بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   كلية الزراعة (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=1105)
-   -   فتح معمل تحاليل من كليه الزراعه (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=470427)

كيميائي طبي2011 23-10-2012 05:36 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة جرجس جورج (المشاركة 4928299)
يا بيه بيفتح المعمل بعد ما يا خد دبلومه فى كلية العلوم ودا مكتوب فوق

يا بيه مانا بقولك كليات العلوم قافله الدبلومات علي زراعه

mr/Guirguis George 24-10-2012 03:02 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة جرجس جورج (المشاركة 4928299)
يا بيه بيفتح المعمل بعد ما يا خد دبلومه فى كلية العلوم ودا مكتوب فوق

بص حضرتك روح كلية الزراعه جامعة القاهره وادخل قسم الكيمياء هتلاقى الكلام دا مكتوب ولو سألت دكتور كيميا هيقولك نفس الكلام

ozza 13-11-2012 09:34 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة كيميائي طبي2011 (المشاركة 4900708)
اصبحت الدراسات العليا (دبلومه -ماجستير -دكتوراه )في كليات العلوم قاصره علي خريجيين كليه علوم فقط
وبالتالي ميقدرشي خريج زراعه يتخصص في التحاليل

انا اسف بس هو دا اللي انا شايفه كويس
بتوع العلوم وخصوصا الطلبة والخريجين بيحقدوا على بتوع زراعة اساسا ومش عايزين حد ياخد منهم الميزة دي من واقع تجربتي معاهم
وبعدين اطباء التحاليل كمان بيحقدوا على بتوع العلوم علشان عندهم الميزة دي برضه
مش عارف الناس بتقفل على بعض ليه هو فيه حد هياخد رزق حد والشاطر والمجتهد هو اللي بينجح مش بتاع زراعة وبتاع علوم ولا بتاع بتنجان حتى
على قكرة بل جيتس صاحب شركة ميكروسوفت لم يكمل تعليمه وفاتح اكبر شركة برمجيات في العالم كله وممعهوش علوم ولا هندسة
والعالم كله يعترف بخريج الزراعة انه يتخصص في الميكروبيولوجي بحكم دراسته للنبات والكيمياء
ويقدر يمارس مهنة التحاليل الطبية بكفاءة عالية وموجود نمازج مشرفة في معامل مصر الكبرى
بس هنقول ايه للمصريين اللي بيقفلوا على بعض

mr/Guirguis George 14-11-2012 01:55 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ozza (المشاركة 4965335)
انا اسف بس هو دا اللي انا شايفه كويس
بتوع العلوم وخصوصا الطلبة والخريجين بيحقدوا على بتوع زراعة اساسا ومش عايزين حد ياخد منهم الميزة دي من واقع تجربتي معاهم
وبعدين اطباء التحاليل كمان بيحقدوا على بتوع العلوم علشان عندهم الميزة دي برضه
مش عارف الناس بتقفل على بعض ليه هو فيه حد هياخد رزق حد والشاطر والمجتهد هو اللي بينجح مش بتاع زراعة وبتاع علوم ولا بتاع بتنجان حتى
على قكرة بل جيتس صاحب شركة ميكروسوفت لم يكمل تعليمه وفاتح اكبر شركة برمجيات في العالم كله وممعهوش علوم ولا هندسة
والعالم كله يعترف بخريج الزراعة انه يتخصص في الميكروبيولوجي بحكم دراسته للنبات والكيمياء
ويقدر يمارس مهنة التحاليل الطبية بكفاءة عالية وموجود نمازج مشرفة في معامل مصر الكبرى
بس هنقول ايه للمصريين اللي بيقفلوا على بعض

حضرتك عندك حق فى معظم كلامك
مش مهم اكون خريج ايه
المهم انى اتميز فى مجالى
بس عايز اسأل سؤال
المفروض ان اللى عايز يعمل دا يتخصص فى الميكروبيولوجى ولا كيمياء

DMH1001 09-01-2013 01:33 PM

سؤال معلش:
أنا خريج معهد شعبة معامل
وعايز أكمل دراسة عشان أفتح معمل
ايه الكليات الي ممكن أدخلها
أنا عارف إن فيه كليات خاص
بس دي بتبدأ زيك زي الثانوي ومكلفة جدا
.
.
.
هل ممكن أدخل زراعة تعليم مفتوح ؟
يا رب حد يفيدني

شكرا... :rolleyes: :rolleyes: :rolleyes:

Dr norhan 16-01-2013 12:08 AM

فى علوم طبية ب 7500 جنية ف جامعة 6 اكتوبر ومصر

DMH1001 19-01-2013 09:21 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dr norhan (المشاركة 5070616)
فى علوم طبية ب 7500 جنية ف جامعة 6 اكتوبر ومصر

