بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   اجتماعيات طالب (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=112)
-   -   كفاية كسل يا دفعة ثانوية عامة 2015 (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=603942)

eman_m 15-06-2014 10:11 PM

السلام عليكم وكل سنة وانتم طيبين ورمضان كريم
اولا : ايه رايكم لو نحفظ اول عشر ايات من سورة النحل
ثانيا : عشر كلمات e
بس ياريت ان احنا نحاول ننفذ اى حاجة
وانا بقول للى بيشتكوا من الكيميا صدقونى وعن تجربة اى مادة علمية بتحتاج فهم قبل الحفظ انا من النوع لو مفهمتش اى جزئية بحس اوى ان الموضوع صعب عليا حاولوا انكم تمسكوا اى جزئية انتم مش عارفينها وتفهموها كده مع نفسكم وبعد كده هتلاقوه ان حفظها سهل ومش هتحتاج اى حاجة بعد كده وربنا بيدى كل واحد على قد عمله واجتهدوا وصدقونى اى مادة لو ما ديتهاش حقها متستهلش انك تجيب الدرجة الحلوة الى انت بتستناها وربنا يوفقنا جميعا

Physician future 15-06-2014 10:48 PM

ههههههههه انا عمرى ما فهمت كيميا من وانا فى اعدادى بحفظ وبس ولما اجى اسال بيشتمونى ويبان غبائى فبسكت لانى اتعودت اذاكر لوحدى

eman_m 15-06-2014 10:54 PM

طب ايه الاجزاء الى بتحسى انها صعبة عندك فى الكيميا الجزء النظرى ولا العملى يا سندس ممكن اعرف افيدك

shaimaa shemoo 16-06-2014 02:30 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sondos labib (المشاركة 5899846)
بصى يا شوشو والله انا سالت فى الموضوع دة قالولى اعتمدى على كتاب واحد بس فى المذاكرة وهاتى بقيت الكتب والمذكرات شوفى الاسئله اللى فيها ......... ملحوظه كله ناقل من كله .....يعنى ريحى نفسك وهاتيهم عشان بس نفسيا تكونى مرتاحه........اه ومش تسيبيهم ديكور لالالالالالالا كده مش صح ....بعد ماتذاكرى اى درس شوفيه فى كل المذكرات والكتب او كل مرة تراجعى حلى عليه من كتاب مختلف .........كده هتكونى عملتى حاجه ............ اه وبالنسبه للنصايح انا ماما نصحتى نصيحه(اتعبى سنه وارتاحى العمر كله ...........او ارتاحى سنه واتعب العمر كله )..........بس انا عندى مشكله فظيعه انا اساسا بحب الرياضه وببدع فى حلها وطول عمرى بقفلها.....ومع ذلك داخله علمى علوم عشان ماما عايزة كده والمشكله انى بكرة الكيميا اعمل ايه !!!!!!اه وكمان مش بعرف احفظ الكلمات بتاع الانجليزى وخصوصا كلمات الترجمه

ااااها .. ميرسى خااالص ع ردك ياا ساسو ياا قمر ... بس انتى فهمتينى غلط فى النصايح انا كاان قصدى تنصحونى باى ملزمة (اقصد اجيب ملزمة اى استاذ) .. وبالنسبة للريااضه اناا برضه زيك وبحبها الحمد لله بقفلها علطول بس ده ميمنعش انى بحب الاحيااء واحب برضه انى اتعمق اوى فى جسم الانسان واعرف ايه اللى فيه
والكيميا .. اناا عن نفسى مكنتش بفهم حااجة فيها فى الدرس بس كنت لما ارجع امسك الورق وابدا افهم نفصى كلمة كلمة وسطر وسطر والحاااجة اللى بلاقيها صعبة .. كنت بحط جمبها علامة لحد ما يجى الدرس واخلى المستر يفهمهااالى لو مفهمتهااش منه بروووح عند مدرسين المدرسة وبالنسبة للمعاادلات اناا كنت بببص لمكوناات المعاادلة واعرف اسااميهم بالرموز بتااعتهم وبحااول اظبطها مع نفسى وبعدين ابص للمعادلة لو لقيت نفسى عاملاها صح ابتدى احفظها وبعدين اخبى المعاادلة واكتبها من غير ما ابص عليها وبالنسبة للانجليش انا عندى نفس المشكلة لانى دلوووقتى بكرة الماادة موووت من اللى بيتقااال عليها

