مشاهدة النسخة كاملة : Paradigm.............؟؟؟؟؟؟

براءة
19-09-2008, 12:39 AM

بسم الله الرحمن الرحيــــــــــــــــــــــــــــــــم
.................................................
..................................

:):):)

بما ان المواضيع المنقولة مش بتعجب حد ...
والمواضيع اللى انا بكتبها بقت مصدر مشاكل فى الفترة الاخيرة .....
فـ انا جتلى فكرة مش عارفة هيبقي مدى نجاحها او فشلها ،،
وبما ان ما شاء الله
اعضاء المنتدى الحلوين بتوعنا اغلبهم بيحبوا يجتهدوا ...
فـ انا هجعل دورى قاصر ع حاجة واحدة
هديكوا انا عنوان الموضوع اللى انا حابة اناقشكوا فيه
وانتوا ما عليكوا الا انكوا تبحثوا و تقولى رأيكم فى الموضوع ده
ها اعتقد فكرة جميلة ؟
بكده هعمل 3 حاجات
اولها هحاول اقلل من الردود السلبية اللى بغرض تزويد عدد المشاركات لان مفيش موضوع اصلا يتقال عليه شكرا;)
تانيهم هحول اللى بيدخل الموضوع من انسان متلقِ للمعلومة الى انسان مقدم ليها ،،
ثالثا اعتقد الموضوع كده هيبقى اكثر حيوية

يلا نتوكل على الله

الموضوع اللى حابة اتكلم معاكوا فيه عبارة عن مصطلح

كتير منكم مسمعش عنه ..
وانا اولكم لانى لسه عارفاه قريب

عموما قبل ما اقول ايه هو
عاوزة اقول ملحوظه صغيره
,,
يا ريت محدش يعمل نفسه ذكى وينقل مواضيع جاهزة :)
لان المواضيع اللى من النت كلها عندى .....

يلا ندخل فى موضوعنا

المصطلح اللى هنبحث عنه هو ..

|((الباراديم))|

وبعد ما نخلص بحث ..
نجاوب مع بعض على الاسئلة دى :

1_
ايه هو الباراديم حسب ما فهمت ؟
2_
ايه اكتر جزء قرأته و حسيت معنى الباراديم فيه ؟
3_
تفتكر انت اى شخصية تبعا لتصنيف الاشخاص فى الباراديم؟
4_
رأيك فى موضوع الباراديم بشكل عام؟
5_
لو فيه نقد ... اكيد احب اسمعه ......:)

===========================

موضوعى خلص
بجد هفرح جدا اذا لقيت تفاعل معاه :)

| براءة |

** MR.SmilE **
19-09-2008, 12:50 AM
ماشي يا براءة ( معلق لسة اسم رحمة في دماغي;) )

انا بعون الله هابدأ

يمكن ترجمة مصطلح (بارادايم) paradigm بأنه (النموذج الفكري) أو النموذج الإدراكي، وقد ظهرت هذه الكلمة منذ أواخر الستينات من القرن العشرين في اللغة الإنجليزية بمفهوم جديد ليشير إلى أي نمط تفكير ضمن أي تخصص علمي أو موضوع متصل بنظرية المعرفة أو الإبستيمولوجيا. وقد كانت الكلمة في أول الأمر قاصرة على قواعد اللغة، حيث كان تعريف قاموس ميريام ويبستر للكلمة من ناحية الاستخدام المتخصص لها في قواعد اللغة أو الكتابة الإنشائية كتشبيه أو حكاية. وفي علوم اللغة أيضا استخدم فرديناند دو سوسور (http://ar.wikipedia.org/w/index.php?title=%D9%81%D8%B1%D8%AF%D9%8A%D9%86%D8% A7%D9%86%D8%AF_%D8%AF%D9%88_%D8%B3%D9%88%D8%B3%D9% 88%D8%B1&action=edit&redlink=1) كلمة باراديم لتشير إلى طائفة من العناصر ذات الجوانب المتشابهة.

النموذج الفكري العلمي

أعطى الفيلسوف توماس كون لهذه الكلمة معناها المعاصر عندما استخدمها للإشارة إلى مجموعة الممارسات التي تحدد أي تخصص علمي خلال فترة معينة من الوقت، وقد كان كون نفسه يفضل مصطلحات مثل العلم المعتاد أو النظرية العلمية بالشكل المتعارف عليه، حيث لديها معان فلسفية أكثر تحديدا (في اللغة الإنجليزية)، ولكن في كتابه (بنية الثورات العلمية) قام كون بتعريف النموذج الفكري- البارادايم على إنه:

الموضوع الذي يمكن مراقبته ونقده.
الأسئلة التي من المفترض طرحها واستكشافها من أجل الحصول على إجابات فيما يتعلق بالموضوع.
كيف يمكن تحديد هيكل وبنية هذه الأسئلة.
كيف يمكن تفسير نتائج التحريات العلمية.

أو بديلا عن ذلك، يعرّف قاموس أكسفورد كلمة بارادايم على إنها: (طابع أو نموذج أو مثال) وهكذا فإن المكون الإضافي في تعريف كون لمفهوم البارادايم هو:

كيف يمكن القيام بالتجربة وما هي الأدوات المتاحة للقيام بالتجربة.

وهكذا فإنه في إطار العلم المعتاد، يكون النموذج الفكري هو مجموعة التجارب المتعارف عليها التي من المفترض أن يتم احتذاء حذوها. ويمثل النموذج الفكري السائد طريقة أكثر تحديدا في رؤية الواقع أو حدود ما يمكن تقبله من أبحاث في المستقبل، وذلك أكثر من مجرد المنهج العلمي العام.
أحد أمثلة النماذج الفكرية المقبولة حاليا هو النموذج المتعارف عليه للفيزياء أو علم الطبيعة. قد يسمح المنهج العلمي بالتحريات العلمية التي تتبع القواعد في العديد من الظواهر المتعارضة مع النموذج المتعارف عليه، ولكن يصعب الحصول على تمويل لمثل هذه الأبحاث والتجارب (لعدم سيرها طبقا لما هو متعارف عليه)، وذلك تبعا لمدى بعدها عن نظريات النموذج المتعارف عليه. فعلى سبيل المثال إذا كان موضوع للتجربة اختبار كتلة النيوترون أو تحلل البروتون (مما يبعد قليلا عن النموذج المتعارف عليه) فإن من المتوقع لها أن تحصل على تمويل أكثر ما إذا كان موضوعها البحث في مخالفة قانون بقاء الطاقة أو ابتكار وسائل للسفر عبر الزمن عكسيا.
هناك مصطلحات مثل التفكير العام/الجمعي groupthink أو العقلية mindset تحمل نفس المعاني وتنطبق على أمثلة أكبر أو أصغر فيما يتصل بالفكر المنظم.

وقد استخدم ميشيل فوكو (http://ar.wikipedia.org/wiki/%D9%85%D9%8A%D8%B4%D9%8A%D9%84_%D9%81%D9%88%D9%83% D9%88) مصطلح نظرية المعرفة epstime والخطاب discourse و mathesis و taxinomia لجوانب من مفهوم كون الأصلي للنموذج الفكري-البارادايم.

أحد التشبيهات البسيطة الشائعة

هناك تشبيه بسيط للنموذج الفكري-الباراديم بصندوق، وذلك في العبارة الشائعة (التفكير خارج الصندوق)، حيث يماثل التفكير داخل الصندوق العلم المعتاد، حيث يتضمن الصندوق تفكير هذا العلم وبالتالي فإن النموذج الفكري هو الصندوق.

نقلات النماذج الفكرية

تميل النقلات في النماذج الفكرية إلى أن تتخذ طابعا دراماتيكيا في العلوم التي تبدو راسخة وناضجة، كما هو الحال في الفيزياء مع نهاية القرن التاسع عشر، حيث كانت تبدو الفيزياء في ذلك الوقت تخصصا علميا يقوم بملء آخر التفاصيل في منظومة هائلة، وفي عام 1900 قال اللورد كلفين عبارة مشهورة وهي: (لم يعد هناك المزيد لاكتشافه في الفيزياء الآن، ليس هناك إلا المزيد والمزيد من الدقة في القياسات)، وبعد ذلك بخمسة أعوام، أصدر ألبرت أينشتين بحثه حول نظرية النسبية الخاصة، والتي قامت بتحدي أبسط القواعد التي خطتها ميكانيكا نيوتن، والتي جرى استخدامها لوصف القوى والحركة على مدى أكثر من ثلاثمائة عام، وفي هذه الحالة، قام النموذج الفكري الجديد بتقليص النموذج القديم ليناسب حالة خاصة (وبالنسبة لميكانيكا نيوتن فقد كانت مناسبة فقط للوصف التقريبي عند سرعات بطيئة مقارنة بسرعة الضوء).
وفي كتابه (بنية الثورات العلمية (http://ar.wikipedia.org/w/index.php?title=%D8%A8%D9%86%D9%8A%D8%A9_%D8%A7%D9 %84%D8%AB%D9%88%D8%B1%D8%A7%D8%AA_%D8%A7%D9%84%D8% B9%D9%84%D9%85%D9%8A%D8%A9&action=edit&redlink=1))، كتب كون: (التحول المتتالي من أحد النماذج الفكرية إلى نموذج آخر من خلال الثورة هو طابع التطور المعتاد للعلم الناضج) ص 12. وكانت فكرة كون نفسها ثورية في وقته، فقد تسببت في تغير كبير في الطريقة التي يتحدث بها الأكاديميون عن العلم، وهكذا فقد كانت في حد ذاتها نقلة في تاريخ وسوسيولوجية العلم.
وقد تقبل فلاسفة ومؤرخو العلوم في نهاية المطاف بما فيهم كون نفسه نسخة معدلة من نموذج كون، مما يخلق نظرة جديدة لنموذج متدرج يسبقها، وحاليا يُنظر إلى نموذج كون على إنه قاصر جدا.

1- متهيألي ان الباراديم هو الموضوع المثير و القابل للنقد

2- مش فاهم السؤال؟:(
لو قصدك ع موضوع في المنتدي يبقي اكيد موضوع ترافيل ( هل الانسان مخير ام مسير )

3- معرفش

4- موضوع مثير و يستحق المناقشة

5- لسة اصلي مفهمتش الموضوع بشكل كامل
اخدلي لفة ف الموضوع و ارجع تاني:huh:

براءة
19-09-2008, 12:54 AM
اسئلتى كلها عن الباراديم والله :d
ن السؤال الاول للخامس
وملهمش علاقة باى موضوع تانى
المهم
اشكرك انك حاولت معايا
بس اهم حاجة
انت فاهم اللى انت كتبته ؟؟

أحمد بلما
19-09-2008, 12:55 AM
سبحان الله
وقل رب زدني علما !!!!

