بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   المجموعة العلمية (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=159)
-   -   ما هي افضل كلية علمية من حيث الشغل ؟؟؟؟؟ (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=159137)

‏Dr.KaR!MaN 13-08-2011 11:02 AM

من ناحية الإتجاه للعلاج الطبيعي فدا صحيح أول أقسام إكتملت في الجامعات الخاصه كانت العلاج الطبيعي .
وناس كتيره كانت جايبه مجموع أسنان وصيدله وكتبت رغبه أولي علاج طبيعي فالظاهر كده إنها المستقبل بجد !

DR.NANCY 13-08-2011 05:41 PM

انا شايفة ان علاج طبيعى فرصتها فالشغل اكبر انا كان ادامى صيدلة وعلاج طبيعى انا كنت هدخل صيدلة بس بصراحة حبيت علاج طبيعى اكتر مع ان معظم الناس بتقول ان صيدلة للبنت احسن بس دى لو مش حابة الشغل لانها وهى قاعدة فالبيت تقدر تجيب دخل وانا بصراحة مش حابة الحكاية دى انا حابة اشتغل وابقا دكتورة لقب وفعل وكمان دراستة جميلة وسهلة و4سنين وسنة امتياز اما الطب فطبعا كلية جمييلة بس انا شايفاها احسن للولد مش للبنت لان دراستها طويلة وكمان نبطشيات اما علاج طبيعى مفهوش نبطشيات واسنان برضة جميلة بس لو ولد افضل وبيطرى وكل الكليات الطبية شغلها كتير فدة بيرجع لرغبة الواحد بس انا شايفة ان علاج طبيعى بتجمع بين طب بشري انك بتدرس فيها تخصصات كتير ومواد من بشري وافضل ان مفيش نبطشيات ومدة دراسة اقل وعددالخريجين اقل وتقدر تمارس شغلك بدري دة رايي

‏Dr.KaR!MaN 13-08-2011 10:58 PM

وأنا موفقاكي علي رأيك د/نانسي

سمسم ك.م 15-08-2011 07:22 AM

وانا كمان معاكى ف الراى دة
وربنا يوفق الجميع

vito123 15-08-2011 08:03 AM

بصوا بقي الحمد لله رب العلمين اقول راي انا كنت ناوي علي بشري لكن كنت ناوي علي بشري علشان بابا و ماما كانوا عايزين بشري بس انا كنت عايز صيدله
الحمد لله مجموعي جايب صيدله
تعالوا بقي نتكلم بصراحه الكتير بيوصف الصيدلي انه مجرد بياع وان اي حد يقدر يقف في صيدله اه معاك حق بس متنساش ان الصيدلي شغلته مش كده بس ممكن يشتغل مليون شغله في مصانع الادوية سواء جوده او انتاج تو اي حاجه تانيه كمان صيدلي اكلنيكال انتوا لو شوفتوا صيدلي اكلينكال اد ايه الظغط عليه محدش هيتكلم وبعدين صيدله دراسه من واجهة نظري خفيفه طيب اتكلم علي الطب والسواء الي كنت شايفه فيها طب انت اسمك دكتور اه لكن تعالي بقي يا دكتور انت مثلا هتدرس سبع سنين وبعد كده سنتين تكليف وبعد كده سنتين ماجستر و2 دكتوراه المحصله 13 سنه سوال هو العمر في كام 13 سنه اه انا نسيت قول سنتين كمان تعمل اسم وتشتهر طيب بالله عليك العمر في ايه علشان نضيع منه 15 سنه طيب تعالي بقي تعب اهلك والمصاريف وده كله هتقبض كام قبضك عمره مهيزيد عن 1000 جنيه طيب استنوا كمان انا اعرف دكتوره قالت لماما انا لو جبت بنت عمري مهدخلها طب او ولد حتي ادخله اسنان او صيدله اسنان انا شايف ان ان هي كويسه وكل حاجه بس مش متاكد من ظروف شغلها علاج طبيعي اسالوني انا عليه انا دراعي كان مكسور وكنت بعمل جلسات علاج طبيعي اما بيطري فانا شايف ان معالمها لم تتضح بعد في مصر وكمان اعرف دكتور بيطري بيغير عربيه كل سنه وبيسافر وكل حاجه
ده كمان بياكد ان كل حاجه بتاع ربنا بس منساش ان ربنا قال اعقلها وتوكل
فياريت كل واحد يعقلها الاول وشكراااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا اااااااااااااااااااااا

محمد ميزو 28-08-2011 02:35 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة vito123 (المشاركة 3843975)
بصوا بقي الحمد لله رب العلمين اقول راي انا كنت ناوي علي بشري لكن كنت ناوي علي بشري علشان بابا و ماما كانوا عايزين بشري بس انا كنت عايز صيدله
الحمد لله مجموعي جايب صيدله
تعالوا بقي نتكلم بصراحه الكتير بيوصف الصيدلي انه مجرد بياع وان اي حد يقدر يقف في صيدله اه معاك حق بس متنساش ان الصيدلي شغلته مش كده بس ممكن يشتغل مليون شغله في مصانع الادوية سواء جوده او انتاج تو اي حاجه تانيه كمان صيدلي اكلنيكال انتوا لو شوفتوا صيدلي اكلينكال اد ايه الظغط عليه محدش هيتكلم وبعدين صيدله دراسه من واجهة نظري خفيفه طيب اتكلم علي الطب والسواء الي كنت شايفه فيها طب انت اسمك دكتور اه لكن تعالي بقي يا دكتور انت مثلا هتدرس سبع سنين وبعد كده سنتين تكليف وبعد كده سنتين ماجستر و2 دكتوراه المحصله 13 سنه سوال هو العمر في كام 13 سنه اه انا نسيت قول سنتين كمان تعمل اسم وتشتهر طيب بالله عليك العمر في ايه علشان نضيع منه 15 سنه طيب تعالي بقي تعب اهلك والمصاريف وده كله هتقبض كام قبضك عمره مهيزيد عن 1000 جنيه طيب استنوا كمان انا اعرف دكتوره قالت لماما انا لو جبت بنت عمري مهدخلها طب او ولد حتي ادخله اسنان او صيدله اسنان انا شايف ان ان هي كويسه وكل حاجه بس مش متاكد من ظروف شغلها علاج طبيعي اسالوني انا عليه انا دراعي كان مكسور وكنت بعمل جلسات علاج طبيعي اما بيطري فانا شايف ان معالمها لم تتضح بعد في مصر وكمان اعرف دكتور بيطري بيغير عربيه كل سنه وبيسافر وكل حاجه
ده كمان بياكد ان كل حاجه بتاع ربنا بس منساش ان ربنا قال اعقلها وتوكل
فياريت كل واحد يعقلها الاول وشكراااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا اااااااااااااااااااااا

تعرف ايه عن العلاج الطبيعي؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

Analyzer.Mn3m55 01-09-2011 08:07 PM

انا شايف ان طب الاسنان افضل بيجيب فلوس اسرع .. لكن انا بفضل بردو الطب البشرى انا اختى لما كانت اثناء الدراسه كانت فى بهدله بس لم ااتخرجت ارتاحت من حيث الماده و ليس المجهود

احمد حميده 12-09-2011 11:29 AM

انا شايف ان مفيش حاجة احسن من التانية وكل واحد كويس في حاجة معينة وده اللي ربنا بيختاره لينا واكيد لو كل واحد اجتهد في عمله هيشعر ان مهنته احسن مهنة
وبالله التوفيق
اللهم وفقنا الي كل خير

dr\shimaa 27-09-2011 12:09 PM

اولا السلام عليكم انا عايزه ارد علي الاستاذ اللى بيقول ان البيطريينانهم متطفلين كلمه مستفزه اوووووووووووووى عايزه اقولك ان صيدله فاتتني علي 3من عشره في 100 مش ذنبي اني هادخل بيطري ثانيا اهنا باذن الله هادرس كمياء حيويه زيى زيك

الاميرة المرحة 13-10-2011 10:38 PM

السلام عليكم
انا عن نفسى افضل الصيدلة و العلاج الطبيعى
وبما انى من عائلة فيها كل انواع الكليات الطبية دى
فدول اكتر حاجة اتنصحت بيها
يعنى انا بابا وماما كانوا فى طب بشرى و هما الاتنين مدينى الحرية انى اخش المجال اللى انا عايزة معادا الطب البشرى مش عشان هو وحش لا عشان مرهق جدا ومظلوم فى البلد دى للى مش هايفتحو عيادات
وبالنسبة للطب البيطرى فانا شايفة ان طب المستقبل وبعدين اللى داخلة ومش عاجبة اعتقد ان ممكن يعمل دبلومة تحاليل ويبقى دكتور تحاليل
والعلوم مجالتها كتير ومتنوعة ودرستها اصعب من اى الكليات فى المجموعة الطبية وبردو مظلومين فى حاجات كتير
نيجى للصيدلة مريحة ودرستها حلو وخاصة للبنات
اما العلاج الطبيعى فهي طب المستقبل برضو زى الطب البيطرى ومجالاتها متنوعة
والاسنان حلوة برضو
المهم فى دا كله ان الانسان يخش الكلية اللى هو عايزه وبيحبها وعارف انه هيعمل حاجة فيها مش هيبقى كمالة عدد
واسفة للاطالة

د/نداء الجنة المصرية 21-01-2012 01:54 AM

لو على الشغل اعتقد يكون طب اسنان

دكتور كريم الزعيقي 28-06-2012 09:09 PM

كان الله فى عون البياطرة

himo2011 08-07-2012 05:06 AM

بصوا يا جماعة انا علوم بس عايز اقول ان كانت رغبتى صيدلة عشان بحب الادوية ولما دخلت علوم اكتشفت انى ممكن اشتغل بردة فى الادوية وزيادة عليها التحاليل كمان والمصانع فى الجودة
يعنى صيدلة كدة بالسلامة بس هيا احسن كلية للبنات عشان ميتعبوش وعلوم بردة بالسلامة عشان ملهاش مستقبل فى مصر وعمر ما شعبنا دة يقدر يفهم يعنى اية علوم
يتبقى الطب البشرى اقولة بالسلامة انتة كمان عشان انتة بتقعد تبهدل فى نفسك طول السنين دى كلها دراسة وفى الاخر تروح تشتغل فى مستشفى او تفتح عيادة هتقعدلى فيها 10سنين كمان على اما تبقى مشهور لية حرام عليك وممكن كمان متبقاش مشور لان الرزق على الله
نيجى للطب البيطرى هيا مهمة جدا الشغل بتاع البيطرى بس عايز اقولة حاجة بردة انتة فى مجتمع جاهل من الاخر بيقولوا دكتور بهايم من جهلهم ومش هتقدر تغير الثقافة دة شعبك اللى انتة اتربيت فية حللنى وكمان فى ناس كتير بتسيب الشغل فى البيطرى وتشتغل شغل تانى من ياسهم والله الناس دى كانت قدامى كتير
نيجى بقة للعلاج الطبيعى والاسنان فدول بقة هما اللى انا شايفهم احسن اتنين عشان فلوس كويسة ودراسة قليلة وشغل عالى ومكانة اجتماعية هايلة ومن نظرى انهم الافضل حالييييييييييياااااااااا

بس اعرف ان انتة فى مجالك احسن من اى حد وميهمكش حد انا بيولو جست وانشاء هنمى نفسى بس مش فى مصر فى بلد تقدر قيمة العلم وانتة المفروض تقتنع بكليتك وغلط انك تعاير حد تظن انة اقل منك ممكن يكون هوا احسن منك بس النصيب اللى ربنا بيدية لعبادة

the matrex 08-07-2012 03:59 PM

دبلومه التحاليل بيطري بس اللي يعملها يعني أسنان لا ؟
ثانيا , في طلبه كتير تعتقد أن صيدله هي الأكثر ربح بس أحب اقولهم ان عشان تفتح صيدليه محترمه أنت محتاج مش أقل من مليون , مليون ونص

*تائبة فى رحاب الله* 08-07-2012 07:40 PM

طب بشرى
او كلية غير دى علووووووم

dr/sherief 09-07-2012 12:35 AM

ال ربنا يجيبه كويس

كل ميسر لما خلقه الله له

القصاصين 02-08-2012 03:09 AM

بصراحة ياجماعة انا نفسي ادخل اي كلية طب نفسي اخد اللقب الا البطري لاني عندي عقدة منه لاني بخاف من الحيوانات بس برجع واقول لنفسي اه طب برضه مش كده::p

la docteur. 13-08-2012 01:20 AM

طب بيطــــــــــــــــــــــــــــــــــري له مجالات كتيييييييييييييييييييير جدا في الشغل

dr. ahmed khalil 17-08-2012 06:10 AM

السلام عليكم ,,,,,,اولا انا صيدلة و بقول اوي حد يخشها يا جدعان:d:d بقانا عاملين زي خريج التجارة و اقصد في العدد مش بقلل من التجارة لحسن حد يفهمني غلط :dو معلش محدش يزعل اصل انا مش لسا داخلها فهشكر فيها لا انا شوفت شغلها عامل ازاي:049gc0: ,,,مندوب مبيعات في شركة ادوية ,,,لو عايز الصيدلة يبقي ليها مستقبل يبقي تفتح صيدلية و تكبر بقي ,,,بس هات مليون جنيه و افتحها انت:d:av4056bb7jp3: ,,,عشان انا عارف كل الطلبة بقي اللي لسة داخلاها بيشكر فيها و يقولك و افتح صيدلية و اكبر و بتاع ,,,طب افتح الصيدلية بقي و وحيات ابوك لاتجبني اشتغل معاك بس بلاش ال900 في شهر اللي بنسمعها من كل الناس دي داحنا بنتعذب و في الاخر يقولك 900 :040vk0: و انا شايف ((((((علاج طبيعييييييييي))))) و ((((((اسنانننن)))) هما دول احسن كليتين في المجال الطبي .,,,وبذات للعلاج الطبيعي لانوا مش معروف و كمان عددوا قلييل جدا فا بيشتغلوااا بسرعة جداا,, يالا بيسافروا بسهولة لانهم مطلوبيييين. thank's

babagamil 19-08-2012 02:45 AM

انا هقول الحقيقه
1-طب بشرى عدد الدكاتره فى مصر كتييير جدا جدا ومن الاخر الناس بتروح لدكتور كبير ومعروف وليه بصمه وعلى ماتوصل زيه قدامك من 15 - 20 سنه واسال اى دكتور اضافه الى الارهاق فى الدراسه وقلة الدخل الا اذا اصبحت طبيب مشهور
2-طب بيطرى مجالاته حلوه لكن نظره المجتمع انه دكتور حمير مش اكتر كمان الدكاتره البيطريين بيشتغلوا متطفلين فى شركات الادويه هما وبتوع علوم
3-نيجى علوم اعتبرها ليست كليه قمه الا للمبدع فقط زى زويل مثلا غير كده نصهم قاعد على القهاوى والنص التانى بيشتغل عند دكتور صيدلى
4-نيجى صيدلة طبعااا انا قريت كلام انك محتاج تفتح صيدلية بمليون ومش عارف كلام غريب جدا وده كله هجص فى هجص ممكن تاجر صيدليه وتجيب الادويه قسط والحكايه كلها يوم ماتزيد بتجيب 50 الف واعرف دكاتره عاملين كده والموضوع بيتعب بس سنه او سنتين وفى الاخر ربنا بيرزقك بالاضافه لشغلك فى شكره وشغل مندوب مبيعات بيكسب جامد جدا جدا بس طبعا معظم الدكاتره مش بيحيوها علشان البرستيج..الدكتور الصيدلى ممكن يفتح مصنع كحوليات وده تكلفة المشروع 50 الف بس ومكسبه اكتر من 100%
بالاضافه انت عارف ان دور الصيدلى الاساسى انه يكتب العلاج للمريض يعنى الطبيب معلهوش الا انه يشخص الحاله فقط هتقولى الكلام ده مش هنا هقلك الوزير الجديد قال خلال سنتين بالظبط هيكون مستشفيات مصر كلها شغاله بالنظام ده وبالفعل ده ابتدى بدليل فى اكتر من 10 مستشفيات اشتغلت كده