m_d10 16-06-2014 04:17 AM

بالنسبالى أنا محب الكيمياء موووووووووووووووت لأن المستر فى الدرس بسطهالنا جدا جدا وحبننا فيها بجد . أحنا كنا أول ما نروح الدرس فى أوائل الحصص يروح يصرحنا إزاى نكون معادله من ال الألف للياء وكان عملنا جدول رائع شملة تكافئات العناصر والمجموعات الزريه . وكمان كان بيعلمنا إزاى نوزن المعادله بالفهم مش بالحفظ وحتى الأوزان المعقده لما تضيف ربع أو خمس والحجات دى يعنى . مفيش كتاب كيمياء شرح شامل خالص فهتعتمدوا على كتاب المدرسه ومذكرة المستر بتاعتكم الأسئله : الإمتحان ثم مندليف ثم المثالى ولو خلصتوهم إتجهوا للوسام بالنسبه للإنجلزى دى تعتبر مادتى المفضله ومن أكتر المواد الى بذاكرها وبحب جدا الإنجلزى كلغه وكدراسه ويا جماعه محدش يهمه الكلام الى بيتقال على الإنجليزى إنتوا ذاكروا وإعملوا الى عليكم ووالله إنجلزى ماد سهله مش عايزه غير شوية حفظ كلمات وفهم وتزوق للقواعد علشان حفظ القواعد مش بيجيب نتيجه فالفهم ثم الحفظ بعد كده . لازم تحل أسئله على طول . أجمد كتاب شرح : The Best ويليه Gem وإحنا قلنا قبل كده ميزة كل منها فى الصفحات السابقه للموضوع دوت . أجمد كتاب لحل الأسئله : The Best ويليه Top student ويله Gem ثم Surprise

NeVeR CoMe BacK 16-06-2014 07:06 AM

احسن حاجة تعملوها فعلا هى انكو تحفظوا سورة النحل ف الاجازة :)

Physician future 16-06-2014 09:21 AM

انا الحمد لله حافظه للقران كله فالسورة مش مشكله عندى......... بالنسبه اللكيميا انا مش بفهم المعادلات والتخضيرات والتجارب...........اصلى باخد عنداستاذ مش بيفهم حاجه بيحفظ بس........ واختى بتحاول تفهمنى بس مش بقت فضيالى ..........فاللى بتفهمهولى بجله واللى مش فهماه بلخبط فيه...........اه انا عايزة اسالكم سؤال تانى ......... انا هاخد فلا كل مادة مايقلش عند درسين كده صح ولا درس واحد كفيا ........ على فكرة انا بعشق حاجه اسمها اخياء اخويا بيفهمهالى كويس عشان طب فبالنسبالى مش مشكله خالص واللى بيكرهنى فى الكميا انى غمرى ما اخدت فيها دروس غير اخر سنتين كنت بذاكر العلوم لوحدى

ahmad khalid 16-06-2014 09:32 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة alshymaaeldeep (المشاركة 5900425)
انا الحمد لله بحب الكمياء ^_^
لو اخدناها على انها مش حفظ بس هنحبها
يعنى مثلا تعريفات اقطعها وافهمها جزء جزء لو فهمتها جزء جزء اقدر احفظها على بعضها عن طريق فهمى والحفظ مش بيكون بالقراءه فقط :) بيكون قراءه وكتابه ده بيساعد جدااا
والتعليلات طبعا بتعتمد على فهمك للمادة أكتر من الحفظ بكتيير
بالنسبه للمعادلات دى بقى بتحتاج انك تعلميها بحاجة
يعنى تربطى المعادله بحاجة تخيليه فى دماغك بتنجح الفكرة دى كدا :)
علشان اقدر احفظ معادلات الباب الرابع بتاع الكمياء فـ تانيه ثانوى علّمت المعادلات وربطها ببعض واقعدت احفظ مثلا فى اول المعادلة فى كذا وفى الاخر كذا متكرر واعلمها باى حاجة حتى لو كانت كرتون :D :d :romarioxp6:
وضرورى طبعا تحفظ التكافؤات وكدا ده بيساعد على الحفظ علشان بدل متحفظ تعرف تحل يعنى مثلا مش ضرورى احفظ ان H2So4 " ان الH معاها اتنين طالاما انا عارفه ان تكافؤ So4 تنائى ^_^ يارب يكون قصدى وصل :)
مش صح انى احفظ بردك الوزن لا اكتب المعادله كلها وبعدين اوزنها اى نعم فى معادلات غبيه فى الوزن بس ممكن احفظ حته ضغيره من الوزن لو صعب اعمله واكمل الباقى لانه هيبقى سهل :)
يارب اكون افدتكم ولو حاجة بسيطة :rolleyes:
أما بقى بالنسبه لموضوع الكتب فنا هنتظر معاكم حد يفيدنا :D :friendsxs3::022yb4:

