بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   الجامعات الخاصة والمعاهد (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=167)
-   -   اى شىء عن الهندسة اتفضل هنا (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=397938)

titi1 24-07-2012 07:15 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة thief4ever (المشاركة 4674659)
اه انا نسيت اقولك اني اشتركت مخصوص بسبب موضوعك الرائع

تسلم

ولو عزت اى استفسار اكتبة وان شاء الله اول ما اراة سوف ارد عليك

gamal5555_5555 24-07-2012 04:54 PM

شكرا يا بشمهندس خالد انا بالفعل زهقتك معلش بس عايز اخر معلومتين
الاولى عنوان او رقم تليفيون اكاديمية المعادى مش مودرن اكاديمي لانى اقسم بالله سفرت القاهرة النهاردة ورحت على الفاضى واتصلت على الدليل وبيقلولى انه مش فيه اكاديمية بالاسم ده ولفيت لمده خمس ساعات ومشلقيتها بردة
الثانى ايه رايك فى كمبيوتر سينس فى جامعة الاهرام الكندية
شكرا وااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا اااجب

titi1 24-07-2012 08:22 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة gamal5555_5555 (المشاركة 4675773)
شكرا يا بشمهندس خالد انا بالفعل زهقتك معلش بس عايز اخر معلومتين
الاولى عنوان او رقم تليفيون اكاديمية المعادى مش مودرن اكاديمي لانى اقسم بالله سفرت القاهرة النهاردة ورحت على الفاضى واتصلت على الدليل وبيقلولى انه مش فيه اكاديمية بالاسم ده ولفيت لمده خمس ساعات ومشلقيتها بردة
الثانى ايه رايك فى كمبيوتر سينس فى جامعة الاهرام الكندية
شكرا وااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا اااجب

يالله دة انت زمانك ولعت بس قدر الله وماشاء فعل ما تزعل نفسك كلة خير

بص الدليل قالك قالك كلام صح لان مافية شىء اسمة اكادمية المعادى دة الاسم الشائع بيننا فقط لاكن الاسم الرسمى فى الاوراق الحكومية هو
الأكاديمية الحديثة للهندسة والتكنولوجيا بالمعادى وانا جبتلك الاسم من موقع نقابة المهندسين يعنى الاسم الصحيح انت اتصل الدليل وقولهم على الاسم وهيقولولك الرقم بتاعهم

بالنسبة للاهرام الكندية حقيقة لا اعرف عنها معلومات كتيرة لسبب انى لما جيت ادور عليها وانا بقدم لقيتها بتقع فى نطاق المعاهد ودة اشاعة انا مش متاكد منها فقلت ابعد عنها وخلاص فعلشان كدة ما عندى معلومات كبيرة عنها بس انت اعمل بحث فى جوجل عنها وانت تعرف المعلومات

اى سؤال تانى قولة ومافيها زهق او تعب المهم تستفاد

روءه محمد 24-07-2012 11:20 PM

انا عايزه اقدم فى صيدلة الجامعة المصرية الروسية وعايزه اعرف ظروف الدراسه فيها بتبقى ازاى وهل فى تخفيض للى جايب فوق 95%

JustSomeOne 25-07-2012 12:21 AM

أحم أحم ..... بجد يا خالد مرسى على مجهودك

ممكن بقى يا باشا تقلى النظام فى الجامعه الروسيه ايه ؟

يعنى الدراسه بتبقى باللغه الروسيىه ولا ايه ؟

ومش تعرف التنسيق بتعها بيبقى من كام ؟

انا جايب 76%

ThieF4EveR 25-07-2012 01:18 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة titi1 (المشاركة 4674700)
اول شىء متشكر على كلامك والعفو على اى شىء ااسئل براحتك المهم تستفاد

بالنسبة لمودرن الى انا اعرفة عنها ان امكانياتها عالياة ومصاريفها عالية تقريبا مصاريفها تساوى مصاريف جامعة زى فاروس او البريطانية 24 الف جنيهة