براءة
19-09-2008, 12:57 AM
سبحان الله
وقل رب زدني علما !!!!
:rolleyes:
؟؟؟؟؟
امين :)

** MR.SmilE **
19-09-2008, 12:58 AM
الحمد لله بدأت افهم الموضوع

لسة اسخن بس و افهمه تماما

براءة
19-09-2008, 01:02 AM
الحمد لله بدأت افهم الموضوع

لسة اسخن بس و افهمه تماما

مااااااااااشي
وانا مستنية ....

ayooosh
19-09-2008, 01:18 AM
يا ريت محدش يعمل نفسه ذكى وينقل مواضيع جاهزة :)
لان المواضيع اللى من النت كلها عندى .....

يعنى هنجيب كلام من عندنا ما اكيد هنعمل بحث ونجيب الموضوع ونفهمه ونققله
المهم ماعلينا
انا الصراحه اول مره اسمع المصطلح ده وكان عندى فضول اوى اعرف هو ايه وعباره عن ايه ومازلت بحاول افهم اهوه;)

المهم انا قريت فى موقع عنه

][®][^][®][ماهو الباردايم ؟؟][®][^][®][

اصطلاحاً هو : مجموع ما لدى الإنسان من خبرات ومعلومات ومعتقدات وأنظمة مهمتها رسم الحدود التي يسير داخلها الإنسان وتحديد تصرفه في المواقف المختلفة

ويمكن تعريف البارادايم بأنه نظارة العقل .. أو هو نظام التفكير عند الإنسان والعدسات التي يرى من خلالها الحياة .. والبارادايم حاكم للتغيير في كل مراحله وقد يجعل الإنسان يرى الأمور بغير حقيقتها وهذا من أهم أسباب اختلاف البشر

][®][^][®][كيف يتكون الباردايم ][®][^][®][

عندما يسير الناس بسياراتهم في طريق سريع تتحلى جوانبه بالشجيرات والورود الجميلة فقد لا يرى بعضهم هذه الورود لأنه يسير بسرعة كبيرة وقد لا يراها آخرون لانشغال أذهانهم بحدث أو مشكلة أو ببرنامج إذاعي ممتع .. وقد يرى البعض الورد ويعجب به .. وهناك من يتمنى زراعة المزيد منه أو إضافة أنواع أخرى

وفئة أخرى من الناس تتمنى لو أتيحت لها الفرصة للتوقف والتجول بين هذه الأزهار واستنشاق عطورها ووصف جمالها .. وربما جادت قريحتهم بأبيات شعر رائعة تتغزل بالورد وجماله .. وقد يراها البعض مصدراً للعطور بينما يراها آخرون مصدراً للمبيدات الحشرية

وهناك فئة أخرى تفكر في الشركة المسئولة عن زراعة الورود وتخضير المنطقة ومدى استفادتها المالية من المشروع وهل تستحقه فعلاً أم أنها حصلت عليه بطرق غير مشروعة .. وهكذا

فلكل إنسان صورته الخاصة ( بارادايم خاص به ) يرى به الطريق والورد .. وكل شيء يمر به في الحياة

وإذا رأى الإنسان شيئا جديداً فسوف يتعجب ويتوقف .. ولكنه سيبدأ بفتح ملف خاص بهذا الشيء الجديد ومن ثم يكون صورة جديدة حوله

][®][^][®][الباردايم الايجابي والسلبي][®][^][®][

من الضروري أن يستخدم الشخص البارادايم الخاص به بصورة إيجابية وذلك بتغير إطار الإدراك بحيث يجعل إطار إدراكه للأمور دوماً إيجابياً و ذلك سيغير من نظرته للموقف ومن ثم حكمه وتقييمه له وبالتالي سيغير سلوكه فأي حقيقة تواجهنا ليست لها نفس الأهمية كأهمية تصرفنا تجاهها لأن تصرفنا هو الذي يحدد نجاحنا أو فشلنا

وعندما يظن الإنسان أنه لايستطيع القيام بأمر ما فإنه لا يستطيع ذلك حتى لو كان قادراً في الحقيقة على أدائه .. ولذلك فإن نجاح الإنسان أو فشله بحسب نظام تفكيره .. وقد تكون الفرص أمامه ولكنه لا يراها لأنه لم يلبس العدسة المناسبة .. فكم قضى وهم البارادايم على أشخاص وعلى شركات وأسر بل ومجتمعات !!

][®][^][®][تقسيم الأشخاص في علم البارادايم][®][^][®][

موقف الأشخاص من البارادايم الجديد يكون على احد الصور التالية :

المبدعون - المستشرفون

النمطيون (أعداء التغيير) - آخر من يلحق بالركب

الروّاد - أول من يلحق بالركب

المبدعون Shifters

( خارج منطقة التغطية .. أحيانا )

لا يحبّون النقاش لأنهم يملّونه وليس لديهم تفاصيل وإثباتات وأفضل طريقة للتعامل معهم هي التشجيع وإظهار الإعجاب مع تقديرهم .. كذلك يجب أن يكون الحوار معهم بشكل مرح ومحفز وخال من الاستهزاء واللوم

من جهة أخرى فإن على المبدع أن يبدع في إقناع النمطيون والرواد بإبداعه .. كما فعل أديسون عندما اخترع المصباح الكهربائي إذ سأله صحفي : ماذا لو انطفأ المصباح ؟ .. فرد أديسون ببساطة إبداعية : نعود إلى الظلام الذي كنا فيه أصلا

النمطيون Settler هم الجدليون ( في الغالب )

يُطيلون الحوار لإثبات خطأ الفكرة الجديدة ( في ضوء أطرهم وأفكارهم القديمة والمُستقرة ) خاصة وأنهم يتقنون عملهم في ضوء البارادايم السائد .. وهم كما يصفهم جول باركر مُصابون بنوع من الشلل الإدراكي الذي يُعيقهم عن رؤية ما هو خارج البارادايم

ولذلك فأفضل طريقة في الحوار معهم هي الإنصات لهم واحترام وجهة نظرهم ثم محاولة تنويع صور عرض البارادايم الجديد لهم .. وهنا يبرز دور الإبداع في عرض الإبداع .. وكذلك إبراز بعض العبارات الجميلة أمامهم مثل :

العقل مثل الباراشوت .. يعمل بشكل رائع عندما يكون مفتوحاً

الرواد Pioneers هم المحاورون

رواد البارادايم هم الحل فهم الأفضل في الحوار .. ذلك أنهم يتمتعون بمرونة عالية تجاه البارادايم الجديد ( أو ما يخالف ما يرونه ) وهم يتبعون الجديد انطلاقاً من الحدس مع شيء من المعلومات ( الناقصة )

ويحرص الرواد على تحقيق معادلة صعبة هي دعم المبدع وتشجيعه والاستفادة منه .. وعدم خسارة أو فقدان النمطي الذي يملك ملاحظات ومهارات أيضا تثري العمل والمسيرة عندما يقتنع أو يستوعب ما يطرحه المبدع

][®][^][®][مقترحات لخلق بارادايم جديد][®][^][®][

1- ان تقبل احتمال الخطأ أو عدم صحة رأيك في أي موضوع

2- أن تفكر وفقا لمعايير أو نظم جديدة أو مختلفة

3- راجع منظومة القيم ( عندك )

4- اعرف نمطك في البارادايم

5- اطرح وأنصت للأفكار السخيفة 'Tom Peter'

6- استمتع بالمرح واستمتع بالخيال

7- نوع ( أو غير ) مصادر معلوماتك

8- جرب أطباقاً جديدة .. مثل من لم يسبق له أن أكل الباذنجان

9- اعرف أن هناك أكثر من إجابة واحدة (صحيحة ) للسؤال الواحد .. أحيانا على الأقل

10- غيّر نوع مجالسك اطلع على محطات إعلامية لم يسبق لك أن شاهدتها ' تلفاز - إذاعة - صحافة .. '

11- تفادى التعميم فهو صندوق البارادايم القاتل

][®][^][®][قصص مختلفة عن الباراديم][®][^][®][

بين دولتين عربيتين توجد ضرائب مرتفعة على اغلب البضائع ففكر أحد الأشخاص ببضاعة ليس عليها ضريبة وهي البرسيم فبدأ يحمل كل يوم برسيم على دباب وينقله للدولة الأخرى .. وكان يمر من خلال نقطة الجمارك دون أدنى شك فيه واستمر الأمر لمدة طويلة وبعد التحقيق اكتشف انه كان يهرب كل يوم دباب .. هذا الشخص خرج عن حدود الباردايم لرجال الجمارك فلم يتمكنوا من كشفه

-------------------------

دعي أحد الدكاترة لإلقاء محاضرة في مركز للمدمنين عن أضرار الخمر فأحضر معه حوضان زجاجيان الأول فيه ماء والثاني فيه خمر ووضع دودة في الماء فسبحت ثم وضعها في الخمر فتحللت وذابت حينها نظر الى المدمنين سائلا هل وصلت الرسالة ؟؟
فكان الجواب نعم .. اللي في بطنه دود يشرب خمر عشان يطيب !!
هذا الدكتور نظر إلى التجربة من خلال باردايمه ولم يحاول الخروج إلى الباردايم الخاص بالمدمنين

كان احد السائقين يقود سيارته بهدوء في أحد الطرق المزدوجة والمنحنية وفجأة ظهرت أمامه سيارة في مساره واستطاع أن يتفادها بصعوبة لكن حينما حاذه صاحب السيارة الذي دخل في مساره فتح زجاج السيارة و صرخ بأعلى صوته خنزير !
غضب الرجل من هذه الكلمة ونعت ذلك الرجل بأقبح الصفات وبعد ان تجاوز المنحنى تفاجأ بخنزير ميت في الطريق واصطدم به
باردا يم هذا الشخص فسر كلمة خنزير انه شتيمة بينما كان الشخص الآخر يقصد بذلك تنبيه الرجل ولكنه لم يستوعب هذه الصورة فكانت النتيجة انه شتم ذلك الرجل وصطدم بذلك الخنزير

كان هناك شخص اسمه هاري متخصص في فتح الأقفال والخزانات وجاءه موظف من أحد البنوك الانجليزية وتحداه أن يفتح خزانته خلال ساعتين ضحك هاري وقال سأفتحها خلال خمس دقائق .. وبدا هاري في محاولة فتح الخزانة واستغرق ساعتين ولم يفتحها بعد ذلك يئس من فتح الخزانة واستند على باب الخزانة فنفتح الباب .. لأن الباب كان مفتوحاً بالأصل
لم يكن في باردايم هاري احتمال أن الخزانة مفتوحة وهذه نقطة تسمى في علم البارادايم ( العودة إلى الصفر ) حيث أن مهارة هاري تساوت مع مهارة أي طفل في فتح الخزانات المفتوحة فلا تتمحور حول باردايم ضيق

تزوج شاب يدعى قيس بن ياسين فتاة اسمها ليلى .. في أحد الأيام أوصل زوجته لزيارة صديقتها وطلب منها أن تدق عليه بيجر إذا انتهت لكي يأخذها
فلما جاء موعد خروجها دقت عليه بيجر لكنه تأخر في الاتصال واتصل بعد ربع ساعة ردت عليه صاحبة البيت
قال : السلام عليكم
قالت : وعليكم السلام
قال : لو سمحتي ممكن اكلم ليلى
قالت : من حضرتك
قال : أنا قيس
فقالت : صاحبة المنزل مباشرة .. ياقليل الأدب
فقال : عفوا أختي أنا قيس بن ياسين زوج ليلى

صاحبة البيت ردت عليه بهذا الأسلوب لان الصورة الموجودة في الباردايم الخاص بها هي صورة الحبيبين قيس وليلى وتوقعت أن هذا المتصل يعبث ويحاول معاكستها

][®][^][®][تمرين][®][^][®][

@ من فضلك .. اكتب رسالة إلى من سكن هذه الأرض قبل ثلاثمائة عام تقريبا .. حدثهم عن الأشياء والأحداث والاختراعات التي لم تكن موجودة في زمانهم :

................... ............................

