مشاهدة النسخة كاملة : قسم خاص بالاستفسارات عن الكلية

الصفحات : 1 [2]

Ahmed Asko
16-08-2012, 05:03 AM
إيمان صحيح كنت عاوز استفسر فى الكلية انا سمعت ان فى غياب وحضور وأعمال سنة الكلام ده صح

ايمان هارون
16-08-2012, 05:24 AM
إيمان صحيح كنت عاوز استفسر فى الكلية انا سمعت ان فى غياب وحضور وأعمال سنة الكلام ده صح
ايوووووووون ودة الى جابنى ورا وناس كتير سقطت بسبب اعمال السنة دى يعنى لو عندك مادة ب 50 ليك 15 درجة اعمال سنة ولو ب 100 ليك 30 درجة اعمال سنة :bosyht9:لازم الحضور للاسف معندناش سكاشن كتير والمعيد ال بيشرح لا اغلبيه المحاضرات او كلها بم انك سنة اولة هيشرحها الدكاترة :mad:

kpatsho
16-08-2012, 11:24 AM
السلام عليكم أنا عضو جديد معاكو
مخلص معهد فني سياحة وفنادق وجايب تقدير يخليني أكمل كلية
سحبت ملفي من المعهد ادولي كود تنسيق ورقم سري روحت لمكان التنسيق قالولي التنسيق على النت
الويب سايت بتاع التنسيق مفيهوش اي حاجة تخصنا
ومش عارف ايه النظام ولا اقدم كلية ازاي
ياريت لو حد عارف يفيدني أكون شاكر ليه
ياريت حد يرد عليا واسف اني طولت وشكرا

ايمان هارون
16-08-2012, 11:48 AM
السلام عليكم أنا عضو جديد معاكو
مخلص معهد فني سياحة وفنادق وجايب تقدير يخليني أكمل كلية
سحبت ملفي من المعهد ادولي كود تنسيق ورقم سري روحت لمكان التنسيق قالولي التنسيق على النت
الويب سايت بتاع التنسيق مفيهوش اي حاجة تخصنا
ومش عارف ايه النظام ولا اقدم كلية ازاي
ياريت لو حد عارف يفيدني أكون شاكر ليه
ياريت حد يرد عليا واسف اني طولت وشكرا

المهم انتة عملت القدرات ونجحت فيها ولة لسة وعموما الكود والرقم السرى بدخلهم ف موقع التنسيق وخوش على موقع التنسيق من الانترنت اكسبلور عشان يفتح معاك ولو الموقع فضل كدة على طول مش بيفتح انزل اى سيبر والى ف السيبر هيعرف يتصرف مع الموقع ويخليه يفتح هو يقدر يفتحه انا حولت بامانة مرديش www.tansik.egypt.gov.eg والموقع اهوة تانى
:) ربنا معاك بس انتة اول ام بتفتح موقع التنسيق بتلاقى رغبات الفنى ادخل عليه ودخل رقمك وسجل رغباتك وباذن الله تجيلك الكلية

omar afifi 19
16-08-2012, 02:02 PM
يجماعة اة حكاية سياحة انتساب دى وهى بتحتاج قدرات ولا لأ ياريت الرد وشكرا

omar afifi 19
16-08-2012, 02:14 PM
انتى متأكدة من من حكاية اعمل قدرات السنة الجاية دى اصل انا قريت فى دليل القدرات مينفعش حد يعمل قدرات لسنين قبل كدة للثانوية العامة ولا اية.

ايمان هارون
16-08-2012, 06:27 PM
يجماعة اة حكاية سياحة انتساب دى وهى بتحتاج قدرات ولا لأ ياريت الرد وشكرا
انتساب دى للى مجموع اللغات بتاعهم مش جايب الكلية والى مجموعهم الكلى بردة مش جايبها ومظونش بتحتاج ولو بتحتاج بيبقا عادى ف اى وقت بتعملها ومصاريفها بتبقااعلا من الى داخل عادى
انتى متأكدة من من حكاية اعمل قدرات السنة الجاية دى اصل انا قريت فى دليل القدرات مينفعش حد يعمل قدرات لسنين قبل كدة للثانوية العامة ولا اية.
انا مش متاكدة انا قولت امتى انى متاكدة انا قولت حتى لو مش هتدخلو سياحة السنة دى اعملوها احتياطى ربما الكلية الى تخوشوها تكون وحشة وتفكرو تحولو ساعتها هتكونو انتم امتحانتم ف سنتكم ونجحتم لان السنة دى كانو رفضين يخلو بتوع دفعة 2011 يعملو وفتحوها تانى عشا اولياء الامور بس فهو فعلا مش هينفع ان حد يعملها السنة الجاية الات استثناءات

kpatsho
16-08-2012, 08:31 PM
انا مش عارف ايه القدرات دي ولازم اعمل انترفيو الاول و القدرات قبل التنسيق ولا لا
ياريت لو تفيديني
دخلت على موقع التنسيق من انتلانت اكسبلورر وفتح بس هيجنني بدخل كل حاجة صح يرجع يقولي رقم الجلوس غلط
هو مش ممكن اقدم وخلاص منغير تنسيق :d
في انتظار ردك وشكرا على ردك في المرة الاولى

smileee
17-08-2012, 02:18 AM
طيب يا ايمان لو سمحت اعرف منك اية مواد قسم دراسات سياحية فى سنة اولى و هما كام مادة تقريبا و التدريب بيكون فين

ايمان هارون
17-08-2012, 08:36 AM
طيب يا ايمان لو سمحت اعرف منك اية مواد قسم دراسات سياحية فى سنة اولى و هما كام مادة تقريبا و التدريب بيكون فين
المواد بتختلف من سنة ل سنة بس هقولك سنتى كانت اية تاريخ فرعونى وتاريخ رومانى يونانى واقتصاد وحقوق انسان ومكاتب تطبيقى ونظرى وانجليزى واقاليم مصر السياحية واقاليم العالم السياحية بس والتدريب ف اجازة تانية وتالتة ومرة ف شركة سياحة ومرة ف المطار حسب متحبى بتروحى تدربى ودة مهم عشان عليه 100 درجة

omar afifi 19
17-08-2012, 01:50 PM
بقولك انا عملت قدرات سياحة وفنادق ومنجحتش وانا بفكر السنة الجاية اخد قدرات فنون جميلة عشان السنة دى ما اخدتش كرسات فمدخلتش الامتحان فبسأل لو ينفع السنة الجاية احول ولا اسبها بظروفها