ثانى شىء بالنسبة للتعليم هو سهل فيها شوية علشان كدة كل زمايلى الى اعرفهم بيشكروا فى العاشر عن مودرن بكتير رغم ان العاشر ارخص من مودرن لاكن العاشر شديدة فى الدراسة يعنى قوية وتنفع

بالنسبة للتحويل ايوة تقدر تحول بعد سنة والتحويل سهل بتسحب الملف من مودرن وتودية العاشر بس طبعا قبلها بتبقى متصل بالعاشر وتعرف امتى وقت سحب الملف ولو فية شروط تانية زيادة لان كل معهد ولة شروطة وبتجيب رقم تلفونهم من 140 دليل المصرية للاتصالات

بالنسبة لرائى فى العاشر هى ممتازة وتعتبر هى والشروق من احسن المعاهد ويليهم معهد السلاب بالمنصورة بس المرتبة الاولى العاشر

موردن جميلة هى بتعتمد على المظاهر والبرستيج

بس توضيح ليك لو انت ناوى تتخصص ميكانيكا ان شاء الله ادخل اكادمية المعادى بالمعادى فى القاهرة مثاريفها 11 الف فى السنة وقسم الميكانيكا فيها هنا شديد ولة مكانتة وبيدخل مسابقات دولية وبيجيب مراكز والى بيدرسلك هيكون خريجين فنية عسكرية متقاعدين يعنى ظباط مهندسين

بالنسبة انى فى الجامعة الروسية هى مش مشهورة اوى لانها لسة بقالها جديد يعنى اتبنت فى 2006 فمش ينفع تقارن معهد او جامعة زى الامريكية او الفرنسية او البريطانية بقالهم يجى اكتر من 15 سنة او 20 سنة واكتر بجامعة لسة بقالها 6 سنين بس؟

فلسة بتاخد شهرتها

وانا دخلتها لانى عاوز ادخل جامعة مش معهد او اكادمية وطبعا احترامى الشديد لكل المعاهد والاكادميات لاكن دة راى الخاص وانت سئلتنى عنة فلقيت الروسية جامعة ورخيصة يعنى مناسبة ليا فى المصاريف

مافى اى مضايقة اسئل براحتك

اتمنى ليك التوفيق ان شاء الله وتدخل المعهد الى تتمناة

شكراَ ليك في البداية
وأضافة لمعلوماتك
مودرن اكادمي (Modern Academy In madii) هي اختصرها (MAM) =الأكادمية الحديثة للهندسة والتكنولوجية بلمعادي وديه مصرفها حوالي 11ألف
اما الجامعة الحديثة للتوكنولوجيا و المعلومات فديه= (MTI) الي هي Modern University For technology and Information ومصرفها حولي 32 الف كل تيرم 16
اتمني اني أكون أفدتك وشكراَ ليك على المسعدة

titi1 25-07-2012 03:35 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة روءه محمد (المشاركة 4676895)
انا عايزه اقدم فى صيدلة الجامعة المصرية الروسية وعايزه اعرف ظروف الدراسه فيها بتبقى ازاى وهل فى تخفيض للى جايب فوق 95%

انا بعتذر بشدة صيدلة الجامعة الروسة اتقفلت من التقديم خلاص

وبالنسبة للى جايب فوق ال95% بياخد خصم فى اى جامعة مش بس الروسية

تحياتى

titi1 25-07-2012 03:37 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة justsomeone (المشاركة 4677104)
أحم أحم ..... بجد يا خالد مرسى على مجهودك

ممكن بقى يا باشا تقلى النظام فى الجامعه الروسيه ايه ؟

يعنى الدراسه بتبقى باللغه الروسيىه ولا ايه ؟

ومش تعرف التنسيق بتعها بيبقى من كام ؟

انا جايب 76%

الدراسة باللغة الانجليزية + باتخد مادة روسى زيادة والتنسيق من 70% عادى

المهم تجيب نمرتها من الدليل المصرية 140 وتشوف هل اكتفت فى الهندسة ولا لسة علشان ما تروح على الفاضى

