بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   الكليات الأدبية والتربوية (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=161)
-   -   ما هى احسن كلية ادبية من حيث الشغل ؟؟؟ (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=71566)

GeNeRaL MB 28-04-2009 01:55 AM

ايوه انا فى تجاره انجلش وكل الدكاتره بيقولنا كده الكليه الوحيده الى ليها شغل دلوقتى بس شغلك كلو بره مصر

إبن النيل والتاريخ 29-04-2009 12:31 PM

مع إحترامى للجميع من وجهة نظرى السؤال الخطأ يؤدى إلى إجابة خاطئة ، ودخول الكلية ليس من أجل العمل وإنما من أجل التحصيل العلمى ، والجزئية الأخيرة قد تطرح بابا واسعا للنقاش وهو هل دخول الكلية من أجل العمل أم الشغل ، لا شك أن الآراء ستتضارب ، وإذا اتفقنا على إجابة هذا السؤال وأعتقد أنه مستحيل ، فستكون الإجابة على سؤال حضراتكم سهلة للغاية .
لأننى من وجهة نظرى دخلت "التخصص" الذى أحلم به لإقتناعى بأن قدراتى ومهاراتى فيه ، وأن التخصصات الأخرى لن أستفيد أو أفيد ، والحمد لله . لذلك أنصح كل طالب بأن يدخل الكلية التى سيتطيع أن يظهر قدراته وغبداعاته المختلفة بغض النظر عن المقابل المادى ، فالراحة النفسية لا تقدر بثمن .

إبن النيل والتاريخ 29-04-2009 12:36 PM

تصويب

العمل والشغل والصحيح العلم والعمل أو العلم والشغل .
وغبداعاته = وإبداعاته

S-a-R-A 18-05-2009 12:10 PM

كلية اقتصاد وعلوم سياسية

Ra-Shere 21-05-2009 10:54 PM

لولا اختلاف الآراء لبارت السلع

بالنسبه للكليات فكلها كويسه جدا

وبالنسبه للشغل فدي ارزاق في وفي

بس من وجهه نظري كليه التجاره من حيث الشغل

وركزوا معايا انا بقول الشغل مش المرتبات

لان كل مكان محتاج محاسبين وسكرتاريه

اما بالنسبه للمرتبات

فأفضل كليه الاقتصاد والعلوم السيايسه

ده مجرد رأي لا اكثر

eslam_2009 28-05-2009 09:30 PM

كويس ان انا كتبت الموضوع ده عشان يبقى دليل استرشادى للطلبة اللى لسه هيدخلوا الكلية ,,, ويحتاروا اكتر !!!

بس انا الصراحة شايف اقتصاد زى تجارة , وعلوم سياسية زى حقوق يعنى كلية الاقتصاد والعلوم السياسية = حقوق + تجارة ,
بس هى مركز واسم ومحموع يعنى اسمك خريج سياسة واقتصاد جامدة برضو .

بس انا انصحكوا ادخلوا تجارة انجلش هى اللى بتجيب من الاخر .

sosa english 02-06-2009 12:51 PM

[تربيه
تربيه
تربيه
حسن كليه

sannofa 03-06-2009 12:40 PM

أحسن كلية

بصوا بقة انا اللى شايفة ان كل واحد بيختار كليتة عشان يقنع نفسة بيها لكن كل واحد شايف كليتة كويسة فى احسن منها يعنى اللى بيقول ان سياسة وأقتصاد = حقوق وتجارة معلش يعنى جة يبقة مابيفهمش لأن دلوقتى أكتر اللى مش لاقيين شغل خريجى حقوق وتجارة عربى وأنجلش بس هما اللى بيشتغلوا لو جايبين تقدير كويس وكلية سياسة وأقتصاد شغلها مضمون جدا ومرموق جدا لو تفوقت فيها وجبت تقدير كويس وعلى العموم الواحد لو فى كلية زراعة وجاب تقدير كويس واثبت نفسة هايعمل اى حاجة فى الدنيا بلاش نتلكك فى الكلية وليها شغل ولا ملهاش مافيش حاجة ماليهاش امال اتعملت لية بس بردو انا شايف سياسة واقتصاد كلية قمة وبعديها سياحة وفنادق وبعدين تجارة وأخر كلية ممكن تفكر تددخلها هيا حقوق وخدمة أجتماعية . وربنا هايفقنا كلنا بس كلكوا شدوا حيلكوا من بدرى وماتمشوش بدماغ حد تانى امشى ورا اللى بتحبة وهاتعرف تمشى فية مهما كان الكلام علية اللى بيمشى ورا كلام الناس عمروا مابيفلح ....:078111rg3:

