بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   شروحات الحاسب و المحمول (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=34)
-   -   كل مشكله ولها الحل أدخل وشوف (متجدد) (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=376093)

محمد عبدالراضى حسين 05-03-2015 09:47 PM

انا بعد فصل الجهاز وعند قطع الكهرباء عن الجهاز وعندما اريد تشغيل الجهاز بعد ايصال الكهرباء لا يشتغل الا بعد محاولات كثيرة سواء بتحريك الفيش او للوحدة اهم حاجة انه بيشغل بعد فترة من المحاولات لكن عندما لا افصل الكهرباء واشغلة يعمل على طول مع العلم انى بفصل بمفتاح ايه السبب والحل لان بسبب هذه المشكلة باظت بوردة لدى وبتكرر مع الاخرى

mfa1 05-03-2015 10:39 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد عبدالراضى حسين (المشاركة 6131805)
انا بعد فصل الجهاز وعند قطع الكهرباء عن الجهاز وعندما اريد تشغيل الجهاز بعد ايصال الكهرباء لا يشتغل الا بعد محاولات كثيرة سواء بتحريك الفيش او للوحدة اهم حاجة انه بيشغل بعد فترة من المحاولات لكن عندما لا افصل الكهرباء واشغلة يعمل على طول مع العلم انى بفصل بمفتاح ايه السبب والحل لان بسبب هذه المشكلة باظت بوردة لدى وبتكرر مع الاخرى

حاول فحص البورسبلاي عند متخصص أولا

بهجة الروح 07-03-2015 09:18 AM

لو سمحتم عندى برنامج حملته من النت مكتوب عليه ايزو ويتطلب الحرق على اسطوانه هل مش هينفع انزله عالجهاز من غير محمله على اسطوانه ولكم جزيل الشكر

بهجة الروح 07-03-2015 09:28 AM

لو سمحتم عندى برنامج حملته من النت مكتوب عليه ايزو ويتطلب الحرق على اسطوانه هل مش هينفع انزله عالجهاز من غير محمله على اسطوانه ولكم جزيل الشكر

mfa1 07-03-2015 06:02 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة بهجة الروح (المشاركة 6132632)

نعم يمكنك تشغيل ملف الايزو بدون تحميله على اسطوانة و ذلك بتحميل و تنزيل و تشغيل احد برامج عمل الاسطوانات الوهمية و هي كثيرة

المانيجر 16-03-2015 10:51 PM

الله يبارككككككككك

mfa1 17-03-2015 06:56 AM

صلاح عشور 14-06-2015 06:39 PM

بارك الله فيك وزادكم من فضلة وجعله في ميزان حسناتك

mfa1 14-06-2015 07:37 PM

medo178253 04-07-2015 05:16 PM

لو سمحتم انا عندي مشكلة وعندي حل بس مش عارف ينفع ازاي؟
طبعا كلنا عارفين ان لو الواحد حب يشتري كارت شاشة خارجي قوي يبقي لازم يغير الباور سبلاي بتاعه صح؟

بصو انا عندي فكرة جهنمية لو تنفع
بص يا باشا
انا حاسيب الباور صبلاي في الكيسة زي ما هو(كيسة تايجر موديل X6)
وانا اشتريت كارت شاشة خارجي نوع 4800 quadro
NVIDIA FX
وطبعا لازم اغير الباور بحاجة جامدة
انا بقي ممكن اعمل ايه؟
بص يا باشا فكرتي اني اجيب باور صبلاي عادي وله مخرج باور 6 فتحات عشان كارت الشاشة
واخليه لوحده بس فقط لتشغيل كارت الشاشة
يعني يدي كهربا لكارت الشاشة فقط
وباقي الكيسة شغالة من الباور الاساسي اللي موجود
ايه رايكم؟
وطبعا انا حاثبته جوا الكيسة نفسها بطريقة بحيث ما يتحركش
وبكدا مش حايحصل مشكلة في الكيسة ولا اي اضرار لأني وصلت كهربا لها من باور صبلاي تاني خااااااااااااالص
وعلي فكرة ممكن الباور التاني يبقي باي مبلغ زهيد يعني مثلا 80 جنيه او 100 بالكتيييير
عشان انا سألت علي الباور اللي يناسب لقيته ب 600 جنيه
فكرة برضه مش كدا؟
انا عاوز اطبق الفكرة دي في جهازي والغرض اني اوفر حوالي 600 جنيه تمن باور صبلاي جديد
ايه رايكم؟

