بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   كلية الصيدلة (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=525)
-   -   الحيرة!! صيدلة عين شمس و لا القاهرة!!! (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=138336)

اياك و الصيدله 02-08-2009 03:38 AM

ده مين المفتى بقى ان شاء الله اللى قال ان خريج عين شمس احسن من القاهره...... احنا هنهرج و للا ايه انا معايا ناس ساكنين فى مدينه نصر و جايبين مجموع عين شمس و دخلوا القاهره........ ملحوظه جامعة القاهره اخر جامعه مصريه دخلت فى احسن 500 جامعه على العالم..... و عين شمس بتاخد مجموع اعلى عشان العدد فيها صغير بالنسبه ل القاهره...... اول كليه صيدله فى مصر كانت فى جامعة القاهرة ...... انا لسسه عندى حاجات كتير بس كفايه كده و سيبك و الله من اللى بيقولك كده.

اياك و الصيدله 02-08-2009 03:48 AM

زى بالظبط ما بيقولو ان خريج عين شمس بيبقى دارس صيدله اكلينيكيه زى اللى دخل القسم المتميز فى القاهره..... عشان بياخدو فكره على clinical pharmacy يبقى كده درسها........ طيب ما تشوف الشهاده بتاعتك و الشهاده بتاعتو مكتوب فيها اه...... يا ناس ارحموووووووووووووووووووووووووووووووونا بقى مش كل واحد بقى مفتى.... المهم انت جاتلك ايه ؟؟؟؟؟

* dr.sara* 02-08-2009 09:17 AM

انا مقلتش انك تقدر تشتغل اكلينكال من غير دبلومة او ماستر فى الاكلينكال لازم طبعااااا ودى ب 1500 عندنا
بالبكالوريوس + دبلومة اكلينكال من صيدلة عين شمس كده تقدر تشتغل اكلينكال والكلام ده اكيييييييييد ومن الدكاترة نفسهم

Dr|shereen 03-08-2009 04:21 PM

هو ممكن نحول من صيدله القاهره لعين شمس ولا مينفعش لانهم فى منطقه واحده

رامي نبيل 04-08-2009 02:09 PM

معلش انا عايز اسأل سؤال
انا سمعت ان فيه دبلومه بعد صيدله العاديه حوالى سنه و ممكن اقل ( اكلينيكال )
هى الدبلومه دى بتدى نفس الدرجه اللى بياخدها اللى درس 5 سنين اكلينيكال؟؟
ارجو الرد

Dr.genius2009 04-08-2009 08:36 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dr|shereen (المشاركة 1469543)
هو ممكن نحول من صيدله القاهره لعين شمس ولا مينفعش لانهم فى منطقه واحده

يا جماعة أنا ده نفس سؤالي

يارب حد يرد عليا

Totta_222 07-08-2009 02:39 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة رامي نبيل (المشاركة 1473363)
معلش انا عايز اسأل سؤال
انا سمعت ان فيه دبلومه بعد صيدله العاديه حوالى سنه و ممكن اقل ( اكلينيكال )
هى الدبلومه دى بتدى نفس الدرجه اللى بياخدها اللى درس 5 سنين اكلينيكال؟؟
ارجو الرد

انا اللى اعرفه ان مواد الكلينيكال بتتاخد في اخر سنتين مش في الخمس سنين

me moi 12-08-2009 11:38 PM

انا جتلى صيدلة بنى سويف بس الحقيقة عندى شوية مشاكل اولا انا مش بحب الكمياء قوى مش عارفة احول علوم احسن

msaid3 17-08-2009 03:47 AM

أولا يا جماعة اسف ان انا ماكنتش متابع الموضوع الفترة اللي فاتت كنت اتشغلت شوية
اولا و لعاشر مرة ناس كتير افتكرت ان انا بادافع عن صيدلة القاهرة انا و ضحت قبل كده ان انا ساعة لما ابتديت الموضوع فعلا لسه ماكنتش استقريت علي حاجة

دلوقتي خلاص تقريبا كل واحد قدم في كليته أنا بعد حيرة اخترت "عين شمس" و ان كان ده مش دليل بأي شكل انها افضل علميا دي حاجة أنا ماعرفهاش , رغم اختياري ده الا ان انا فعلا ماعرفش احتمال في يوم من الأيام بعد خمش سنين اعرف

ساعتها لو ربنا قدر و عرفت الاختيار الأصوب في مسألة حيرتني لفترة بالتأكيد حاخش علي موضوع كنت عملته من خمس سنين في المنتدي ده و أقول للي في نفس حيرتي عن تجربني , و الله أعلم بعد ده كله اذا ما كانوا حيقتنعوا بيه و لا لأ!!!!