باعتقادك هل من السهولة أن يتقبلوا هذه الأشياء التي هي خارج البارادايم الخاص بهم ؟!

إذن .. لا تعش في الماضي وفي إطار ضيق واخلق لنفسك بارادايم اكبر وأوسع تستطيع أن تتحكم به

يعنى الحمد الله قدرت افهم الى حد ما;)

1_

معتقدات وخبرات يسير عليها الانسان وبيحدد سلوكه وتصرفاته
2_
مش فاهمه برده قصدك ايه;)
3_
اعتقد الرواد
4_
جميل جدا واستفدت منه كتير
5_
مفيش موضوع بجد اكتر من رااائع يارحومه:d

براءة
19-09-2008, 01:23 AM
يعنى هنجيب كلام من عندنا ما اكيد هنعمل بحث ونجيب الموضوع ونفهمه وننقله

كل اللى قلتيه فى الجملة دى جميلــــ
ماعدا اخر كلمه :d
كنت عاوزاكى بقي تكتبي اللى انتى فهمتيه :)
عموما اهم حاجة ان هدف الموضوع اتحقق وهو انك دورتى وتعبتى و جاوبتى
جدعة يا يويو :) واشكرك بجد جدا :):)

أحمد بلما
19-09-2008, 01:31 AM
كل اللى قلتيه فى الجملة دى جميلــــ
ماعدا اخر كلمه :d
كنت عاوزاكى بقي تكتبي اللى انتى فهمتيه :)
عموما اهم حاجة ان هدف الموضوع اتحقق وهو انك دورتى وتعبتى و جاوبتى
جدعة يا يويو :) واشكرك بجد جدا :):)
مش معني اننا ننقل الوضوع يبقي احنا مش فهمينه
أكيد الموضوع مش هيتنقل الا بعد فهم واع
وانا عن نفسي ماكنتش عارف اي حاجة عن الباراديم ده قبل المشاركات
ولكن بعد آخر مشاركة منقولة اتعرفت عليه كتير وطلع موضوع فعلا مهم
ياريت تدي صورة افضل للمواضيع المنقولة بفهم

ayooosh
19-09-2008, 01:35 AM
اه صحيح هو الموضوع
كل فتره يعنى هتكتبى اسم موضوع معين واحنا نحاول ندور عليه ونفهمه ولا هو كده يعتبر خلص؟؟

براءة
19-09-2008, 01:39 AM
مش معني اننا ننقل الوضوع يبقي احنا مش فهمينه
أكيد الموضوع مش هيتنقل الا بعد فهم واع
وانا عن نفسي ماكنتش عارف اي حاجة عن الباراديم ده قبل المشاركات
ولكن بعد آخر مشاركة منقولة اتعرفت عليه كتير وطلع موضوع فعلا مهم
ياريت تدي صورة افضل للمواضيع المنقولة بفهم

:mellow:
ما انا كنت كتبته من الاول بقى
وبعدين الهدف انك تدور
ده الهدف رقم 1 واللى هيحقق فعلا غرض الموضوع
لكن ما الموضوع ده عندى يا ترى انا مكتبتوش ليه ؟؟؟
وبعدين انا مطلبتش تجيبولى مواضيع
لان كده الناس اللى جاية مش هتدور وهتشوف المواضيع دى ومش ده الى انا عاوزاه خالص
وال5 اسئلة المفروض تشرح فيهم اللى فهمته ...

براءة
19-09-2008, 01:40 AM
اه صحيح هو الموضوع
كل فتره يعنى هتكتبى اسم موضوع معين واحنا نحاول ندور عليه ونفهمه ولا هو كده يعتبر خلص؟؟

بصي
هو مواضيعى كلها هتبقي بالشكل ده يا ايه
بس كل موضوع بيتكلم عن حاجة واحدة ...

ayooosh
19-09-2008, 01:43 AM
اه انا دلوقتى فهمت قصدك وفعلا فكره حلوه

براءة
19-09-2008, 01:55 AM
اه انا دلوقتى فهمت قصدك وفعلا فكره حلوه

اشكرك يا ايه وبجد انتى اضفتى كتير للموضوع يا قمرى :)

الشفق الباكي
19-09-2008, 02:14 AM
تعليق زى احمد بلما
وقل ربى زدنى علما

براءة
19-09-2008, 02:19 AM
تعليق زى احمد بلما
وقل ربى زدنى علما

اوك :)
اميـــن

dr.zomba
19-09-2008, 06:05 AM
ان شاء الله هيكون ليا رد النهارده بعد الصلاه بشويه اكون فضيت

بس فكرة الموضوع جامده يا (براءة)^_^

براءة
19-09-2008, 02:19 PM
ان شاء الله هيكون ليا رد النهارده بعد الصلاه بشويه اكون فضيت

بس فكرة الموضوع جامده يا (براءة)^_^

ماشي يا عادل فى انتظارك :)

بردو مش عارفة ايه سر ان الناس عمالة تضحك على براءة دى :mellow:

احمد رضا
19-09-2008, 02:54 PM
[quote=براءة;780741]http://img84.imageshack.us/img84/5465/18821610uf0.png

1_

كنت قرأت عن موضوع البارادايم ده من حوالي ست شهور وعلي حد محاولة فهمى عرفت انه التفكير الغير معتاد .وبيسموه في علم النفس ( المنهج الكشفي ) اللي لو استخدمناه في مصر ممكن يعمل حاجة مش اسلوب (الكاوس) اللي احنا بنستخدمه
والمنهج الكشفي بمعني اني بقدم المعلومه عن طريق الشخص ذاته ..يعني دوري بيقتصر علي توجيه الأنظار لموضوع معين وبسمحله بالنقد والفرز وتكوين وجهه نظر شخصية وذلك عن طريق اسئلة محدده .

--
2_

-- الموضوع كله قائم علي فكرة الباراديم والمنهج الكشفي .. منهج البحث عن المعلومه
3_

-- انا مقرأتش عن تصنيف الباراديم بس اقدر اقولك ان مش كل حاجة تقدري تستخدمي فيها الباراديم
ومش مع اي ناس .. يعني فئات عقليه معينه
لكن مره بمره .. بيبدأ الإنسان يتعود علي المنهج ده
4_

افيد منهج وهو الوحيد اللي ممكن ينقذنا من التخلف اللي احنا فيه - نسبيا -
5_

ولا كلمه ياباشا.. بس ايه المواضيع دي بس
هههههه كدا هغير .. ماشاء الله يارحمه
ربنا يكرمك ويبارك فيكي

براءة
19-09-2008, 03:06 PM
[quote=براءة;780741]http://img84.imageshack.us/img84/5465/18821610uf0.png

1_

كنت قرأت عن موضوع البارادايم ده من حوالي ست شهور وعلي حد محاولة فهمى عرفت انه التفكير الغير معتاد .وبيسموه في علم النفس ( المنهج الكشفي ) اللي لو استخدمناه في مصر ممكن يعمل حاجة مش اسلوب (الكاوس) اللي احنا بنستخدمه
والمنهج الكشفي بمعني اني بقدم المعلومه عن طريق الشخص ذاته ..يعني دوري بيقتصر علي توجيه الأنظار لموضوع معين وبسمحله بالنقد والفرز وتكوين وجهه نظر شخصية وذلك عن طريق اسئلة محدده .

--
2_

-- الموضوع كله قائم علي فكرة الباراديم والمنهج الكشفي .. منهج البحث عن المعلومه
3_

-- انا مقرأتش عن تصنيف الباراديم بس اقدر اقولك ان مش كل حاجة تقدري تستخدمي فيها الباراديم
ومش مع اي ناس .. يعني فئات عقليه معينه
لكن مره بمره .. بيبدأ الإنسان يتعود علي المنهج ده
4_

افيد منهج وهو الوحيد اللي ممكن ينقذنا من التخلف اللي احنا فيه - نسبيا -
5_

ولا كلمه ياباشا.. بس ايه المواضيع دي بس
هههههه كدا هغير .. ماشاء الله يارحمه
ربنا يكرمك ويبارك فيكي

يا ما شاء الله حد فهمنى :d
اول رد يحسسنى ان كلامى مش الغاز الحمد لله
تعرف يا احمد
انا شفت فى البارديم ده اكتر من تعريف .،، وكل واحد بعيد تمام البعد عن اى تعريف غيره ...
اما عن تصنيف الشخصيات فى الباراديم فبينقسم ل3
مبدعون ،، رواد ،، نمطيون
وما زال الموضوع ده يستهوينى و لسه فيه فى رايي حاجات غامضة كتير ....

احمد رضا
19-09-2008, 03:30 PM
مبدعون ،، رواد ،، نمطيون

انتي وذوقك بقي
هههههههههه
:p
---
ربنا يعزك يارب
ومش مشكلةالموضوع ينجح
لان المنهج جديد
المهم انك بتحاولي
وكلنا بنحاول

براءة
19-09-2008, 03:41 PM
اعتقد انكـ ممكن تكون من الرواد

الرواد «Paradigm Pioneers» ومن أهم ما يميز هذا النوع من أشخاص البارادايم رغبتهم بالمغامرة والخروج عن المألوف، وهم من يحقق أحلام وأفكار المبدعين.

