بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   منتدى معلمى الأزهر الشريــــــــــــف (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=306)
-   -   استفسار عن تأجيل مواد الثانويه العامه (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=328038)

أبو عبيدالله 02-07-2012 07:23 AM

ياريييييييييييييييييييييييييييييييييييييييت الرد سريعا علشان الامتحان بكرة
أنا أجلت فيزياء وأحياء للسنة القادمة وعاوز ماأدخلش مستوى رفيع وأسيبه للسنة القادمة
هل انه لازم أدخل مستوى رفيع السنة الحالية وأتحرم من الدخول السنة القادمة لو مادخلتوش السنة دى ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
أرجو الرد السريع وياريت يكون عن تجربة أو حد يكون فاهم كويس جدا علشان أنا قلقلان جدا والامتحان بكرة مش عارف أدخل ولا لأ ؟؟؟؟؟؟؟ وأنا ماذاكرتوش كويس وشكرا جزيييييييييييييييييييييييييييلا

أبو عبيدالله 02-07-2012 07:25 AM

ياريييييييييييييييييييييييييييييييييييييييت الرد سريعا علشان الامتحان بكرة
أنا أجلت فيزياء وأحياء للسنة القادمة وعاوز ماأدخلش مستوى رفيع وأسيبه للسنة القادمة
هل انه لازم أدخل مستوى رفيع السنة الحالية وأتحرم من الدخول السنة القادمة لو مادخلتوش السنة دى ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
أرجو الرد السريع وياريت يكون عن تجربة أو حد يكون فاهم كويس جدا علشان أنا قلقلان جدا والامتحان بكرة مش عارف أدخل ولا لأ ؟؟؟؟؟؟؟ وأنا ماذاكرتوش كويس وشكرا جزيييييييييييييييييييييييييييلا

nor2124 14-07-2012 08:49 PM

انا فى تانية وثبت حضورى فقط ولكنى تركت الامتحان لانى لم اعرف احل سؤال علية 10 درجات لذلك فقطعت الورقة وش عارف اية الحل وانا مقفل جميع المواد التانية ممكن تحلولى الامر دا بس باسرع وقت

nor2124 14-07-2012 08:50 PM

انا المرحلة الاولى وهذا فى مادة الكيمياء اية الحل؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

nor2124 14-07-2012 08:53 PM

ودى مادة الكيمياء

alikasem78 17-07-2012 08:04 AM

alikasem78*ymail.com

لو سمحتوا أنا في المرحلة الثانية ودخلت امتحان الفيزياء وشطبت الورقة ومضيت على اقرار وأيضا دخلت امتحان الميكانيكا وشطبت الورقة ومصيت على اقرار ولكن لم أدخل باق مواد الرياضيات وفي النتيجة ( الرياضيات(2) صفر - الفيزياء صفر ) عايز أعرف أنا لي امتحان السنة الجاية ولا لا وشكرا

islamflower 20-07-2012 12:39 PM

تاجيل مادة الكيمياء

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته انا طالبة فى تانية ثانوى علمى كيمياء الحقيقة اتعرضت لظروف خلتنى اعجز عن الاجابة المتقنة فى امتحان الكيمياء بالتالى اخدتها دور ثانى وانا دلواتى عندى استفسار هل يمكن ان ااخذ هذه المادة معى فى تالتة ؟ بدل من امتحانها دور ثان وهل لو ماينفعش هل انا من حقى عشرين درجة من المادة بس؟!ارجو الاجابة على سؤالى لانى فى حيرة من امرى كمان فى ناس قالتلى ينفع تتاجل وناس قالت لا ماينفعش وانا مش عارفة اعمل ايه؟ والسلام عليكم

mabotahoun 20-07-2012 11:26 PM

اى مادة فى امتحان الدور الثانى لا تحصل الطالبة على اكثر من 50% اى تحصلى على الدرجة التى تحصلين عليها بحد اقصى 25 درجة فقط
ونفس الكلام اذا تم امتحانها مع مواد الصف الثالث
الحالة الوحيدة التى تحصلين على الدرجة الفعلية هو ان لا تمتحينها مع مواد ثالثة او فى دور الثانى للصف الثالث وعليه تعيد الصف الثالث على هذه المادة فقط او تؤجلى مواد من الصف الثالث (تقسمى الصف الثالث على عامين )

