مشاهدة النسخة كاملة : طلب جواب علس سؤال مهم

duomham
27-12-2008, 11:46 AM
انا 3ث علمي رياضة وعندي مشكلة كبيرة قوي :-عندي انا لما احفظ مادة مثل e , ع , علم النفس فبحفظ باسلوب الكتابة يعني بالورقة والقلم بس بيضيع وقت كتير قوي في الحفظ بهذا الاسلوب , ومع ذلك اجد اغلبية زملائي بيحفظوا باسلوب القراءة والتكرار بالنظر يعني وبيأخذوا وقت بسيط جدا ومع ذلك انا وهما هدفنا واحد ايلي هو الحفظ بس بطريقةى مختلفة ,مش عارف اني طريقة احسن وافضل خصوصا ان الحفظ بالكتابة في اي مادة من تلك المواد بيزهق وبيهنج المخ بسرعة . مش عارف ارجوكم افيدوني ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟__________________________.

العازف
27-12-2008, 11:51 AM
ممكن تقرائى القطعه مره و2 و3 وبعد ماتقرائيها
تكتبيها وان شاء الله مش هيضيع من وقتك

يارب سامحنى
30-12-2008, 10:37 AM
اقولك يامان اقرئها مرتين از 3 واكتبها هتثبت فى دماغك اة والله لكن بالتكرار مش بتثبت

doaa shedid
31-12-2008, 12:26 AM
انا 3ث علمي رياضة وعندي مشكلة كبيرة قوي :-عندي انا لما احفظ مادة مثل e , ع , علم النفس فبحفظ باسلوب الكتابة يعني بالورقة والقلم بس بيضيع وقت كتير قوي في الحفظ بهذا الاسلوب , ومع ذلك اجد اغلبية زملائي بيحفظوا باسلوب القراءة والتكرار بالنظر يعني وبيأخذوا وقت بسيط جدا ومع ذلك انا وهما هدفنا واحد ايلي هو الحفظ بس بطريقةى مختلفة ,مش عارف اني طريقة احسن وافضل خصوصا ان الحفظ بالكتابة في اي مادة من تلك المواد بيزهق وبيهنج المخ بسرعة . مش عارف ارجوكم افيدوني ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟__________________________.

طبعا الحفظ بالكتابة افضل مليون مره حتى وان كان بيهنج العقل لانه بيثبت المعلومه.
الفكرة كلها تتوقف تعتمد على عدم توتر الاعصاب اثناء المذاكرة.
كمان فى حد يقدر يحفظ بالقراءة مرات ومرات ،وفى حد يحفظ بالكتابة

مشكلة طلبة العلمى عموما ان دراستهم تعتمد على الفهم اكثر، فلما يقابلهم جزء حفظ مشكله انما نصيحتى الحفظ بالكتابة افضضضضضضضضضضضضل كتير

نصيحة من طالبة كانت ادبى :)يعنى تخصص حفظ بس كمان معايا ماجستير

بالنجاح والتوفيق يا رب:av4056bb7jp3: