلمنا امون حياتنا الدينية الدنيوية والله كلية حلوة قوي

dengwan
17-07-2009, 08:14 AM
اضافة بسيطة مش اى حد خريج اقتصاد يعرف يشتغل الا اذا طالع الاول او نقول من العشرة الاولئل او يكون معاه وسطة عشان يقدر يشتغل لان مش اى حد بيشتغل فى وزراة الخاريجة و كدا زى حقوق لو جيبت كلوا امتياز تبقى وكيل نيابة بس لازم بردو وسطة لانك ممكن متقبلش لاى سبب هو دة النظام و اكيد الكل عارف كدا الحل الوحايد اننا نسبها على ربنا و نقول انشاء الله و رنا يسهلها من عندة و الفى الخير يقدمة ربنا

ReeM.
21-07-2009, 01:03 PM
ممكن اعرف انهى كليه احسن اداب ولا تربيه اساسي (تربيه اساسي مش عام) ياريت الرد وشكرا

ذهقان من الثانويه
22-07-2009, 12:51 PM
يا جماعة انا فى تالته ثانوى وخلصت ونجحت الحمدلله مجموعى 83 فى الميه مش هيدخلنى تجاره انجليش طبعا وانا عرفت ان الأحسن منها سياسة واقتصاد وفى واحد قريبى فى الخارجيه وعمال يزن علية انى ادخل سياسة واقتصاد جامعة 6 اكتوبر خاص ومصاريفها رخيصة جدا كمان فانا بقول ايه رأيكم بما انى مش هلحق تجارة انجلش ايه رأيكم ادخل سياسه واقتصاد جامعة 6 اكتوبر ياريت الى عارف حاجة يقولى

invent_yas2020
23-07-2009, 03:29 AM
طب واللى مش عارف يحب ايه ويبعد عن ايه ده يبقى يعمل ايه وكمان جايب 77.9%

invent_yas2020
23-07-2009, 03:32 AM
كل اللى بيقول رايه ياريت يكون اكثر حيادية وليس بانحياز ويكون لديه فلسفة فى التفكير

hapo2007
30-07-2009, 02:39 PM
مش حكايه قمه وقاع حكايه انا حابه ايه مهما كان هنجح فيه طبعا بعد مشيئه الخالق و الشغل ده بتاع ربنا ممكن اكون طب مش سياسه وفاشل ايه المشكله التوفيق من عند ربنا وعن رايي السن لانها مش مرتبطه بوظيفه واحده ممكن ترجمه او تدريس او ارشاد او مجال البنوك يعنى التعدد ده اكيد شئ مميز وربنا مع الجميع

عطر الجنه
30-07-2009, 11:05 PM
يجماعه حد يرد عليا بسرعه انا عايزه اعرف تجاره انجلش بيلزموا مجموع انجلش اد ايه وهل تجاره انجلش احلي ولا علوم وايه اقسامهم انا تنسيقي هيخلص يوم الحد حد يرد عليا بسرعه للاهميه

مصطفيانا
31-07-2009, 01:56 AM
يا جماعة لوسمحت حد يرض عليا عن اى شغل اطلع به من كلية الاثار
انا لسه هاخشها

Eslam_Tourism
31-07-2009, 03:06 AM
كلية الاثار كلية جامدة فى دراستها وفرص عملها قليلة جدا , هتشتغل اه يعنى مفتش اثار صعبة اوى دى وكمان واسطة وحاجات تانية ولا هتشتغل معيد فى الكلية ولا فى المجلس الاعلى للاثار اللى رئيسه حواس مش بيعترف بخريجى كليات الاثار زى ما قريت فى الجرايد .
الشغل فى كلية الاثار مش مضمون خالص

hapo2007
01-08-2009, 12:43 AM
السسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسس سسسسسن
هى وبس

menash
06-08-2009, 07:48 PM
اولا كلية الالسن كلية مش سهل+ان شغلها مش مضمون وعشان نكون صرحا اى مكان نظيف النهاردة عشان تدخلة محتاج واسطة + تقدير كويس اخر سنة وفى وجهة نظرى تجارة انجليزى فيها معدلات عمل كبيرة جدا دة غير انك ليك شغل فى البنوك مانا اخواتى واحد خريج اقتصاد وبيشتغل شغلنا ما لهاش علاقة بالكلية اللى كان فيها والتانى خريج تجارة انجلش وبقى مدير فى البنك
وفى النهاية الارزاق على اللة

بارقة امل
25-08-2009, 01:02 AM
الالسن وسياحة وفنادق هما احسن حاجة وطبعا تجارة انجليزي مطلوبين اوي

ماما ميا ميا
26-08-2009, 06:43 AM
انا شايقة سياسة واقتصاد لان شغلها مضمون

Rambo adel
05-09-2009, 06:05 PM
ما زالت الاراء مختلفة
انا شايف ان كلية السياحة والفنادق هى احسن كلية ادبية من حيث الشغل وده من الاخر هتقولولى الالسن احسن هاقولكوا فى السن بياخدوا لغتين وبس يعنى متاح لهم مجال الترجمة والتدريس فقط
اما سياجة وفنادق بياخدوا لغتين برضو غير بقى مواد التخصص بتاعة كل قسم يعنى متاح لهم مجالات كتييييييرة اوى فى الشغل وكمان مرتبات الخريجين جامد اوى ده موظف حجز تذاكر الطيران بياخد من 1000 لـ 2500 جنية فى مصر اما فى السعودية بياخد من 2500 لـ 3500 ريال سعودى وعلى فكرة الوظيفة دى متوفرة فى سوق العمل غير بقى الوظائف التانية .

السلام عليكم
انت مشترك علي منتدي طلاب المحروسة ياريت بس ياعم الكلام دا من طلاب ودكارتة عندكوا انتوا مش بتتعمقوا في اللغاة اووووووووووو ي ونادرة لما حد عندكوا بيطلع معا لغة كويس وبعدين احنا عندنا مثلا واحد صحبي السن صيني بياخد 7 الالف جنيه فيالشهر

Rambo adel
05-09-2009, 06:43 PM
ازيك هاااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااابو انتي ورايا ورايا

eslam_2009
05-09-2009, 08:28 PM
السلام عليكم
انت مشترك علي منتدي طلاب المحروسة ياريت بس ياعم الكلام دا من طلاب ودكارتة عندكوا انتوا مش بتتعمقوا في اللغاة اووووووووووو ي ونادرة لما حد عندكوا بيطلع معا لغة كويس وبعدين احنا عندنا مثلا واحد صحبي السن صيني بياخد 7 الالف جنيه فيالشهر

انت هتقولى !!! ما انا عارف ان كلية سياحة وفنادق مبتتعمقش فى اللغة ولكن فى ايدك تقوى لغتك عن طريق حاجات كتير جداااااااااا زى الكورسات والشهادات المعتمدة والحاجات دى مغرقة البلد وبعدين احنا لو انعمقنا قى اللغة زى الالسن يبقى هنسقط كل سنة لاننا بندرس حاجات تانية كتير زى اعمال شركات السياحة وجغرافيا وادارة ومحاسبة