واقرا كلام ايه كمان عنهم

يلا اى خدمة :d

عادى عموما .. مش هيرد على الموضوع غير الاعضاء المحترمة بس غالبا
وده فى حد ذاته يكفينيـــ :)

ممدوح مصطفى الانصارى
19-09-2008, 04:21 PM
والله الفكرة نفسها جميلة بس متعبة فى الصيام والتركيز منخفض شوية
البراديم هو نظام خاص لكل انسان يتحكم فى فكرة وتفكيره

براءة
19-09-2008, 04:31 PM
والله الفكرة نفسها جميلة بس متعبة فى الصيام والتركيز منخفض شوية
البراديم هو نظام خاص لكل انسان يتحكم فى فكرة وتفكيره

الله يكرمك :)

وفعلا ده اكتر مصطلح يتفهم عن الباراديم

شكرا جدااا جدااااااا على مرور حضرتك

ahmed2845
19-09-2008, 05:42 PM
بجد موضوع جميل يارحمة وفكرته جديدة
وانا هرد على الموضوع على حسب ما فهمت عن الموضوع ده :)
ايه هو الباراديم حسب ما فهمت ؟هو نظام التفكير عند الإنسان والعدسات التي يرى من خلالها الحياة ... والبارادايم حاكم للتغيير في كل مراحله وقد يجعل الإنسان يرى الأمور بغير حقيقتها وهذا من أهم أسباب اختلاف البشر

ايه اكتر جزء قرأته و حسيت معنى الباراديم فيه ؟اكتر جزء ممكن يفهم الناس كلمة البراديم هو المثال ده

ادعي أحد الدكاترة لإلقاء محاضرة في مركز للمدمنين عن أضرار الخمر فأحضر معه حوضان زجاجيان الأول فيه ماء والثاني فيه خمر ووضع دودة في الماء فسبحت ثم وضعها في الخمر فتحللت وذابت حينها نظر الى المدمنين سائلا هل وصلت الرسالة ؟؟
فكان الجواب نعم .. اللي في بطنه دود يشرب خمر عشان يطيب !!
هذا الدكتور نظر إلى التجربة من خلال باردايمه ولم يحاول الخروج إلى الباردايم الخاص بالمدمنيوفى مثال تانى يوضح الفكرة

كان احد السائقين يقود سيارته بهدوء في أحد الطرق المزدوجة والمنحنية وفجأة ظهرت أمامه سيارة في مساره واستطاع أن يتفادها بصعوبة لكن حينما حاذه صاحب السيارة الذي دخل في مساره فتح زجاج السيارة و صرخ بأعلى صوته خنزير !
غضب الرجل من هذه الكلمة ونعت ذلك الرجل بأقبح الصفات وبعد ان تجاوز المنحنى تفاجأ بخنزير ميت في الطريق واصطدم به
باردا يم هذا الشخص فسر كلمة خنزير انه شتيمة بينما كان الشخص الآخر يقصد بذلك تنبيه الرجل ولكنه لم يستوعب هذه الصورة فكانت النتيجة انه شتم ذلك الرجل وصطدم بذلك الخنزيرتفتكر انت اى شخصية تبعا لتصنيف الاشخاص فى الباراديم؟اعتقد ان انا الشخصية المبدعة :)
المبدعون shifters
( خارج منطقة التغطية .. أحيانا )
لا يحبّون النقاش لأنهم يملّونه وليس لديهم تفاصيل وإثباتات وأفضل طريقة للتعامل معهم هي التشجيع وإظهار الإعجاب مع تقديرهم .. كذلك يجب أن يكون الحوار معهم بشكل مرح ومحفز وخال من الاستهزاء واللوم
من جهة أخرى فإن على المبدع أن يبدع في إقناع النمطيون والرواد بإبداعه .. كما فعل أديسون عندما اخترع المصباح الكهربائي إذ سأله صحفي : ماذا لو انطفأ المصباح ؟ .. فرد أديسون ببساطة إبداعية : نعود إلى الظلام الذي كنا فيه أصلارأيك فى موضوع الباراديم بشكل عام؟انا هقول رأى الشخصى وهو بصراحة موضوع جميل ومفيد للى بيحب التفكير واستخدام العقل

لو فيه نقد ... اكيد احب اسمعه ......لا مفيش نقد بالنسبة لى على الموضوع ده بجد موضوع فكرته جديد

تقبلى مرورى :) :)

براءة
19-09-2008, 08:51 PM
بجد موضوع جميل يارحمة وفكرته جديدة
وانا هرد على الموضوع على حسب ما فهمت عن الموضوع ده :)
هو نظام التفكير عند الإنسان والعدسات التي يرى من خلالها الحياة ... والبارادايم حاكم للتغيير في كل مراحله وقد يجعل الإنسان يرى الأمور بغير حقيقتها وهذا من أهم أسباب اختلاف البشر

اكتر جزء ممكن يفهم الناس كلمة البراديم هو المثال ده

وفى مثال تانى يوضح الفكرة

اعتقد ان انا الشخصية المبدعة :)
انا هقول رأى الشخصى وهو بصراحة موضوع جميل ومفيد للى بيحب التفكير واستخدام العقل

لا مفيش نقد بالنسبة لى على الموضوع ده بجد موضوع فكرته جديد

تقبلى مرورى :) :)

والله ردودكــ جميلة اوى
تقريبا تفكيرك مقارب لتفكيرى ،،
الحمد لله الناس بدأت تفهم انا عاوزة ايه :)
اهم حاجة تكون وصلتك المعلومة يا احمد وبجد اشكركــــ
بتنورلى اى موضوع تدخله واللـــه

dr.zomba
19-09-2008, 11:51 PM
1_

البراديم هو طريقتي في التفكير ومرتبط بشخصيتي وميولي ولو قدرت استخدمه كويس هيفيدني كتير جدا في حياتي ( نظام حياة)

2_

فلكل إنسان صورته الخاصة ( بارادايم خاص به ) يرى به الطريق والورد .. وكل شيء يمر به في الحياة

دا احسن وصف للبراديم بالنسبالي

3_

والله هو علي حسب الكلام اللي قرأته اني خليط بين المبدعون والنمطيون:rolleyes:

4_

بصراحه موضوع جميل جدا جدا جدا جدا ومفيش جدا جدا جدا جدا ومكنتش اعرف انه كدا خالص

5_

لا مفيش نقد غير جزاك الله كل خير بجد ومستنيين الباقي

موضوعى خلص
بجد هفرح جدا اذا لقيت تفاعل معاه :)

| براءة |

شكرا يا(براءة)^_^

موضوع جميل جدا ومفيد جدا ومستنيين بقيت المصطلحات;)

براءة
20-09-2008, 12:17 AM
والله هو علي حسب الكلام اللي قرأته انا من النوع انتي خليط بين المبدعون والنمطيون:rolleyes:

ايه اللى جاب (انتى) فى الجملة دى بقي :d

شكرا يا(براءة)^_^

بطل تضحك على اسمى :mellow:

موضوع جميل جدا ومفيد جدا ومستنيين بقيت المصطلحات;)

طيب والله يا عادل انت لا تدرك مدى السعادة اللى انا فيها وانكوا بجد تفاعلتوا معايا ودورتوا ..
وفرحانة اكتر علشان انت قلت هرد ومخلعتش :d
شكرا اوى اوى ع ردكـــــــــــــــ :)
وكما توقعت
الاعضاء المحترمة بس هى اللى ردت :d

dr.zomba
20-09-2008, 01:49 AM
تم حذف كل الردود اللي ملهاش علاقه بالموضوع

براءة
20-09-2008, 01:54 AM
يعنى والله تاعب نفسك يا عادل
انا حاسة ان اعصابك هتبدأ تتعب من مواضيعى والله

dr.zomba
20-09-2008, 02:02 AM
والله هي لو مكنتش مفيده كنت هحذفها واخلص

بورسعيدى
20-09-2008, 04:47 AM
السلام عليكم

فكرة جميله وجديده حقيقى

الحقيقة انى اول مره اسمع الكلمه دى ودفعنى الموضوع للبحث والتقصى عن معناها

وايضا الهدف من الموضوع انه ضد استخدام كلمه copy وايضا كلمه pasty

والحقيقة اننى لما قرأت عن الباراديم وطبعا بسبب موضوعك الجميل اكتشفت انى اعرفه من زمان جدا

اقصد يعنى الاحساس به موجوده ولكن لم اكن اعرف المصطلح العلمى له ولا اعرف ايضا تقسيماته بالشكل العلمى ولكنى كنت اعرفه بالشكل المحسوس
وهو باختصار يشرح نوعية وطرق التفكير وازاى بيقدر يفرق بين التفكير بين شخص وشخص حسب ظروف كل انسان وطريقة حياته وتفكيرة حتى لو كان الموقف واحد

شوفوا معايه الجزا التالى .....

عندما يسير الناس بسياراتهم في طريق سريع تتحلى جوانبه بالشجيرات والورود الجميلة فقد لا يرى بعضهم هذه الورود لأنه يسير بسرعة كبيرة
وقد لا يراها آخرون لانشغال أذهانهم بحدث أو مشكلة أو ببرنامج إذاعي ممتع ..
وقد يرى البعض الورد ويعجب به .. وهناك من يتمنى زراعة المزيد منه أو إضافة أنواع أخرى

وفئة أخرى من الناس تتمنى لو أتيحت لها الفرصة للتوقف والتجول بين هذه الأزهار واستنشاق عطورها ووصف جمالها .. وربما جادت قريحتهم بأبيات شعر رائعة تتغزل بالورد وجماله ..
وقد يراها البعض مصدراً للعطور بينما يراها آخرون مصدراً للمبيدات الحشرية

وهناك فئة أخرى تفكر في الشركة المسئولة عن زراعة الورود وتخضير المنطقة ومدى استفادتها المالية من المشروع وهل تستحقه فعلاً أم أنها حصلت عليه بطرق غير مشروعة .. وهكذا

كما شاهدنا فيما سبق المشهد واحد والمنظر العام واحد

ومع ذلك تتدخل ظروف وافكرا كل انسان ليراها بطريقة افكاره هو ومن منظورة الشخصى وحسب منظورة للعالم

وعندا طريقة بسيطه ممكن نثبت بيها اننا نعرف هذا الموضوع ومن غير ما ناخد بالنا من مصطلحاته العلمية

وعندى مثل بسيط يحضرنى الان

امامنا الان كوب عصير مثلا ممتلئ 50% وال50% الباقية فارغة يعنى

البعض منا ممكن ينظر فقط الى النصف الممتلئ والبعض منا ينظر الى النصف الفارغ
والبعض لا يلتفت اساسا الى هذا الكوب
واعتقد ان فى المثل السابق اختصار شديد جدا لفكرة البراديم