يااااه اخيرا لقيت حد بيحب الكيمياء :022yb4:
انتى كلامك علا صح بس انا كان ليا معلومة انا عن نفسى فى المواد العلمية حتى الاحياء السنة اللى فاتت كنت بفهمها و لما اجى احفظ احفظ شفوى فقط و مبستعملش طريقة الكتابة الا فى اللغات بس
و كمان بالنسبة لوزن المعادلات الطويلة بالذات كان عندنا فى الباب الرابع معادلتين طول هما بس اللى احتجت احفظهم و الباقى كله اما اتحاد مباشر و اوزن او احلال مزدوج اللى هيا القوانين بتاعت اعدادى و كمان بالنسبة لحمض مع ملح لازم يكون الحمض اقوى من الشق الحامضى فى الملح عشان يطرده فى صورة غاز و كمان فيه شويه حاجات كده فى الترسيب
بس فى المعادلات الطويلة احسن حاجة تحظ الوزن فى صورة ارقام الاستاذ عملنا المعادلة بتاعت برمنجنات البوتاسيوم كده ى العملى عشان مننسهاش
و ى الاخر احب اقول لكل واحد رابط دماغه انه يحفظ الكيمياء ساعتها هتلاقى الكيمياء زى الكحول بتطير بسرعه و هتبذل مجهود جبار فيها بالاضافة انك ممكن تيجى فى الاخر و تنسى

"التلقين شر طرائق التعليم" هكذا قال الكندى هتلاقوها موجوده ورا كل كتاب وزارة

ahmad khalid 16-06-2014 09:37 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة m_d10 (المشاركة 5900656)
بالنسبالى أنا محب الكيمياء موووووووووووووووت لأن المستر فى الدرس بسطهالنا جدا جدا وحبننا فيها بجد . أحنا كنا أول ما نروح الدرس فى أوائل الحصص يروح يصرحنا إزاى نكون معادله من ال الألف للياء وكان عملنا جدول رائع شملة تكافئات العناصر والمجموعات الزريه . وكمان كان بيعلمنا إزاى نوزن المعادله بالفهم مش بالحفظ وحتى الأوزان المعقده لما تضيف ربع أو خمس والحجات دى يعنى . مفيش كتاب كيمياء شرح شامل خالص فهتعتمدوا على كتاب المدرسه ومذكرة المستر بتاعتكم الأسئله : الإمتحان ثم مندليف ثم المثالى ولو خلصتوهم إتجهوا للوسام بالنسبه للإنجلزى دى تعتبر مادتى المفضله ومن أكتر المواد الى بذاكرها وبحب جدا الإنجلزى كلغه وكدراسه ويا جماعه محدش يهمه الكلام الى بيتقال على الإنجليزى إنتوا ذاكروا وإعملوا الى عليكم ووالله إنجلزى ماد سهله مش عايزه غير شوية حفظ كلمات وفهم وتزوق للقواعد علشان حفظ القواعد مش بيجيب نتيجه فالفهم ثم الحفظ بعد كده . لازم تحل أسئله على طول . أجمد كتاب شرح : The best ويليه gem وإحنا قلنا قبل كده ميزة كل منها فى الصفحات السابقه للموضوع دوت . أجمد كتاب لحل الأسئله : The best ويليه top student ويله gem ثم surprise

طب و ليه اعتمد على المدرس اللى هاخد معاه ما كتاب الامتحان موجود و فيه شرح

ahmad khalid 16-06-2014 09:42 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sondos labib (المشاركة 5900489)
ههههههههه انا عمرى ما فهمت كيميا من وانا فى اعدادى بحفظ وبس ولما اجى اسال بيشتمونى ويبان غبائى فبسكت لانى اتعودت اذاكر لوحدى