بس انا بقول ان الالسن يعنى متاح لهم الشغل فى الترجمة الفورية وحتى شغل الارشاد السياحى هيبقى صعب عليهم لانهم مبيدرسوش التاريخ والاثار ولكن بيدرسوا لغة فقط ,,,

ده حتى نقابة المرشدين السياحيين بتدى رخصة الارشاد السياحى علطول لخريجى كلية سياحة وفنادق قسم ارشاد

وكمان اللغة فى الزمن ده حاجة فرعية مش اساسية ,,, يعنى من الاخر الاخر خريج الالسن لو ملقاش شغل فى الترجمة الفورية او التدريس او اى حاجة بتعتمد على اللغة فقط , هيحتاج خبرات كتير ياخدها عشان يشتغل فى وظيفة تانية

Dr|shereen
05-09-2009, 09:10 PM
انا اسمع ان خريج سياسه واقتصاد مرشح انه يكون سفير دى حاجه انا اعرفها من زمان وبالنسبه لالسن سمعت مرشد سياحى او مترجم بس بالنسبه للبنات مرشد سياحى مش حلوه ومترجمه عايزه واسطه للشغل فى شركات السياحه وبالنسبه للاعلام صحفيه حلوه جدااا انا كان نفسى اكون صحفيه بس سمعت بردك انها واسطه عشان اكتب فى جرنان محترم واسمى يتكتب فى الصفحه الاولى الصراحه ادبى فيه كليات جميييله جدااا بس محتاجه واسطه عشان الشغل لكن المرتبات حلوه جدااا بيقبضوا احسن من بتوع صيدله وطب بس العائق الوحيد الواسطه وده كان مجرد راي

الأميـرمحمد
11-09-2009, 04:00 PM
تجارة ان شاء الله _ اقتصاد وسياسة
والله الموفق
لكن السن _ اعلام _ اثار _ سياحة انا مش محبهم ومش بحب شغلهم

moustafa4english
12-09-2009, 06:02 PM

amiro4u
18-09-2009, 03:08 PM
سياحة و فنادق حلوووووووووة اوى كمان بس قسم الارشاد بس لازم يكون معاك لغات ع الاقل 4 لغات

shimaa2009
19-09-2009, 09:58 PM
على فكره انا من وجهه نظرى احسن كليه اللى انت تدخلها وانت حبيبها وتدخل القسم اللى انت بتحبه بجد هتلاقى راحه جامده ومش شرط ان يكون الاقسام المعروفه هى دى الحلوه الواحد يعمل اللى عليه ويسيب الباقى على ربنا وان الله لايضيع اجر من احسن عملا وربنا يوفق الجميع

ahmed_nadder2003
19-09-2009, 10:19 PM
والله يا جماعة انا اسمع لاهل ادبى مفيش احسن من تجارة انجليزى والله انا ليا واحد اعرف كان طالع الاول على الفيوم دخل تجارة انجليزى

متعاقده مخنوقه
26-09-2009, 03:21 AM

انا شايفه انك تدخلى اى كليه ماعدا كليه تربيه

دى نصيحه لوجه الله:d

ولو كانت السنين بترجع لورا عمرى ماكنت هفكر فيها اساسا

ولا هحطها فى رغباتى

فاختارى الكليه اللى تعجبك وبالنسبه لموضوع الشغل دا بقى

فبصراحه هو مش مضمون فى كل الحالات

من منm
26-09-2009, 08:43 AM
انا شايفة ان كلية الالسن لها فرص اكبر فى الشغل لأن اللغة بقت ضرورية جداوكمان اى شغل يشترط ان يكون معاك لغة:blush:

من منm
26-09-2009, 08:59 AM
انا شايفة ان كلية الالسن لها فرص اكبر فى الشغل لأن اللغة بقت ضرورية جداوكمان اى شغل يشترط ان يكون معاك لغة:blush:

eng.ahmed55
29-09-2009, 12:32 PM
هو طبعا الكلية اللى انت حاسس انك هتنجز فيها
بس من حيث الشغل الكتير
انا شايف ألسن

يارا95
29-09-2009, 12:48 PM
انا عن نفسى افضل اعلام بس متخرجين كتير مش لاقين شغل

يارا95
29-09-2009, 12:54 PM
انا بسلم على هبة الحداد بنت بلدى من انوش

هبة الله 26
29-09-2009, 06:48 PM
انا بحب كلية الاعلام جدا بس باقول ان كلية سياحة وفنادق بيشتغل اكتر وميرسيه جدا لانوش يا احلى بنوتة بنت بلدى

shimaa2009
02-10-2009, 07:15 PM
انا اعتقد احسن كليه عشان تشتغل الكليه الى تتطلع منها واستفدت منها ما ياما ناس بطلعو من الكليات ومش عارفين اى حاجه الواحد بيتعلم للعلم مش للشغل وعلشان كده كله بيطلع يقعد على القهوه علشان المدارس بطلع غشاشين لو كل واحد قدر نفسه وعرف ميوله ودخل المجال اللى ميال ليه ومش يبص للمجتمع ولا لنظره الناس ليه الكليه بخرجيها مش الكليه بالكليه

be easy
08-11-2009, 01:13 AM
بصراحه انا شايفه ان فعلا تجاره انجلش شغلها جااااااااااامد جداااااااااااا

طالب بالخارج
23-12-2009, 08:50 PM
طب معلش ممكن سؤال بتوع الألسن دول بيشتغلو إيــــــــــــ؟ــــــــــه معلش عايز رد بسرعة لو سمحتو

ثانيا: مين أحسن إعلام ولا ألسن

وشكرآ

nahda2008
25-12-2009, 05:00 PM
احن كلية فى الشغل كلية التربية لانك لو مشتغلتش فى الحكومة هتدى درس فى بيتك

Mahmoud_Nassar
04-01-2010, 12:47 PM

هانى وقع فى البير
قصدى
شادى نام على السرير
يوووووووه
قصدى
هابى نيو يير
ههههههههههههههه
كل سنه وانتو طيبين جميعا
وان شاء الله يكون عام سعيد علينا
ان شاء الله
يارب يكون وش السعد والنجاح السنة دى
بأذن الله
ياريت اكون احسن صديق ليكو بأذن الله
وكل سنه وانتو طيبين

http://www.alltalaba.com/board/style_emoticons/default/blowup.gif

مستشار محمود نصار

عمرو الزيرو
28-02-2010, 01:35 PM
السلام عليكم ايها القوم

موضوع لذيذ بس مفيش تفاعل او اب ديت

اولا انا خريج كليه الالسن قسم المانى ولغه تانيه انجلش

وطبعا نزلت سوق العمل وعرفت مين اللى مطلوب ومين اللى مش مطلوب

بصوا هجبلكم من الاخر

تجاره انجلش اول ناس بتشتغل فى الشركات والبنوك ولو الزمن يرجع بيا كنت هخشها

ثانيا السن باقسامها ولكن اللى يتخرج كويس فى اللغه هو ده اللى فرصته بتبقى جباره وبياخد مرتب مش اقل من 2800 جنيه وده اقل مرتب بس يكون كويس فى لغه تخصصه ومجاله
مش سياحه بس زى مشفت رد من عضو بتاع سياحه لسه نيو ميعرفش حاجه
بتوع لغات شغلهم مش قاصر على السياحه لالالا لان ده قصر فهم
بتوع لغات ليهم سياحه
او اتخن شركه
اتخن بنك
القريه الذكيه
اكسيد
فودافون
موبنيل
اتصالات
اى مكان الاولويه بيكون لبتاع لغات