انا مش عايز اطول عليكم لكن بجد طلع الموضوع كبير جدا وشدنى جدا

والسبب يرجع لصاحبة الموضوع اكيد

فـــــ لها منى كل الشكر والتقدير

بالنسبة بقا للنقد احتفظ به لنفسى

_GUIDE_
20-09-2008, 07:24 AM
امممممممممممم
عدلت الرد تانى
مش عارف ليه انا تقريبا فهمت موضوعك
هو موضوعك حلو بس اقرب ما يكون لجزئية تعبير فى امتحان عربى
السوال بيقول اكتب فى احد الموضوعات الاتية
بما يمليه عليك ضميرك
والطالب طبعا يستخدم خياله الخصب ^_^
انه يكتب ويفتى
صدقينى محدش فاهم حاجة فى حاجة 80% من الناس اللى جوبت على سوالك ده
وحطين شرح طويل عريض للموضوع الباراديم اسم لغاية الان عاجز عن نطقه انا والسادة الافاضل نطق سليم
وخدين الشرح ده كوبى وباست من مواقع
ادخل على محرك البحث اللى ودنا فى دهية جوجل
وحط اى كلمة وخد الكوبى والباست وحطهم
وبعون الله هيتقال عليك عبقرى زمانك
حاجة تفقع ما علينا
عمتا احنا فى الموضوع ده لسان حالنا بيقول احنا قاعدين فى مجلس الشعب الرئيس بيتكلم واحنا بنهز رأسنا
الكلام ده ميمشيش هنا
اسف على صرحتى الزيادة عن اللزوم وزى ما قال علا مرسى محدش فاهم حاجة :rolleyes:
اسف لو كنت احبطك بس الصراحة حلوة برضه :d

Travel
20-09-2008, 08:28 AM
وكما توقعت
الاعضاء المحترمة بس هى اللى ردت :d
احم ...
ماشى يا براءة

انتظرى ردى بقى بعد ما اعرف
مين هو البا........(كملى انتى بقى):d

biob
20-09-2008, 11:35 AM
انا اسف يا رحمه
انتى عارفه انا بحب اشارك فى مواضيعك
انما انا مش فاهم حاجه فى الموضوع ده علشان كده بنسحب فى صمت
ربنا يوفقكوا فى رحله البحث عن البارادايم

MohammeD el_SadaT
20-09-2008, 01:00 PM
امممممممممممم
عدلت الرد تانى
بما يمليه عليك ضميرك
انه يكتب ويفتى
وحطين شرح طويل عريض للموضوع الباراديم اسم لغاية الان عاجز عن نطقه انا والسادة الافاضل نطق سليم
حاجة تفقع ما علينا
عمتا احنا فى الموضوع ده لسان حالنا بيقول احنا قاعدين فى مجلس الشعب الرئيس بيتكلم واحنا بنهز رأسنا
الكلام ده ميمشيش هنا

أنا كنت هخرج من غيرما أرد لأنى كنت حاسس إن ردى هيعمل مشاكل
لكن مش عارف ليه جالى فضول أتفرج على الردود
لوما قرأت رد إسلام لقيت فيه نفس كلامى فقلت بدل ما أخرج وكأنى مدخلتش

أأيد إسلام فى رده
لأن هى دى فعلاً الحقيقه جوجل عامله شغل جامد هنه
:d

بس فى نفس الوقت الفكره مش وحشه الفكره جميله وياريت تستمرى فيها
على الأقل الموضوع هيبقى ذاخر بالمعلومات
بس حاولى تختارى مواضيع مش موجوده فى جوجل بيتهيألى طلب مستحيل صح
:)

dr.zomba
20-09-2008, 01:26 PM
امممممممممممم

عدلت الرد تانى
بما يمليه عليك ضميرك
انه يكتب ويفتى
حاجة تفقع ما علينا
الكلام ده ميمشيش هنا

بص يا سولوم انا شايف ان الفكره حلوه

اقولك ليه لانك اكيد مش هتعرف الكلمة فاهتدخل علي عم جوجل وتبحث عنها هتلاقيها وعشان تجاوب علي الكام سؤال اللي رحمة كاتباهم دول لازم تقرأ الموضوع

وبعدين ولنفرض ان عشره دخلوا ردو ممكن تقول تلاته منهم مقرأوش الموضوع خالص والباقي قرأه ولو علي خفيف

وبعدين لو واحد مش عايز يقرأ هيتعب نفسه ليه كل شويه عشان يدخل ويعمل للموضوع كوبي وبست لو انا هقول وانا مالي واريح دماغي

انما الفكره في تشغيل الدماغ ولاجبار علي التثقيف بس بمزاجك

عشان كدا الفكره بصراحه داخله دماغي جدا

احمد رضا
20-09-2008, 01:52 PM
طيب يااسلام باشا انت عارف طبعا اني بحترمك وبحبك جدا جدا ومش محتاجه كلام
اهو اللي بحث ده عمل حاجة
وممكن هو ميستافدش
بس انا استفاد من اللي نقله
يعني كدا كد فيه فايده
لكن بردك
واللي محتواش شئ في الموضوع
استفدت ايه ؟
وانا استفدت ايه ؟
وهو استفاد ايه ؟
البحث في حد ذاته مش وحش
بس المهم نكون فاهمين النتائج بتاعت البحث

براءة
20-09-2008, 03:46 PM
السلام عليكم

فكرة جميله وجديده حقيقى

الحقيقة انى اول مره اسمع الكلمه دى ودفعنى الموضوع للبحث والتقصى عن معناها

وايضا الهدف من الموضوع انه ضد استخدام كلمه copy وايضا كلمه pasty

والحقيقة اننى لما قرأت عن الباراديم وطبعا بسبب موضوعك الجميل اكتشفت انى اعرفه من زمان جدا

اقصد يعنى الاحساس به موجوده ولكن لم اكن اعرف المصطلح العلمى له ولا اعرف ايضا تقسيماته بالشكل العلمى ولكنى كنت اعرفه بالشكل المحسوس
وهو باختصار يشرح نوعية وطرق التفكير وازاى بيقدر يفرق بين التفكير بين شخص وشخص حسب ظروف كل انسان وطريقة حياته وتفكيرة حتى لو كان الموقف واحد

شوفوا معايه الجزا التالى .....

عندما يسير الناس بسياراتهم في طريق سريع تتحلى جوانبه بالشجيرات والورود الجميلة فقد لا يرى بعضهم هذه الورود لأنه يسير بسرعة كبيرة
وقد لا يراها آخرون لانشغال أذهانهم بحدث أو مشكلة أو ببرنامج إذاعي ممتع ..
وقد يرى البعض الورد ويعجب به .. وهناك من يتمنى زراعة المزيد منه أو إضافة أنواع أخرى

وفئة أخرى من الناس تتمنى لو أتيحت لها الفرصة للتوقف والتجول بين هذه الأزهار واستنشاق عطورها ووصف جمالها .. وربما جادت قريحتهم بأبيات شعر رائعة تتغزل بالورد وجماله ..
وقد يراها البعض مصدراً للعطور بينما يراها آخرون مصدراً للمبيدات الحشرية

كما شاهدنا فيما سبق المشهد واحد والمنظر العام واحد

ومع ذلك تتدخل ظروف وافكرا كل انسان ليراها بطريقة افكاره هو ومن منظورة الشخصى وحسب منظورة للعالم

وعندا طريقة بسيطه ممكن نثبت بيها اننا نعرف هذا الموضوع ومن غير ما ناخد بالنا من مصطلحاته العلمية

وعندى مثل بسيط يحضرنى الان

امامنا الان كوب عصير مثلا ممتلئ 50% وال50% الباقية فارغة يعنى

البعض منا ممكن ينظر فقط الى النصف الممتلئ والبعض منا ينظر الى النصف الفارغ
والبعض لا يلتفت اساسا الى هذا الكوب
واعتقد ان فى المثل السابق اختصار شديد جدا لفكرة البراديم

انا مش عايز اطول عليكم لكن بجد طلع الموضوع كبير جدا وشدنى جدا

والسبب يرجع لصاحبة الموضوع اكيد

فـــــ لها منى كل الشكر والتقدير

بالنسبة بقا للنقد احتفظ به لنفسى

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
يااااااااااااااه
جزاك الله كل خييير يا استاذ بورسعيدى :)
ما شاء الله حضرتك لخصت فكرة الموضوع فى الموقفين دول فعلا ...
سعيدة جدا والله ان حضرتك اهتميت بالموضوع ،، وفعلا واضح ان حضرتك اجتهدت فيه
اشكرك فعلا :)
ويا ريت حضرتك تسمعنا النقد
اعتقد حابة اعرف :mellow:

براءة
20-09-2008, 03:59 PM
امممممممممممم

عدلت الرد تانى
بما يمليه عليك ضميرك
انه يكتب ويفتى

مش مهم .. المهم انه حاول :)

بفرض ان كلامك صحيح
يبقى اقول الحمد لله بجد
كفاية ان في 20 % بحثوا واجتهدوا وفهموا :)
يعنى معدل شخص من كل 5 اشخاص
كويس جدا جدا .. نتيجة معقولة
واعتقد مش حوار ناس فهمت او لأ
الفيصل .. ناس اجتهدت وناس كسلتـ ..