ايمان هارون
17-08-2012, 10:51 PM
بقولك انا عملت قدرات سياحة وفنادق ومنجحتش وانا بفكر السنة الجاية اخد قدرات فنون جميلة عشان السنة دى ما اخدتش كرسات فمدخلتش الامتحان فبسأل لو ينفع السنة الجاية احول ولا اسبها بظروفها
السنة الجاية شوف بتاعت فنون ولو نفع تعمل تانى قدرات سياحة وفنادق السنة الجاية تانى عادى اعملها معلش تلاقى الدكتور كان مضروب علقة فسقطتك بسبب كدة فى ناس اصلا غلسة :angry2:

Ahmed Asko
18-08-2012, 07:34 PM
والله يا إيمان الناس عمالة تخوفنى من الكلية وبيقولوا لو مش هتدخل دراسات سياحية انجليش ملاهاش لازمة عشان الانجليزى
وكمان بيقولوا هتبقى زى المدرسة عشان موضوع الغياب والحضور ده

ايمان هارون
18-08-2012, 11:17 PM
والله يا إيمان الناس عمالة تخوفنى من الكلية وبيقولوا لو مش هتدخل دراسات سياحية انجليش ملاهاش لازمة عشان الانجليزى
وكمان بيقولوا هتبقى زى المدرسة عشان موضوع الغياب والحضور دههو انتة مجموعك جايب دراسات قسم انجليزي ادخل مش هتفرق كتير :dبس هى شبه المدرسة فعلا ف موضوع الغياب والحضور بس دة بيدك درجات حلوة وبيخليك تفهم مش زيك زي بتوع تجارة وحقوق واداب مش بيحضرو وميعرفوش حاجة عن المنهج انتة بيبقا لازم بتحضر يعنى احنا بيتعرض لينا حاجات على شاشات عرض اثناء الشرح وبتتفرج على اماكن عمرك مشوفتها بيبقا لازم تحضر ولو عندك مقبرة ف التاريخ
الدكتورة بتجيبلك فيلم للمقبرة وتوصفهالك من غير الفيلم متفهمش المقبرة شوفت ازى بقا الحضوور مهم

ايمان هارون
18-08-2012, 11:19 PM
وكمان بيقولوا هتبقى زى المدرسة عشان موضوع الغياب والحضور دهانتة عاوزة عربى ولة انجليزي الاتنين بياخدو نفس المواد وانا قولتلك مرة هو الفرق ف اسم القسم ف الشهادة اثناء التخرج وفى القسم دة بتاخد كورس انجليزي وف دة بردة نفس القصة عاوز عربى بيس خوش مش عاوزة خش انجليزي

Ahmed Asko
19-08-2012, 10:47 AM
منا مجموعى يجيب انجليزى بس المشكلة فى الانجليزى جايب 38

ايمان هارون
20-08-2012, 02:02 AM
منا مجموعى يجيب انجليزى بس المشكلة فى الانجليزى جايب 38
اهااااااااااااا الاتنين ميفرقوش عن بعض كتير والله مهمااوصفلك الاتنين واحد بس لازم الانجليزى يكون اعلا من 40 مينفعش اقل وعادى يعنى مانا بردة فرقت معايا السنة الى فاتت ف الانجليزى ومجموعى الكلى كان جايبها انجليزى عادى يعنى ومزعلتش على فكرة عربى:friendsxs3:تمام

نهى مكارم
27-08-2012, 03:37 PM
انا ليا صاحبتى جابت 66.8
والانجليزى 44 والفرنسى 44 وقبلت قدارات
بس مشكلتها ياترى المرحله التالته هتقبلها بالاسماعيليه ولا مفيش امل؟

ايمان هارون
27-08-2012, 05:37 PM
انا ليا صاحبتى جابت 66.8
والانجليزى 44 والفرنسى 44 وقبلت قدارات
بس مشكلتها ياترى المرحله التالته هتقبلها بالاسماعيليه ولا مفيش امل؟:) لا هتقبل باذن الله مجموع اللغات والمجموع الكلى احتمال كبير تقبل لان الاسماعلية اعدادها قليلة فهتحتاج طلاب

MIMY 002
01-09-2012, 01:43 PM
لو سمحتو كنت عايز اسأل عن مكان اختبار القبول للكلية ؟

ايمان هارون
01-09-2012, 03:01 PM
لو سمحتو كنت عايز اسأل عن مكان اختبار القبول للكلية ؟
الاختبار بيبقا ف الكلية نفسها بس هو مقفول القدرات اتقفلت من زمان يا حبيبتى

marihamzaghrout
07-09-2012, 02:43 PM
اولى سياحة ... ايه هي اللغات اللي هندرسها السنة دي و هل بتختلف حسب القسم و لا عادي... و شكرا على الموضوع الجميل المفيد ده

ايمان هارون
08-09-2012, 12:20 AM
اولى سياحة ... ايه هي اللغات اللي هندرسها السنة دي و هل بتختلف حسب القسم و لا عادي... و شكرا على الموضوع الجميل المفيد ده لو ارشاد هتاخد لغتين ولو دراسات او فنادق هو انجليزي بس لكن لو ارشاد هتاخد اللغة الاولى والتانية الى كنت بتاخدهم ف ثانوى

marym ali
18-09-2012, 05:32 PM
دلوقت يا جماعة ابن عمي جايب 74 ادبي ومعدي 70 % ف اللغات تمام وكان جاتله اداب انتساب وحول ل سياحو وفنادق وقبلته بس هو معملش قدرات دلوقت ايه نظامه هيروح سياحة انتساب ولا ف قدرات تاني ولا ايه النظام ممكن حد يرد علياااا بسرعة :bosyht9::bosyht9::bosyht9::bosyht9:

ايمان هارون
18-09-2012, 08:44 PM
مدام اتقبل يبقا هيعمل القدرات هى كانت شغالة من يومين بس اكيد بم انهم قبلوة يبقا هيقبلو تبادلى عموما يعنى يروح يسال مفيش سياحة انتساب عندنا

oirgon
26-09-2012, 12:33 PM
يا جماعة انا كنت عايز اسأل على حاجة
انا لية واحد قريبى فى مدرسة سياحة وفنادق 5 سنين حكومة هل لما يخلص بيدخل الجامعة من سنة كام والمجموع بيكون كام برضة لدخول الكلية وشكرا

tota lody
26-09-2012, 01:49 PM
انا كنت عايزة اسال دلوقتى اقدر ادرس ايه او اعمل ايه ياريت تفدونى انا خلصت دبلوم سياحة وفنادق 5 سنوات من سنة 2009 وجبت مجموع عالى 77.5% وكنت جايبة فى الانجلش 40 والتنسيق ودانى جامعة اسكندرية وطبعا دخلنا امتحان قدرات ولسوء الحظ ان كانت الجامعة المفتوحة اول سنة تفتح فيها سياحة وفنادق وطبعا سقطونا فى امتحان القدرات ومظهروش النتيجة غير بعد ما التقديمات خلصت علشان ندخل جامعة مفتوحة وبعد كده حولوا ورقنا على جامعة السادات وبردو رحنا هناك قالوا لنا انتوا التنسيق هو الى محولكو على جامعة اسكندرية ومقبلوش ورقنا انا لحد دلوقتى مدرستش اى حاجة وزهقت من قعدة البيت تقترحوا عليا انى ادرس ايه او اعمل ايه

treka_100
27-09-2012, 02:11 AM
يا جماعة انا كنت عايز اسأل على حاجة
انا لية واحد قريبى فى مدرسة سياحة وفنادق 5 سنين حكومة هل لما يخلص بيدخل الجامعة من سنة كام والمجموع بيكون كام برضة لدخول الكلية وشكرا