انا مش بمدح فى صيدله بس بقول وجهة نظرى المتواضعه فقط

كيميائي طبي2011 19-08-2012 03:10 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة babagamil (المشاركة 4763808)
انا هقول الحقيقه
1-طب بشرى عدد الدكاتره فى مصر كتييير جدا جدا ومن الاخر الناس بتروح لدكتور كبير ومعروف وليه بصمه وعلى ماتوصل زيه قدامك من 15 - 20 سنه واسال اى دكتور اضافه الى الارهاق فى الدراسه وقلة الدخل الا اذا اصبحت طبيب مشهور
2-طب بيطرى مجالاته حلوه لكن نظره المجتمع انه دكتور حمير مش اكتر كمان الدكاتره البيطريين بيشتغلوا متطفلين فى شركات الادويه هما وبتوع علوم
3-نيجى علوم اعتبرها ليست كليه قمه الا للمبدع فقط زى زويل مثلا غير كده نصهم قاعد على القهاوى والنص التانى بيشتغل عند دكتور صيدلى
4-نيجى صيدلة طبعااا انا قريت كلام انك محتاج تفتح صيدلية بمليون ومش عارف كلام غريب جدا وده كله هجص فى هجص ممكن تاجر صيدليه وتجيب الادويه قسط والحكايه كلها يوم ماتزيد بتجيب 50 الف واعرف دكاتره عاملين كده والموضوع بيتعب بس سنه او سنتين وفى الاخر ربنا بيرزقك بالاضافه لشغلك فى شكره وشغل مندوب مبيعات بيكسب جامد جدا جدا بس طبعا معظم الدكاتره مش بيحيوها علشان البرستيج..الدكتور الصيدلى ممكن يفتح مصنع كحوليات وده تكلفة المشروع 50 الف بس ومكسبه اكتر من 100%
بالاضافه انت عارف ان دور الصيدلى الاساسى انه يكتب العلاج للمريض يعنى الطبيب معلهوش الا انه يشخص الحاله فقط هتقولى الكلام ده مش هنا هقلك الوزير الجديد قال خلال سنتين بالظبط هيكون مستشفيات مصر كلها شغاله بالنظام ده وبالفعل ده ابتدى بدليل فى اكتر من 10 مستشفيات اشتغلت كده

انا مش بمدح فى صيدله بس بقول وجهة نظرى المتواضعه فقط

لي تعليق بس عليك خريج علوم مش متطفل ع شركات الادويه لان ده شغله وممكن خريج علوم يتخصص في مجال الدواء وتصنيع وابحاث الادويه
تاني نقطه علوم ليها مجالات كتيره ومن ضمنها الادويه ومجال تصنيع الدواء مفتوح لخريجي علوم وصيدله وبيتم تفضيل خريجي علوم واسال بنفسك شركات الادويه هتتاكد من الكلام ده
تالت نقطه الصيدلي ليس من حقه يكتب دواء نهائيا ولكن بيصرف الدواء للي الطبيب كاتبه ومن حقه يصرف بردو ادويه الاو تي سي

babagamil 19-08-2012 08:32 AM

لا طبعا يادكتور احمد الضيدلى هو اللى من حقه يكتب الدواء بناء على تشخيص الدكتور للمريض وده يسمى صيدلى اكلينيكى وده مطبق فى مستشفيات كتير فى مصر وحضرتك ده دور الصيدلى الاساسى

كيميائي طبي2011 21-08-2012 02:43 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة babagamil (المشاركة 4764134)
لا طبعا يادكتور احمد الضيدلى هو اللى من حقه يكتب الدواء بناء على تشخيص الدكتور للمريض وده يسمى صيدلى اكلينيكى وده مطبق فى مستشفيات كتير فى مصر وحضرتك ده دور الصيدلى الاساسى

الصيدلي الاكلنيكي فقط للي يقدر يعمل كده اما الصيدلي العادي فده للي اقصده

eslam mohsen ali 27-08-2012 01:37 AM

السلام عليكم
والله يجدعنا انا ان شاء الله داخل تجارة برغم ان مجموعى يجيب اعلى الكليات ولكن انا حابب مجال التجارة فقط وليس اى مجال تانى

دكتورة/نورهان 06-09-2012 04:11 AM

انا بقى شايفة العلاج الطبيعى طبعا دكتورة وبريستيج زى البشرى بلظبط بتشتغلى من سنة تانية شهادتك معادلة للشهادة الامريكية التالت على العالم الدى بى تى هتطبق الى هى الدكتوراة الاكلينيكية وترجمتها doctor of physical thearby ودى هتتديك الحق فى كتاابة الادوية يعنى مش متحدد بقايمة زى دلوقتى تطلب اشعات وتحاليل عادى هو بيحصل بس دة قانونى الحالة كمان تجيلك مباشرة بدون تحويل ودة بيحصل بس كدة قانونى اكتر بتخلص ةعقود السفر بدور عليك مش انت من الاخر طب المستقبل

هاوى إبداع 19-01-2013 02:23 PM

اممممم
كل واحد بيمدح ف الكليه اللي فيها :d

Dr norhan 19-01-2013 02:26 PM

انا شايفة علاج طبيعى واسنان الاكثر مستقبلا بس كل الارزاق بتاعت ربنا الواحد يدخل الحاجة الى حاببها اى كانت وهو بمجهودة يقدر يبدع فيها ويعمل حاجة تكون بصمة لية شكرا على الموضوع

الشفق القرمذى 19-01-2013 07:00 PM

يا جماعة براحة هدو نفسكم
الموضوع مش مستاهل ده كلو
الموضوع كلو يتلخص فى احترام الاخر
يعنى مينفعش اقول على الصيدلى بقال
ولا اخصائى العلاج الطبيعى مدلكاتى
لان الاتنين مهنتين مرموقين و فيهم ناس كتير متفوقة
ثانيا بقى رائى
انا شايف ان الاتنين جامدين
بس
صيدلة شايف انهم كترو اوى من العام للخاص
و كل شارع فيه صيدلة
هتقولى اشتغل ميديكال ريب
هقولك بتوع علوم و بيطرى مع احترامى ليهم بردو بيشتغلو ميديكال ريب
و كمان شغلانة ملهاش بريستيج بتروح تقدم الدوا لدكتور و تستناه و الممرضة تبهدل فيك و تقولك
استنى شوية كمان
هتقولى اشتغل فى مصنع ادوية
هقولك محتاجة
تقدير كبير
واسطة
خبرة كبيرة
و دول متضمنش انهم يكونوا موجودين عندك و كمان مصانع الادوية مش كتيرة اوى فى مصر
و صيدلة كلينيكى حلوة بس ملهاش شغل فى مصر لسيطرة الاطباء
لكن طبعا صيدلة ليها مزايا كتير و اكيد انتو عرفينها بس انا بتكلم على العيوب
علاج طبيعى
مشكلتها الفكرة الجهلة المغلوطة اللى متاخدة عنها
مدلكاتى زى الاخ اللى بيكتب ده بيقول كدة و هو من ضمن الناس اللى ميعرفوش عن المجال ده مع احترامى ليه طبعا
مشكلتها ان الناس مش واخدين عنها فكرة سليمة
و اللى الناس متعرفوش ان العلاج الطبيعى ليه 7 اقسام مهمة جدا
و ان الاخصائى العلاج الطبيعى المصرى مصنف ال3 عالميا بعد امريكا و كندا
و مع انى مبعترفش بلقب دكتور ده بحسنا بنتكلم على تفاهة
لكن اخصائى علاج الطبيعى من حقه لقب دكتور و هياخده فى مجلس الشعب الجديد
و همشى على مشيكم و هحب اقولكم ان الصيدلى مش دكتور و لكن هذا تجاوزا منا
تقبلو رائى بشكل رحب
و بلاش تتخانقوا