islamflower 22-07-2012 09:31 PM

طيب معلش كنت عاوزة استفسر عن حاجة. انا ان شاء الله ناوية احسن سنة تانية فعاوزة اعرف هل النظام اللى هيطبق عليا هو نظام السنتين للثانوية العامة ولا النظام الجديد سنة واحدة؟

mona abd elsalam 22-07-2012 11:38 PM

انا فى المرحلة الاولى وحصلت ليا ظروف يوم امتحان الكمباء ورسبت فيها هل لو مدخلتش الدور التانى واخذتها معايا فى سنه ثالثة هجيب 50% من الدرجه ام هحصل على كل الدرجه الى انا جبتها يعنى لو جبت 50 من 50 هاخد 25 بس ولا 50 ولو مش هاخد الدرجه كاملة اعمل ايه علشان احصل على الدرجه كامله لانى جايبه درجات عاليه فى كل المواد طيب ولو مدخلتش امتحانها فى ثالثه واجلت معاها ماده للعام اللى بعده عادى ولا لازم اقدم اعتزار رسمى
ارجو الرد السريع والاهتمام وتكون اخبار اكيده لان متوقف عليها مستقبلى

محمود رجب * 29-07-2012 08:24 AM

[SIZE="5"][/SIZE]

انا كنت مأجل امتحان الغرنساوى لسنه تالته ثانويه

ودخلت الامتحان سنه تالته واتفجأت انى واخد نص الدرجه

وعملت تظلم ورحت لقيت نفسى وا خد 47 من 50

لكن مكتوب على الورق ترصد نص الدرجه فقط ولم سالت المراقبين قلولى تاخد نص الدرجه بس وانا كننت سئلت

قبل مادخل الامتحان و قالى استازى انى هاخد الدرجه الفعليه

يريت حد يساعدنى اعمل اى :slap1qk6:

على مرالزمان 20-11-2012 06:11 PM

انا طالبة فى ثالثة ثانوى جبت مجموع 92.5 قولت انى هاجل ثلاث مواد فى سنة اخرى *عربى وانجليزى وعلم نفس) وده علشان اوفر وقت للرياضة والفيزياء علشان اعرف اذاكر بس انا مش عارفة ايه الاجراءات اللى انا اعملها علشان التاجيل

سارة متولي 09-05-2013 08:15 AM

لو سمحتوا انا طالبة في الصف الثالث الثانوي وعايزة اجل 3 مواد عربي وفيزيا واحياء هل كده يعتبر ساقطة وهعيد السنة تاني ولا عادي اخدهم السنة الي وراها وامتحن فيهم واخد الدرجات كاملة بالله عليكم الرد بسررررررررررررررررررررعة لان هموووووت من القلق والخوف خايفة اوي__وبصراحة مريت بظروف ان عملت 3 عمليات في الفك ومرضوش يعتمدوها لي من مستشفى الطلبة بالله عليكم الرد بسرعة[

سارة متولي 09-05-2013 08:24 AM

ارجوكم الرد ده مستقبلي بالله عليكم هموت بجد

نهلة123 29-03-2015 11:10 AM

107 ط حداءق الاهرام

[QUOTE=Miss/Shaymaa;4517468]لو سمحت يا أستاذى ,, انا ابنى عايز يأجل العربى والكمياء والفيزياء للدور التانى وهو فى الصف الثالث الثانوى.. ,هو بجد حصلتله ظروف وحشه من كل ناحيه .. اهو كويسه فى الأنجليزى و الفرنساوى والرياضيات ,, يعنى لو دخل فيهم دور اول باذن الله هجيب الدرجه النهائيه .. اما العربى والكمياء والفيزياء سؤالى هنا هل هو لا يدخل الدور الاول بدون اذن ويدخل الدور الثانى والدرجة التى يحصل عليها تحسب له .

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 09:48 PM.