اما اقتصاد وعلوم سياسيه فاللاسف كليا اسم فقط ومحدش منهم بيشتغل
اما حكايه ايه يتعين فى سفاره او يكون سفير فده ضرب من الاحلام

اما لو راح قدم فى بنك ولا حاجه فبيفضلوا بتاع تجاره انجلش
صراحه كليه فكسانه لان شفت الخريجين منها فى مجال شغلى معندهمش اى امكانيات

بتوع السن نصيحه... متتخرجش من الكليه الا وانت لغه التخصص بتاعتك 90% لسننج وسبكينج
تاخد بقه كورس
تروح تمارس
تعمل اى حاجه
ولو وصلت للمرحله دى هتروح تقدم فى اتخن شركه

عندنا فى القريه الذكيه فى بروجكتات المانى مثلا بيجروا وراء واحد بيتكلم المانى كويس ومرتب مش بيقل عن 3800

بس خلونا نقول اللى لينا واللى علينا
اغلبيه الناس بيتخرج من السن ضعيف فى تخصصه

ربنا معاكم

der arzt
11-03-2010, 12:29 AM
عاشق الالسن بدون كلام هي الاحسن

eslam_2009
17-03-2010, 06:18 PM
ياريت مشاركات اكتر من خريجى الكليات الادبية , ويقولنا تجربته مع سوق العمل فى مصر وخارج مصر

وربنا يوفقنا جمعيا

الجمالwالباكي
31-03-2010, 08:10 PM
بصراحة الادبي كلو على بعضو مفهوش حاجة عدلىيعني تجارة زي ميكانيكا هههههههههه

الجمالwالباكي
31-03-2010, 08:15 PM
بصرااااااااااااااحة ولا كلية ادبي عدلى يعني تجارة زي ميكانيكا اقعدو سكتين والنبي ههههههههههههههه

star 2020
05-04-2010, 10:53 AM
لا انا من وجهة نظرى هى اعلام احسن كلية فى ادبى كله

احمد247
18-05-2010, 11:36 PM
انا اوافق علي سيايه واقتصاد
انا والدي ملحق
بس انا مش عاوزه واسطه من حد
واريد اعتمد علي نفسي

طريقى الى التفوق
19-05-2010, 04:32 PM
انا طالبة فى اولى ثانوى وانا رأيى السن هى احسن كلية فى ادبى بالنسبة للشغل\
وبالتوفيق لينا كلنا فى اى مجال وفى اى كلية

aboelmagd ahmad
26-06-2010, 01:34 PM
This is a stupid question no comment

eslam_2009
04-07-2010, 09:04 PM
Thanks for all comments

Free Love
13-07-2010, 08:24 PM
مفيش احسن من التجاره الشعب المصري كله داخلها

abdo7610
22-07-2010, 03:56 AM
جامده جدا التعليقات دى كلها بصوا بالنسبه للاسامى فالترتيب طبعا اقتصاد وعلوم سياسيه بعديها اعلام بعديها السن بعديها تجاره بعديها سياحه وفنادق
اما كليه اثار دى جات ادبى غلط ولا ليها اى لازمه ومشفتحش حد من الناس الى عارفها دخلها
من حيث الشغل ودا الاهم تجاره انجلش بعديها السن بعديها سياحه وفنادق
دا الترتيب على فكره انا فى تجاره عربى انا مش بقولك كدا علشان فى تجاره لكن اسئل اى حد قولوا ايه الى بيشتغل احسن هيقولك تجاره انجلش
تانى حاجه بصوا كل كليات ادبى مش حلوه ولا ليها اى لازمه ودلوقتى علشان تشتغل عاوز واسطه حتى لو خريج ايه الكليه مش هتفيدك زى الواسطه واسأل مجرب
اما بالنسبه لكليه اعلام واقتصاد بامانه عايزه واسطه لو معاك واسطه هتبقى احسن من اى حاجه لكن من غير واسطه تجاره احسن
وعلى فكره دلوقتى تجاره مطلوبين كتير طبعا كتير جدا بيدخلوها لكن مطلوبين كتير
نهايه الكلام تجاره انجلش اجمد فى الشغل اما فى الاسم طبعا اقتصاد اعلام بقى كدا يعنى
لكن انا شايف سياسه او اعلام من غير واسطه ملهاش لازمه
وانا ليا خالتى متخرجه من سياسه واقتصاد ومن 10 سنين ومشتغلتش ولا لاقيه شغل وكانت جايبه تقدير حلو كانت داخله اقتصاد ب97
لانها عايزه واسطه
يارب تكونوا فهمتوا تجاره انجلش اجمد من كل دول فى الشغل
ومن حيثى انا لو اسما هخش سياسه واقتصاد او اعلام وممكن السن بحبها قوى
من حيث الشغل هخش تجاره انجلش احسن بكتير من السن
والمهم طبعا الشغل بس دا رأيى

elhady10
26-07-2010, 12:18 PM
تجااااااااااااااااااااااااااااااااارة مع اني خريج آداب لغة عربية وأعمل مدرسا إلا أنني أرى أن كلية التجارة من أفضل الكليات بعد التخرج حيث أن مجال عملها مفتوح جدا فلا يوجد مؤسسة تستغني عن خريج كلية التجارة
والكلية التي أراها من الأفضل أيضا هي كلية الحقوق لأن خريج هذه الكلية ان لم يجد فرصة عمل فيقوم بفتح مكتب محاماة على الأقل أو يعمل لدى محامي
وشكرا
أخوكم أحمد الهادي

عمر فراج
26-07-2010, 04:35 PM
:( والله انا من راى ان التعليم ملوش لزمة خالص فى ظل الزبالة احمد زكر الوزير الجديد اللى لن يتق الله فى عمله و الحمد الله نال ما يكفيه من دعوات الشعب كله عليه و ان شاء الله اشوفه مشلول على قناة المحور فى برنامج صبابا للمصائب والكوارث وربنا يورى بنته زى م انا طالب فى ثانوية عامة وشايف و حسبنا الله ونعم الوكيل لذلك يا اخوانى ارجوا الدعاء منكم على ذلك الرجل الظالم:mad:

omniamohamed
16-08-2010, 02:34 AM
انا شايفه ان سياحه وفنادق لان الشغل الايام دى يا اما على السياحة يا على التجارة وبصراحة هما دول الكليتين الا تلاقى فيهم شغل مضمون لكن السن او اقتصاد وعلوم سياسية مفيس حد بيشتغل فيهم لان دى كليات شكليه وبس