بيدخل من سنة اولى ... وغالبا بيكون المجموع 75%

oirgon
27-09-2012, 04:01 PM
طب وكدة ايية الى فرق بينها وبين مدرسة 3 سنين بقى

tepha
27-09-2012, 07:49 PM
لو سمحت كنت عاوز اسأل على حاجه بس انا فى تانيه مبارك كول (سياحة وفنادق) قسم مطعم هى المدرسة 3 سنين هل انا ليا كليه بعد سنه 3 ولا ايه النظام ..... ارجو الرد

treka_100
28-09-2012, 03:03 AM
طب وكدة ايية الى فرق بينها وبين مدرسة 3 سنين بقى

3 سنين بيدخل معهد سنتين في البداية وبعدين يدخل الكلية من اولى بردو انما مالوش كلية من بعدها على طول

oirgon
28-09-2012, 01:02 PM
اشكرك على ردك

tota lody
01-10-2012, 12:09 AM
انا كنت عايزة اسال دلوقتى اقدر ادرس ايه او اعمل ايه ياريت تفدونى انا خلصت دبلوم سياحة وفنادق 5 سنوات من سنة 2009 وجبت مجموع عالى 77.5% وكنت جايبة فى الانجلش 40 والتنسيق ودانى جامعة اسكندرية وطبعا دخلنا امتحان قدرات ولسوء الحظ ان كانت الجامعة المفتوحة اول سنة تفتح فيها سياحة وفنادق وطبعا سقطونا فى امتحان القدرات ومظهروش النتيجة غير بعد ما التقديمات خلصت علشان ندخل جامعة مفتوحة وبعد كده حولوا ورقنا على جامعة السادات وبردو رحنا هناك قالوا لنا انتوا التنسيق هو الى محولكو على جامعة اسكندرية ومقبلوش ورقنا انا لحد دلوقتى مدرستش اى حاجة وزهقت من قعدة البيت تقترحوا عليا انى ادرس ايه او اعمل ايه

ياجماعة محدش رد عليا ليه:(:(:(

treka_100
02-10-2012, 12:21 AM
ياجماعة محدش رد عليا ليه:(:(:(

معلش مش فاهم طلبك بالظبط ؟ :)

ahmed mhroos
06-11-2012, 07:38 PM
عايز اعرف الجامعة اللي متخرج منها تفرق في الشغل

treka_100
06-11-2012, 11:22 PM
غالبا مش بتفرق :)

ModyStephano
23-11-2012, 04:58 PM
أنا فى سياحة و فنادق جامعة المنوفيه فرع السادات فرقه اولى و كنت عايز احول سياحه وفنادق حلون بس سمعت انى لو حولت السنه الجايه هروح شايل مادتين و المواد دى مبندرسهاش فى سنه اولى عندنا لان التخصص عندنا من الفرقه التانيه و عايز اعرف لو ربنا كرمنا و حولت هل هاخد نفس اللغه اللى بدرسها فى السادات (الالمانى) ولا لازم اللغه اللى كنت بدرسها فى الثانوى (الفرنساوى) يا ريت حد يفيدنى

شبح.الموت
23-11-2012, 11:46 PM
انا محتار اخش انهى قسم

عايز اعرف كل قسم فيه اقسام ايه وبشتغل بيها اية

مدرس لغة ألمانية
03-01-2013, 03:34 PM
منتدى جميل

ايمان هارون
28-01-2013, 07:50 AM
أنا فى سياحة و فنادق جامعة المنوفيه فرع السادات فرقه اولى و كنت عايز احول سياحه وفنادق حلون بس سمعت انى لو حولت السنه الجايه هروح شايل مادتين و المواد دى مبندرسهاش فى سنه اولى عندنا لان التخصص عندنا من الفرقه التانيه و عايز اعرف لو ربنا كرمنا و حولت هل هاخد نفس اللغه اللى بدرسها فى السادات (الالمانى) ولا لازم اللغه اللى كنت بدرسها فى الثانوى (الفرنساوى) يا ريت حد يفيدنى

انا محتار اخش انهى قسم

عايز اعرف كل قسم فيه اقسام ايه وبشتغل بيها اية

انا جوابت ع ميدو مرة وشبح الموت الاقسام مشروحة كذا مرة لو دورت ف المواضيع المثبتة هتلاقيها والى اا اعرفه انا مقدرش اقولك خوش دة او دة لان انا عندى اهداف وميول لحاجات ممكن تكون مش نفس اهدافك ف انت اقراء الكلام الى مكتوب عن كل قسم والى يعجبك ياقمر وتحس انك لاقى نفسك فيه خوشة ولو محتار اسأل اهلك عرفهم مجال شغل كل واحدة فيهم

eman memo
14-03-2013, 02:29 PM
يا ريت حد يرود عليا بسرعه
انا حاليا فى تجاره انجلش القاهره و كنت عاوزه احول السنه اللى جايه كليه ساحه و فنادق حلوان. ايه الحاجات اللى مطلوب منى اعملها؟
و ايه المواد اللى هدرسها و صعبه ولا كويسه؟
و انا كنت ادبى و مجموعى 94.5% و الانجليش 46 و 49 المانى

منة الله الخولى
22-05-2013, 04:50 PM
السلام عليكم انا فى كلية خدمة اجتماعية جامعه حلوان لسة فى سنة اولى وشيلت 3 مواد فى التيرم الاول وكنت عاوزة احول سياحة وفنادق جامعه حلوان ومش عارفه موضوع انى شيلت مواد فى الكلية الى انا فيها ده هيقصر ولا ايه ومجموعى 66.2 ده هينفع و لا ؟

treka_100
29-05-2013, 05:35 PM
منة .. شوفي السنة بتاعتك الكلية اخدت من كام لو مجموعك مناسب بتقدمي طلب تحويل وتعملي امتحنات القدرات لما ميعاده يتحدد وموضوع الـ3 مواد مافيش فيه مشكلة لانك بتبدأي هناك من الأول ...