Dr norhan 19-01-2013 07:07 PM

كفاية ليطب ساكت

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الشفق القرمذى (المشاركة 5078983)
يا جماعة براحة هدو نفسكم
الموضوع مش مستاهل ده كلو
الموضوع كلو يتلخص فى احترام الاخر
يعنى مينفعش اقول على الصيدلى بقال
ولا اخصائى العلاج الطبيعى مدلكاتى
لان الاتنين مهنتين مرموقين و فيهم ناس كتير متفوقة
ثانيا بقى رائى
انا شايف ان الاتنين جامدين
بس
صيدلة شايف انهم كترو اوى من العام للخاص
و كل شارع فيه صيدلة
هتقولى اشتغل ميديكال ريب
هقولك بتوع علوم و بيطرى مع احترامى ليهم بردو بيشتغلو ميديكال ريب
و كمان شغلانة ملهاش بريستيج بتروح تقدم الدوا لدكتور و تستناه و الممرضة تبهدل فيك و تقولك
استنى شوية كمان
هتقولى اشتغل فى مصنع ادوية
هقولك محتاجة
تقدير كبير
واسطة
خبرة كبيرة
و دول متضمنش انهم يكونوا موجودين عندك و كمان مصانع الادوية مش كتيرة اوى فى مصر
و صيدلة كلينيكى حلوة بس ملهاش شغل فى مصر لسيطرة الاطباء
لكن طبعا صيدلة ليها مزايا كتير و اكيد انتو عرفينها بس انا بتكلم على العيوب
علاج طبيعى
مشكلتها الفكرة الجهلة المغلوطة اللى متاخدة عنها
مدلكاتى زى الاخ اللى بيكتب ده بيقول كدة و هو من ضمن الناس اللى ميعرفوش عن المجال ده مع احترامى ليه طبعا
مشكلتها ان الناس مش واخدين عنها فكرة سليمة
و اللى الناس متعرفوش ان العلاج الطبيعى ليه 7 اقسام مهمة جدا
و ان الاخصائى العلاج الطبيعى المصرى مصنف ال3 عالميا بعد امريكا و كندا
و مع انى مبعترفش بلقب دكتور ده بحسنا بنتكلم على تفاهة
لكن اخصائى علاج الطبيعى من حقه لقب دكتور و هياخده فى مجلس الشعب الجديد
و همشى على مشيكم و هحب اقولكم ان الصيدلى مش دكتور و لكن هذا تجاوزا منا
تقبلو رائى بشكل رحب
و بلاش تتخانقوا

مية مية يا دكتور جبت المفيد بس هيقاوح بردة الحقيقة بقى صعبان عليا لازم نهدى علية لان انا خايفة على ضغطة خلية يفرح بمصنع الادوية وميديكال ريب والله فى دكتورة علاج طبيعى فى منتددى بتتكلم عن سنة الامتياز فى علاج طبيعى وبتحلف ان مندوب ادوية واقف بيتحايل عليها علشان تاخد مرهم دة التمريض احلى هههههه:022yb4::022yb4::022yb4:

g_boy19942000 19-01-2013 07:12 PM

و اعرف كويس عن مهنة الصيدلة و اكينيكل و مصنع ادوية

الشفق القرمذى 19-01-2013 07:17 PM

و الانسة نورهان هتستفيد ايه انها تدخل بكذا ايميل؟؟؟؟؟؟؟؟
عشان تغيظ حضرتك مثلا؟
لا اظن ان ده اسلوب تفكير صيدلى يعنى المفروض يكون بتفكر احسن من كدة
و بعدين حضرتك متغاظ ليه ؟
مش عاجبك ان اتنين فى نفس الموضوع عاجبهم علاج طبيعى؟
دى وجهة نظر و محدش اعترض على وجهة نظرك انت حر
بس ياريت الاسلوب يكون ارقى من كدة عشان احنا فى منتدى محترم مش فى سوق بلدى؟؟؟؟؟؟
و موضوع الخاص و العام ده
حضرتك متتكلمش فيه كتير عشان بردو دى حرية شخصية
ممكن حضرتك تكون جايب المجموع ده بالغش عادى و هتدخل زيك زى اللى بيذاكر بجد
بس انا مش هقول عليك كدة ابدا عشان ده موقع محترم
ياريت تهدى نفسك كدة

الشفق القرمذى 19-01-2013 07:20 PM

و على فكرة انا هخش عام

Dr norhan 19-01-2013 07:59 PM

شكرك على المجهود الرائع انا محتار اشد حيرة !!!!!! لماذا

1_جايب 98% (مرحلة اولى) مش عارف اكمل علمى علوم ولا رياضة مع العلم ان المجاميع السنادى ضربة لفوق يعنى المدرسة عندى نصها 98.99.99.97.96.95 و المدرسة اللى جنبيا كدة بردو هل دة معناة ان التنسيق السنة الجاية هيضرب لفوق و لو ضرب ممكن الحق اية .