شادي الشادي
18-08-2010, 03:52 AM
وفقكم الله جميعا ، أعتقد أن الأمر لا يقاس هكذا ، بمعنى لابد أن يدرس الطالب أقرب كلية لمجموعه والتي تلائم قدراته وميوله ، لأنه إذا درس ما يحب سيؤدي هذا إلى تميزه ، ومن هنا يأتي الإبداع والتفرد
جزاكم الله خيرا ، ووفقكم _ جميعا _ لما تحبون .

icy zaza
20-08-2010, 12:03 AM
يعنى لو دخلت سياسه واقتصاد ممكن ألاقى شغل

قطرات المطر
20-08-2010, 01:07 PM
انا شايفة انه احسن كلية من حيث الشغل هى سياحة وفنادق نظرا للازدهار السياحى اللى مصر بتمر بيه حاليا

قطرات المطر
20-08-2010, 01:12 PM
يعنى لو دخلت سياسه واقتصاد ممكن ألاقى شغل

ما تخليش مقياسك للكلية انك ممكن تلاقى شغل او لآ خلى مقياسك ليها حسب قدراتك وميولك وهل انت هتقدر تكمل فى الكلية دى وتنجح أو لآ وربنا يوفقك ان شاء الله

احمد الكا
21-08-2010, 04:54 PM
انا من رأيى( السن) هى احسن كليه من حيث العمل لانها مطلوبه فى كل مكان
وكفايه ان يبقى معاك لغه اهى هتفيدك..
وبعدين خليها لما نشوف الوزير الجديد هيعمل فينا ايه؟;)

icy zaza
22-08-2010, 10:20 PM
السن الافــــــــــــــــــــــــــــــــــــضل

شاهي77
27-08-2010, 03:30 AM
ايه يا جماعة محدش قال اعلام ليه
انتوا كدة خوفتوني منها

بوخبيلة
16-09-2010, 02:45 PM
الله يطمنكم بعد ما شفت الموضوع ده جانى احباط من التعليم
يعنى بعد ما الواحد يطلع عينه ما يلقى شغل امال احنا بنتعلم ليه عشان الشهاده هههههه
والى بيقول الرزق على الله صحيح انه معه حق لكن لازم نجتد عشان نحصل عليه
ونختار صح من الاول عشان ما نتعب بعدين
وكل واحد بيختار الى هو فيه
طيب انا عايز واحد تفكيره كبير وحلو عشان اعرف ايه الى هعمله

math_man
07-10-2010, 11:57 PM
بصراحه كله دلوقتي مش شغال

مصراوى 4
28-11-2010, 12:41 PM
انا بحب سياسه واقتصاد

sranty
04-01-2011, 10:36 AM
الالسن عشان لغات شغلها مضمون بس طبعا لغات معينه بس
لكن انا شايفه ان تجارة انجلش مضمونه جداااااااااااااااااا

ahmed said01
07-01-2011, 10:36 PM
دبلم الصنايع احسن حاجة انا كلية تربية عين شمس

هبة الله هوبة
18-01-2011, 12:02 PM
للشباب اى كلية مش هتفرق اما البنات ممكن السن **تكون احسن

the spider mido
18-01-2011, 01:58 PM
كليه اقتصاد وعلوم سياسيه بتاخد من مجموع كام من الشعبه العلميه

ريهام مصطفى 20
19-01-2011, 10:53 AM
خلاص مفيش اى كليه مضمونه ان الواحد يتخرج منها ويشتغل علطول انا مثلا اديلى 5 سنين متخرجه من حقوق ومش عارفه اشتغل

مصراوى 4
10-02-2011, 08:23 PM
ده شغل عيال احسن كليه الحقوق

هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه ههههههه

هبة الله هوبة
26-02-2011, 06:26 AM
بالنسبة ليا مش هختار من دول وهختار اداب انجليزى

ِAmbition Blonde Girl
12-04-2011, 08:01 AM
[QUOTE=mostafa1991;788030]معلش يعنى ازاى اعلى كلية فى ادبى ملهاش شغل يعنى مش فاهم واللة على فكرة ممكن تكون سياسة شغلها محدود انما اقتصاد شغلة متفرع جدا ممكن فى البنوك الخارجية(واسطة)وسورى يعنى محدش يزعل مفيش اساسا وجهة مقارنة بين اقتصاد انجلش وتجارة انجلش ودى حاجة معروفة يعنى انا واللة مش فاهم تجارة احسن من اقتصاد ازاى يعنى جديدة دى بس ممكن تكونى متحيزلها علشان انتى فيها واكيد كل واحد بيحب كليتة انما مش لدرجة ان اعلى كلية فى ادبى (التوب)تبقى ملهاش مستقبل
بالتوفيق[/
بصراحة عندك حق انا ثانوية عامة و حطيت قاعدة انى ادخل كلية الاقتصاد و اللى محيرنى شغل الكلية دى ايه لو أنا اتخصصت اقتصاد و كمبيوتر انا بعشق حاجة اسمها كمبيوتر و لا ادخل اعلام ياريت حد يرد لان الاقتصاد لزق ف دماغى حتى لو مش هلاقى وظيفة عن الاعلام وشكرااااا:078111rg3:

maxdark2008
17-04-2011, 04:38 PM
peace upon everyone

ya gama3a ana shayf en a7san kolya hya aktr kolya t2dar tbd3 feha swa2 alsun tegara syasa w aktsad etc if u r brilliant at something u will rock at it. dah r2ye asef law az3agt ay 7ad.

~فرح ~
07-06-2011, 11:53 AM
يا جماعة الموضوع مكنش ابدا موضوع شهادة فى البلد دى انا اعرف خريج سياسة و اقتصاد بيشتغل فى شركة حكومية كبيرة للبترول و الفضل يرجع لان الاب كان شغال فيها ...
و لو ليه 3 ابناء كان شغلهم فى نفس الشركة بسهولة جدا
و اعرف دكتور اسنان يعمل فى البورصة ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
و نماذج اخرى كثيرة

الفضل الاول و الاخير مش للكلية
للكوووووووووووووووووووووووسة ؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
خريجين اثار و سياحة و فنادق اللى بيشتغلوا فى مجالهم على كف عفريت و معظمهم فى البيوت دلوقتى بسبب ان السياحة اضربت ايه البديل لهم ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

nona942010
13-07-2011, 05:43 PM
انا شايفه السن هى احسن كليه لان كل شغل دلوقتى يتطلب اللغات

salo_19
14-07-2011, 01:10 PM
يا جماعة الموضوع مكنش ابدا موضوع شهادة فى البلد دى انا اعرف خريج سياسة و اقتصاد بيشتغل فى شركة حكومية كبيرة للبترول و الفضل يرجع لان الاب كان شغال فيها ...
و لو ليه 3 ابناء كان شغلهم فى نفس الشركة بسهولة جدا
و اعرف دكتور اسنان يعمل فى البورصة ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
و نماذج اخرى كثيرة