>>>
شكرا على الرد...
طاب حأدخل زي بتوع ثانوية عامة ولا حدخل على سنة تانية؟؟؟

Dr norhan 20-01-2013 05:31 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dmh1001 (المشاركة 5079329)
>>>
شكرا على الرد...
طاب حأدخل زي بتوع ثانوية عامة ولا حدخل على سنة تانية؟؟؟

لا هتتدخل من الاول لان التخصص اساسا بيبقى من الترم التانى فى سنة تانية او تالتة فهضطر تتدخل من اول سنة وهى ٥ سنين ٤ وسنة امتياز وبتتخرج دكتور تحاليل او اشعة حسب رغبتك

Dr norhan 28-04-2013 01:11 PM

يا جماعة فى دلوقتى نقابة اسمها نقابة اخصائيين التحاليل الطبية دى بتتضم 6 فئات من الى بتطلع دكاترة اخصائين تحاليل وهما الزراعة والعلوم والصيدلة وبيطرى وبشرى وعلوم طبية وكلية طب بشرى وعلوم طبية هما بس الى بيشتغلوا فى كل اقسام التحاليل الطبية لكن الباقى قسمين او اكثر لكن مش كل الاقسام لكن زراعة بردوا يقدروا يشتغلوا تحاليل بس مش متخصصين زى علوم طبية ودى مش زى علوم العادية دى كلية طب تطبيقى متخصصين بيدرسوا كذة سنة طب مختبرات وكل حاجة فية فهما وطب بشرى بس الى ليهم كل الاقسام يشتغلوا فيها لكن الباقى لا مش كل الاقسام فى التحاليل بالتوفيق للجميع

mr/Guirguis George 28-04-2013 06:49 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dr norhan (المشاركة 5244033)
يا جماعة فى دلوقتى نقابة اسمها نقابة اخصائيين التحاليل الطبية دى بتتضم 6 فئات من الى بتطلع دكاترة اخصائين تحاليل وهما الزراعة والعلوم والصيدلة وبيطرى وبشرى وعلوم طبية وكلية طب بشرى وعلوم طبية هما بس الى بيشتغلوا فى كل اقسام التحاليل الطبية لكن الباقى قسمين او اكثر لكن مش كل الاقسام لكن زراعة بردوا يقدروا يشتغلوا تحاليل بس مش متخصصين زى علوم طبية ودى مش زى علوم العادية دى كلية طب تطبيقى متخصصين بيدرسوا كذة سنة طب مختبرات وكل حاجة فية فهما وطب بشرى بس الى ليهم كل الاقسام يشتغلوا فيها لكن الباقى لا مش كل الاقسام فى التحاليل بالتوفيق للجميع

شكرا للرد و الاهتمام
ارجو التوضيح يعنى ايه قسمين او اكثر و النقابه دى اقدر ادخلها من كلية الزراعه لو تخصصت فى الكيمياء من غير دبلومة التحاليل الطبيه و هل اقدر افتح معمل و اكون مسئول عنه ولا لازم يكون طبيب مسئول عنه
شكرا مره تانيه

Dr norhan 28-04-2013 10:47 PM

كل تخصصات التحاليل سواء كان بيوكمستري او ميكروبيولوجى او هيماتولوجى او باثولوجى او باراسيتولوجى او خلافة فا انت من حقك كخريج زراعة تشتغل فى اقسام محددة وتفتح المعمل لقسم محدد لكن بتاع طب او علوم طبية بيشتغل ججميع الاقسام من دون تحديد وتقدر تتدخل النقابة لما تعمل دبلومة التحاليل

Dr norhan 28-04-2013 10:53 PM

بص الى اعرفة ان علوم طبية بتفتح من غير رفع قضية لان هما احق كلية لكن زراعة وعلوم بيرفعوا قضية علشان ميبقاش تحت اسم دكتور تانى يعنى بترفع قضية سنة وبتتكسب بتتكسب يعنى ان شاء الله بالتوفيق

Dr norhan 28-04-2013 10:55 PM

اققصد دكتور تانى يعنى خري طب بشرى يعنى

كيميائي طبي2011 29-04-2013 09:01 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dr norhan (المشاركة 5244033)

كلام خاطئ علوم طبيه هى كليه معادله لكليه علوم
وانا من ضمن منسقي ومسئةلي النقابه اتمنى عدم نشر الشائعات

كيميائي طبي2011 29-04-2013 09:04 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dr norhan (المشاركة 5244976)
بص الى اعرفة ان علوم طبية بتفتح من غير رفع قضية لان هما احق كلية لكن زراعة وعلوم بيرفعوا قضية علشان ميبقاش تحت اسم دكتور تانى يعنى بترفع قضية سنة وبتتكسب بتتكسب يعنى ان شاء الله بالتوفيق

كلام خاطئ برضو
كليه علوم من بين هذه الكليات وما يعادلها (علوم طبيه ) هى فقط من
تم مؤخرا استخراج 40 ترخيص لهم بدون قضيه
من نقابه العلميين (نقابه خريجى كليات العلوم والعلوم الطبيه )

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 07:21 AM.