بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   كليه الحاسبات والمعلومات (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=211)
-   -   أبني في كلية الحاسبات و مستعد اجابة أي سؤال (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=347594)

sayed mish 14-08-2011 09:47 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamedsary (المشاركة 3841425)
انا رايح اولى ومش فاهم اى حاجة اى حد يفدنى ارجوكم

ا
الف مبرووك جاتلك حاسبات أيه؟
و احنا تحت أمرك في اي أستفسار

yomna kamal 28-08-2011 02:13 AM

انا هاخود كورس oracle لو سمحت عاوزة اعرف اد هو مهم لحاسبات ولشغلي بعد كده

fuoozz 28-08-2011 02:31 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة yomna kamal (المشاركة 3901328)
انا هاخود كورس oracle لو سمحت عاوزة اعرف اد هو مهم لحاسبات ولشغلي بعد كده

ملويش لازمة معاكى خالص فى الاول يفضل تركزى فى دراستك اكتر لو مفهمتيش اى حاجة من المعيدين او الدكاترة
ابدى لوحدك وخدى كورس اللى بتاخديه فى دراستك وغالبا ياسى شارب او سى بلاس بلاس

aya 93 28-08-2011 01:35 PM

انا داخلة سنة اولي السنة دي ومحتاجة اسأل عن حاجات كتير شوية: اولا انا قدمت علشان تدريب icdl هل ديه خطوة هاتساعدني لاني مش متعمقة في الكومبيوتر وحاسيت ان الخطوة ديه هتبقي ارض صلبة بالنسبة لي ثانيا انا عايزة اعرف ايه هي القورصات اللي ممكن اخدها في سنة اولي علشان تساعدني في الدراسة واخيرا لو عندك اي نصيحة بالنسبة لي ارجوك تقولها لاني في امس الحاجة ليها (شكرا*)

fuoozz 28-08-2011 02:25 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة aya 93 (المشاركة 3902470)
انا داخلة سنة اولي السنة دي ومحتاجة اسأل عن حاجات كتير شوية: اولا انا قدمت علشان تدريب icdl هل ديه خطوة هاتساعدني لاني مش متعمقة في الكومبيوتر وحاسيت ان الخطوة ديه هتبقي ارض صلبة بالنسبة لي ثانيا انا عايزة اعرف ايه هي القورصات اللي ممكن اخدها في سنة اولي علشان تساعدني في الدراسة واخيرا لو عندك اي نصيحة بالنسبة لي ارجوك تقولها لاني في امس الحاجة ليها (شكرا*)

بصى هو حضرتك icdl دى اسمها شهادة محو اميه الكمبيوتر ببساطة بياخدوها معظم الناس اللى خريجة تجاره واداب وحقوق للعمل فى المجال ده وهى ملهاش اى لازمة بالنسبة للطلبة كمبيوتر ثانيا الكورسات مش من اول سنة
ركزى فى دراستك اكتر حاولى تفهمى مجالك بيتكلم عن ايه ولو حسيتى انك مش فاهمة حاجة ابدى خدى كورسات

aya 93 28-08-2011 04:22 PM

اولا شكرا لكل اللي ردوا ....... انا فهمت منكم ان الكورس ده مش مهم وان انا لازم استنا شوية لحد ما ادخل الكلية واحدد وان كمان ممكن اثقف نفسي..... لكن انا قولت ان انا تجاربي مع الكمبيوتر قليلة جدا علشان كده فضلت اني ابدا اتعلم اللي اقدر عليه خلال الاجازة وده لاني عارفة اني هدخل الكلية هلاقي ناس افضل مني ومش هنبقي في مستوي واحد علشان كده كورس icdl هيبقي خطوة بالنسبة لي ... ايه رأيكوا!!!

fuoozz 28-08-2011 08:45 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة aya 93 (المشاركة 3903090)
اولا شكرا لكل اللي ردوا ....... انا فهمت منكم ان الكورس ده مش مهم وان انا لازم استنا شوية لحد ما ادخل الكلية واحدد وان كمان ممكن اثقف نفسي..... لكن انا قولت ان انا تجاربي مع الكمبيوتر قليلة جدا علشان كده فضلت اني ابدا اتعلم اللي اقدر عليه خلال الاجازة وده لاني عارفة اني هدخل الكلية هلاقي ناس افضل مني ومش هنبقي في مستوي واحد علشان كده كورس icdl هيبقي خطوة بالنسبة لي ... ايه رأيكوا!!!

