بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   حجرة مـعـلـمـى المواد العلمية (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=260)
-   -   إلى مدرسي الرياضيات : عدد أهم البرامج المستخدمة في الرياضيات ؟ (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=88505)

الاستاذ على الدين يحيى 28-03-2009 04:13 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة amhateb (المشاركة 1084556)
الرد الثاني على هذا الموضوع

كنت قد ذكرت في الرد الأول أنني أعمل جاهدا على تنفيذ برنامج للكنترول

الحمد لله تم تنفيذ البرنامج للفصل الدراسي الأول بمساعدة الأستاذة الفاضلة مديرة المدرسة وبدأت من طباعة أرقام الجلوس ثم توزيع اللجان إلى رصد اعمال السنة ورصد الدرجات وفي النهاية خروج الشهادات إلى أيدي الطالبات مطبوعة ومن خلال هذه التجربة أرصد لكم التالي : -
1- لقد رأت مديرة الإدارة التعليمية أن العمل ممتاز وشجعت عليه مع اصرارها الكامل على وجود الشيت الورقي " الزفر "
2- لقد رأيت الأنبهار في عيون زملائي في المدرسة بالعمل والمجهود ومع ذلك سمعت بعضهم بنفسي يسخر منه
3- عندي رضاء تام أمام ربي بما فعلت وبما أنجزت ولا أنتظر من أي مخلوق الأجر ولا حتى كلمة الشكر

الغريب أن المديرة تصمم على الشيت الورقى
احنا عندنا بنعمل النتيجة كاملة على الكمبيوتر وبدون الشيت اليدوى
أما بالنسبة للعمل على الكمبيوتر فهو هواية ومزاج بالنسبة لنا وبرغم تعبنا بنكون مبسوطين لما نشوف ناتج شغلنا
وطبعاً اللى مايعرفشى لازم يحارب ويجاهد ضدك حتى لايظهر جهله أمام نفسه أو غيره
احنا نشتغل والمهم ان نسعد بالنتيجة مع نفسنا ويوماً ما سيكون الكمبيوتر هو اساس كل شيئ
ربنا يبارك لك فى صحتك ومالك وأولادك .

sallam200468 28-11-2009 11:53 PM

والله يا اخوة انتو فتحتو نفسى للكلام
انتو بتتكلمو عن برامج ( اسما ء عمرى ما سمعت عنها ) كتيرة ومفيش واحد حط لنا رابط لبرنامج مفيد وشرحه لنا .
عموما جزاكم الله خيرا ً .
انا بقا عاوز احكى لكم حكاية ظريفة انا منذ خمس سنوات اقترحت على رئيس الكنترول بالمدرسة اننا نعمل الكنترول شيت على الكمبيوتر (Excle ) وبالفعل تم عملة بنجاح وكتابة كل الدوال المطلوبة وتم انجاز العمل بكفاءة عالية والحمد لله ولكن........................................ ............. ............ ............
ادارة المدرسة والادارة التعليمية اصرت على الشيت الكبير اللى بيسميه اخونا ( الزفر )
ومش هقولكم على كم الاستهزاء اللى لقيته من الزملالالالالالالالالالالالالالالالالالالا ء اللى منهم ناس مش بتعرف تفتح الجهاز رغم حصولهم على دورات حاسب الى فى الاسماعيلية وغيرها................ وطبعا ً انا كنت هطير من الفرح !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

karimo2020 24-12-2009 08:38 PM

ربنا يجازيكم كل خير
اسمحلوى بمداخلة انا مدرس رياضيات مبتدئ و تعاملت مع معظم البرامج اللى ذكرتوها وده كان سببه عشقى للكمبيوتر وحب استطلاع وانا حالياً باعمل دبلومة برمجة لانى مهووس بيها وشايف انها الحاجة الاكثر ارتباطاً بالرياضيات لانى لما بابدأ فى تنفيذ اى برنامج بحس ان انا قدام مسألة رياضيات صعبة وفى تحدى ان انا احلها
بس انا رأيى ان فى بلدنا كل واحد عاوز يضيف أو يبتكر حاجة لازم تبقى لله وللوطن ومفيش أى مقابل عليها ولا حتى كلمة شكر
وهو ده اللى كابت الابتكار فى 90% من المصريين ( كله بيقول وانا اوجع دماغى وابتكر ليه فى الاخر اللى عمل زي اللى معملش )
وهو ده الفرق اللى بينا وبين الغرب
بس لازم نتفاءل خير وكل واحد يعمل اللى عليه

semary8 29-05-2010 12:09 PM

الله ينور عليك يااستاذ كريم وانا برده دخلت دورة فى البرمجة بس للاسف زهقت لانها طويلة شوية