تحياتى

titi1 25-07-2012 03:38 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة thief4ever (المشاركة 4677316)
شكراَ ليك في البداية
وأضافة لمعلوماتك
مودرن اكادمي (modern academy in madii) هي اختصرها (mam) =الأكادمية الحديثة للهندسة والتكنولوجية بلمعادي وديه مصرفها حوالي 11ألف
اما الجامعة الحديثة للتوكنولوجيا و المعلومات فديه= (mti) الي هي modern university for technology and information ومصرفها حولي 32 الف كل تيرم 16
اتمني اني أكون أفدتك وشكراَ ليك على المسعدة

العفو ومعلوماتك كويسة ولو اخد بالك تلاقينى كتبت كل كلامك عن المعادى فى التعليق الى قبلك

تحياتى

الواد ميدو 25-07-2012 07:24 AM

معلومه للناس عشان مايحطوش امل ع الروسيه اما كلمتهم قالوا ان التقديم اكتمل من اسبوع

amrcapo 25-07-2012 09:02 AM

ضروررررررررررررررررررررى

هو التقديم فى مودرن اكادمى للهندسة بالمعادى اكتمل ولا لا باللة عليكم حد يرد عليا

titi1 25-07-2012 10:51 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة amrcapo (المشاركة 4678195)
هو التقديم فى مودرن اكادمى للهندسة بالمعادى اكتمل ولا لا باللة عليكم حد يرد عليا

حقيقة لا اعلم يارب حد يفيدك من الاعضاء

تحياتى

abdo309_1994 25-07-2012 06:55 PM

السلام عليكم :
أولا أريد شكرك على هذا المجهود الرائع و بارك الله لك فى وقتك ومجهودك
وثانيا أريد أن أسأل عن بعض الأشياء أنا مجموعى 88% وأريد دراسة الهندسة الميكانيكية وأمكانياتى لا تزيد عن 13 ألف جنيه
ولذلك أحاول جمع أى معلومات عن بعض المعاهد التى تناسب ظروفى لو أمكن ذلك مع المفاضلة بينهم لو أمكن

1- المعهد التكنولوجي العالي بمدينة العاشر من رمضان
2- المعهد العالي للهندسة 6 أكتوبر
3- أكاديمية أخبار اليوم 6 أكتوبر
4- الأكاديمية الحديثة للهندسة والتكنولوجيا بالمعادى
5- معهد هندسة وتكنولوجيا الطيران بامبابه
6- المعهد الكندي العالي لتكنولوجيا الهندسة والإدارة أو cic
وهذه المعاهد تأكدت منها فى النقابة ويوجد معهدين أخرين غير مسجلين بالنقابة ولكن على مافهمت من رد سابق لك أن التسجيل فى النقابة لايكون إلا بعد تخرج أول دفعة ولا أعلم هل سيتم تسجيلهم أم لا وهما
7- معهد الاهرامات العالي للهندسة والتكنولوجيا 6 أكتوبر
8- معهد السلام العالي للهندسة والتكنولوجيا بمدينة السلام
فلو عندك أى معلومات عنهم رجاء المساعدة
وكذلك أريد معرفة ما هى الميكاترونكس من حيث المناهج الدراسية والعمل وفرصه وجزاك الله خيرا

titi1 25-07-2012 07:47 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة abdo309_1994 (المشاركة 4680989)
السلام عليكم :
أولا أريد شكرك على هذا المجهود الرائع و بارك الله لك فى وقتك ومجهودك
وثانيا أريد أن أسأل عن بعض الأشياء أنا مجموعى 88% وأريد دراسة الهندسة الميكانيكية وأمكانياتى لا تزيد عن 13 ألف جنيه
ولذلك أحاول جمع أى معلومات عن بعض المعاهد التى تناسب ظروفى لو أمكن ذلك مع المفاضلة بينهم لو أمكن