عادى كلنا تقريبا كنا فى اعدادى بنحظ يعنى انا مثلا فى تالته اعدادى كان عندنا جزء كهربية كنت بمسك التعريفات و احفظها و لأنها كلها شبه بعض فكنت بنسى بسرعه و كانت مجننانى ع الاخر اما لما طلعت اولى ثانوى حاولت افهم الجزء ده و بقى بالنسبالى ممتع جدا

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sondos labib (المشاركة 5900767)
انا الحمد لله حافظه للقران كله فالسورة مش مشكله عندى......... بالنسبه اللكيميا انا مش بفهم المعادلات والتخضيرات والتجارب...........اصلى باخد عنداستاذ مش بيفهم حاجه بيحفظ بس........ واختى بتحاول تفهمنى بس مش بقت فضيالى ..........فاللى بتفهمهولى بجله واللى مش فهماه بلخبط فيه...........اه انا عايزة اسالكم سؤال تانى ......... انا هاخد فلا كل مادة مايقلش عند درسين كده صح ولا درس واحد كفيا ........ على فكرة انا بعشق حاجه اسمها اخياء اخويا بيفهمهالى كويس عشان طب فبالنسبالى مش مشكله خالص واللى بيكرهنى فى الكميا انى غمرى ما اخدت فيها دروس غير اخر سنتين كنت بذاكر العلوم لوحدى

ما شاء الله
طب ما تفكك من الاستاذ ده و تشوفى واحد يهمك و اقرى النصايح اللى انا كاتبها عن المعادلات و لو احتجتى المزيد هساعدك باذن الله
و ربنا يوفق الجميع

ahmad khalid 16-06-2014 09:43 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eman_m (المشاركة 5900447)
السلام عليكم وكل سنة وانتم طيبين ورمضان كريم
اولا : ايه رايكم لو نحفظ اول عشر ايات من سورة النحل
ثانيا : عشر كلمات e
بس ياريت ان احنا نحاول ننفذ اى حاجة
وانا بقول للى بيشتكوا من الكيميا صدقونى وعن تجربة اى مادة علمية بتحتاج فهم قبل الحفظ انا من النوع لو مفهمتش اى جزئية بحس اوى ان الموضوع صعب عليا حاولوا انكم تمسكوا اى جزئية انتم مش عارفينها وتفهموها كده مع نفسكم وبعد كده هتلاقوه ان حفظها سهل ومش هتحتاج اى حاجة بعد كده وربنا بيدى كل واحد على قد عمله واجتهدوا وصدقونى اى مادة لو ما ديتهاش حقها متستهلش انك تجيب الدرجة الحلوة الى انت بتستناها وربنا يوفقنا جميعا

عشر ايات كل اد ايه؟
و هو انتى بتحفظى كلمات منين عشان انا مش عارف؟؟؟

Basma2 Aml 16-06-2014 09:54 AM

انا معاكم يا جماعة وانا رايحة 3 ثانوى علمى علوم

shaimaa shemoo 16-06-2014 08:26 PM

ردوا عليا الله يخليكم

يااا جمااااااااعة نفسى الاقى حد يرد عليا
اناا عااوزة دلووقتى اشترى ملازم ومذكراات الاسااتذة االلى بتنزل فى المكتباات فعااوزاكم تقولولى اجيب ملازم اى استاذ وبرضه عااوزة احمل ملازم من هنا فى المنتدى اختاار ملزمة اى استاااذ

m_d10 17-06-2014 03:09 AM

على فكره كتاب الإمتحان فى الكيمياء مش بينزل شحر ولكن بينزل أسئله فقط ومراجعه سريع على أهم القوانين

ahmad khalid 17-06-2014 09:16 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة m_d10 (المشاركة 5901618)
على فكره كتاب الإمتحان فى الكيمياء مش بينزل شحر ولكن بينزل أسئله فقط ومراجعه سريع على أهم القوانين

ده كان فى النظام القديم اما السنادى فى واحد صحبى اخوه فى ثانوية عامة و قالى ان الامتحان منزل شحر فى الكيمياء و الفيزياء بس اللى انا شفته بنفسى كان الفيزياء

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 02:19 AM.