الناس مكانتش لسه فهمت الموضوع لان الفكرة غريبة
واعتقد بعد ما الناس غلطت ووضحت ده
الباقى كله ما شاء الله فهمنى و حاولوا ونجحوا ،،

حتى لو كانوا اخدين كوبى وبيست كفاية اوى انهم اخدوا الخطوة دى اولا
خطوة تحسبلهم خطوة ايجابية وان كانت الردود اللى حاطينها مش مفهومة بالنسبالهم
واعتقد اغلب اللى كاتبين ردود واضح اوى اوى انهم بيكتبوا عن دراية ولو بسيطة
عموما لو طلعت من الموضوع ده كله بواحد بس فعلا فهم انا بتكلم عن ايه
ده كفاية اوى ويرضينى جدا

حاجة تفقع ما علينا
الكلام ده ميمشيش هنا

ومين قالك ان انا جالى احباط ؟؟ :)
بالعكس انا سعيدة جدا بنتيجة الموضوع ومكنتش متوقعة اى تفاعل
لكن الحمد لله
المنتدى لسه فى ناس مميزة فعلا ،،

براءة
20-09-2008, 04:02 PM
انا اسف يا رحمه
انتى عارفه انا بحب اشارك فى مواضيعك
انما انا مش فاهم حاجه فى الموضوع ده علشان كده بنسحب فى صمت
ربنا يوفقكوا فى رحله البحث عن البارادايم

ولا يهمك طبعا :)
وعموما تابعنا وباذن الله الرحلة بتاعتنا قربت مفاهيمها تكتمل
وهتلاقى الموضوع بسيط جدا باذن الله

براءة
20-09-2008, 04:09 PM
أنا كنت هخرج من غيرما أرد لأنى كنت حاسس إن ردى هيعمل مشاكل
لكن مش عارف ليه جالى فضول أتفرج على الردود
لوما قرأت رد إسلام لقيت فيه نفس كلامى فقلت بدل ما أخرج وكأنى مدخلتش

أأيد إسلام فى رده
لأن هى دى فعلاً الحقيقه جوجل عامله شغل جامد هنه
:d

بس فى نفس الوقت الفكره مش وحشه الفكره جميله وياريت تستمرى فيها

على الأقل الموضوع هيبقى ذاخر بالمعلومات
بس حاولى تختارى مواضيع مش موجوده فى جوجل بيتهيألى طلب مستحيل صح

ماله جوجل يعنى ؟؟؟
هو انتوا هدفى واصلكم ؟؟
ما هو اصلا مفيش طريقة غير جوجل .. و طبعا الموضوع مش هيمشي غير بجوجل .. وعادى مفيهاش اى مشاكل
وده ميعيبش اى رد
وبما انك مؤيد لاسلام
اقرا ردى عليه :)

وبعدين اذا كنت طلبت بحث عن حاجة موجودة فى جوجل و عدد المتفاعلين .. قليل جدا
ما بالك بقي اذا اختارت موضوع مش فى جوجل ؟؟

براءة
20-09-2008, 04:19 PM
بص يا سولوم انا شايف ان الفكره حلوه

اقولك ليه لانك اكيد مش هتعرف الكلمة فاهتدخل علي عم جوجل وتبحث عنها هتلاقيها وعشان تجاوب علي الكام سؤال اللي رحمة كاتباهم دول لازم تقرأ الموضوع

وبعدين ولنفرض ان عشره دخلوا ردو ممكن تقول تلاته منهم مقرأوش الموضوع خالص والباقي قرأه ولو علي خفيف

وبعدين لو واحد مش عايز يقرأ هيتعب نفسه ليه كل شويه عشان يدخل ويعمل للموضوع كوبي وبست لو انا هقول وانا مالي واريح دماغي

انما الفكره في تشغيل الدماغ ولاجبار علي التثقيف بس بمزاجك

عشان كدا الفكره بصراحه داخله دماغي جدا

طيب يااسلام باشا انت عارف طبعا اني بحترمك وبحبك جدا جدا ومش محتاجه كلام

اهو اللي بحث ده عمل حاجة
وممكن هو ميستافدش
بس انا استفاد من اللي نقله
يعني كدا كد فيه فايده
لكن بردك
واللي محتواش شئ في الموضوع
استفدت ايه ؟
وانا استفدت ايه ؟
وهو استفاد ايه ؟
البحث في حد ذاته مش وحش
بس المهم نكون فاهمين النتائج بتاعت البحث

اشكرك يا عادل انت واحمد بجد

احسن حاجة انكم فاهمينى وفاهمين انا بفكر ازاى

وبعدين الموضوع غرضه اولا واخيرا البحث

لان نظام تلقي المعلومة بطريقة مباشرة ده نتيجة التحصيل فيه بتبقي اقل بكتيييير من الشخص اللى بيدور ويتعب علشان يجنى المعلومة ويصيغها بطريقته هو

لكن للاسف احنا المصريين اتعودنا على طريقة التلقين المباشر مع انها طريقة ضعيفة ويمكن تنفع مع الناس التعبانة بس

كويس ان فى ناس انا بحترمها بتؤيدنى .. ده حافز ليا وبجد اشكركم فعلاااااااااا :)

بورسعيدى
21-09-2008, 03:22 AM
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
يااااااااااااااه
جزاك الله كل خييير يا استاذ بورسعيدى :)
ما شاء الله حضرتك لخصت فكرة الموضوع فى الموقفين دول فعلا ...
سعيدة جدا والله ان حضرتك اهتميت بالموضوع ،، وفعلا واضح ان حضرتك اجتهدت فيه
اشكرك فعلا :)
ويا ريت حضرتك تسمعنا النقد
اعتقد حابة اعرف :mellow:

لاء لاء لاء

انا حرمت انقد موضوع يخصك

لان لما ده حصل قبل كده مشاركاتى اتحذفت

وانا بصراحه لا اطيق ان تحذف لى مشاركه بدون سبب خاصةاننى حريص جدا على عدم زعل اى انسان منى

اما بالنسبة للاعضاء الى معترضين على استخدام جوجل فى البحث اقول لهم

ان جوجل هو بوابه المعرفة الحقيقية وليس منتدى الثانوية العامه او اى منتدى او اى موقع بعينه

وان استخدام جوجل مش عيب طبعا ولكن العيب هو ان لا نبحث عن المعرفة او عما نجهله وإلا يتحول جلوسنا على الجهاز مجرد مضيعة للوقت

وانا من انصار هذا الموضوع فعلا ومعجب به جدا وبــفكرته

ومستغرب جدا لنقل الموضوع من مكانه الطبيعى

عجبت لك يازمن

براءة
21-09-2008, 04:00 AM
صحيح انا استعانت بجوجل ولكن الحمد لله فاهم اللى قولته فى الرد
سلام:)
ودى بالنسبة لى اهم حاجة :)
شكرا يا احمد على ردكـــ ،،

براءة
21-09-2008, 04:05 AM
لاء لاء لاء

انا حرمت انقد موضوع يخصك

لان لما ده حصل قبل كده مشاركاتى اتحذفت

وانا بصراحه لا اطيق ان تحذف لى مشاركه بدون سبب خاصةاننى حريص جدا على عدم زعل اى انسان منى

اما بالنسبة للاعضاء الى معترضين على استخدام جوجل فى البحث اقول لهم

ان جوجل هو بوابه المعرفة الحقيقية وليس منتدى الثانوية العامه او اى منتدى او اى موقع بعينه

وان استخدام جوجل مش عيب طبعا ولكن العيب هو ان لا نبحث عن المعرفة او عما نجهله وإلا يتحول جلوسنا على الجهاز مجرد مضيعة للوقت

وانا من انصار هذا الموضوع فعلا ومعجب به جدا وبــفكرته

ومستغرب جدا لنقل الموضوع من مكانه الطبيعى

عجبت لك يازمن

لالالالا حضرتك انتقد ولا يهمك

وانا راضية باى حاجة هتتقال وبدل صاحبة الموضوع مش معترضة اكيد محدش هيتدخل

وحضرتك بردو الحمد لله من الناس اللى استوعبت فكرتى ،،، ربي يجازيكم خير على التشجع

وبنقل الموضوع الى هذا القسم .. اتحكم على الموضوع بالاحتضار الحمد للــــه:)

احمد رضا
21-09-2008, 04:22 AM
تم نقل الموضوع الي الركن العام
وفضلا لا امرا ياريت عدم نقله لقسم معلومات عامه
هو واي موضوع ينتهج المنهج الكشفي
لان الموضوع نقاشي من الدرجه الأولي
شكرا لموضوعك يابراءة

براءة
21-09-2008, 04:29 AM
تم نقل الموضوع الي الركن العام
وفضلا لا امرا ياريت عدم نقله لقسم معلومات عامه
هو واي موضوع ينتهج المنهج الكشفي
لان الموضوع نقاشي من الدرجه الأولي
شكرا لموضوعك يابراءة

ربنا يكرمكــ يا احمد
اصلا الموضوع هنا وعاوز زق ما بالك هناك بقي
اشكرك يا احمد :)

بورسعيدى
21-09-2008, 04:51 AM
شوفى ياستى طبعا نقدى مش على الموضوع لان الموضوع فعلا ممتاز وانا مش من طبعى انى امدح شيئ لا يستحق
ولكن على الجمله التالية
وده فى حد ذاته يكفينيـــ

طبعا هذه الجملة لفتت نظرى وانتباهى جدا
والحقيقة مش عارف هل حضرتك تقصديها والا اخفقتى فى التعبير عما تقصدى
ولكن احب ان اهمس فى اذنك بهدوء واقول ان اى انسان يدخل موضوع لك يعتبر ضيف واجب عليكى الترحيب بيه مهما كان ضيف تقيل حتى
فرضنا مثلا واحد دخل وقرأ الموضوع ولم يستوعب هل هو فى الحالة دى ( مش محترم)

او واحد دخل قرأ الموضوع ولم يعجبه فهل هذا ايضا مش محترم ؟؟

عندك مثلا الان ولحظه كتابة ردى 48 رد و470 مشاهده نفترض عن نصف المشاهدات متابعة منك ومنى ومن الذين شاركوا

اذن اجمالى عدد المحترمين فى هذا الموضوع هو 48 وحوالى 200 مش محترمين ؟؟

طبعا مش معقول تكونى قصدتى كده فــــ برجاء ان توضحى معنى ذكرك لهذه الكلمه الغريبة

مبروك عوده الموضوع لمكانه الطبيعى

وشكرا

اه ملحوظه : احنا اتفقنا انى انقد براحتى ومن غير زعل

_GUIDE_
21-09-2008, 03:34 PM
ليه مفيش حد فاهمنى
حاضر هقول تانى يمكن
اللى اقصده ان الغالبية بتستخدم جوجل مش فى البحث انما فى النقل
يعنى موضوع اسمه الباراديم انا اقسم بالله ان الغالبية اول ما سمعت الاسم مفهمتش المعنى
وبرضه هقولك ان اللى حط ردود ولو اخدتى بالك هتلقى بين كل جملة وجملة فى الرد فى فصله وده يدل على ان اللى حاطط رده ناقله
والسادة الاعضا اللى بتقول انه دخل جوجل علشان يدور على معنى الكلمة ويفهما
انا بقول انه دخل جوجل جاب نص الكلمة ومعانها حطاها فى الموضوع من غير ما يقراء عمتا دى وجهات نظر وانا قولت ان الفرد ممكن يكتب موضوع با اسلوبه ويكون اسلوب ضعيف فى البداية افضل الف مرة من نقل موضوع الاعضاء تفضل تتريق عليه
او يقوله ده مكرر او حتى مفيش حد ياخد باله انه منقول وتلقى عضو داخل يناقشه فى الموضوع اللى نقله وناقل الموضوع يكتفى بانه يرد على مناقشته
بشكرا على الرد
عمتا دى وجهات نظر مش اكتر

_GUIDE_
21-09-2008, 05:06 PM
انا فكيت التثييت لان براءه مش ناويه تعمله في موضوع واحد
هي هتعمل كل مصطلح في موضوع