GAMALEWEES 05-06-2009 11:48 PM

واللة لو دخلت اية برضة مش هتشتغل هما كانو القبلكم اشتغلوا علشان انتو تشتغلوا و العايز يشتغل بالواسطة يعنى كل الكليات محصلة بعضها و منكرش ان انا عايزة ادخل كلية كويسة جدا لان مجموعى كان جايب السنةالفتت فى ثانية لوحدة من غير السنة دى يدخلنى تجارة انجلش او تربية او اداب

eslam_2009 06-06-2009 09:23 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة gamalewees (المشاركة 1271714)
واللة لو دخلت اية برضة مش هتشتغل هما كانو القبلكم اشتغلوا علشان انتو تشتغلوا و العايز يشتغل بالواسطة يعنى كل الكليات محصلة بعضها و منكرش ان انا عايزة ادخل كلية كويسة جدا لان مجموعى كان جايب السنةالفتت فى ثانية لوحدة من غير السنة دى يدخلنى تجارة انجلش او تربية او اداب

لو كل طالب قال لنفسه كده وهو فى لسه فى ثانوى مش هيخش كلية قمة ولا حتى تجارة , لاننا هنبقى محبطين بحكاية الواسطة والبطالة والكلام ده , وطبعا كل واحد فى ثانوى عارف اللى مفيش شغل بس احنا بنذاكر ونخش كلية حلوة عشان لو فى فرصة جتلنا منجيش نعيط بعد كده و...

اصل حكاية الحصول على مؤهل عالى فى الزمن ده اقل حاجة .

بس انت برضو معاك حق فى حكاية الواسطة دى بس احنا بنعمل اللى علينا والباقى على ربنا وان الله لا يضيع اجر من احسن عملا .

حسين المغربى 07-06-2009 06:06 PM

ولا كليه
مفيش شغل فى بلدك الوقتى بالشهاده !!!!!!!!!!!
متستغربش الوقتى تتخرج وتشوف بنفسك
مسنعجل ليه

Eslam_Tourism 12-06-2009 05:50 AM

انت تتخرج من تجارة وتاخد icdl اللى بقت اجبارى فى زمنا ده وتاخد ...........الخ

وفى الاخر تروح لبنك واكيد هتلاقى طابور المتقدمين للوظائف تخش هتلاقى خريج اقتصاد على خريج معاهد تجارية وجامعات خاصة وغيرهم وبعد كده تروح لشركة تانية تلاقى الجماهير الغفيرة من المتقدمين عشان الوظائف وده طبعا مظهر اساسى لكل خريج دلوقتى وده طبعا المنظر اللى هاشوفه بعد ما اتخرج واعد سنتين تلاتة.........

دلوقتى لازم يكون شعار كل طالب جامعى لا للاحباط ......

كلمة قالها السيد الرئيس القادم جمال مبارك البطالة هتزيد الايام القادمة .

وحتى الطب والهندسة البلد تلاقى دلوقتى اللى قلب بيته مكتب هندسى واللى عمال يكشف على قرايبه بيجرب فيهم بس ربك هو الرازق ولازم نكون رافعين شعار " لكل مجتهد نصيب "

بس هى ساعات بتجى كده فرص متتعوضش يعنى مثلا فى واحد قريبى خريج اداب قسم اعلام شغال دلوقتى برة مصر وبمرتب فل 2000 دولار بس هو خريج من 6 سنين يعنى صبر ونال .