ملويش لازمة اطلاقا دى عبارة عن تعليم للورد والاوفيس والباور بوينت والاكسل وكل اللى داخلين معاكى فى سنة اولى بيبقى فى نفس المستوى ماعدا بعض الطلبة بيبقوا فاهمين شوية فى المجال ده من رايى ادخلى وادرسى واجتهدى فى دراستك هتفهمى كتير وهيفرق اكتر معاكى دونا عن بقية الطلبة

fuoozz 28-08-2011 09:14 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة aya 93 (المشاركة 3903090)

ملويش لازمة اطلاقا دى عبارة عن تعليم للورد والاوفيس والباور بوينت والاكسل وكل اللى داخلين معاكى فى سنة اولى بيبقى فى نفس المستوى ماعدا بعض الطلبة بيبقوا فاهمين شوية فى المجال ده من رايى ادخلى وادرسى واجتهدى فى دراستك هتفهمى كتير وهيفرق اكتر معاكى دونا عن بقية الطلبة

aya 93 29-08-2011 01:13 AM

طيب انا ممكن اعمل ايه اثناء الاجازة .... هل افضل مستنية السنة تبدأ!!!

badnamef4 29-08-2011 02:20 AM

حضرتك كويسة في الإنجليزي؟
أنا طالب رياح سنة أولى إن شاء الله و بعمل حاجة كده مش متأكد هتبقى صح ولا لأ و مش متأكد محتاجة قد إيه إنجليزي
عامة بتفرج على فيديوهات تبع كورس تبع MIT. الكورس ده تقريباً في أساسيات الأساسيات، أنا شخصياً عاجبني جداً و إن كنت أكيد ساعات فيه حتت مبعرفش أفهمها
دوري في اليوتيوب mit 6.00
بس هو في أول محاضرة بيعرف بالكورس و كده في أول ربع أو تلت ساعة فممكن الواحد يحس بالملل بعد شوية
و في أول محاضرة بشكل عام ممكن تحسي إنه بيتكلم عن الحاجات السطحية أوي بس بعد كده هيبدأ في الأساسيات
و ممكن لو حضرتك مابتعرفيش تلقطي الكلام بالانجليزي - زيي كده - تشغلي cc طبعاً
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

aya 93 29-08-2011 06:14 AM

انا كويسة في الانجليزي بس مجربتش اوي حكاية الشرح بالانجليزي عموما شكرا علي المعلومة ولو عندك اي جديد ارجوك تقولها

aya 93 29-08-2011 06:33 AM

انا كويسة في الانجليزي بس مجربتش حكاية الشرح بالانجليزي عموما شكرا علي المعلومة ولو عندك اي معلومة ارجوا انك تكتبها

aya 93 29-08-2011 06:45 AM

انا كويسة في الانجليزي بس مجربتش حكاية الشرح بالانجليزي عموما شكرا علي المعلومة ولو عندك اي معلومات ثانية ارجوا انك تكتبها

Eng.Mo'men 30-08-2011 08:23 AM

اهلا بيكم انا من رأيى اننا منعملش اى حاجة دلوقتى عشان منندمش ونستنى لحد اما ندخل وبعدين هنعرف ايه المطلوب

مؤمن الغمرى حاسبات الزقازيق

mtarek 03-09-2011 06:41 AM

السلام عليكم انا ان شاء الله حاسبات حلوان و كنت عايز نصيحة حضرتك ايه رأيك ادخل قسم هندسة برمجيات ولا كومبيوتر ساينس يعني ايه احسن من حيث مجال العمل؟؟؟ وشكرا

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 07:53 PM.