yoyo meg
09-06-2013, 12:50 PM
السلام عليكم
كنت حابة اسال انا ان شاء الله داخلة سياحة وفنادق السنة الجاية
بس محتارة بين الارشاد والدراسات السياحية وانا كنت ميالة للدراسات السياحية
بس عرفت ان فيها مادة محاسبة وانا مش اوى فى الرياضة فى الثانوية فانا عايزة
حد اخد المادة يقولى حتى لو انا مش اوى فى الرياضة اقدر انجح فيها يعنى سهلة تمشى
ولا صعبة ولا اية وشكرا واسفة للتطويل معلش

yoyo meg
10-06-2013, 02:26 PM
يا جماعة حد يرد عليا بليييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييي ييييييييز

yoyo meg
11-06-2013, 04:19 PM
انتو فين يا جماعة

treka_100
15-06-2013, 08:34 PM
لا مادة المحاسبة مش صعبة

اللاعيب2008
16-06-2013, 01:04 AM
يا جماعه ........ يا أ.ايمان هارون مشرفه القسم .. ممكن تعمليلنا موضوع عن الكليه السنه دي 2013 باذن الله وامته هيببدا اختار القدرات والكليه انشاءالله كده مجموعها هيزيد عن السنه الي فاتت ولا لأ ... وموضوع التوزيع الجغرافي ده ...هل في كليه في اسيوط والي من سوهاج يقدر يختار براحته ما دام مفيش لا في سوهاج ولا اسيوط ؟؟ دايما بنتعبك معانا يا أ ايمان

hot_road
23-06-2013, 02:55 PM
لو سمحتوا عندى سؤال صغير بس
دلوقتى انا جبت مجموع وحش قوى فى تانية ثانوى
وفى الامتحانات السنة دى فى تالتة حاولت اعوض على قد ما اقدر
بس بردو حاسس ان مش هقدر اجيب اكتر من 65%
فهل دة مجموع مناسب لسياحة وفنادق اسكندرية ؟؟؟
انا شوفت فى تنسيق 2012 انها خدت من مجموع قليل 246 يعنى 60%
اما بالنسبة للانجليزى فهو مش مشكلة انا متاكد انى هعدى ال35 فية
ياريت حد يرد عليا ضرورى

اللاعيب2008
07-07-2013, 02:35 AM
انشاء الله المجاميع السنادي متعلاش وانا كمان عايز ادخل اسكندريه ..فربنا يستر بقي ..
بس اهم حاجه تروح اخبار القدرات او الانترفيو وهوا بدء من يوم 2 ل17 فضروري جدا تعمل الانترفيو ده

shaimaa esaa
07-07-2013, 01:09 PM
انا كنت عايزة اعرف القدرات هتتعمل امتى فى اسكندرية

treka_100
07-07-2013, 01:41 PM
شوفي الموضوع ده يا شيماء
http://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=530459

hot_road
08-07-2013, 02:54 PM
انا لسة راجع من الكلية دلوقتى فى جامعة اسكندرية الاختبارات شغالة لحد يوم 17 الجاى
المطلوب صورتين شخصيتين وصورتين لرقم الجلوس
وهتسحب من هناك ملف ب35 جنية وبعدها هيحددولك معاد الانترفيو

اسامة عبد المجيد حفنى
20-07-2013, 10:46 AM
لو سمحتوا انا جايب 73% في الثانويه العامه بس في الانجليزى جايب 33 ونص وروحت امتحنت امتحان القدرات هل بمجموع الانجليزى ده تقبلنى سياحه وفنادق ؟؟؟؟

اللاعيب2008
21-07-2013, 12:49 PM
للاسف يا اسامه .. لازم اقل حاجه تكون جايب فوق ال35 .. وبعدين ازاي هما مسألوكش عن مجموع الانجليزي ؟
اسال تاني ممكن تتقبل لو اعداد الكليه قليله .. بس معتقدش .. مش عايز افتي .. معلش بقي قدم علي خاص

اسامة عبد المجيد حفنى
21-07-2013, 12:58 PM
للاسف يا اسامه .. لازم اقل حاجه تكون جايب فوق ال35 .. وبعدين ازاي هما مسألوكش عن مجموع الانجليزي ؟
اسال تاني ممكن تتقبل لو اعداد الكليه قليله .. بس معتقدش .. مش عايز افتي .. معلش بقي قدم علي خاص

هما قالولى ان عدد الكليه دى 150 طالب بالكتير 200 طالب دى فى جامعة جنوب الوادى الاقصر اصلها لسه فاتحه جديد

ايمان هارون
21-07-2013, 07:46 PM
هما قالولى ان عدد الكليه دى 150 طالب بالكتير 200 طالب دى فى جامعة جنوب الوادى الاقصر اصلها لسه فاتحه جديد
بص فى احتمالات حصل بعض الاستتثنئات لطلاب دبلوم 5 سنين وعدولهم حوار المجموع بتاع الانجليزي ممكن يعدوهالك اكتبها ف الرغبات بص هى لو هتجيلك لم هتفتح موقع التنسيق تكتب الرغبات هتلاقيها ف الكليات الى نازلة لو لقيتها يبقا هتخش رفضين عشان الانجليزي مش هتلاقى الكلية اصلا ف الرغبات:friendsxs3:

ياسمين نصار
24-07-2013, 01:55 PM
لو سمحتى يا ايمان انا مالحقتش اختبار القدرات واتصلت بالجامعة قالولى ممكن تفتح تانى
بس دلوقتى اغير رغباتى واخلى كلية سياحة وفنادق تانى حاجة ولا اسيبها زى ما هى؟؟؟ارجوكى ردى عليا النهارده

ايمان هارون
25-07-2013, 06:20 AM
لو سمحتى يا ايمان انا مالحقتش اختبار القدرات واتصلت بالجامعة قالولى ممكن تفتح تانى
بس دلوقتى اغير رغباتى واخلى كلية سياحة وفنادق تانى حاجة ولا اسيبها زى ما هى؟؟؟ارجوكى ردى عليا النهارده
هى اه هتفتح تانى بس ااية هو انتى مرحلة اول تنسيق ولة ايهولو هتغيري رغباتك سيبيها الاولة زى ماهى حتى لو جاتلك وانتى مش عامله رغبات لم هتفتح هتعرفى ولو ممتحنيتش ممكن تحولى اى كليه تعجبك ف الجامعه تحويل يدوي فاهمه بس لو جاتلك من غير متمتحنى هتخوشيها بأذن الله بيعملو استثناء بس حاولى تمتحنى عشان تتقبلى

mimo108
25-07-2013, 06:16 PM
جماعة لو سمحتوا كنت عايزة اعرف بالنسبة للانترفيو بتاع الكلية بيبقى ازاى انا فهمت انه بيسأل عن العواصم والمدن والعملات والاماكن فى مصر وكده
بس عايزة اعرف يعنى الاسئلة بالانجلش بتبقى زى ايه وايه اجابتها يعنى لو قالى اوصف نفسى بيبقى فى ايه بالظبط اقول اسمى وسنى والمدرسة اللى متخرجة منها ولا ايه بالظبط
وبيبقى الامتحان ازاى يعنى كام واحد بيمتحنه وبيبق كل واحد لوحده ولا لأ
واسفة ان الاسئلة كتير

treka_100
25-07-2013, 07:57 PM
جماعة لو سمحتوا كنت عايزة اعرف بالنسبة للانترفيو بتاع الكلية بيبقى ازاى انا فهمت انه بيسأل عن العواصم والمدن والعملات والاماكن فى مصر وكده
بس عايزة اعرف يعنى الاسئلة بالانجلش بتبقى زى ايه وايه اجابتها يعنى لو قالى اوصف نفسى بيبقى فى ايه بالظبط اقول اسمى وسنى والمدرسة اللى متخرجة منها ولا ايه بالظبط
وبيبقى الامتحان ازاى يعنى كام واحد بيمتحنه وبيبق كل واحد لوحده ولا لأ
واسفة ان الاسئلة كتير