الفضل الاول و الاخير مش للكلية
للكوووووووووووووووووووووووسة ؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
خريجين اثار و سياحة و فنادق اللى بيشتغلوا فى مجالهم على كف عفريت و معظمهم فى البيوت دلوقتى بسبب ان السياحة اضربت ايه البديل لهم ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

والله عندك حق عالم بتاعت شهادات صحيح بس انا من رايى دبلون صنايع بالنون الادبى ده مفيهوش ولا كلية عدله زى الناس وبعدين الشغل لايتوقف على الكليه والشهاده عادى يعنى ياما ناس جابت مجاميع احسن مننا وقاعدين عواطليه بالوراثه ولكن اللى بيفرق مبدا الكوسه لو كوستك كبيره هتتوظف لو كوستك صغيره خرطها واطبخها احسن بالا وكسه ثم اللى عايز كليه نضيفه بيدخل ادبى ليه مش فاهم انا ايه النظريه يعنى ثم عشان نقفل الموضوع ده انا اريد وانت تريد والله يفعل مايريد

ضى الفجر
17-07-2011, 04:48 PM
انا شايفة السن كويسة اوى وبالذات بالنسبة للبنات تبقى كويسة ربنا يوفق الجميع ان شاء الله

mero_pink_flower
18-07-2011, 01:37 PM
والله عندك حق عالم بتاعت شهادات صحيح بس انا من رايى دبلون صنايع بالنون الادبى ده مفيهوش ولا كلية عدله زى الناس وبعدين الشغل لايتوقف على الكليه والشهاده عادى يعنى ياما ناس جابت مجاميع احسن مننا وقاعدين عواطليه بالوراثه ولكن اللى بيفرق مبدا الكوسه لو كوستك كبيره هتتوظف لو كوستك صغيره خرطها واطبخها احسن بالا وكسه ثم اللى عايز كليه نضيفه بيدخل ادبى ليه مش فاهم انا ايه النظريه يعنى ثم عشان نقفل الموضوع ده انا اريد وانت تريد والله يفعل مايريد

ma3lsh ya3ni
ya3ni eh mafesh wala kolya fi adby 3edla?

wallahe awa2el gomhorya bykono gayeb fo2 405 mn adby
kol wa7ed w myolo
w adby feha kolyat kter kwysa

w msh kol elly byd5ol 3elmy byd5ol handsa w teb
w kter awe kano fi tegara w most2blhom a7sn mn nas f kolyat qema

yaret mat3mmsh fi kalamak

mody magdy
21-07-2011, 01:04 PM
ana gayba73 ynf3 ad5l asar

بسمة123
22-07-2011, 03:22 PM
ربنا يجازيكم كل خيييييييير

بسمة123
22-07-2011, 03:23 PM
ان شاء الله انا ناوية السن او اثار:bosyht9:

safay
22-07-2011, 04:54 PM
طب اعلام ممكن حد يقولى رايه

Manosh Ashraf
23-07-2011, 08:43 PM
ana ra2y en law kol wa7ed a3d ya5od ra2y el tani mesh hyrta7 la2no bykon 3aiz ysm3 7aga mo3ina we lama mesh bysm3ha byday2
zai ama bykon nefso fe kolia we lama 7ad y2olo mesh 7elwa by7s bel 27bat
fa ya gma3a de kolaha arza2 we de 7agat beta3et rabena fa ya reet eli me7tar ysat5eer rabena we howa el wa7ed eli hy2olo y3ml eh we ytsraf ezai

mero_pink_flower
23-07-2011, 09:53 PM
طب اعلام ممكن حد يقولى رايه

ana e3lam zayek isa
shayafaha 7elwa
w kza 7d 2al en sho3'lha f magalat kter
w derasa lazeza

mero_pink_flower
23-07-2011, 09:54 PM
ana ra2y en law kol wa7ed a3d ya5od ra2y el tani mesh hyrta7 la2no bykon 3aiz ysm3 7aga mo3ina we lama mesh bysm3ha byday2
zai ama bykon nefso fe kolia we lama 7ad y2olo mesh 7elwa by7s bel 27bat
fa ya gma3a de kolaha arza2 we de 7agat beta3et rabena fa ya reet eli me7tar ysat5eer rabena we howa el wa7ed eli hy2olo y3ml eh we ytsraf ezai

3andek 7a2 wallahe
w lazem kol wa7ed yed5ol elly 7abo 7asb myolo

Manosh Ashraf
23-07-2011, 10:37 PM
howa el mafrood fe ay mkan fe el 3alam ykon fe sho3'l le kol mgal lel derasa m3ada hena :) ymken tkon el balad ew7shet bs da 3shan sh3baha et3wed 3al esteslam we e7na el mafrod manb2ash keda we mahma basena le b3eed manensash nbos 2odamna el awel 3shan manlbsh fe el 7eta

Mohamed.Helmy
30-07-2011, 08:21 PM
دي تتوقف ع الشخص نفسه مش ع الكلية خالص ..

Islam sharawy
04-08-2011, 03:03 PM
الي في السن عين شمس يتفضل معانا ده جروبنا عالفيس

http://www.facebook.com/groups/156209051124133/

FireLove242
08-08-2011, 03:23 PM
الشغل ده نصيب

انت و حظك
بس انا أفضل تجاره انجليزى و السن

mohamed^ salah
09-08-2011, 09:57 PM
اقتصاد انجلش تضرب تجاره انجلش بالجزمه عشان فى فرصه انك تكون ملحق تجارى ولو منفعش فى البرصه والبنوك والشركات

ahmedraw
13-08-2011, 06:03 AM
فى رائ تجارة لانو الوحيد الى بيشتغل فى مجاله
اما الباقى لازم واسطة كبيرةةةة اوى

zizoninja
24-08-2011, 07:12 PM
طب اية رايكو في حقوق انجليش حلوة ولا اية

سعيد غالى
01-09-2011, 07:34 PM

فين كليةالتربية التى تخرج الاجيال

Eng.Ahmed Hagag
02-09-2011, 01:31 AM
بصراحة والله اللي شايفه قدامي بتوع اقتصاد وسياسية تعبانين جدي إلى لو معاك واسطة كبيرة في الخارجية ده الحالة الوحيدة اللي ممكن تلاقي فيها شغل احكيلكم على حكاية السنة الي فاتت كنت بكل في هارديز كنت أنا وواحد صاحبي فالمهم بنتكلم على مجموع تانية ثانوي وهنعمل إيه في 3 وكده فلقيته بيقولي محدش واخد منها حاجة أنا خريج اقتصاد وعلوم سياسية من 5 سنين ومش لاقي شغل عشان معيش واسطة كبيرة .
بصراحة انا شايف إن احسن كليتين هم تجارة انجليش أو السن هم دول احسن 2 وبصراحة تجارة انجليش اكتر فرص عمل وبعديها السن والباقي محصل بعضه أنا شايف قرايبي تجارة انجليش والله شغالين بالدولار في بنوك اجنبية .