يا جماعة احنا فى مصر ام الدنيا بلد العجائب .

الاسطورة 12-06-2009 06:20 AM

الموضوع ده ضحكنى جدآ جدآ على فكرة
الاخوة اللى بيقولولك تجارة انجلش احسن من اقتصاد وعلوم سياسية
هههههههههههه
ايه يا جدعان صح النوم انتوا مهيسين ولا ايه
تيجى ايه تجارة انجلش جنب اقتصاد وعلوم سياسية
الحكاية دى عاملة زى اللى بيقارن تامر حسنى بالهضبة عمرو دياب !!

ربنا يوفق الجميع وان شاء الله الكل يشتغل ف احسن حاجة

د\ الاء 18-06-2009 08:08 PM

انا هضيف رأيي بس هو مش ضمن الكليات المقترحه فوق
انا عندي كليه تربيه نوعيه قسم حاسب الي
ملهاش حل
الحاسب نزل ماده اساسيه وبيضاف للمجموع وهيحتاجوا مدرسين
والتعاقدات شغاله زي الفل
تعاقد قابل للتجدي ولك الحق في التثبيت بالاضافه للحصول علي امتيازات المدرسين زي الكادر
ده من وجهه نظري

riham_eg 08-07-2009 11:01 PM

لو سمحت حد يرد عليا انا كنت فى تالته ثانوى ومجموعى هيبقى فى التمانينات وعايزه اعرف ايه الكليات المتاحه وايه اقسامها ومجال الشغل فيها
please ساعدونى حاسه انى مشتته جدا

Łosт Mεмoяч 09-07-2009 11:22 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الاسطورة (المشاركة 1293079)
الموضوع ده ضحكنى جدآ جدآ على فكرة
وانا كمان والله
تيجى ايه تجارة انجلش جنب اقتصاد وعلوم سياسية
الحكاية دى عاملة زى اللى بيقارن تامر حسنى بالهضبة عمرو دياب !!
تشبيه فى مكانه
الكل يشتغل ف احسن حاجة
هو فى شغل اصلا

بجد حضرتك عندك حق
ايه الكلام ده
ده اصلا ال عايز يدخل اقتصاد وعلوم سياسيه لازم يكون
معه وسطه+مجموع طبعا

العفريت العفريت 09-07-2009 09:20 PM

علي فكرة من رايي الشخصي اذا كان رجل يدخل يدخل تجارة او سياسة واقتصاد بس خلي بالك ان السياسة والاقتصاد عاوزة وسطة واحنا الحمد لله وسطتنا ربنا
ولو بنت تخش كلية ( دار العلوم ) دي كلية محترمة مش ببس للبنات والله لاولاد كمان دي بتعلمنا امون حياتنا الدينية الدنيوية والله كلية حلوة قوي

dengwan 17-07-2009 08:14 AM

اضافة بسيطة مش اى حد خريج اقتصاد يعرف يشتغل الا اذا طالع الاول او نقول من العشرة الاولئل او يكون معاه وسطة عشان يقدر يشتغل لان مش اى حد بيشتغل فى وزراة الخاريجة و كدا زى حقوق لو جيبت كلوا امتياز تبقى وكيل نيابة بس لازم بردو وسطة لانك ممكن متقبلش لاى سبب هو دة النظام و اكيد الكل عارف كدا الحل الوحايد اننا نسبها على ربنا و نقول انشاء الله و رنا يسهلها من عندة و الفى الخير يقدمة ربنا

ReeM. 21-07-2009 01:03 PM

ممكن اعرف انهى كليه احسن اداب ولا تربيه اساسي (تربيه اساسي مش عام) ياريت الرد وشكرا