غالبا الانجلش بيكون تقدمي نفسك وليه عايزة تدخلي الكلية وكده
لما تيجي تقدمي نفسك بتقولي الاسم والسن والمحافظة اللي انتي منها
والامتحان بيبقى مجموعة طلبة مع بعضهم مش كل واحد لواحده

Code IT
31-07-2013, 04:40 PM
ياجماعة هو انا كدا راحت عليا القدرات صح؟؟

انا جايب 85% علمى رياضة
انجليزى 47.5
مستوى 8 انجليزى !!

treka_100
31-07-2013, 09:04 PM

انا جايب 85% علمى رياضة
انجليزى 47.5
مستوى 8 انجليزى !!

شوف انت تبع انهي كلية وتابع معاهم هتفتح تاني :blush:

أحمد سامح السويدي
02-08-2013, 06:28 AM
لو سمحت يا جماعة
انا كنت في كلية العلوم جامعة الزقازيق السنة اللي فاتت
وكنت جايب 92.3
وفي الانجليزي 46
انا عايز احول كلية السياحة والفنادق جامعة حلوان
وسمعت كمان انا التقديم قفل
ياريت لو في حل حد يرد عليا ضروري جدا
ويقولي شروط التحويل

zxcvbnmasd098765
02-08-2013, 07:03 AM
ﺍﺭﺟﻮﺍ ﻣﺴﺎﻋﺪﺓ ﺍﻧﺎ ﻋﺮﻓﺖ ﺍﻥ ﺍﻣﺘﺤﺎﻥ ﺍﻟﻘﺪﺭﺍﺕ
ﻓﺘﺢ ﺗﺎﻧﻰ ﺑﺲ ﺍﻟﻤﺸﻜﻠﺔ ﺍﻧﻬﻢ ﻫﻴﺼﻔﻮﺍ
ﻛﺘﻴﺮ ﻣﻦ ﺍﻟﻠﻯﻬﻴﺮﻭﺣﻮﺍ ﺍﻻﻣﺘﺤﺎﻥ ﻋﺸﺎﻥ
ﻋﺎﻳﺰﻳﻦ ﻋﺪﺩ ﻣﺤﺪﻭﺩ ﺍﺭﺟﻮﺍ ﺷﺮﺡ ﺍﻟﻤﻘﺎﺑﻠﺔ
ﺑﺎﻟﻜﺎﻣﻞ ﻭﻟﻤﺎﻳﺠﻰ ﻳﻘﻮﻝ ﻋﺮﻑ ﻧﻔﺴﻚ
ﺍﺗﻜﻠﻢ ﻋﻦ ﺍﻻﺳﻢ ﻭﺍﻳﺔ ﺗﺎﻧﻰ ﻭﻟﻤﺎ ﻳﺴﺄﻝ
ﻟﻴﺔ ﺩﺧﻠﺖ ﻗﺴﻢ ﺩﺭﺳﺎﺕ ﺳﻴﺎﺣﻴﺔ ﻭﻳﻘﻮﻟﻮﺍ
ﺭﺩ ﺑﺎﻻﻧﺠﻠﺶ ﺍﻗﻮﻝ ﺍﻳﺔ ﺑﺎﻟﺘﻔﺼﻴﻞ ﻭﺷﻜﺮﺍ
ﻭﻣﺘﻄﻠﺒﺎﺕ ﺳﺤﺐ ﺍﺳﺘﻤﺎﺭﺓ ﻗﺪﺭﺍﺕ ﺣﻠﻮﺍﻥ ﻣﻦ
ﻧﺎﺣﻴﺔ ﺭﻗﻢ ﺍﻟﺠﻠﻮﺱ ﻭﻻ ﺷﻬﺎﺩﺓ ﺍﻟﻨﺠﺎﺡ ﻭﻻ
ﺍﻳﺔ طب لو انا اخترت قسم درسات فندقية وسألنى لية اقول لة اية بالانجلش والعربىوشكر

ايمان هارون
02-08-2013, 09:24 AM

انا جايب 85% علمى رياضة
انجليزى 47.5
مستوى 8 انجليزى !!القدرات هتفتح تانى 5-8 لو هتلحق اعملها

لو سمحت يا جماعة
انا كنت في كلية العلوم جامعة الزقازيق السنة اللي فاتت
وكنت جايب 92.3
وفي الانجليزي 46
انا عايز احول كلية السياحة والفنادق جامعة حلوان
وسمعت كمان انا التقديم قفل
ياريت لو في حل حد يرد عليا ضروري جدا
ويقولي شروط التحويل