Travel
21-09-2008, 07:55 PM
ليه مفيش حد فاهمنى

حاضر هقول تانى يمكن
يعنى موضوع اسمه الباراديم انا اقسم بالله ان الغالبية اول ما سمعت الاسم مفهمتش المعنى
وبرضه هقولك ان اللى حط ردود ولو اخدتى بالك هتلقى بين كل جملة وجملة فى الرد فى فصله وده يدل على ان اللى حاطط رده ناقله
انا بقول انه دخل جوجل جاب نص الكلمة ومعانها حطاها فى الموضوع من غير ما يقراء عمتا دى وجهات نظر وانا قولت ان الفرد ممكن يكتب موضوع با اسلوبه ويكون اسلوب ضعيف فى البداية افضل الف مرة من نقل موضوع الاعضاء تفضل تتريق عليه
او يقوله ده مكرر او حتى مفيش حد ياخد باله انه منقول وتلقى عضو داخل يناقشه فى الموضوع اللى نقله وناقل الموضوع يكتفى بانه يرد على مناقشته
بشكرا على الرد

احم
عادى يعنى يا اسلام
يعنى احنا مثلا النهاردة
فوجئت ان درجات اعمال السنة
اللى فى الكلية بتاعتنا
هتتاخد بناء على ايه
؟؟

انهم هيقولولنا موضوع كذا
اعملولى بحث عليه وهاتوا كل المعلومات اللى تكون عليه من البحث
واحنا نعمل سيرش عليه من جوجل
ونطبعه ونديهلهم
ومش مهم بقى
احنا نفهم اللى بنعمله ولا لاء

الدنيا لسه بخير:mellow:

بورسعيدى
22-09-2008, 02:59 AM
ليه مفيش حد فاهمنى

حاضر هقول تانى يمكن
بشكرا على الرد

لو حضرتك قرأت مشاركتى هاتعرف انك اخطأت فى توقعاتك فى حكاية النقل

على العموم دى وجهات نظر ولابد ان نحترمها

براءة ليه مش تكملى فى نفس الموضوع علشان يطلع فى النهايه موسوعة او بوابة معرفة بدل ما يبقا كل موضوع فى مكان ويحصل تشتت يستحسن انه يكون عبارة عن اجنده او كده يعنى

مجرد رأى

JusT DreaM
22-09-2008, 04:05 AM
انا قريت الموضوع وكل الردود وفهمت جزء كبير فيه
بس لسا مش عملت سيرش عالجوجل
ليا عوده للتعليق بس بعد السيرش:rolleyes:
عشان رد الاستاذ احمد رضا لخبطلي الدنيا:mellow:
بس موضوع جديد جدا وجميل جدا
تسلم ايديكي يارحمة بجد
مواضيعك كلها ماشاء الله عليها ;)
ربنا يوفقك يارب:rolleyes:

براءة
22-09-2008, 05:04 AM
شوفى ياستى طبعا نقدى مش على الموضوع لان الموضوع فعلا ممتاز وانا مش من طبعى انى امدح شيئ لا يستحق
ولكن على الجمله التالية

طبعا هذه الجملة لفتت نظرى وانتباهى جدا
والحقيقة مش عارف هل حضرتك تقصديها والا اخفقتى فى التعبير عما تقصدى
ولكن احب ان اهمس فى اذنك بهدوء واقول ان اى انسان يدخل موضوع لك يعتبر ضيف واجب عليكى الترحيب بيه مهما كان ضيف تقيل حتى
فرضنا مثلا واحد دخل وقرأ الموضوع ولم يستوعب هل هو فى الحالة دى ( مش محترم)

او واحد دخل قرأ الموضوع ولم يعجبه فهل هذا ايضا مش محترم ؟؟

عندك مثلا الان ولحظه كتابة ردى 48 رد و470 مشاهده نفترض عن نصف المشاهدات متابعة منك ومنى ومن الذين شاركوا

اذن اجمالى عدد المحترمين فى هذا الموضوع هو 48 وحوالى 200 مش محترمين ؟؟

طبعا مش معقول تكونى قصدتى كده فــــ برجاء ان توضحى معنى ذكرك لهذه الكلمه الغريبة

مبروك عوده الموضوع لمكانه الطبيعى

وشكرا

اه ملحوظه : احنا اتفقنا انى انقد براحتى ومن غير زعل

على فكرة سبحان الله انا وقفت عند الكلمة دى وانا بكتبها بس معرفتش اجيب كلمة بديلة :)

انا قصدت بالمحترمين

مش المحترمين اخلاقيا ،، لأ

قصدت المحترمين فكريا وكده

هحاول اوصل لحضرتك المعنى ده بمثال مش عارفة اذا كان مناسب ولا ايه

مثلا لما بنقول الكتاب ده محترم ..

وحضرتك لو لاحظت ان اللى ردوا على موضوعى ردود نابعة من فهم كلها اعضاء لا يستهان بها ابدا

يعنى مفيش عضو من اللى مهمته فى الحياة يا شكرا يا اما يهزر بكلمتين ويخرج

وحتى اللى عمل كده مكانش فاهم الموضوع عاوز ايه

مش عارفة وصلت اللى ف دماغى ولا لأ

بس ايا كان نقد حضرتك للجزئية دى جه فى مكانه لأن التعبير فعلا كان غريب شوية

:):)

براءة
22-09-2008, 05:09 AM
ليه مفيش حد فاهمنى

حاضر هقول تانى يمكن
بشكرا على الرد

ماشي يا اسلام وانا احترم وجهة نظرك
بس تفتكر انا ممكن اعمل ايه فى الحالة دى ؟؟ انا حاولت ومتنكرش ان فى ناس اجاباتها بتقول فعلا انها فهمت
وكمان نرجع لنقطة اللى نقل وبس ،، كونه فكر انه يعمل حاجة ده لوحده تحتسبله خطوة ايجابية ،، وان لم تكن تحققت لديه الغاية من الموضوع لكن دى خطوة مقدرش الومه عليها غيره مر ع الموضوع مرار الكرام
شكرا يا اسلام على دخولك فى الموضوع والله بجد اعتقد انه كان مهم طرح كلامك جدا وسعيدة بالرد عليه :)

براءة
22-09-2008, 05:11 AM
انا فكيت التثييت لان براءه مش ناويه تعمله في موضوع واحد
هي هتعمل كل مصطلح في موضوع

على قد ما انت رزل شويتين وغلس تلاته بس والله طيب جدا :p
ماشي يا اسلام ولا يهمك :)
كفاية انه اتثبت فترة ده انا متثبتليش موضوع من رمضان الى فات :d

براءة
22-09-2008, 05:15 AM
احم

عادى يعنى يا اسلام
يعنى احنا مثلا النهاردة
فوجئت ان درجات اعمال السنة
اللى فى الكلية بتاعتنا
هتتاخد بناء على ايه
؟؟

انهم هيقولولنا موضوع كذا
ونطبعه ونديهلهم
ومش مهم بقى

الدنيا لسه بخير:mellow:

قلبتى عليا المواجع :d
كان مالها اداب يعنى :mellow:
دول 9 مواد وعملى ونظرى ووووووو
ربنا معانا :d
وزى ما سوستى قالتلك
احنا شغلنا كله هيعتمد ع البحث باذن الله
انا اعتقد ان مش مهم نفهم اوى يعنى زى زينب :p
يا رب نعدى :mellow:

براءة
22-09-2008, 05:16 AM
لو حضرتك قرأت مشاركتى هاتعرف انك اخطأت فى توقعاتك فى حكاية النقل

على العموم دى وجهات نظر ولابد ان نحترمها

براءة ليه مش تكملى فى نفس الموضوع علشان يطلع فى النهايه موسوعة او بوابة معرفة بدل ما يبقا كل موضوع فى مكان ويحصل تشتت يستحسن انه يكون عبارة عن اجنده او كده يعنى

مجرد رأى

استاذ بورسعيدى هى فكرة حضرتك جميلة
بس مش عارفة بصراحة هل هتنجح ولا ايه
عموما الله المستعان هشوف كده باذن الله

براءة
22-09-2008, 05:22 AM
انا قريت الموضوع وكل الردود وفهمت جزء كبير فيه
بس لسا مش عملت سيرش عالجوجل
ليا عوده للتعليق بس بعد السيرش:rolleyes:
عشان رد الاستاذ احمد رضا لخبطلي الدنيا:mellow:
بس موضوع جديد جدا وجميل جدا
تسلم ايديكي يارحمة بجد
مواضيعك كلها ماشاء الله عليها ;)
ربنا يوفقك يارب:rolleyes:
الحمد لله يا بنوتة وسعيدة جدا انك الميتى ولو بجزء بسيط من الموضوع
احمد رضا :d ده انا كنت هتجنن من الباراديم ده لأن ليه عندى مليون تعريف احمد جه يا ما شاء الله خلاهم مليون وواحد :p
بس بصي وانا بقرا فى الموضوع لاحظت الكلمة دى كتير ... ( الباراديم ليه مفاهيم متعدده وكتير ، ) ...
ربنا يكرمك يا قمر والله :)
انتى اللى ذوق والله بجد :wub:

_GUIDE_
22-09-2008, 09:38 AM
ماشي يا اسلام وانا احترم وجهة نظرك
بس تفتكر انا ممكن اعمل ايه فى الحالة دى ؟؟ انا حاولت ومتنكرش ان فى ناس اجاباتها بتقول فعلا انها فهمت
وكمان نرجع لنقطة اللى نقل وبس ،، كونه فكر انه يعمل حاجة ده لوحده تحتسبله خطوة ايجابية ،، وان لم تكن تحققت لديه الغاية من الموضوع لكن دى خطوة مقدرش الومه عليها غيره مر ع الموضوع مرار الكرام
شكرا يا اسلام على دخولك فى الموضوع والله بجد اعتقد انه كان مهم طرح كلامك جدا وسعيدة بالرد عليه :)

اخر محاولة يارب تنجح

فى مثال بسيط عن الكلام اللى بقوله
عندك مثلا من 20 سنة كان كل الاعتماد الفكرى على قراءة الكتب وكان فيه نهم
على شراء الكتب وقرائتها
انما حاليا النت اصبح بديل وبعد ما كان الانسان ممكن يشترى الكتاب ويقراء ويطلع بمعلومة مفيدة
ده بجانب غذاء العقل والفكر اصبح النت واخد كل وقته بحيث انه بيكتفى بانه بدل ما يجيب الكتاب علشان يقراء
بيدور على المعلومة بس من على النت

