بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   كليـة الحقوق (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=164)
-   -   رابطة كليه الحقوق اسيوط تعليم مفتوح (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=253711)

ابو عمر علاء 18-04-2011 10:55 PM

جديد

[quote=ميار الشيشينى;3333691]شكرا يا ابو عمر وفى انتظار المزيد ان شاء الله بس انا لو سمحت كنت عايزة اعرف امتى الامتحانات
السلام عليكم اختى ميار لسمه لم يتم تحديد موعد الامتحانات بعد وا شاء الله لما يحددوها ساعلنها لكم باذن الله

ال

ابو عمر علاء 21-04-2011 10:32 PM

للاسف برده لم ارى تجاوب من احد مش عارف اية محتاجين اية حتى نتمكن من التعاون مع بعضنا البعض انا لله وانا الية راجعون

graph2005 22-04-2011 10:50 AM

تحياتى لكم جميعا اعتذر عن انقطاعي بسبب فصل النت عنا منذ فترة وانا داخله موبيل ومش عارفة اتواص0ل معكم
بس انا نزلت يو م الخميس وحضرت دستورى فقط بس دكتور مش حذف حاجة قال لسة بدرى عالحذف وبعض الزملا اعطونى امتحانات 2009-2010 ومش عارف انزلها بس ممكن اصور نسخة واتركها لكم تصوروا منها فى كفتريا الكلية

graph2005 22-04-2011 10:59 AM

بالنسبة لحقوق انسان
فى سوالين جي منهم واحد فالامتحان
س1 تكلم عن مضمون العهد الدولى للحقوق ا لمدنية والسياسية مبينا اسباب الفصل بين العهدين الاجابة ص ‏12‎-16
س2 صور اعلان القاهرة لحقوق الانسان فى الاسلام عن منظمة المؤتمر الاسلامى 1990" وجاء تاكيدا للدور الحضارى للامة الاسلامية" فى ضو ذلك تكلم عن اهم المبادي والحقوق التى ورد النص عليها فى اعلان القاهرة لحقوق ا لانسان ف الاسلام الاجابة ص 320-37

graph2005 22-04-2011 11:13 AM

بس احنا لو عايزين الامتحانات القديمة كلها ممكن نجيبها منين بالضبط

ابو عمر علاء 22-04-2011 08:02 PM

بعض الاسئلة

السلام عليكم
اليكم بعض الاسئلة المكرره فى مادة القانون الدستورى لاعوام كثيرة سابقة وهى:-
س: تكلم عن العرف الدستورى موضحا اركانه اعوام دور يناير 2011 - دور يناير -2010 - 2002 - 2009- 2004
س:- اذكر حجج المؤيدين والمعارضين للرقابه القضائية على دستورية القوانين
وايضا مكرر فى عدة اعوام كثيرة جدا.
س :- اشرح طبيعة القواعد الدستورية مكررا ايضا.
س :- تحدث عن مضمون السمو الشكلى والسمو الموضوعى للقواعد الدستورية والنتائج المترتبه عليهما .
س: تحدث عن القواعد الدستورية الجامده والقواعد الدستورية المرنة .

اسئلة امتحان دور يناير 2011 دستورى فهى :- والمطلوب كان الاجابه عن سؤالين فقط من الاسئلة الثالثة
س1 تكلم عن العرف لالدستورى موضحا اركانه ؟
س2 من اساليب نشاة الدساتير الجمعية التاسيسية والاستفتاء الدستورى وضح ذلك ؟
س3 :- اشرح حجج المؤيدين والمعارضين للرقابه القضائية على دستورية القوانيية

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
اما بالنسبه لامتحانات اللغه الانجليزية فانه ياتى بقطعتين الاول يطلب تحويلها من الانجليزية الى العربية والقطعة الثانية المطلوب تحويلها من العربية للانجليزية
امتحان يناير 2011 بالنبه للقطعه العربى
( المصادر الرسمية للقانون هى التشريع والعرف ومبادى الشريعة الاسلامية والقانون الطبيعى وقواعد العداله اما المصادر الاحتياطيه فهى القضاء والفقة.
اما القطعة الثانية فهى تقريبا حسبا ما فهمت منه لانى فى الانجليزى صفر فهو يطلب تقريبا تحويل بعض الكلايمات الى الانجليزية وهى translate into english the following tems
( القانون الدولى العام - الاجراءات الجنائية - المرافق العامه - مجلس الدولة - التمثيل الدبلوماسى - العداله - المحاكم - السلطة التشريعية )
الاجابة هى بالنسبه لترجمه الكلمات
القانون الدولى العامPublic International Law- الاجراءات الجنائية- Criminal Procedure. - المرافق العامه- Public utility- مجلس الدولة - - Council of State وباقى الكلمات يمكنكم ترجمتها عن طريق جوجل
والسلام عليكم لانى هصلى العشاء
ابو عمر علاء