ﺍﺭﺟﻮﺍ ﻣﺴﺎﻋﺪﺓ ﺍﻧﺎ ﻋﺮﻓﺖ ﺍﻥ ﺍﻣﺘﺤﺎﻥ ﺍﻟﻘﺪﺭﺍﺕ
ﻓﺘﺢ ﺗﺎﻧﻰ ﺑﺲ ﺍﻟﻤﺸﻜﻠﺔ ﺍﻧﻬﻢ ﻫﻴﺼﻔﻮﺍ
ﻛﺘﻴﺮ ﻣﻦ ﺍﻟﻠﻯﻬﻴﺮﻭﺣﻮﺍ ﺍﻻﻣﺘﺤﺎﻥ ﻋﺸﺎﻥ
ﻋﺎﻳﺰﻳﻦ ﻋﺪﺩ ﻣﺤﺪﻭﺩ ﺍﺭﺟﻮﺍ ﺷﺮﺡ ﺍﻟﻤﻘﺎﺑﻠﺔ
ﺑﺎﻟﻜﺎﻣﻞ ﻭﻟﻤﺎﻳﺠﻰ ﻳﻘﻮﻝ ﻋﺮﻑ ﻧﻔﺴﻚ
ﺍﺗﻜﻠﻢ ﻋﻦ ﺍﻻﺳﻢ ﻭﺍﻳﺔ ﺗﺎﻧﻰ ﻭﻟﻤﺎ ﻳﺴﺄﻝ
ﻟﻴﺔ ﺩﺧﻠﺖ ﻗﺴﻢ ﺩﺭﺳﺎﺕ ﺳﻴﺎﺣﻴﺔ ﻭﻳﻘﻮﻟﻮﺍ
ﺭﺩ ﺑﺎﻻﻧﺠﻠﺶ ﺍﻗﻮﻝ ﺍﻳﺔ ﺑﺎﻟﺘﻔﺼﻴﻞ ﻭﺷﻜﺮﺍ
ﻭﻣﺘﻄﻠﺒﺎﺕ ﺳﺤﺐ ﺍﺳﺘﻤﺎﺭﺓ ﻗﺪﺭﺍﺕ ﺣﻠﻮﺍﻥ ﻣﻦ
ﻧﺎﺣﻴﺔ ﺭﻗﻢ ﺍﻟﺠﻠﻮﺱ ﻭﻻ ﺷﻬﺎﺩﺓ ﺍﻟﻨﺠﺎﺡ ﻭﻻ
ﺍﻳﺔ طب لو انا اخترت قسم درسات فندقية وسألنى لية اقول لة اية بالانجلش والعربىوشكر
تم الرد قبل كدا عليكم ف مواضيع خاصه

yoyo meg
02-08-2013, 10:14 PM
السلااااااااااااام عليكم
هو احنا بناخد كارنية الكلية امتى يا جماعة
وجداول المحاضرات كمان بتبقى امتى وفيييييييييييييييييييين

أحمد سامح السويدي
03-08-2013, 12:56 AM
طيب لو سمحت هو مكتب التنسيق برده في مدينة الطلاب بجامعة القاهرة
وهو شغال برده بالرغم من الاعتصام
واختبار القدرات اخره امتي
وهسحب بطاقة اختبار القدرات بأيه ؟؟
استمارة الثانوية مع الكلية
ومعزرة للاطالة:)

ايمان هارون
03-08-2013, 01:31 PM
السلااااااااااااام عليكم
هو احنا بناخد كارنية الكلية امتى يا جماعة
وجداول المحاضرات كمان بتبقى امتى وفيييييييييييييييييييين
الجدول اول اسبوع ف الدراسة
الكارنية بيتاخر شوية انتى بتخوشى ببطاقة الترشيح الكلية يعنى ف اول شهر وبعدين الكارنية بتاخدى قبل امتحانات نص السنة :d

ايمان هارون
03-08-2013, 01:33 PM
طيب لو سمحت هو مكتب التنسيق برده في مدينة الطلاب بجامعة القاهرة
وهو شغال برده بالرغم من الاعتصام
واختبار القدرات اخره امتي
وهسحب بطاقة اختبار القدرات بأيه ؟؟
استمارة الثانوية مع الكلية
ومعزرة للاطالة:)

yoyo meg
05-08-2013, 05:13 AM
الجدول اول اسبوع ف الدراسة
الكارنية بيتاخر شوية انتى بتخوشى ببطاقة الترشيح الكلية يعنى ف اول شهر وبعدين الكارنية بتاخدى قبل امتحانات نص السنة :d

اممممممممممممم اوك ماشى
معلش سؤال رخم تانى
انا هروح اول يوم دراسة مثلا اعمل اية بالظبط مدام مفيش جدول لسة قبلها
معلش انا عارفة انو سؤال اهبل بس وربنا عمرى ماروحت كليات قبل كدة

ايمان هارون
05-08-2013, 08:01 AM
اممممممممممممم اوك ماشى
معلش سؤال رخم تانى
هتتعرفى ع الدكاترة وفى دكاترة الفرعونى بيشرحو من اول يوم ربنا يكون ف عونك الجدول بينزل اول يوم بس بيقعدو يعدلو فيه :006et4: بيثبت بعد اسبوع تعالى من 10
مش من 7 زى المدرسة عشان بنشوف مواهب اول يوم هههههههه

mosh 3dy
05-08-2013, 12:56 PM
اممممممممممممم اوك ماشى
معلش سؤال رخم تانى
من الاخر أول اسبوع ده للتعارف بس ...و خصوصا أول يوم
المهم يعنى أول يوم ده بيبقى مسخره هتلاقى سنه أولى الضحك عليها للصبح
خصوصا ان الدفعات اللى قبل كدا اضحك عليها برده .. كده كله لازم يأخد دوره
مصيحه منى أول يوم متسأليش حد عن أى حاجه غير لما تتأكدى انه شخصية محترمة
ع ايدى و الله ناس صحابى للففوا طلاب جديده و بعد كدا قالولهم الدكتور تعبان و لغى محاضرات أول اسبوع:p
و حاولى و انت مشية متتلفتيش حواليكى كتير ... و نصيحة منى متتكبريش ع حد و خدى كل حاجه ببساطه يعنى هتلاقى الشباب خصوصا بتوع أولى داخلين بيقولوا هنكلم انهارده يعنى هنكلم و أحلى غلاسه بقى و البنات ع فكرة برده ..
بـــــــــــــــس كدا و طبعا ع 10 زى ما ايمى قالتلك ..
بس أنا بجد مش لاقى لأول اسبوع ده لازمة علشان كده بفكر ما روحش غير ع تانى اسبوع
و بالتوفيق

yoyo meg
07-08-2013, 01:51 PM
هتتعرفى ع الدكاترة وفى دكاترة الفرعونى بيشرحو من اول يوم ربنا يكون ف عونك الجدول بينزل اول يوم بس بيقعدو يعدلو فيه :006et4: بيثبت بعد اسبوع تعالى من 10
مش من 7 زى المدرسة عشان بنشوف مواهب اول يوم هههههههه

ههههههه
ميرسى يا حبيبتى تعبتك معايا

ايمان هارون
07-08-2013, 04:46 PM
من الاخر أول اسبوع ده للتعارف بس ...و خصوصا أول يوم
المهم يعنى أول يوم ده بيبقى مسخره هتلاقى سنه أولى الضحك عليها للصبح
خصوصا ان الدفعات اللى قبل كدا اضحك عليها برده .. كده كله لازم يأخد دوره
مصيحه منى أول يوم متسأليش حد عن أى حاجه غير لما تتأكدى انه شخصية محترمة
ع ايدى و الله ناس صحابى للففوا طلاب جديده و بعد كدا قالولهم الدكتور تعبان و لغى محاضرات أول اسبوع:p
و حاولى و انت مشية متتلفتيش حواليكى كتير ... و نصيحة منى متتكبريش ع حد و خدى كل حاجه ببساطه يعنى هتلاقى الشباب خصوصا بتوع أولى داخلين بيقولوا هنكلم انهارده يعنى هنكلم و أحلى غلاسه بقى و البنات ع فكرة برده ..
بـــــــــــــــس كدا و طبعا ع 10 زى ما ايمى قالتلك ..
بس أنا بجد مش لاقى لأول اسبوع ده لازمة علشان كده بفكر ما روحش غير ع تانى اسبوع
و بالتوفيق

