بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   شروحات الحاسب و المحمول (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=34)
-   -   إعرض مشكلتك...( ورشة الصيانة ) (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=486628)

mfa1 13-08-2013 04:36 PM

أخي حاول تثبيت نفس النسخه من تاني و هو يقوم بإذالة النسخة السابقة و اذا لم يتم ذلك ادخل على موقع نود32 و نزل اداة تقوم بحذف البرنامج و اذا لم يتم استخدم final uninstaller لحذف البرامج من جذورها

الكنج اوى 20-08-2013 10:17 AM

المشكلة عندى (ان عندما اقوم بنقل اى ملف من c الى d la مش بيحصل ويقول مفيش استجابة )
لو سمحت ايه الحل وشكرا .........ز

mfa1 20-08-2013 05:53 PM

المشكلة اما فيروس يتسبب في ثقل الجهاز و عدم الإستجابة للأوامر أو باد سيكتورز يجب اصلاحها و يجب استخدام hd reg لتصليح ال bad sectors و يفضل تنزيل وندوز جديد لتكامل ملفات النظام و ثباتها

moaaz aboud 24-08-2013 10:13 AM

عندي ماكينة تصوير كانت تعمل جيدا لكنها الان عند تصوير اي ورقة يخرج التصوير موروب عير مستوي و عند التصوير من درج المانول يخرج قطع في اعلي الورقة فما الحل و لكم جزيل الشكر

aliammar 24-08-2013 04:20 PM

عندي مشكلة في متصفح جوجل كروم حيث لا تكون الروابط غير مفعلة يعني مثلا ادخل عي قسم الهاردوير والصيانةو عندما اريد الدخول علي رابط اي موضع اجده غير مفعل ولا يتغير شكل الماوس عند الضغط عليه ؟

mfa1 24-08-2013 05:50 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة moaaz aboud (المشاركة 5453980)
عندي ماكينة تصوير كانت تعمل جيدا لكنها الان عند تصوير اي ورقة يخرج التصوير موروب عير مستوي و عند التصوير من درج المانول يخرج قطع في اعلي الورقة فما الحل و لكم جزيل الشكر

الماكينة تحتاج بعض الصيانة من ناحية نظافة القطع في طريق خروج الورقة و اهمها الهيتر قم باستخراج مجموعة الهيتر و نظف القايد و هو مثل المسطرة و هو مسئول عن توجيه الورقة للخروج و تواجد بعض الحبر المتجمد عليها يجعل الورقة تحتك بالحبر المتجلط و يتشوه بدايتها و ممكن تتوقف في الطريق لخروجها و تعمل جام

mfa1 24-08-2013 05:53 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة aliammar (المشاركة 5454487)
عندي مشكلة في متصفح جوجل كروم حيث لا تكون الروابط غير مفعلة يعني مثلا ادخل عي قسم الهاردوير والصيانةو عندما اريد الدخول علي رابط اي موضع اجده غير مفعل ولا يتغير شكل الماوس عند الضغط عليه ؟

استبدل المتصفح جوجل كروم ففيه مشاكل بفايرفوكس فهو اثبت و مستقر عنه ازل جوجل كروم و ثبت فايرفوكس

احمد سالم مصطفى 25-08-2013 03:05 PM

عندى الجهاز بيسقط النسخة كل اسبوع تقريبا وبحس انه تقيل وانا شغال عليه اه الحل

mfa1 25-08-2013 06:49 PM

افحص الهارد من ال bad sectors ب HD REG و نزل برنامج ADVANced system care سيقوم بكل متطلبات تنظيم النظام و تخفيفه و افحص باقي الاقسام من الفيروسات

ضى النور 25-08-2013 07:54 PM

مشكلة HP COMPaq ال****** غير موجود فجاءة وبدون شحن بيوس ولا غيره الاب توب بيعرض رسالة فى بداية التشغيل"
****** Number Not Found وطبعا من بعدها الاب موش بيدخل نت نهائى ارجوا المساعده

عبدة الحلو 27-08-2013 06:13 PM

مشكلة بالكمبيوتر

بيدينى شاشة زرقا مكتوب فيها
memory parity error

ضى النور 27-08-2013 10:02 PM

مشكلة HP COMPaq ال****** نمبر غير موجود فجاءة وبدون شحن بيوس ولا غيره الاب توب بيعرض رسالة فى بداية التشغيل" ****** Number Not Found وطبعا من بعدها الاب موش بيدخل نت نهائى ارجوا المساعده

ramzi_kamal2010 07-09-2013 01:56 AM

السلام عليكم
اشتريت لاب توب hp من عدة اشهر وبعد فترة وجيذه جدا لا تتعدي ثلاث اشهر من شرائة فوجئت برسالة بتقول ان مروحة التبريد مش شغالة ممكن اعرف طريقة تغيير مروحة التبريد هذة وان كان من الممكن ان اقوم انا بتركيبها ام لا
وشكرا جزيلا

hishmet 07-09-2013 10:13 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ramzi_kamal2010 (المشاركة 5480595)
السلام عليكم
اشتريت لاب توب hp من عدة اشهر وبعد فترة وجيذه جدا لا تتعدي ثلاث اشهر من شرائة فوجئت برسالة بتقول ان مروحة التبريد مش شغالة ممكن اعرف طريقة تغيير مروحة التبريد هذة وان كان من الممكن ان اقوم انا بتركيبها ام لا
وشكرا جزيلا

بداية أهنئك علي حسن اختيارك فماركة الإتش بي في اللاب توب من الماركات الجيدة إن لم يكن تضارع الجيد
ألف ألف مبروك
نصيحتي لك ( إن لم تكن لديك الخبرة في صيانة اللاب فالجأ علي الفور إلي المركز أو الشركة التي اشتريت منها اللاب لتقوم هي بعمل اللازم )
التضحية ببضعة جنيهات أفضل من الندم بعد ذلك
أخيرا أشكرك علي ثقتك بالبوابة ، وتواصلك معنا

مايه محمد 07-09-2013 10:00 PM

عندى هارد عطل فجأه

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 08:34 AM.