mahmoudalboss 23-04-2011 03:23 AM

مشكوووووووورين على اجمل مجهود

graph2005 24-04-2011 08:20 AM

تسلم ابوعمر
طيب هو ممكن اجيب منين امتحانات كل السنوات السابقة

Amola_aly 29-04-2011 02:25 AM

بعد اذنكم ياريت حد ينزل نماذج امتحانات سابقه لجميع المواد انا حقوق سوهاج ومش بلاقي نماذج امتحانات او اي حاجه تخص حقوق في اي مكتبه

ميار الشيشينى 30-04-2011 09:23 AM

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة.
اخوانى الاعزاء لسفة على تاخيرى لكن لظروف قهرية لم استطع الدخول
ولكن الحمد لله
عندى طلب ياريت كلنا نتفق على 3ايام فى الاسبوع ندخل كلنا المنتدى ونشارك بعض بالاسئلة والاجابات لانى خلاص معندناش وقت للعب والتهريج
ياريت كل واحد منكم بشوف الايام اللى تناسبه والوقت كمان وربنا يوفقنا جميعا

ابو عمر علاء 01-05-2011 12:03 AM

[quote=ميار الشيشينى;3369613]السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة.
اخوانى الاعزاء لسفة على تاخيرى لكن لظروف قهرية لم استطع الدخول
ولكن الحمد لله
عندى طلب ياريت كلنا نتفق على 3ايام فى الاسبوع ندخل كلنا المنتدى ونشارك بعض بالاسئلة والاجابات لانى خلاص معندناش وقت للعب والتهريج
ياريت كل واحد منكم بشوف الايام اللى تناسبه والوقت كمان وربنا يوفقنا جميعا السلام عليكم اختى ميار
انا شخصيا مستعدا لاى يوم تختارونه واخبروتى بيه وانا مستعدا ان شاء الله ابو عمر علاء

ابو عمر علاء 01-05-2011 11:26 AM

السلام عليكم اختى ميار

ميار الشيشينى 01-05-2011 11:28 AM

[quotالسلام عليكم اختى ميار
انا شخصيا مستعدا لاى يوم تختارونه واخبروتى بيه وانا مستعدا ان شاء الله ابو عمر علاء
[/quote]

بارك الله فيك يا ابو علاء وياريت كل الاخوة يدخلوا ويشاركوا معانا والا هنضطر انه كل واحد فينا يذاكر مع نفسه وصدقونى دا مش كويش لانه النجاح اساسة المشاركة وكل واحد فينا ممكن يفيد التانى بمعلوماته اللى فهمها انا ارجح يوم السبت والثلاثاء والخميس وياريت يكون بالليل

ميار الشيشينى 01-05-2011 11:35 AM

اخى ابو عمر وعليكم السلام
هى مادة نظرية الحق اخبارها ايه ياترى فيها محذوف ولا لسه
على فكرة الترم ده انا والله مش فاهمة فيه اى حاجة خالص

ابو عمر علاء 01-05-2011 11:47 AM

والله اختى ميار ليس انتى بل كلنا الترم ده مش فهمين حاجه والكل خايف وايضا الترم ده تم سلقه والدكاترة مش بيحضروا بانتظام وايضا بالنسبه للزملاء فى المنتدى للاسف كلهم مكبرين دماغهم والكل عايز مش لقى حد عيز يتعاون لذلك لو قراتى كلامى فى المداخلات السابقة هتلاقينى اكثر من مره وان كنت ناوى عدم المشاركه فى المنتدى بسبب تجاهل الجميع
وثالثا بالنسبه لماده نظرية الحق فالدكتور محمد سعد كما تعرفينى ليس من انصار الحذف باستثناء بعض الصفحات البسيطه فقط

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 06:31 AM.