هالة محمد 2
03-09-2011, 05:22 PM
انا شايفة انى سياحة وفنادق جميلة برضو

POP_POP
19-09-2011, 04:51 AM
اولا مع احترامى لكل الناس اللى فى تجاره انا من راى انا كليه اقتصاد وعلوم سياسيه قسم اقتصاد احسن بكتير من تجاره لانى بمعنى اصح كليه اقتصاد ليها شغل فى كل المجالات ليك فى الاعلام ليك فى البنوك ليك فى البورصه جميع الهيئات ليكن شغل فى اماكن كتير لكن مش انصح حد يخش قسم علوم سياسيه لانو بجد مش هيلقى شغل

aisha.helal
21-09-2011, 10:42 PM
انا شايفه ان تربيه الافضل

zizoninja
23-09-2011, 05:38 PM
تمام طب حقوق انجليزي اية رايكم فيها بقي
حلوة ولا اي كلام

Analyzer.Mn3m55
29-09-2011, 08:07 AM
يا جماعه كل كلية تفرق عن الاخرى .. كل كلية و ليها شغلها .. انا عائلتى معظم اللى فيها خريج الكليات دى و ما شاء الله اقل واحد جيد جداا .. ده غير السكيلز .. وكل واحد ما شاء الله شغال فى مجال مختلف و مبسوط و مرتاح ماديا جدا
عاوز اوضح يعنى .. ان لكل كلية شغلها
و اللى عاوز يكون شاطر و يشتغل من اى كليه فيها حتى لو خدمه اجتماعيه هيشتغل

askar elnegm
29-09-2011, 04:24 PM
هو دة الكلام الصح تسلم ايدك

sony17
25-10-2011, 07:34 PM
اقتصاد طبعا و بيشتغل بدون أيييييييييييي واسطة مش عارفة إيه الإشاعة العجيبة دي
و اللي بيقول انا اعرف مش عارف مين خريج سياسة و اقتصاد و متخرج بقالو 7000 و كام سنة مشتغلش واللي بيقول عاطلين و اللي بيقول واللي بيقول
طب ما اناعرف واحد اشتغل في هيئة الاستثمار مجرد ما تخرج بدون أي واسطة و اشتغل في مجال الاقتصاد مشتغلش ساعي يعني ولا حاجة
و اعرف واحدة قدمت في بنك مشهور وخدوها علي طول و قالولها شهادتك دي لوحدها واسطة !
و اعرف ناس اشتغلو في شركة كبيرة كانت طالبة يا اقتصاد الجامعة الأمريكية يا اقتصاد إنجليش جامعة القاهرة و ممنوع أقل من كده!
يعني الخلاصة فرص العمل دي أرزاق و لو قعدنا نجيب في تجارب الناس عادي ممكن نجيب جميع أنواع التجارب من هنا للصبح الناجحة و الفاشلة ثم إن متعرفش اللي فشل ده فشل ليه أكيد فيه سبب!
لكن خريج اقتصاد أو إحصاء انجليش سمعته طيبة جدا من حيث المستوي العلمي و ليه أولوية في العمل و يقدر يشتغل في أييييييييي شركة او بنك في مصر بدون أي وسائط
و علي الرغم من انه فيه مجالات عمل كتير مشتركة بينه و بين تجارة إنجليش إللا انه كل واحد فيهم ليه تخصصه الأكثر حرفية فيه يعني بتاع اقتصاد أصلا مش المفروض يبقي محاسب وبتاع تجارة ميجيش مثلا analyst ولا ecnometrician لو واحد عايز يختار مجال يبقي مميز فيه عادي هيلاقيه ببعض المجهود و اكتساب المهارات
و علي فكرة علي عكس الشاءع خريج اقتصاد و إحصاء انجليش مش هيحتاج أصلا يفكر يفكر في موضوع الواسطة ده علي عكس الشائع تمامااااااااااااااااا لإن كل شركات و بنوك مصر مفتوحة قدامه لإني شايفة الردود هنا مشددة علي الموضوع ده أوي و انا طبقا للي شفته من الخريجين مسمعتش عن حاجة من دي إطلاقا بس من الأقسام اللي قلت عليها و إنجليش

treka555
17-11-2011, 03:59 PM
hانا جايبة 98 في المائة ادبى 00اروح اية

zizoninja
18-11-2011, 05:22 AM
طب اية رايكو في مستقبل حقوق انجليش تفتكروا حلو ولا لا

ياسمين جمعة
10-12-2011, 11:46 AM
على فكرة مش حكاية احسن كلية بس اللى بيحب كلية معينة يبقى دى احسن كلية عنده انا شايفة كدة بردو انا كان نفسى فى كلية الاثار والحمد لله بحبها جدا

zizoninja
12-12-2011, 09:16 AM
طب اية رايكو في مستقبل حقوق انجليش تفتكروا حلو ولا لا

nesa1
11-01-2012, 11:44 PM
000000000لا حيلة فى الرزق ........................ولا شفاعة فى الموت

وعلى فكرة انا اعرف ناس كتير اوى عادية وناجحة بس اهم حاجة هيا الصبر والاجتهاد وان الواحد مننا يشتغل الحاجة الى بيحبها

اقتصادى 91
19-01-2012, 02:33 AM
السلام عليكم و رحمة الله و بركاتوا

مبدئيا لا يوجد وجة مقارنة بين جميع هذة الوظائف فكل وظيفة لها عملها و يوجد فيها العباقرة و غير ذلك

لاكن اكثر الوظائف التى تتقبل احترام من معظم الاشخاص و العالم هى وظائف خريج كلية تجارة حيث امامة المجال واسع للعمل فى تخصصات عديدة خاصة بكلية تجارة حيث انة يستطيع عمل وظيفة خريج اقتصاد وعلوم سياسة من حيث اعداد الموازنة العامة للدولة تحديد اجمالى الانفاق و الايرادات و غيرها الكثييير

خصوصا ان خريج هذة الكلية يتم تحديد راتبة ضمن رواتب دخول ذات الحد الاقصى اى بالمعنى العام يحصل خريج كلية تجارة على اعلى الرواتب و هذة طبقا للاحصائيات احد اساتذة الاحصاء حيث راتب موظف واحد خريج كلية تجارة يساوى راتب طبيبين لديهم عيادة خاصة او مهندسين يعملون فى اكبر شركات المقاولة يعنى( محاسب = 2 طبيب او 2 مهندس ) و هذا الارقام طبقا لما وردة احصائيات البنك المركزى لتحديد الحد الاقصى للانفاق

اما خريج كلية اقتنصاد و علوم سياسية يحترم و يقدر لاكن للاسف يعانون من البطالة الشديدة حيث يتخرج مثلا من الكلية 1000 شخص يتوظف منهم 10 اشخاص فقط و ذلك بسبب ان كلية تجارة يدرسوا نفس مواد كلية اقتصاد و علوم سياسية حيث يتم اضافة مادة المحاسبة و الموارد البشرية و التسويق و المبيعات و غيرها لا اتذكرها الان الى كلية تجارة يعنى المضمون ان كلية تجارة تدرس نفس مواد كلية سياسة و اقتصاد بظبط بالاضافة الى المواد الخاصة بها لذالك يأخذون مثلا 10 اشخاص من كلية سياسة و اقتصاد و ياخذون 100 من كلية تجارة لو افترضنا ان 1000 طالب يتخرج من كلية تجارة و الباقى يشقون طريقهم بأنفسهم