1- المعهد التكنولوجي العالي بمدينة العاشر من رمضان
2- المعهد العالي للهندسة 6 أكتوبر
3- أكاديمية أخبار اليوم 6 أكتوبر
4- الأكاديمية الحديثة للهندسة والتكنولوجيا بالمعادى
5- معهد هندسة وتكنولوجيا الطيران بامبابه
6- المعهد الكندي العالي لتكنولوجيا الهندسة والإدارة أو cic
وهذه المعاهد تأكدت منها فى النقابة ويوجد معهدين أخرين غير مسجلين بالنقابة ولكن على مافهمت من رد سابق لك أن التسجيل فى النقابة لايكون إلا بعد تخرج أول دفعة ولا أعلم هل سيتم تسجيلهم أم لا وهما
7- معهد الاهرامات العالي للهندسة والتكنولوجيا 6 أكتوبر
8- معهد السلام العالي للهندسة والتكنولوجيا بمدينة السلام
فلو عندك أى معلومات عنهم رجاء المساعدة
وكذلك أريد معرفة ما هى الميكاترونكس من حيث المناهج الدراسية والعمل وفرصه وجزاك الله خيرا

اولا شكرا لك على دعوتك ولك بالمثل فى الدعاء

ثانى شىء انت تفكيرك سليم بس لو جينا نبص للناحية العملية

احسن اكادمية فى الميكانيكا هى 4- الأكاديمية الحديثة للهندسة والتكنولوجيا بالمعادى ومصاريفها 11 الف فى السنة + الميكانيكا فيها دراستها عالية وبتدخل مسابقات دولية وبتحصل على مراكز يعنى تعتبر احسن المعاهد والاكادميات فى قسم الميكانيكا

اما 5- معهد هندسة وتكنولوجيا الطيران بامبابه دة خاص بميكانيكا الطيران فقط يعنى تكون خريج هندسة طيران لو انت عوز تبقى مهندس طيران يبقى ادخل فيها ومصاريفها بردة 11 الف فى السنة

بس من راى الشخصى فقط ولك ان تاخدى او لا ما افضل انك تدخل ميكانيكا طيران لان كل سنة بيتخرج 50 مهندس طيران من هندسة القاهرة ومعهد امبامبة وانت عندك فى مصر شركة واحدة بس بتشغلهم وهى مصر للطيران وطبعا استحالة كل سنة مصر لليطران بتشغل 50 مهندس او حتى 30 مهندس فاذا هتتخرج ممكن ما تلاقى شىء فعلشان كدة هندسة الميكانيكا العادية شغلها احسن ومتوفر .. ومرة تانية دة راى الخاص فقط

اما بالنسبة للمعاهد الى انت ذكرتهم الى هما غير مسجلين فى النقابة ابعد عنهم تمااما

انا كنت بقول عن اول دفعة تتخرج من الجاامعة وليس المعهد لان الجامعة كدة كدة هيتعرف فيها لانها ممضية من رئيس الجمهورية لاكن المعهد ممكن ما يعتمد تبقى قعد فية 5 سنين وفى الاخر ما يعترف بيك طبعا حرام

بالنسبة لهندسة الميكاترونيكس هى هندسة بتجمع بين الميكانيكا والكهرباء والاتصالات لان شغلها فى المقام الاول هو عمل الانسان الالى او التحكم عن بعد بيشتغل شركات التكيف والسيارات والطيران والبترول بس مجال شغلة فى مصر حاليا قليل بس فية شىء ما تعتقد انة طالما بيجمع بين ال3 تخصصات يبقى ممتاز او بيقفل التخصصات ولا كان الكل دخلها وخلاص لاكن هو بيدرس فى الميكانيكا الاساسيات مش زى واحد قعد فى ميكانيكا 4 سنين وبالمثل فى الاتصالات والكهرباء .... ارجوا اكون وضحت ليك الصورة

ولو عندك اى سؤال تانى اتفضل اسئلة

تمنياتى لك بالتوفيق

hamada966 26-07-2012 02:59 AM

فى عضو بيسئل عن التقديم فى اكاديميه هو فيه فعلا حجز اماكن فى الاكاديميات الخاصه ولا كله لازم بيستنا التنسيق وجواب التحويل

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 09:51 AM.