ونطبعه ونديهلهم
ومش مهم بقى

وده برضه اللى انا بقوله ان زمان الطالب كان بيقعد يكتب البحث من كتب
ويجيب مراجع ويقراء
انما حاليا ادخل على جول واكتب كلمة (بحث عن الفيزياء ) اى كلمة مهما تكن
هتلقى مش بحث ابحاث عن اللى بتدور عليه
الطالب بياخد البحث كوبى وباست من غير ما يبص فيه ويطبعه ويقدمه
ولو عملت مقارنه بين المميزات والعيوب هتلقى ان اخطر عيوب جوجل الكسل

اوركيديا
22-09-2008, 12:56 PM
اخر محاولة يارب تنجح

فى مثال بسيط عن الكلام اللى بقوله
عندك مثلا من 20 سنة كان كل الاعتماد الفكرى على قراءة الكتب وكان فيه نهم
على شراء الكتب وقرائتها
انما حاليا النت اصبح بديل وبعد ما كان الانسان ممكن يشترى الكتاب ويقراء ويطلع بمعلومة مفيدة
ده بجانب غذاء العقل والفكر اصبح النت واخد كل وقته بحيث انه بيكتفى بانه بدل ما يجيب الكتاب علشان يقراء
بيدور على المعلومة بس من على النت

انا فاهمه حضرتك عايز توصل لايه
لان الاساس نفسه اللى عندنا غلط
ان مبقاش فيه اعتماد على البحث الذاتى او المحاوله بتاعت الانسان بنفسه

و الكلام ده اكيد صح
بس لو جينا اتكلمنا بنظره واقعيه حنلاقى ان البحث السهل ده مع شويه قرايه هو الحاجه الوحيده المتاحه او بمعنى اصح المنتشره دلوقتى
فطبيعى حتظهر حاجات جديده عشان نحاول نستفيد من الشويه اللى بقيالنا ديه
بدل ما نقول كده غلط و المفروض نعمل و نعمل عشان ببساطه مش حنعمل
كل اللى حيحصل انه مع مرور الوقت حتى القرايه البسيطه دى حتروح

اما على الموضوع ده فالعمليه ان انا صراحه قلت اقرى ردود الناس فهمت الموضوع و خلاص
يبقى مش كده فايده و لا لأ
مش حقول فهم كامل و الكلام ده
لا
مجرد على بالشئ بس

فى رعايه الله

_GUIDE_
22-09-2008, 01:54 PM
انا فاهمه حضرتك عايز توصل لايه
لان الاساس نفسه اللى عندنا غلط
ان مبقاش فيه اعتماد على البحث الذاتى او المحاوله بتاعت الانسان بنفسه

و الكلام ده اكيد صح
بس لو جينا اتكلمنا بنظره واقعيه حنلاقى ان البحث السهل ده مع شويه قرايه هو الحاجه الوحيده المتاحه او بمعنى اصح المنتشره دلوقتى
فطبيعى حتظهر حاجات جديده عشان نحاول نستفيد من الشويه اللى بقيالنا ديه
بدل ما نقول كده غلط و المفروض نعمل و نعمل عشان ببساطه مش حنعمل
كل اللى حيحصل انه مع مرور الوقت حتى القرايه البسيطه دى حتروح

اما على الموضوع ده فالعمليه ان انا صراحه قلت اقرى ردود الناس فهمت الموضوع و خلاص
يبقى مش كده فايده و لا لأ
مش حقول فهم كامل و الكلام ده
لا
مجرد على بالشئ بس

فى رعايه الله

الله يجبر بخطرك :)

براءة
22-09-2008, 03:02 PM
ماشي يا اسلام
مش هختلف معاكـــ

بورسعيدى
23-09-2008, 05:20 AM
استاذ بورسعيدى هى فكرة حضرتك جميلة
بس مش عارفة بصراحة هل هتنجح ولا ايه
عموما الله المستعان هشوف كده باذن الله

شوفى طبعا انتى حره وانا قولت لك مجرد رأى بس فعلا انا اتمنى ان كل الموضوعات تكون فى مكان واحد علشان انتى تقدرى تتابعى الردود لان زى ما اتفقنا ان الردود مش هاتكون تقليدية
يعنى مش هاتكون مشكورة ... والا شكرا على التوبيك الجميل .. والا مش عارف ايه على المجهود الرائع ... يعنى الردود فى الموضوع ده بالذات هايكون لها طابع خاص
وممكن كمان نعمل تحدى او منافسة بين الاعضاء علشان كل عضو يحاول يثبت انه فعلا فهم الموضوع وبيتكلم من كيبورده الشخصى بعد البحث والاطلاع مش مجرد نقل ..
اما بخصوص حكايه هاتنجح والا لاء
فنحن جميعا كفيلين ان ننجح الموضوع خصوصا وان لديه كل مقومات النجاح

وده فى حد ذاته يكفينيـــ

طبعا بعد توضيحك انا فهمت قصدك كويس واعتقد انك كنتى تقصدى تكتبيها بالشكل التالى

" عموما عادى ... مش هايرد على الموضوع إلا الاعضاء المهتمين بالبحث والاطلاع وتحصيل المعلومات العامة والمحبين للقراءة .. وهذا فى حد ذاته يكفينـــ "...;)

شكرا لك

dr.zomba
23-09-2008, 12:35 PM
شوفى طبعا انتى حره وانا قولت لك مجرد رأى بس فعلا انا اتمنى ان كل الموضوعات تكون فى مكان واحد علشان انتى تقدرى تتابعى الردود لان زى ما اتفقنا ان الردود مش هاتكون تقليدية
يعنى مش هاتكون مشكورة ... والا شكرا على التوبيك الجميل .. والا مش عارف ايه على المجهود الرائع ... يعنى الردود فى الموضوع ده بالذات هايكون لها طابع خاص
وممكن كمان نعمل تحدى او منافسة بين الاعضاء علشان كل عضو يحاول يثبت انه فعلا فهم الموضوع وبيتكلم من كيبورده الشخصى بعد البحث والاطلاع مش مجرد نقل ..

ولو ناويه انك تكملي في نفس الموضوع ان شاء الله هيتم تثبيته

وفي الاول والاخر الرآي الاخير ليكي

براءة
23-09-2008, 02:45 PM

طبعا بعد توضيحك انا فهمت قصدك كويس واعتقد انك كنتى تقصدى تكتبيها بالشكل التالى

" عموما عادى ... مش هايرد على الموضوع إلا الاعضاء المهتمين بالبحث والاطلاع وتحصيل المعلومات العامة والمحبين للقراءة .. وهذا فى حد ذاته يكفينـــ "...;)

شكرا لك

خلاص والله وانا مش ممانعة طبعا ونفسي الموضوع حدوده تكبر ......
وباذن الله معايا مصطلح جديد كمان
الله المستعان بس علشان الجامعة دى انتهكت قوايا بشكل غير طبيعى
عموما هحاول باذن الله اكمل :)
اما عن الجملة الاخيره ففعلا حضرتك كده فهمتنى
بس بتاعتى انا قصدت اكتبها لأنها بصراحة تحمل شئ بسيط من الاستفزاز :d
يعنى اعضاء محترمة عكسها اعضاء اى كلام :rolleyes::rolleyes:
ما علينا
اشكرك استاذ بورسعيدى ع المتابعة :)

براءة
23-09-2008, 02:48 PM
ولو ناويه انك تكملي في نفس الموضوع ان شاء الله هيتم تثبيته

وفي الاول والاخر الرآي الاخير ليكي

ايه الاغراءات دى :d
الله المستعان باذن الله بدأت الفكره تدخل دماغى فعلا :rolleyes:

براءة
23-09-2008, 05:00 PM
ايه التهريج ده بقي :mellow:
الموضوع اتنقل للمرة التانية بواسطة ايدى مجهولة :mellow:

Lost Dreamer
23-09-2008, 05:47 PM

مش عارف كل شويه بتنقل راح الركن العام من غير معرف وجه معلومات عامه برضه من غير معرف !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

علي العموم اهلا بيكي في قسم المعلومات العامه;);)

وبجد موضوع رائع وهتابعه

بورسعيدى
24-09-2008, 03:16 AM

هذا ان دل فإنما يدل على عدم تفاهم المشرفين وعدم موضوعيتهم وان القوانين الى ماليين بيها صفحات المنتدى وكل مشرف ييجى اول شيئ يعمله يحط قائمه بالقوانين والممنوعات ( خطه خمسية زى بتاعة الوزراء فى اول تعينهم ) ويقوم بتثبيت الموضوع
هم انفسهم لا يعلمون عنها اى شيئ

واحد يثبت وواحد يفك التثبيت وواحد ينقل وواحد يرجع وواحد تانى ينقل وبكرة نشوف جديد نشاط المخبرين أ أ أ أقصد المشرفين
اصل بصراحه مش شايف لمعظمهم اى لازمه غير النقل والحذف
ولا ننكر ابدا مجهور البعض الآخر

اوركيديا
24-09-2008, 03:21 AM
هذا ان دل فإنما يدل على عدم تفاهم المشرفين وعدم موضوعيتهم وان القوانين الى ماليين بيها صفحات المنتدى وكل مشرف ييجى اول شيئ يعمله يحط قائمه بالقوانين والممنوعات ( خطه خمسية زى بتاعة الوزراء فى اول تعينهم ) ويقوم بتثبيت الموضوع
هم انفسهم لا يعلمون عنها اى شيئ

واحد يثبت وواحد يفك التثبيت وواحد ينقل وواحد يرجع وواحد تانى ينقل وبكرة نشوف جديد نشاط المخبرين أ أ أ أقصد المشرفين
اصل بصراحه مش شايف لمعظمهم اى لازمه غير النقل والحذف
ولا ننكر ابدا مجهور البعض الآخر

لا بجد الحكايه دى بقت زايده عن اللزوم
مش عارفه ازاى مش عارفين يتفقوا على راى واحد
او انهم يشوفوا الموضوع ده حيروح فين

و صح ايه حكايه الايدى المجهوله اللى شغاله اليومين دول
كل شويه نشوف ايدى مجهوله بتنقل
و مشرفين العام نفسهم بيكونوش عارفين مين اللى عمل الخطوه
و ده طبعا على اساس انهم كانوا متفقين عليها

يلا بقى عشان فيه موضوع كامل فى الاقتراحات الشكوى الوحيده فيه من الاعضاء من الموضوع ده

حاجه مش عارفه تعمل ايه بالظبط

فى رعايه الله

براءة
24-09-2008, 04:09 AM
عندكم حق والله
يعنى مشرف مجهول نقل الموضوع
واحمد قام مرجعه العام
واسلام ثبته فتره فى العام
وعادل قال كمان احتمال يتثبت تانى فى العام
يقوم مشرف مجهول ينقله تانى
عند ده ولا ايه؟؟

المشكلة ان المشرف اللى عمال ينقل ده مش واضح