lailaaa 14-07-2015 11:53 PM

لو سمحت **النت عندنا فصل اكتر من مرة ويرجع من الشركة ويقطع لحد ما فصل خالص والموظف بعد المعاينة للجهاز قال انه هاكر غير الاعدادات الخاصة بالكمبيوتر ..........السؤال ازاى احمى الكمبيوتر من الاختراق واحذف اى تدخل ليه؟

مع العلم ان الفيس بوك كان بيظهر انه اتفتح من اكتر من مكان غير مكانى اصلا ؟؟؟؟؟؟؟؟

ارجو معرفة كيفية ازالته وحمايته ؟

وهو ممكن الموبايل بساعد عن طريق الواى فاى فى نقل فيرس من الموبايل للكمبيوتر ؟؟

وازاى احمى الموبايل واعرف الاختراق واحذفه ؟

وشكرا جدا

mfa1 15-07-2015 01:39 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة lailaaa (المشاركة 6244567)
لو سمحت **النت عندنا فصل اكتر من مرة ويرجع من الشركة ويقطع لحد ما فصل خالص والموظف بعد المعاينة للجهاز قال انه هاكر غير الاعدادات الخاصة بالكمبيوتر ..........السؤال ازاى احمى الكمبيوتر من الاختراق واحذف اى تدخل ليه؟

مع العلم ان الفيس بوك كان بيظهر انه اتفتح من اكتر من مكان غير مكانى اصلا ؟؟؟؟؟؟؟؟

ارجو معرفة كيفية ازالته وحمايته ؟

وهو ممكن الموبايل بساعد عن طريق الواى فاى فى نقل فيرس من الموبايل للكمبيوتر ؟؟

وازاى احمى الموبايل واعرف الاختراق واحذفه ؟

وشكرا جدا

1-يجب أن تثبت بجهازك برنامج انتي فيرس قوي محدث دائما.
2- تثبيت برنامج انتي فيرس قوي و محدث للموبايل.
3-عدم تصديق كل الصفحات على النت و الضغط على اي رابط ربما يكون مصيدة و خداعية.
4-يجب تفعيل الجدار الناري(firewall) للجهاز سواء موبايل او لاب او ديسكتوب لآنه هو حائط الدفاع الاول و هو مانع الاختراقات.
5-ممكن الموبايل ينقل الفيرس للجهاز .
6-لا شكر على واجب.

lailaaa 17-07-2015 07:13 PM

شكرا لرد حضرتك

بس الجهاز كان فى انتى فيرس ممكن يكون مش قوى فياريت حضرتك تقوللى على افضل حاجة للكمبيوتر وللموبايل

محمـد الشيخ على 17-07-2015 09:52 PM

عند تنزيل بعض البرامج لا يتم تسطيبها حيث تظهر الكتابه كعلامات استفهام
النسخه ويندوز 7

صفاء خميس 18-07-2015 08:06 PM

عندي مشكلة أتمني الرد والحل
عند تصفحي إحدي المواقع المعتادة تصفحها يومياً ولي أكثر من سنة من الأعضاء
ولكن فجأة توقف الموقع قلت يوجد لديهم صيانه ثم علمت بعد ذلك أن الموقع شغال يومياً
بلا توقف ولكن عند الدخول له يتوقف ولايظهر عندي نهائي علي جهازي مع العلم أن الموقع شغال من أي جهاز أخر ولكن غير منزلي
ماأعرف السبب الرجاء الحل

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 01:04 PM.