لالالالالالالالالالالالالالالالا انت حلوان انت وهى لازم تنزلو امال انا هعرفكو ازى دا انا هاجى اول يوم مخصوص عشان اتعرف ع سنة اولى :)
:av4056bb7jp3::av4056bb7jp3::av4056bb7jp3:

mosh 3dy
13-08-2013, 09:39 AM
لالالالالالالالالالالالالالالالا انت حلوان انت وهى لازم تنزلو امال انا هعرفكو ازى دا انا هاجى اول يوم مخصوص عشان اتعرف ع سنة اولى :)
أتشرف و الله يا قمر
خلاص كلامك أوامر من 7 كمان أكون هناك :022yb4:
انتى تأمرى
....:av4056bb7jp3:.....

ايمان هارون
14-08-2013, 12:27 AM
أتشرف و الله يا قمر
خلاص كلامك أوامر من 7 كمان أكون هناك :022yb4:
انتى تأمرى
....:av4056bb7jp3:.....
ههههههههههه كدا هتاخدو الالش ع الجاهز :) قال 7 قال يابنى تعالى 10 ونقعد براحتنا

mosh 3dy
14-08-2013, 01:45 AM
ههههههههههه كدا هتاخدو الالش ع الجاهز :) قال 7 قال يابنى تعالى 10 ونقعد براحتنا
ممكن سؤال....
مش انتى كليتك ف المنيل و احنا المفروض هنكون ف عين حلوان صح و لا لأ
و ع العموم أنا دلوقتى هقدم عادى ف حلوان مش ف المنصورة
علشان البطاقه غيرتها وهتكون من هناك
و لا المفروض اعمل ايه ؟؟

ايمان هارون
14-08-2013, 03:50 PM
ممكن سؤال....
مش انتى كليتك ف المنيل و احنا المفروض هنكون ف عين حلوان صح و لا لأ
و ع العموم أنا دلوقتى هقدم عادى ف حلوان مش ف المنصورة
علشان البطاقه غيرتها وهتكون من هناك
و لا المفروض اعمل ايه ؟؟
:bosyht9::bosyht9::bosyht9: اه ونبى انا كلية سياحة وفنادق المنيل ج حلوان
احنا ملناش كلية جوا الجامعه ومبنروحش الجامعه انت انزل قدم ف المنيل بس كدا وانت عملت بطاقتك وكل حاجة يعنى انت ورقك سليم :]
:stickjo4::stickjo4::stickjo4: بس كدا

mosh 3dy
14-08-2013, 05:21 PM
:bosyht9::bosyht9::bosyht9: اه ونبى انا كلية سياحة وفنادق المنيل ج حلوان
احنا ملناش كلية جوا الجامعه ومبنروحش الجامعه انت انزل قدم ف المنيل بس كدا وانت عملت بطاقتك وكل حاجة يعنى انت ورقك سليم :]
:stickjo4::stickjo4::stickjo4: بس كدا
شكرااا يا قمر ..
و أشوفك أول يوم بأه ...

Amr 28
17-08-2013, 01:24 AM
طب حضرتك انا عندى استفسار
انا جايب 35.5 فى الانجليزى
و مجموعى 63% و ظاهرلى فى الرغبات ان ممكن اخش سياحة و فنادق
عايز اسال بقة هو المكتب اللى بسحب منة الملف بتاع الاختبار اللى فى جامعة القاهرة شغال دلوقتى فى الاحداث اللى بتحصل ولا لا و من الساعة كام ل كام
و الاختبار بيبقة من امتى ل امتى و عبارة عن اية و شغال فى الوقت الحالى ولا لا

abdalwhab212
30-08-2013, 06:53 PM
السلام عليكم
انا دبلوم 5 سنين سياحه وفنادق
قدمت ف التنسيق كليه سياحه وفنادق اسكندريه
مجموع الغات 63
بس انا معرفش لينا انترفبو ولا لاء
ممكن حد يفيدنى ف الحوار ده بس انا سالت ف المنصوره قالوا اقدم ف التنسيق بس مش عارف لينا انترفيو ولا لاء
ممكن الرد ؟؟؟

ايمان هارون
30-08-2013, 07:32 PM
السلام عليكم
انا دبلوم 5 سنين سياحه وفنادق
قدمت ف التنسيق كليه سياحه وفنادق اسكندريه
مجموع الغات 63
بس انا معرفش لينا انترفبو ولا لاء
ممكن حد يفيدنى ف الحوار ده بس انا سالت ف المنصوره قالوا اقدم ف التنسيق بس مش عارف لينا انترفيو ولا لاء
ممكن الرد ؟؟؟
ايون عشان انت خمس سنين ليك انترافيو زى بتاع ثانوى وككمان مجموع اللغات مش مهم انت مش ثانوى فهمنى :friendsxs3:

abdalwhab212
30-08-2013, 07:39 PM
تمام طيب انا قدمت ف التنسيق استنى جواب الترشيح ولا ايه

ايمان هارون
05-09-2013, 01:33 AM
تمام طيب انا قدمت ف التنسيق استنى جواب الترشيح ولا ايه
اها اكيددددددددددددددد لا زم تستنا خيرا باذن الله

omarawy
24-11-2013, 12:01 AM
هو فى سياحه و فنادق لعلمى رياضه؟

mosh 3dy
28-12-2013, 07:45 PM
هو فى سياحه و فنادق لعلمى رياضه؟
أكييييد يا مان .. أنا كنت علمى رياضه برضه بس التاريخ هيخنقك زى كده ده لو انت ناوى ع قسم ارشاد لكن لو قسم دراسات سياحيه هتبقى فله :d

GGMGG
01-01-2014, 11:22 AM
السلام عليكم انا بصراحة في تانيةعلمى ممكن ادخل كلية سياحة وفنادق بعد مااخلص تالتة
وارجو الرد علية عالطول علشان انا مشغول اوى

eslimeslim666
17-02-2014, 12:39 AM
السلام عليكم ورحمة اللة وبركاتو انا اسمى /اسلام اشرف
انا كنت عاوز اسئل حضرتك على حاجة كدة/انا فى الصف الثالث الثانوى الفندقى دبلوم انا كنت عاوز اعرف لية كلية ولا لا انا فى مدرة الثانوية الفندقية بالمنوفية مدرسة حكومية يريت ترد علية بسرعة؟