2_ممكن اعرف بيقيسوا التنسق على اية

3_ممكن تنسيق 2011 و الرابط بتاعاه

دة تعليقك g_boy19942000 g_boy19942000 جايب 98 فى ٢ ثانوى يعنى ناقص ٤ درجات ازاى ٤٠٧ ونص كمان نقصوا فجاءة بقيت ناقص درجتين ونص دة انت لو نقصت ٤ درجات بس فى تالتة وحتى لو رفعتهم بالمستوى مش هتجيب 407.5 كذبك بان وبقى شكلك وحش اوى وكمان انت فى سنة اولى وعامل فيها عبقرى زمانك وفى المستشفيات ومش فى المستفيات انت لسة عارف حاجة هههههههه بجد انت SO FUNNY

Dr norhan 19-01-2013 08:33 PM

So funny

http://www.thanwya.com/vb/attachment...5&d=1261103887

http://www.thanwya.com/vb/attachment...2&d=1261103606

مش بقولك SO FUNNY

الشفق القرمذى 21-01-2013 01:40 AM

حضرتك ليه متغاظ كدة يعنى اهدا شوية احنا مش فى حرب لازم تعرف ان فى اراء تانية لازم تحترمها
كل منا له رايه و المفروض علينا احنا الاتنين نحترم اراء بعض حتى لو مش موافقين عليها
و اكيد صاحب الموضوع اصلا قرف من الحوار الفاشل اللى حادث ده
كل مهنة فيها مزايا و عيوب
يعنى انا قولت ان صيدلة فيها مزايا كتير و شرحت العيوب فى وجهة نظرى
حضرتك بقى بتقول عيوب فقط و جايب روابط عجيبة ملهاش اى 30 لازمة ولا هتفيد اى حد
و على فكرة الصيدلى بردو مش دكتور يعنى كلهم مش دكاترة
و الدكتور اصلا بتتقال للى معاه دكتوراه
بس احنا بنقولها مجازا
و بتتقال للاطباء فقط اللى هما طب بشرى و اسنان و بيطرى
لكن خريج صيدلة المسمى الوظيفى بتاعه صيدلى هو ده المعروف
و بيقولو له يا دكتور كدة مجازا زى خريج علاج طبيعى بالضبط
بس الفرق ان علاج طبيعى فى جدل على الموضوع ده و فيه كلام يعنى ممكن ياخده
لكن الصيدلى عمره ما هيبقى دكتور الا اذا حضر ماجستير و دكتوراه
و فى الاخر احب اقولك
موتوا بغيظكم

الشفق القرمذى 21-01-2013 04:02 PM

يبقى خلاص بقى يا جماعة محدش ينتقد فى التانى
عشان اكيد كل واحد ربنا هيحطلو الخير فى المهنة اللى هو فيها
و الاتنين كليتين من الكليات الجامدة و المهمة فى علمى علوم
ولا حضرتك تتكلم كلام مش كويس و تريقة و لو عايز تقول رايك تقولو بطريقة راقية و احنا هنسمعلك اكيد طالما انت طريقتك طريقة صيدلى
و نفس الكلام ينطبق طبعا على الانسة نورهان
تقبلو مرورى

*مسلمة مصرية* 21-01-2013 06:11 PM

أعتقد أن أفضل كلية فى مجال الشغل هى كلية العلوم و الله أعلم

Dr norhan 21-01-2013 09:17 PM

صحيح انت مش مصدقنى لية انا مش فى خلاف مع الصيادلة ولا كلية الصيدلة دى كلية راقية وجميلة بس فى متخلفين مضيعينها وبقوا يشغلوا دبلومات وفى كل متر صيدلية لكن هى كلية رائعة انا ضد الفكر الجاهل المتخلف الاحمق الى عند البعض عن العلاج الطبيعى نظرا لثقافتهم الطبية او الاجتماعية والبيئة الى عايشين فيها يا استاذ مش مع الصيادلة خالص دول ناس ومهنة محترمة فمتغلطنيش وانا مغلطش فى المهنة

Dr norhan 21-01-2013 09:41 PM

وبعدين يعنى هنادى بعض بيها واليفط الى فى الشارع ومكتوب دكتور بالبنط العريض دة لازم يكون قاونى

http://www.akhbarak.net/articles/10681719-

http://www.youtube.com/watch?v=l77O5uPqZDY

http://www.youtube.com/watch?v=AigJxnn0yRQ

http://www.youtube.com/watch?v=3-2KzHevUL0

http://www.youtube.com/watch?v=Aos8onGtBoE

http://www.youtube.com/watch?v=pMYFjB1J1x4

بس زى ما قلتلك انا عارفة حسرتك دلوقتى وعلفكرة انا مش بعمل كدة علشان اقنعك اننا دكاترة لان رايك ميهمنيش اساسا وداحنا دكاترة غصبن عن اى حد بس علشان الى يدخل يشوف الكلام دة

Dr norhan 21-01-2013 09:43 PM

دة جزء بسيط من الى بيعملة دكتور العلاج الطبيعى اظن مفيش كابتن بيعمل كدة وعلفكرة الفيديوهات دى من دول اروبية لكن هو دة الى بيحصل كمان عندنا ياريت تفهم يعنى بس انا خايفة عليك تحول وبالنسبة لعايزة اخس فدى حاجة حلوة اهو بنخلى الناس تخس هههههههههه متغاظ لية

Dr norhan 21-01-2013 09:54 PM

http://www.akhbarak.net/articles/106...8A%D9%88%D9%85
http://www.akhbarak.net/articles/101...88%D9%81%D8%AF
http://www.akhbarak.net/articles/109...B5%D9%84%D9%8A

http://www.akhbarak.net/articles/100...AA%D9%88%D8%B1

اظن بقى دى جرايد قومية وجرايد كبيرة الى بتقول اطباء ودكاترة فى الخبر كمان نقيب الاطباء علفكرة حرجت نفسك كتير وكويس كدة الناس الى هتتدخل هتعرف اكتر عن المجال يا يا استاذ صعبان عليا بجد

Dr norhan 21-01-2013 10:49 PM

شفت الدكاترة الى واحد ميعرفش حاجة بيقول عليهم كباتن بيعملوا اية ههه مش بقولك so funny

Dr norhan 22-01-2013 12:39 AM

يدرس الدكتور عمرو حلمي وزير الصحه والسكان اصدر قرارا يتضمن تنظيم العلاقه بين اطباء واخصائيي وممارسي العلاج الطبيعي، وذلك لتخفيف حده النزاعات والمشاحنات التي تعاني منها وزاره الصحه والتي وصلت الي ساحات المحاكم .