ذهقان من الثانويه 22-07-2009 12:51 PM

يا جماعة انا فى تالته ثانوى وخلصت ونجحت الحمدلله مجموعى 83 فى الميه مش هيدخلنى تجاره انجليش طبعا وانا عرفت ان الأحسن منها سياسة واقتصاد وفى واحد قريبى فى الخارجيه وعمال يزن علية انى ادخل سياسة واقتصاد جامعة 6 اكتوبر خاص ومصاريفها رخيصة جدا كمان فانا بقول ايه رأيكم بما انى مش هلحق تجارة انجلش ايه رأيكم ادخل سياسه واقتصاد جامعة 6 اكتوبر ياريت الى عارف حاجة يقولى

invent_yas2020 23-07-2009 03:29 AM

طب واللى مش عارف يحب ايه ويبعد عن ايه ده يبقى يعمل ايه وكمان جايب 77.9%

invent_yas2020 23-07-2009 03:32 AM

كل اللى بيقول رايه ياريت يكون اكثر حيادية وليس بانحياز ويكون لديه فلسفة فى التفكير

hapo2007 30-07-2009 02:39 PM

مش حكايه قمه وقاع حكايه انا حابه ايه مهما كان هنجح فيه طبعا بعد مشيئه الخالق و الشغل ده بتاع ربنا ممكن اكون طب مش سياسه وفاشل ايه المشكله التوفيق من عند ربنا وعن رايي السن لانها مش مرتبطه بوظيفه واحده ممكن ترجمه او تدريس او ارشاد او مجال البنوك يعنى التعدد ده اكيد شئ مميز وربنا مع الجميع

عطر الجنه 30-07-2009 11:05 PM

يجماعه حد يرد عليا بسرعه انا عايزه اعرف تجاره انجلش بيلزموا مجموع انجلش اد ايه وهل تجاره انجلش احلي ولا علوم وايه اقسامهم انا تنسيقي هيخلص يوم الحد حد يرد عليا بسرعه للاهميه

مصطفيانا 31-07-2009 01:56 AM

يا جماعة لوسمحت حد يرض عليا عن اى شغل اطلع به من كلية الاثار
انا لسه هاخشها

Eslam_Tourism 31-07-2009 03:06 AM

كلية الاثار كلية جامدة فى دراستها وفرص عملها قليلة جدا , هتشتغل اه يعنى مفتش اثار صعبة اوى دى وكمان واسطة وحاجات تانية ولا هتشتغل معيد فى الكلية ولا فى المجلس الاعلى للاثار اللى رئيسه حواس مش بيعترف بخريجى كليات الاثار زى ما قريت فى الجرايد .
الشغل فى كلية الاثار مش مضمون خالص

hapo2007 01-08-2009 12:43 AM

السسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسس سسسسسن
هى وبس

menash 06-08-2009 07:48 PM

اولا كلية الالسن كلية مش سهل+ان شغلها مش مضمون وعشان نكون صرحا اى مكان نظيف النهاردة عشان تدخلة محتاج واسطة + تقدير كويس اخر سنة وفى وجهة نظرى تجارة انجليزى فيها معدلات عمل كبيرة جدا دة غير انك ليك شغل فى البنوك مانا اخواتى واحد خريج اقتصاد وبيشتغل شغلنا ما لهاش علاقة بالكلية اللى كان فيها والتانى خريج تجارة انجلش وبقى مدير فى البنك
وفى النهاية الارزاق على اللة

بارقة امل 25-08-2009 01:02 AM

الالسن وسياحة وفنادق هما احسن حاجة وطبعا تجارة انجليزي مطلوبين اوي

ماما ميا ميا 26-08-2009 06:43 AM

انا شايقة سياسة واقتصاد لان شغلها مضمون

Rambo adel 05-09-2009 06:05 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eslam_2009 (المشاركة 886933)
ما زالت الاراء مختلفة
انا شايف ان كلية السياحة والفنادق هى احسن كلية ادبية من حيث الشغل وده من الاخر هتقولولى الالسن احسن هاقولكوا فى السن بياخدوا لغتين وبس يعنى متاح لهم مجال الترجمة والتدريس فقط
اما سياجة وفنادق بياخدوا لغتين برضو غير بقى مواد التخصص بتاعة كل قسم يعنى متاح لهم مجالات كتييييييرة اوى فى الشغل وكمان مرتبات الخريجين جامد اوى ده موظف حجز تذاكر الطيران بياخد من 1000 لـ 2500 جنية فى مصر اما فى السعودية بياخد من 2500 لـ 3500 ريال سعودى وعلى فكرة الوظيفة دى متوفرة فى سوق العمل غير بقى الوظائف التانية .

