مشاهدة النسخة كاملة : خطأ علمى موجود فى كتاب علوم الصف الرابع

sloom2oo9
30-10-2008, 06:23 PM
فى درس العناصر عرف العنصر انه وحدة بناء المادة وذلك فى كتاب الصف الرابع ونجد فى كتاب الصف الخامس الفصل الدراسى الثانى يخبرنا ان الجزئ هو وحدة بناء المادة والذرة هى أصغر وحدة بنائية وأود الإشارة ان الجزئ قد يكون عبارة عن ذرتين مختلفتين أى عنصرين مختلفين مثل جزئ ثانى أكسيد الكربون ولقد طالبت التلاميذ بحذف هذه الجزئية من كتاب الصف الرابع.

sloom2oo9
31-10-2008, 06:37 PM
اية يا جماعة محدش علق ليه على الموضوع..... مافيش تشجيع

naserdb
31-10-2008, 08:42 PM
العنصر هو أبسط صورة توجد عليها المادة ولا يمكن تحليله لأكثر من مادة

فاتن ناجى
01-11-2008, 10:36 AM
السلام عليكم
من المتوقع ان منهج الصف الخامس سيتم تغيره ولو شوفنا منهج اول اعدادى هنلاحظ انه معرف الجزئ اصغر جزء من المادة يوجد على حالة انفراد وتتضح فيه خواص المادة
ومعرف العنصر ابسط صورة للمادة النقية
ولو نلاحظ اننا بنقول على الجدول الدورى جدول عناصر مش جزيئات

omry3
01-11-2008, 11:17 AM
أنا غير متخصصة ولكن متهيألى ان العنصر يتركب من جزيئات و علية فسيادتك صح

am123
02-11-2008, 11:28 AM
شكراااااا لكم بس هل تحفظ على الاساس لى موجود ولا يحفظها زى ما انتم بتقولوا الحل ايه

lastdinner
06-11-2008, 02:03 AM
فعلا وحدة بناء المادة هي الجزئ وليس العنصر

مجدي مندور
07-11-2008, 08:44 PM
الله يصلح حالك معنديش فكرة عن الكلام ده أ.مجدي مندور

أحمد جون
15-11-2008, 12:41 AM
أخوك أحمد يوسف مشترك في البوابة وأنا متفق معاك واناشايف ان واضع المنهج وضعه بالأمر بهدف التغيير فقط وليس علي أساس الرقي بمستوي التفكير لدي المتعلمين والدليل علي ذلك عدم الترابط بين أجزاء هذه الوحدة واللي نحس فيها بغرابة الدرس الاول عن باقي الوحدة وحالات المادة كان لازم تيجي بعد العناصر عشان تعرف التلميذ بالتغيرات الفيزيائية زي ماهو بياخد التغيرات الكيميائية أما من ناحية اكتشافك فاعتقد ان واضع المنهج قليل الخبرة بانه يعرف الفرق بين تعريف الجزيء والعنصر والمركب والذرة وميمفعش نفصل المركب والعنصر عن الذرة

osama_mma14
19-11-2008, 06:56 PM
جزى الله الجميع خيرا على تعليقاتهم

ولا اعرف هدف واضعي المناهج من هذه التعارضات في التعريفات الواحده
هذا شيئ محير

مش كفاية عليهم طول المناهج

شريف sh
19-11-2008, 11:14 PM
العنصر مش وحدة بناء المادة هو ابسط صورة للمادة لايمكن تحليلها الى ماهو ابسط منها لكن العنصر يتكون من اجزاء اصغر وهى الذرة التى هى وحدة بناء المادة لانها اصغر جزء فعلا لاى مادة ومنقدرش نقول على الجزئ انه وحدة بناء المادة هو اصغر جزء فى المادة يمكن ان يوجد على حالة انفراد
وحدة بناء المادة هى الذرة

احمدكيما
22-11-2008, 09:15 PM
يعنى خلاص هى ده المشكلة ياجماعة المسألة أكبر من كده والغلطة العلمية ده تدل على ان واضع المادة ليس هيئة علمية وانما مدرس عايز ياكل عيش

roma56
26-11-2008, 06:40 PM
roma56
أريد توضيح وتفسير لهذا الخطأ لأنه عندما تناقشنا مع متخصصين فى الكيمياء قالوا إن هذا التعريف صحيح فنحنوا فى حيرة
أريد الرد بأسرع ما يمكن لو سمحتم .:av4056bb7jp3:
ولكم جزيل الشكر .