عودة!! في جميع الأحوال و عشان نكون صرحة في عوامل كتير بتتحكم في اختيار الفرد زي المسافة أو السمعة و ده كلام أنا مش عايز أكرره لأني قلته في أول الموضوع بس أتمني ان قراري ده ميأثرش علي قرارات حد !!

بخصوص القاهرة فأنا شبه متأكد ان المناهج هناك قد تكون أفضل , بس فيه عوامل تانية ممكن للأسف تكون منفرة بعض الشئ أولها - و ده سبب شخصي - المسافة , تانيها: العدد ,و ان كان ده ممكن مايكونش مشكلة بصراحة , تالتها -و دي للأسف ثقافة مجتمع- السمعة (يعني الكلية الي تنسيقها أعلي تبقي أفضل !!! شئ بديهي!!!! )

يلا اللي ربنا كاتبه حنشوفه ! علي أي حال و أي كان الكلية اللي كل واحد فينا دخلها فكل واحد عليه أنه يجتهد في مجاله و هو ده الأهم يعني كل واحد حاطط قدامه هدف ممكن يكون صعب المهم أنه يجتهد و يخلي هدفه ضوء بيهديه و يبعده عن أي سأس

آسف لو تعبت أي حد معايا أو ظهرت بشخصية متشائمة بعض الشئ أنا فعلا شخص باحب التفاؤل بس أي حد فينا ساعات بيمر بأمور بتحيره شوية , ممكن تخلي حالته مش زي المعتاد بتاعه أوي!

تمنياتي بالتوفيق للجميع

drshadow 18-08-2009 08:55 AM

يا جماعة يا ريت حد يقولى يصراحة....صيدلة الفاهرة ولا المنصورة.......من غير اعتيار للمسافات وهى الحوارات ده...

مش عايز اخش كلية غير عصرية...عايز حاجة لذيذة ومفيدة قى الشغل بعد كده...مش حاجات اعد اذكرها على الفاضى ودح و خلاص....عايز يجد اخش كلية تفيدنى بعد كده....ومتطورة.....مش رجعية ولا جامدة......

يا ريت حد يفدنى يا جماعة.......

we shokrn 3la elmowdo3 el mofeed da elly ata7 forsa kewesa gedn lel elmona2sha...we akeed afad kol elmotkdmeen le sedala.....we rbna yfkna game3n...

Drsara 18-08-2009 10:25 AM

القاهرة هى احسن حاجة سهلة وجميلة لكن العيب العدد والمسافة

Drsara 18-08-2009 10:27 AM

المعين ربنا فى الاول والاخر فخير استعانة بالله وربنا معانا يارب

drshadow 20-08-2009 08:25 AM

shokrn 3ala rdk we ahtmamk ..ya dr.sara......we isa elwa7d y3ml elly 3leh we rbna youfko....

ya retny kont da5lt business adminisration and political sciences we re7t demagy.:9............yala ...naseeb...ma7desh 3aref rabena kateblo eh....

shokrn mara tania 3ala rd 7adrtk...:)

Drsara 20-08-2009 09:17 AM

لا شكر على واجب لكن من راى زميلة ممكن الاقرب والاسهل واظن المنصورة حلوة والقاهرة حلوة وممكن يكونوا نفس النظام اسال كويس علشان ما فيش وقت وممكن تنزل الترجمة لانى ما عرفتش اقرا شوية كلام

العمييد 27-08-2009 03:51 PM

تفرق يعنى

• تحيه طيبه
دية اول مشاركه فى المنتدى

واتمنى الاقى حد يساعدنى

اعضاء كتير اتكلموا عن موضوع عين شمس و لا القاهره

و شكل الموضوع اتفقل بس انا لسه الموضوع مفتوح عندى

عشان انا من الوافدين وتنسقنا لسه شغال

تفرق ايه صيدلة عين شمس عن صيدلة القاهره عن ص الاسماعليه

عن ص اسكندريه عن ص الزقازيق عن............

بتكلم عن القيمه العلميه و الاستفاده النهائيه

فى النهايه الواحد بيعقد فى صيدليه وحتى اللى مش معاه
بكالوريوس صيدله بيسلك

موضوع شركات الادويه ده محتاج واسطه و مش موضوعنا

انا كده كده متغرب و مش ح تفرق معايا لو حد اتكلم عن
المسافه الاقرب

كلامى عن التعب المضاعف و المرهق
فى عين شمس و القاهره
و النتيجه واحده ح افتحلى صيدليه

يا ريت حد ينورنى انا بتكلم صح و لا غلط
و يا ريت بسرعه عشان السماح بتغيير الرغبات
ح يقفل قريبا ً

هل دكاترة عين شمس غلسين و طلباتهم كتير
و متعبين ولا ممكن الواحد يستحملهم

انا خايف وعايز الخمس سنين يفوتوا على خير
و مش عايز اى مطبات

استغاثة واحد موروط

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 08:48 PM.