وبوابه الاهرام تنشر نص مشروع القرار:

وزير الصحه والسكان :-

بعد الاطلاع علي القانون رقم 415لسنه 1954 في شان مزاوله مهنه الطب .

وعلي القانون رقم 51لسنه 1981 بتنظيم المنشآت الطبيه .

وعلي القانون رقم 3 لسنه 1985 في شان تنظيم مهنه العلاج الطبيعي .

وعلي قرار رئيس الجمهوريه رقم 242 لسنه1996بتنظيم وزاره الصحه والسكان .

وعلي القرارين الوزاريين رقمي 253,197 لسنه 2011 .

وعلي الاحكام القضائيه والفتاوي الصادره في شان ممارسه مهنه العلاج الطبيعي , وتحديد العلاقه بين ممارسي واخصائي العلاج الطبيعي والاطباء .

وبناء علي ما عرضه رئيس قطاع الطب العلاجي .

قـــــــرر

ماده (1) : في اطار تطبيق احكام القانون رقم 3 لسنه 1985 بتنظيم مهنه العلاج الطبيعي ولائحته التنفيذيه , وتنظيم العلاقه بين الاطباء وممارسي واخصائيي العلاج الطبيعي - يراعي تنفيذ ما ياتي :

ا) انشاء قسم للعلاج الطبيعي بالمستشفيات , يراسه احد اخصائيي العلاج الطبيعي , ويكون مسئولاً عن كل ما يخص الشئون الفنيه والاداريه بالقسم , شانه شان اقسام الصيادله , والاسنان , والتمريض , ويتبع اداره المستشفي بحسب الهيكل التنظيمي للمستشفي .

ب) يقصد بالطبيب المعالج : الطبيب المختص اياً كان تخصصه (عظام - اعصاب - روماتيزم - اطفال ... الخ ) ويتولي الطبيب المختص تحويل المريض مع تقرير طبي موضح به التشخيص , وما تلقاه المريض من علاج دوائي او جراحي , الي ممارسي او اخصائيي العلاج الطبيعي ليتولي وضع خطه وبرنامج العلاج الطبيعي ويحدد اساليب وطرق تنفيذه .

ج) يكون ممارسو واخصائيو العلاج الطبيعي علي اتصال دائم بالطبيب , طوال فتره العلاج , خاصه عند ظهور ايه اعراض جديده علي المريض .

ماده (2) : علي الجهات المختصه تنفيذ هذا القرار , ويلغي كل ما يخالفه من قرارات سابقه.

ويقولى انتوا بتساعدوا دى وزارة الصحة يا افندى يلى بتقول كدة

Dr norhan 22-01-2013 03:35 AM

http://www.youtube.com/watch?v=Nf1L0-fU0jk

شوف كدة الطفل دة قبل وبعد علشان تتقى ربنا وتعرف ان تخصص الاطفال الى هو جزء كبير من تخصص اطباء العلاج الطبيعى خلى الطفل الى مش بيقف قف معتقدش ان فى كابتن يقدر يعمل كدة

Dr norhan 22-01-2013 03:40 AM

http://www.youtube.com/watch?v=8awaHkl0s6s

شوف كمان فى حالات زى القلب انت الى فتحتها على نفسك واقسم بالله انا ما بناقشك الا علشان الناس تفهم لكن انت ارائك لا تهمنى لان اطباء العلاج الطبيعى ليهم دور عظيم والا ما كنتش اطباء العظام وكل التخصصات بتحزلهم الحالات لو هو كابتن وملوش اهمية كانوا هما الى عملوا الحاجات الى بيعملها وماكنتش هتبقى فى كلية علاج طبيعى بقالها اكتر من 50 سنة هتقولى كانت معهد هقولك الطب كانت مدرسة وانا مليش دعوة بالماضى ليا دعوة بالحاضر

Dr norhan 22-01-2013 03:47 AM

http://www.youtube.com/watch?v=cs4HYBWlb1I

شوف كدة مين الى عالجة من العصب السابع وكل الناس كمان تشوف اهمية الدور الى بيعملة دكتور العلاج الطبيعى

Dr norhan 22-01-2013 03:58 AM

بند(3) معالجة المريض :
أخصائي العلاج الطبيعي يعد خطة العناية لكل مريض محول له ومسئول عن تنفيذها وتعديلها عند الضرورة .
وأخصائي العلاج الطبيعي يقوم بعملية فحص وتقييم لكل مريض محول له ووضع خطة للعناية بالمريض إذا لم يكن هناك موانع ويكون مسئول عن تنفيذها وتعديلها عند الضرورة .