رمات
07-12-2008, 03:58 PM
العنصر يختلف عن الجزئ
الجزئ قد يكون عنصر او مركب
وبالتاى فالاخطاء كشيرة والنتاهج لم تتطور
ولكت تغيرت فقط

hishamglal65
09-12-2008, 03:14 AM
شكرا على هذه المعلومة

احمد طلعت رجب
16-12-2008, 09:35 PM
مشكور جدا على هذا المجهود ياريت نماذج امتحانات وشكراااااااااااااااااااااااااااااااااااا

mo7iey
24-12-2008, 11:01 AM
يا حماعة المشكلة كمان مش مشكلة غلطة لكن المشكلة أصبحت مشكلة منهج يعني سيادته واضع في المنهج حاجات مش لطفل إنما لعبقري يعني واضع معي تغير فيزيائي وكيميائى وحاجات كثيرة حني الأن تلامذة الثانوية العامة تخطأ بها وإن كان واضع هذا الجزء من الكيمياء الذي يدرس حاليا في منهج سادسة ابتدائى وواضع الكون الذي يدرس في ثانية اعدادي والغلافالجوي الذي يدرس للأولي اعدادي والترم الثاني أجهزة جسم الانسان والشبكة الغذائية التي تدرس حاليا في المنهج الجديد للأولو اعدادي ماذا سيدرس هذا الطفل خلال السنوات القادمة ولا في تغيير ثاني للمناهج الجديدة التي تكلف الدولة

abumido75
19-01-2009, 10:31 PM
[quote=أحمد جون;895443]أخوك أحمد يوسف مشترك في البوابة وأنا متفق معاك واناشايف ان واضع المنهج وضعه بالأمر بهدف التغيير فقط وليس علي أساس الرقي بمستوي التفكير لدي المتعلمين والدليل علي ذلك عدم الترابط بين أجزاء هذه الوحدة واللي نحس فيها بغرابة الدرس الاول عن باقي الوحدة وحالات المادة كان لازم تيجي بعد العناصر عشان تعرف التلميذ بالتغيرات الفيزيائية زي ماهو بياخد التغيرات الكيميائية أما من ناحية اكتشافك فاعتقد ان واضع المنهج قليل الخبرة بانه يعرف الفرق بين تعريف الجزيء والعنصر والمركب والذرة وميمفعش نفصل المركب والعنصر عن الذرة abumido
]

venusssss
01-01-2010, 10:48 PM
انا لست خبيرة بهذا التخصص ولكن من خلال اطلاعي للمرحلة الاعدادية اعتقد ان المادة عبارة عن جزيئات ثم عناصر ثم ذرات حيث تعريف الذرة: هي الوحدة البنائية الاساسية لكل مادة وهي اصغر وحدة لاي عنصر.
العنصر: هو ابسط صورة للمادة والتي يمكن تحليلها الي ماهو ابسط منها بالطرق الكيميائية والفيزيائية.
الجزئ: هو اصغر وحدة بنائية للمادة سواء كانت في صورة عنصر او صورة مركب يمكن ان توجد في حالة انفراد وتتضح فيها خواص المادة , وبما ان الجزئ يمكن ان يوجد في صورة عنصر فبالتالي هي تعتبر ابسط صورة للمادة والوحدة البنائية

عبدالله العراقي
02-02-2010, 04:19 PM
:slap1qk6::bosyht9:شكرااااااااااااااااا

عبدالعال كمال
02-02-2010, 05:01 PM
شكراً جزيلاً وعى فكرة هناك كثير من التضارب في المعلومات للصفين الرابع والخامس في كثير من المواد
عبد العال كمال

saadatya
01-07-2010, 01:52 AM
القائمون على التعليم فى مصر فاكرين ان تطوير المناهج هو رص وحشو معلومات والسلام والنتيجة مناهج لا تعلم ولا حد يفهم منها حاجة والهدف واضح هو شراء الكتب الخارجية يعنى الموضوع مصلحة شخصية وليس مصلحة وطن

ناجي عبدالعزيز
30-10-2012, 08:58 PM
أنا شايف إن منهج العلوم كان لازم يبدأ بالأحياء لأنها محببة إلي التلاميذ
الكتاب مليء بالمصطلحات على سبيل المثال لا الحصر درس (حالات المادة) المصطلحات الموجدة فيه هي: صلبة - سائلة - غازية - الانصهار - التجمد - التكثف - التبخر كل هذا في درس واحد

مدرس2000
05-11-2012, 08:36 PM
كل كتب العلوم فيها اخطاء
على سبيل المثال فى سنة خامسة زاوية السقوط تساوى زاوية الانعكاس فى الانعكاس المنتظم طبعا الكلام ده خلى المدرسين غير المتخصصين يستنتجوا ان زاوية السقوط لا تساوى زاوية الانعكاس فى الانعكاس غير المنتظم والكلام دا طبعا غلط لأن زاوية السقوط تساوى زاوية الانعكاس سواء كان انعكاس منتظم او غير منتظم

كمان فى درس الاحتكاك فى الترم التانى الغبى اللى حاطط مقدمة الاحتكاك بيقول عند القاء ورقة وعند القاء قطعة نقود بطبيعة الحال قطعة النقود هتوصل للأرض اسرع من الورقة سواء ورقة صغيرة او ورقة كبيرة ودا بيدل على ان اللى حط المثال دا غبى

وكمان فى تجربة الاحتكاك فيه تجربة وضع لوح خشبى مائل بيقارن الغبى بين لعبة لها عجلة وقطعة من الخشب
ويقولك ان سطح الخشب خشن وسطح العجلة املس بس حمار
المفروض مثلا نجيب قطعتين من مادة واحدة لهم نفس الكتلة ونفس الحجم ونشوف الاحتكاك زى قطعة السيراميك وجة املس ووجة خشن ونشوف اى سطح هتمشى عليه قطعة السيراميك مسافة اكبر

الاخطاء كتيرة بس الواحد زهق من المتخلفين اللى مش راضين يفهموا