السلام عليكم
انت مشترك علي منتدي طلاب المحروسة ياريت بس ياعم الكلام دا من طلاب ودكارتة عندكوا انتوا مش بتتعمقوا في اللغاة اووووووووووو ي ونادرة لما حد عندكوا بيطلع معا لغة كويس وبعدين احنا عندنا مثلا واحد صحبي السن صيني بياخد 7 الالف جنيه فيالشهر

Rambo adel 05-09-2009 06:43 PM

ازيك هاااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااابو انتي ورايا ورايا

eslam_2009 05-09-2009 08:28 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة rambo adel (المشاركة 1565876)
السلام عليكم
انت مشترك علي منتدي طلاب المحروسة ياريت بس ياعم الكلام دا من طلاب ودكارتة عندكوا انتوا مش بتتعمقوا في اللغاة اووووووووووو ي ونادرة لما حد عندكوا بيطلع معا لغة كويس وبعدين احنا عندنا مثلا واحد صحبي السن صيني بياخد 7 الالف جنيه فيالشهر

انت هتقولى !!! ما انا عارف ان كلية سياحة وفنادق مبتتعمقش فى اللغة ولكن فى ايدك تقوى لغتك عن طريق حاجات كتير جداااااااااا زى الكورسات والشهادات المعتمدة والحاجات دى مغرقة البلد وبعدين احنا لو انعمقنا قى اللغة زى الالسن يبقى هنسقط كل سنة لاننا بندرس حاجات تانية كتير زى اعمال شركات السياحة وجغرافيا وادارة ومحاسبة

بس انا بقول ان الالسن يعنى متاح لهم الشغل فى الترجمة الفورية وحتى شغل الارشاد السياحى هيبقى صعب عليهم لانهم مبيدرسوش التاريخ والاثار ولكن بيدرسوا لغة فقط ,,,

ده حتى نقابة المرشدين السياحيين بتدى رخصة الارشاد السياحى علطول لخريجى كلية سياحة وفنادق قسم ارشاد

وكمان اللغة فى الزمن ده حاجة فرعية مش اساسية ,,, يعنى من الاخر الاخر خريج الالسن لو ملقاش شغل فى الترجمة الفورية او التدريس او اى حاجة بتعتمد على اللغة فقط , هيحتاج خبرات كتير ياخدها عشان يشتغل فى وظيفة تانية

Dr|shereen 05-09-2009 09:10 PM

انا اسمع ان خريج سياسه واقتصاد مرشح انه يكون سفير دى حاجه انا اعرفها من زمان وبالنسبه لالسن سمعت مرشد سياحى او مترجم بس بالنسبه للبنات مرشد سياحى مش حلوه ومترجمه عايزه واسطه للشغل فى شركات السياحه وبالنسبه للاعلام صحفيه حلوه جدااا انا كان نفسى اكون صحفيه بس سمعت بردك انها واسطه عشان اكتب فى جرنان محترم واسمى يتكتب فى الصفحه الاولى الصراحه ادبى فيه كليات جميييله جدااا بس محتاجه واسطه عشان الشغل لكن المرتبات حلوه جدااا بيقبضوا احسن من بتوع صيدله وطب بس العائق الوحيد الواسطه وده كان مجرد راي