اما بالنسبة ان كلية سياسة اقتصاد هى اعلى الكليات الادبية فهذا مفهوم خاطى ليس هناك كلية اعلى من كلية لان كل كلية لها تخصصها التى اذا تم الاستغناء عنة سقط جزء عامل من بنيان الدولة

على العموم انا كنت فى سنة ثالثة ثانوى علمى علوم جبت 97.7% كان امامى كلية طب اسنان او كلية تجارة و كل الكليات النظرية بصفة عامة و طبعا فى ناس هتقولى لية مدخلتش ادبى لانى لا احب التاريخ و الجغرفيا و الجولجيا و علم البيئة بصفة عامة و للعلم انا احد اصدقائى كان عايز يدخل كلية تجارة من وهوة فى 3 اعدادى دخل علمى رياضة و جاب بسم الله ما شاء الله 98.9% و دخل كلية تجارة و انا كنت هدفى من صغرى ان ادخل كلية تجارة لانى احب هذة المهنة جدا جدا و احترم و اقدر ممارسينها و الحمد للة وفقنى ربى و دخلت كلية تجارة جامعة القاهرة و تخرجت منها و انا الان احضر الماجستير فى الاقتصاد الدولى و الله يوفقنى

اقتصادى 91
19-01-2012, 02:41 AM
على فكرة انا اعمم كلامى على تجارة انجليزى و تجارة عربى فالاثنين تجارة و المنهج موحد الان ان فى تجارة انجليزى تدرس المواد بالانجليزى اما فى عربى انتا بتدرس المواد بالعربى فيمكنك فهم المادة بمنطلق اوسع من الانجلزى و يمكن تعويض اللغة بانك تاخد كورس انجليزى و خلاص اما المضمون فكلية تجارة عربى و تجارة انجليزى نفس مستقبلهم واحد فخريج تجارة عربى و انجليزى بيشتغلوا محاسب مثلا فى شركة او بنك على مكاتب جنب بعض و الاثنين بيخدوا نفس المرتب

ابراهيمنت
20-01-2012, 07:00 PM
تربية (دة من رايى ) 85% + اقتصاد وعلوم سياسية 65% + تجارة 85%+ السن 85%

تامر الفارسي
01-02-2012, 01:30 AM
كلية التربية

نور الايمان والهدى
20-02-2012, 02:01 PM
لا يوجد شيء اسمه أفضل بل يوجد شيء اسمه أنسب ، فلو أردنا أن نصحح السؤال سنقول: ما أنسب كلية "قسم أدبي" ؟

وهذا السؤال لا يعرف جوابه سواك !

الكلية التي تجدها الأنسب لك أدخلها ودعك من عبارة الأغبياء "الكلية الفلانية ليس لها مستقبل" يقولونها وهم على فرشهم ولا يعرفون بما يهرفون.
انا رأيى ان الشغل دا بيبقى فى الاول وفى الاخر رزق من عند ربنا
اما بالنسبه للكليه اللى انا عايزه ادخلها هى كلية
اثــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــار
ودا لانى بعشق التاريخ الفرعونى جدا دجدا جدا
ولو على الشغل فممكن مرشد سياحى
الهيئه العامه للاثار
فاياريت كل واحد يشوف الكليه اللى بيحبها او المجال اللى مهتم به

نور الايمان والهدى
20-02-2012, 02:06 PM
لا يوجد شيء اسمه أفضل بل يوجد شيء اسمه أنسب ، فلو أردنا أن نصحح السؤال سنقول: ما أنسب كلية "قسم أدبي" ؟

وهذا السؤال لا يعرف جوابه سواك !

الكلية التي تجدها الأنسب لك أدخلها ودعك من عبارة الأغبياء "الكلية الفلانية ليس لها مستقبل" يقولونها وهم على فرشهم ولا يعرفون بما يهرفون.
انا رأيى ان الشغل دا بيبقى فى الاول وفى الاخر رزق من عند ربنا
اما بالنسبه للكليه اللى انا عايزه ادخلها هى كلية
اثــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــار
ودا لانى بعشق التاريخ الفرعونى جدا دجدا جدا
ولو على الشغل فممكن مرشد سياحى
الهيئه العامه للاثار
فاياريت كل واحد يشوف الكليه اللى بيحبها او المجال اللى مهتم به

mohammed ahmed25
20-02-2012, 07:14 PM
تربيييييييييييه بدون تفكير
لو سالتنى السؤال ده قبل سنه كنت نصحتك باى كليه ما عدا التربيه
لكن احتمال كبير جداااااااا - مؤكد -ان شاء الله - عودة التكليف لكلية التربيه
و طبعا سيكون هناك اهتمام كبير بالتعليم و اجور المعلمين
و اغلب الكليات الادبيه بيبقوا مدرسين فى النهايه
يعنى المدارس فيها حقوق و تجاره و سياحه و فنادق..الخ وطبعا مطلوب منهم الدبلومه التربويه
يبقى حضرتك اختصر المشوار و ادخل تربيه
و بالنسبه لموضوع حب او كراهية التدريس ..شئ عادى جدا و اغلب دفعتى كانوا رافضين العمل بالتدريس لكن فى النهايه ده امر واقع

mzm2010
09-05-2012, 09:38 PM
تجارة انجلش بردو

mzm2010
09-05-2012, 09:45 PM
والسن بردو

Amr 18
28-06-2012, 02:04 PM
سؤال مهم بجد
هل المعلومة دى صحيحة : شعب اللغات تحسب بالمجموع الكلى للدرجات + درجة اللغة الأولى + المستوى الرفيع باللغة الأولى ان وجد = 465
يعني بيضيفوا الانجلش فوق المجموع الكلي لو مثلا عاوز ادخل سياحة وفنادق شعبة انجليزى

mero_pink_flower
03-07-2012, 03:13 AM
سؤال مهم بجد
هل المعلومة دى صحيحة : شعب اللغات تحسب بالمجموع الكلى للدرجات + درجة اللغة الأولى + المستوى الرفيع باللغة الأولى ان وجد = 465
يعني بيضيفوا الانجلش فوق المجموع الكلي لو مثلا عاوز ادخل سياحة وفنادق شعبة انجليزى