Dr norhan 22-01-2013 12:59 PM

1. http://profile.ak.fbcdn.net/hprofile...15844928_q.jpgحركه شباب العلاج الطبيعى

January 15

4Like · · Share

2. http://profile.ak.fbcdn.net/hprofile...15844928_q.jpgحركه شباب العلاج الطبيعى

January 15

رسالة من والدة طفل ، لكل دكتور علاج طبيعى

Dr norhan 22-01-2013 01:02 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dr norhan (المشاركة 5084996)

معلش انا مش عارفة اجيبها او اخدها كوبى كلها ممكن تتدخخلوا على الصفحة وتشفوها دة للى كان بيتريق على الاطفال فى الفيديو احب اققولة البنت مكنتش بتتحرك بقت مفيهاش حاجة فية كابتشن بيعمل كدة احب اققول انا كمان لكل دكتور علاج طبيعى ربنا يباركلك ارقى المهن هى طبيب العلاج الطبيعى يعالج ما لم يقدر على علاجة الاخرون فى كل حاجة لانك بتخفف من الم طفل او اى مرض ومعاة الم ام واب واسرة بحالها

Dr norhan 22-01-2013 01:17 PM

دورهم فى مستشفى 57357

More Sharing ServicesShare

أول مشروع طبي يكسب صداقة المريض

د. شريف ابو النجا: "57357" صرح عالمي بقروش الفقراء

لمحتها عن بعد ولم أصدق أنها وصلت إلى هذا المستوى... مستشفى سرطان الأطفال الجديد، هذا الصرح الضخم الذي فاز بجائزة أفضل مشروع صحي عالمي في مايو الحالي، ورغم أن المستشفى بات يضاهي أكبر مستشفيات العالم في هذا المجال، إلا أنه تعرض لانتقادات واسعة في الفترة الأخيرة بسبب التبرعات وأوجه إنفاقها، مادفعني للسعى لإجراء هذا الحوار مع ا.د شريف أبو النجا أستاذ أورام الأطفال وأمراض الدم، ومدير إدارة البحوث والتدريب والعلاقات الخارجية بالمستشفى.. للتعرف على الحقيقة وإزالة أى التباس من شأنه أن يشوه هذا الانجاز الكبير.

محيط - محمد علاء الدين

محيط: كنت صاحب الفكرة من البداية .. فلماذا وقع اختيارك على الأطفال بالذات لعلاجهم من هذا المرض القاتل؟

استلمت عملي بعد تخرجي في فترة الثمانينات بمعهد الأورام القومي، وفي تلك المرحلة كان المعهد يعاني من نقص شديد في الأجهزة الطبية والعلاج, وفي إحدى الأيام تساقط ثلاثة عشر طفلاً الواحد تلو الآخر أمام عيني ولم أستطع أن أقدم إليهم أي شيء، فاستشعرت المأساة الحقيقية التي يعانيها مرضى السرطان خاصة الأطفال، ومن وقتها أوحى لي عقلي فكرة إنشاء مستشفى تعالج مرضى السرطان من الأطفال فقط، وقد بذلت مساعي كثيرة لتحقيق غايتي، والحمد لله بفضله أولا وبمساعدة أهل الخير في مصر وجميع دول العالم العربي تحقق الحلم وكان هذا الصرح.

محيط : تشير الأرقام الى أن نسبة الاصابة بالمرض في تزايد مستمر، وأنه يتم اكتشاف 100 ألف حالة جديدة سنويا في مصر، برأيك ما السبب في ذلك وإلى متى سيستمر الحال على هذا؟

لو لاحظنا ما ورد من آخر الإحصائيات العالمية سنلمس مدى انتشار هذا المرض على مستوى العالم, حيث تشير تلك الإحصائيات أن هناك ما يقرب من نحو 8600 من مرضى السرطان تحت سن 15 عاما, ولو قمنا بمقارنة نسبة الشفاء بين مصر والولايات المتحدة الأمريكية لوجدنا أن حالات الشفاء في مصر لا تتعدى50% فقط، بينما تصل في أمريكا إلى 82,5%، وهذا يرجع إلى التطور في إمكانيات العلاج ومدى الحرص على صحة الإنسان في هذا المجتمع, لذا فكرنا بإنشاء مستشفى 57357 والتي تعد أول صرح طبي في مصر والعالم العربي مصمم على أحدث النظم العالمية والغربية من حيث الرعاية الطبية، والذي يوفر احتياجات المريض بالمجان من حيث التشخيص والعلاج والمتابعة, ويهيئ ما يلزم لإقامة الأبحاث العلمية الخاصة بسرطان الأطفال لنشر الوعي الطبي في المجتمع.

محيط : وهل الإمكانيات المتوافرة بالمستشفى والخدمات التي تقدمها للمرضى تساعد على تحقيق هذا الهدف؟

المستشفى توفرالعديد من الإمكانيات المختلفة والمتطورة التي تعالج الأطفال كل حسب نوع المرض، ويكفينا فخرا أننا اقتنينا أول جهاز مسح ذرى في مصر، والذي يسمى بجهاز "السيكلترون "PET/ CT scanالذي يقوم بدور حيوي في تصوير أورام المخ والأورام المتأصلة، كما انه يتعرف على الخلايا السرطانية قبل أن تصبح ورم ظاهر. ويحتوي المستشفى أيضا علي أحدث الأجهزة الخاصة بالأشعة مثل الرنين المغناطيسي والأشعة المقطعية وجهاز تصويرالأوعية وجهاز التصوير بالألوان، وذلك لتحديد مكان وحجم ومدي انتشار الورم. وهناك أيضا وحدة العيادات المتخصصة التي تساعد المريض على التعامل مع النتائج المباشرة للمرض مثل الألم و كيفية التحكم فيه, وكيف يتعامل مع الآثار الجانبية على المدى الطويل، مثل الإعاقات الجسدية و الخلل الهرموني و الانتشارات الثانوية للورم الخبيث.

وقد حرصنا أن تضم المستشفى كذلك وحدة للعلاج الطبيعي يتمثل دورها في علاج الحالات التي يسبب العلاج المكثف في التأثير السلبي علي حركة الجسم وتوازنه وقدراته.

دة كمان دورهم فى مستشفى 57357 شرف بيخففوا الم عن مرضى السرطان صدقنى قلتلك مش هتغلب معايا وقلتلك بحييك انك خلتنى اعرف الناس حاجات كتير عن المهنة العظيمة دى:d:d:d

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 12:42 PM.