الأميـرمحمد 11-09-2009 04:00 PM

تجارة ان شاء الله _ اقتصاد وسياسة
والله الموفق
لكن السن _ اعلام _ اثار _ سياحة انا مش محبهم ومش بحب شغلهم

moustafa4english 12-09-2009 06:02 PM

كلية تربية احسن كلية من راي لانها هي اللي بطلع الاجيال

amiro4u 18-09-2009 03:08 PM

سياحة و فنادق حلوووووووووة اوى كمان بس قسم الارشاد بس لازم يكون معاك لغات ع الاقل 4 لغات

shimaa2009 19-09-2009 09:58 PM

على فكره انا من وجهه نظرى احسن كليه اللى انت تدخلها وانت حبيبها وتدخل القسم اللى انت بتحبه بجد هتلاقى راحه جامده ومش شرط ان يكون الاقسام المعروفه هى دى الحلوه الواحد يعمل اللى عليه ويسيب الباقى على ربنا وان الله لايضيع اجر من احسن عملا وربنا يوفق الجميع

ahmed_nadder2003 19-09-2009 10:19 PM

والله يا جماعة انا اسمع لاهل ادبى مفيش احسن من تجارة انجليزى والله انا ليا واحد اعرف كان طالع الاول على الفيوم دخل تجارة انجليزى

متعاقده مخنوقه 26-09-2009 03:21 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة lolo eid (المشاركة 787393)
كلية تربية احسن كلية من راي لانها هي اللي بطلع الاجيال

انا شايفه انك تدخلى اى كليه ماعدا كليه تربيه

دى نصيحه لوجه الله:d

ولو كانت السنين بترجع لورا عمرى ماكنت هفكر فيها اساسا

ولا هحطها فى رغباتى

فاختارى الكليه اللى تعجبك وبالنسبه لموضوع الشغل دا بقى

فبصراحه هو مش مضمون فى كل الحالات

من منm 26-09-2009 08:43 AM

رد سريع

انا شايفة ان كلية الالسن لها فرص اكبر فى الشغل لأن اللغة بقت ضرورية جداوكمان اى شغل يشترط ان يكون معاك لغة:blush:

من منm 26-09-2009 08:59 AM

رد سريع

انا شايفة ان كلية الالسن لها فرص اكبر فى الشغل لأن اللغة بقت ضرورية جداوكمان اى شغل يشترط ان يكون معاك لغة:blush:

eng.ahmed55 29-09-2009 12:32 PM

هو طبعا الكلية اللى انت حاسس انك هتنجز فيها
بس من حيث الشغل الكتير
انا شايف ألسن

يارا95 29-09-2009 12:48 PM

انا عن نفسى افضل اعلام بس متخرجين كتير مش لاقين شغل

يارا95 29-09-2009 12:54 PM

انا بسلم على هبة الحداد بنت بلدى من انوش

هبة الله 26 29-09-2009 06:48 PM

انا بحب كلية الاعلام جدا بس باقول ان كلية سياحة وفنادق بيشتغل اكتر وميرسيه جدا لانوش يا احلى بنوتة بنت بلدى

shimaa2009 02-10-2009 07:15 PM

انا اعتقد احسن كليه عشان تشتغل الكليه الى تتطلع منها واستفدت منها ما ياما ناس بطلعو من الكليات ومش عارفين اى حاجه الواحد بيتعلم للعلم مش للشغل وعلشان كده كله بيطلع يقعد على القهوه علشان المدارس بطلع غشاشين لو كل واحد قدر نفسه وعرف ميوله ودخل المجال اللى ميال ليه ومش يبص للمجتمع ولا لنظره الناس ليه الكليه بخرجيها مش الكليه بالكليه

be easy 08-11-2009 01:13 AM

بصراحه انا شايفه ان فعلا تجاره انجلش شغلها جااااااااااامد جداااااااااااا

طالب بالخارج 23-12-2009 08:50 PM

طب معلش ممكن سؤال بتوع الألسن دول بيشتغلو إيــــــــــــ؟ــــــــــه معلش عايز رد بسرعة لو سمحتو

ثانيا: مين أحسن إعلام ولا ألسن

وشكرآ

nahda2008 25-12-2009 05:00 PM

احن كلية فى الشغل كلية التربية لانك لو مشتغلتش فى الحكومة هتدى درس فى بيتك

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 02:46 PM.