aywaaa el kalam da s7

salma tiger
22-07-2012, 09:30 PM
دلوقتى يا جماعة انا الحمد لله جبت97% فى الثانوية وانا ادبى مش علمى فالكليات المتاحة ليا محدودة والفكرة انى كنت ناوية على السن او اعلام بس عندى مشكلة والدى رافض فكرة السفر لانى للاسف هاضطر اسافر للقاهة عشان انا من المنوفية فادلوقتى انا فى حيرة شديدة هل اتحدى وادخل الى انا عاوزاه ولا اتوكل على الله واختار كلية فى المحافظة عندى معلشوا طولت عليكم بس انا عندى استفسار لوقتى انا قررت انى هدخل تجارة انجلش لانى مش حابة الاداب ولا التربية فهل يا ترى دى مستقبلها حلو بالنسبة لى وايه المواد الى بندرسها فيها وهى بتبقى كلها رياضة نظرا لانى ضعيفة فيها شويا ولا عادى يعنى وتفتكروا ايه الاحسن ارجو الاهتمام بالموضوع واسفى على الاذعاج

creative1
22-07-2012, 11:49 PM
دلوقتى يا جماعة انا الحمد لله جبت97% فى الثانوية وانا ادبى مش علمى فالكليات المتاحة ليا محدودة والفكرة انى كنت ناوية على السن او اعلام بس عندى مشكلة والدى رافض فكرة السفر لانى للاسف هاضطر اسافر للقاهة عشان انا من المنوفية فادلوقتى انا فى حيرة شديدة هل اتحدى وادخل الى انا عاوزاه ولا اتوكل على الله واختار كلية فى المحافظة عندى معلشوا طولت عليكم بس انا عندى استفسار لوقتى انا قررت انى هدخل تجارة انجلش لانى مش حابة الاداب ولا التربية فهل يا ترى دى مستقبلها حلو بالنسبة لى وايه المواد الى بندرسها فيها وهى بتبقى كلها رياضة نظرا لانى ضعيفة فيها شويا ولا عادى يعنى وتفتكروا ايه الاحسن ارجو الاهتمام بالموضوع واسفى على الاذعاج

اولا الف مليون مبروك ع مجموعك دا ماشاء الله كليات القمه بتاع ادبي ف ايدك :)

حكايه السفر دي انتي مش هتسافري كل يوم هتسكني ف المدينه الجامعيه وهيا كويسه الي حد ما
نصيحه ادخلي اللى اتي حباه وعاوزاه علشان بعد كدا مش تندمي واعتقد الفيوم مفهاش كليات قمه ادبيه فتوكلي ع الله وانتى قدامك سياسه واقتصاد واعلام والسن شوفي كليه من دول بس نصيحه سياسه واقتصاد انجلش جامده جدا لو جتلك مش تضيعيها وقدامك اعلام شغلها حلو للبنات والسن جمليه جدا
تجاره كلها حسابات وانتى بتقولي ضعيفه فيها فبلاش منها هيا مستقبله حلو .. بالتوفيق

الكولونيل
30-07-2012, 10:37 AM
كليه السياحه والفنادق

طيب ايه هو طبيعة الشغل؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
:excl::excl::excl::excl::excl::excl::excl::excl::e xcl::excl:

دندون مصطفى
07-08-2012, 02:27 AM
يا جماعة صحيح التربية العام نازل فيها تكلفة يعنى اى حد يخرج من الكلية هيشتغل عالطول ولا الكلام ده مش صح

المتفائله...
07-08-2012, 04:12 AM
يا جماعة صحيح التربية العام نازل فيها تكلفة يعنى اى حد يخرج من الكلية هيشتغل عالطول ولا الكلام ده مش صح
صحيح هذا الكلام

منـ الله ــة
08-08-2012, 11:19 PM
اقتصاد وعلوم سياسية والله أعلم .. كله دلوقتي بالواسطة :\

الـشـيـمـ ء ـا
10-08-2012, 04:03 PM
السلام عليكم ايها القوم

موضوع لذيذ بس مفيش تفاعل او اب ديت

اولا انا خريج كليه الالسن قسم المانى ولغه تانيه انجلش

وطبعا نزلت سوق العمل وعرفت مين اللى مطلوب ومين اللى مش مطلوب

بصوا هجبلكم من الاخر

تجاره انجلش اول ناس بتشتغل فى الشركات والبنوك ولو الزمن يرجع بيا كنت هخشها

ثانيا السن باقسامها ولكن اللى يتخرج كويس فى اللغه هو ده اللى فرصته بتبقى جباره وبياخد مرتب مش اقل من 2800 جنيه وده اقل مرتب بس يكون كويس فى لغه تخصصه ومجاله
مش سياحه بس زى مشفت رد من عضو بتاع سياحه لسه نيو ميعرفش حاجه
بتوع لغات شغلهم مش قاصر على السياحه لالالا لان ده قصر فهم
بتوع لغات ليهم سياحه
او اتخن شركه
اتخن بنك
القريه الذكيه
اكسيد
فودافون
موبنيل
اتصالات
اى مكان الاولويه بيكون لبتاع لغات

اما اقتصاد وعلوم سياسيه فاللاسف كليا اسم فقط ومحدش منهم بيشتغل
اما حكايه ايه يتعين فى سفاره او يكون سفير فده ضرب من الاحلام

اما لو راح قدم فى بنك ولا حاجه فبيفضلوا بتاع تجاره انجلش
صراحه كليه فكسانه لان شفت الخريجين منها فى مجال شغلى معندهمش اى امكانيات

بتوع السن نصيحه... متتخرجش من الكليه الا وانت لغه التخصص بتاعتك 90% لسننج وسبكينج
تاخد بقه كورس
تروح تمارس
تعمل اى حاجه
ولو وصلت للمرحله دى هتروح تقدم فى اتخن شركه

عندنا فى القريه الذكيه فى بروجكتات المانى مثلا بيجروا وراء واحد بيتكلم المانى كويس ومرتب مش بيقل عن 3800

بس خلونا نقول اللى لينا واللى علينا
اغلبيه الناس بيتخرج من السن ضعيف فى تخصصه

ربنا معاكم

بجد ردك رائع حببتنى فى الكلية جدا و انا لسا هدخلها وا ن شاء الله اذاكر كويس
انا كنت زعلانه انى ملحقتش سياسة واقتصاد واعلام على حاجات بسيطة بس دلوقتى قلت الحمد لله من قلبى:)

Ice Princess2020
03-09-2012, 03:28 PM
انا شايفة احسن حاجة السن واقتصاد وعلوم سياسية

babel2013
17-01-2013, 11:33 AM
انا شايفه سياحه وفنادق لان هى بتطلب ناس كتييييير دايما

smart5533
03-09-2013, 04:11 PM
انا بقى شايفه تربيه كله ده فى الاخر بيدور على مدرسه يشتغل فيها السن اثار هندسه كله كله بس بتفرق بقى طبعا خريج تربيه بيكون ليه الاولويه ولا ايه ؟

البطل السيناوي
02-10-2013, 04:34 AM
التربية طبعا

..: Pink rose :..
04-10-2013, 10:49 PM
كلية السن ..

طارق أمين
20-10-2014, 05:14 PM
واللهي يا جماعة انا أتلغيط وماعارف اقول إيه غير إن الله هو الهادي وكل واحد مكتوب له حاجة هيخدها سواء كان فألسن أو سياسة وأقتصاد أو إعلام أو اي كلية تانية وربنا يوفقنا ويوفقكك يارب