عبدالله العطار
23-05-2014, 09:21 PM
لو سمحت ممكن اعرف ازاى اققدم فكليه سياحه و فنادق ؟! اكتبها فالتنسيق ولا فى طريقه تانى عشان اققدم ؟! و لو ممكن اعرف مصاريف قسم الدراسات السياحية ف جامعة قناة السويس (الاسماعيليه) ؟! و شكرا جزيلا و الاتنرفيوا عامل ازاى يعنى الناس بتنجح فيه ولا بتقع ؟! وشكرا تانى :078111rg3:

ريم احمد مجدى
03-07-2014, 03:30 PM
عايزة اعرف معلومات عن اختبار القدرات 2014
المفروض اعمل ايه
ياريت الرد بسرعة

Adel Selima
10-07-2014, 03:36 AM
السلام عليكم انا بصراحة في تانيةعلمى ممكن ادخل كلية سياحة وفنادق بعد مااخلص تالتة
وارجو الرد علية عالطول علشان انا مشغول اوى

كلية سياحه وفنادق متوفرة للقسمين العلمي والادبي بس غالبا بيبقي تقدير العلمي اعلي من الادبي في التنسيق لكلية سياحه وفنادق

Adel Selima
10-07-2014, 03:37 AM
السلام عليكم ورحمة اللة وبركاتو انا اسمى /اسلام اشرف
انا كنت عاوز اسئل حضرتك على حاجة كدة/انا فى الصف الثالث الثانوى الفندقى دبلوم انا كنت عاوز اعرف لية كلية ولا لا انا فى مدرة الثانوية الفندقية بالمنوفية مدرسة حكومية يريت ترد علية بسرعة؟

بص يا اسلام بالنسبه لطلبه الثانوي الفندقي بيدرسوا 5 سنين وبعد كدا بيدخلوا عندنا الكليه فرقه اولي زيك زي اي طالب سياحه وفنادق وتقريبا لازم تبقي جايب مجموع كويس في مدرستك الثانويه الفندقيه سواء كانت حكوميه او اورمان

Adel Selima
10-07-2014, 03:40 AM
لو سمحت ممكن اعرف ازاى اققدم فكليه سياحه و فنادق ؟! اكتبها فالتنسيق ولا فى طريقه تانى عشان اققدم ؟! و لو ممكن اعرف مصاريف قسم الدراسات السياحية ف جامعة قناة السويس (الاسماعيليه) ؟! و شكرا جزيلا و الاتنرفيوا عامل ازاى يعنى الناس بتنجح فيه ولا بتقع ؟! وشكرا تانى :078111rg3:
التقديم في كلية سياحه وفنادق بيكون عن طريق اختبارات بتعملها في الكليه قبل ميعاد التنسيق ما يظهر وهيا غالبا بتتعمل في اليومين دول وبعد كدا بتكتبها في اول رغباتك في التنسيق حسب التوزيع الجغرافي
مصاريف الكليات بتختلف من جامعه لجامعه بس الي اقدر افيدك ان في جامعه السادات المصاريف مش بتتعدي 300 جنيه
في جامعه حلوان اعتقد اني سمعت ناس بتقول ان ارشاد ب 3000 جنيه في السنه
بس معنديش فكره عن جامعه قناه السويس
الانتر فيو عباره عن مجموعه اسأله هيسألهالك سواء عن الدول او عواصمها او عملاتها وفي الغالب بيبقي شئ روتيني مش اكتر وممكن يسألك عن شويه معلومات عنك بالانجليزي وفي بعض الكليات بتعتمد امتحان انجليزي كتابي بسيط وفي الغالب كلوا بينجح فيه
اهم حاجه خلي مظهرك كويس ومتتوترش وانت بتجاوب

Adel Selima
10-07-2014, 03:41 AM
عايزة اعرف معلومات عن اختبار القدرات 2014
المفروض اعمل ايه
ياريت الرد بسرعة

التقديم في كلية سياحه وفنادق بيكون عن طريق اختبارات بتعملها في الكليه قبل ميعاد التنسيق ما يظهر وهيا غالبا بتتعمل في اليومين دول وبعد كدا بتكتبها في اول رغباتك في التنسيق حسب التوزيع الجغرافي
الانتر فيو عباره عن مجموعه اسأله هيسألهالك سواء عن الدول او عواصمها او عملاتها وفي الغالب بيبقي شئ روتيني مش اكتر وممكن يسألك عن شويه معلومات عنك بالانجليزي وفي بعض الكليات بتعتمد امتحان انجليزي كتابي بسيط وفي الغالب كلوا بينجح فيه
اهم حاجه خلي مظهرك كويس ومتتوترش وانت بتجاوب

Nona Hussein
23-07-2014, 01:37 AM
لو سمحتوا انا ثانوية عامة علمى رياضة دفعة 2012 ومجموعى 78% ودرجتى فى الانجليزى 37 من 50 وانا حاليا فى معهد فنى صناعى بس حصل عندى ظروف ومقدرتش ادخل الامتحانات السنة دى فكنت عاوزة احول لكلية سياحة وفنادق تعليم تبادلى فهل ينفع؟؟؟؟؟؟؟ واذا كان ماهى الشروط؟؟؟؟؟؟؟؟ وماهو التعليم التبادلى؟؟؟؟؟؟؟؟ وشكرا جزيلا

طارق ستيت
23-07-2014, 03:07 PM
اللى فاته اختبار سياحة وفنادق وعجيز يقدم وهو خريج سياحة وفنادق 5 سنوات مجموع 85% و45انجليزى يعمل ايه

nanoshamin
02-08-2014, 07:48 PM
ايه احسن قسم في كلية السياحة و الفنادق بالنسة للشغل و بالنسبة لبنت ؟
و لو دخلت قسم معين و ماعجبنيش ينفع احول لقسم تاني ولا لاء ؟

kamal ibrahem
25-12-2014, 09:57 AM
كنت عايز اسئل هو السياحة والنادق بيجي بعد الاعدادي ولو بيجي بعد الاعدادي ينفع يخش قسم دراسات فندقية وينفع برضوا بعد الاعدادي اختار ال هتعملوا زي الطهي والمشروبات والحاجات دي وهو ولو بيجي بعد الاعدادي بيبئا عايز الموقع كام عشان يقبلوا في الكلية و انا سمعت ان عشان تدخل السياحة والفنادق لازم تدفع فلوس عشان تخش الكلية دي بعد الاعدادي هل الكلام دة صحيح وايه الفلوس ال بيعوزوها في السنة الواحدة و ال هيروح بعد الاعدادي الكلية دي هيعد كام سمة في الكلية دي

وياريت ولله حد يساعدني اكون شاكرلو جدا جدا جدا ارجو المساعدة

tarek_afifi
24-01-2015, 01:58 AM
كنت عايز اعرف انهي احسن كمستقبل علوم جيولوجيا بترول ام اسنان في جامعة خاصة ؟