الأستاذ أيمن 06-06-2010 03:21 PM

أعجبني جداً الموضوع ... وشعرت بأهميته كثيراً .. ولكني أرجو أن ننتقل إلى جانب عملي .. فأنا في أمس الحاجة لمن يدلني على هذه البرامج وكيفية التعامل معها والاستفادة منها . وللجميع جزيل الشكر

عاصم عبدالحميد 28-06-2010 12:04 PM

ارجو من سيادتكم تزودناببعض المعلومات التى تساعدنا على استخدام هذة البرامج

الاستاذ / محمد انور 29-06-2010 11:16 PM

يا معلمى الرياضيات بعد طرح اسماء هذة البرامح كنت اتمنى ان يقوم بوضع رابط لها او شرح لها بدلا من البكاء على اللبن المسكوب وخاصتا اننا فى الاجاذة هيا نستغل الاجاذة فى التعلم كما فعل الاتاذ علاء بيومى من يعلم يعلم من لا يعلم
هيا نتعلم معا على فكرة انا فى بعض هذه البرامج لم اسمع عنها ولكم جزيل الشكر

أيمن محمد رمزى 01-07-2010 11:14 PM

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
جميل كل ما تقدم ولكن دعنا نتجه نحو البرامج ومنها الجيوجيبرا

أدخل على جوجل تم أكتب برنامج جيوجيبرا تدخل على الموقع ثم دون لود ينزل على الجهاز تم setup

محمد عنتـر 01-07-2010 11:58 PM

طيب يا جماعة يا ريت كان حد تطوع ونزل البرامج بالمره

mahmmoud_sakr 03-07-2010 05:49 PM

السلام عليكم وحمة الله وبركاته

بعض هذه البرامج موجود فى هذا الموضوع
http://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=190433

hamdymath 09-07-2010 03:06 PM

مع الشكر للمجهود المبذول من الاخوة الزملاء في مدارسهم
اما تجربتي مع العقول العقيمة من قيادات المدارس خاصة فقمت بعمل ميكنة شاملة للمدرسة الثانوية التي اعمل بها تتمثل ببرنامج شؤون عاملين فيه كافة الامكانيات حتى اقرارات القيام بالعمل واخلاء الطرف والتحويلات المرضية والاجازات بكافة انواعها وشهادات الخبرة وكل شيء في شئون العاملين.. والبرنامج الثاني شؤون الطلبه بكل امكانياته حتى انذارات الغياب والفصل وتقرير الغياب اليومي للصفوف الثلاث الثانوي والتامين الصحي والافادات وكل شيء ...... البرنامج الثالث وهو اهم شيء الكنترول المدرسى ثورة في استخراج البيانات واللجان والسري والجلوس والشيتات وكل شيء في الكنترول المدرسي ولكن اظن ذلك لم يعمل به بمدارسنا الا بعد خروج الاجيال القديمة على المعاش ...خوف شديد من شيء اسمه كمبيوتر وعايزينها بورتيتة ومجاملات هؤولاء هم العقبة امام التطور داخل المدارس وطبعا الوزارة نايمة وليس لها اي استراتيجية في ذلك العمل ..وشكرا

عامر العطيوى 10-07-2010 07:02 PM

بارك الله فيك..................

عبدالسلام خليفه 12-07-2010 02:27 PM

انا من راي السادة المدرسين الذين طلبوا نزول البرامج ويا حبذا لو كانت على روابط مباشرة
بدل ما نبكت في بعض
وحضراتكم نسيين ان التكنولوجيا ظهرت في الكليات والمدارس متأخر
انا بدرس الرياضيات منذ 12 سنة ولم الحق بدراسة الوندوز لانه كان غير موجود في ذاك الوقت
ومع ذلك استخدم الكمبيوتر في التعليم حاليا

رفعت منصور 12-07-2010 04:41 PM

شكرااااااااااااااااااااااااا

mrsaid83 19-07-2010 10:10 PM

:av4056bb7jp3:شششششششششششششكككككككككككككككرررررررر ررررررررراااااااااااااااااااا

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 12:39 PM.