بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   الكليات الأدبية والتربوية (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=161)
-   -   اى استفسار بخصوص كليه ألسن هنجاوبك عليه (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=353866)

hesham2005us 11-08-2011 01:54 PM

سؤالين
1- ايه اخبار التشيكى من ناحية المستقبل و ايه سبب اختيارسرانتى له؟
2- انا جايب 46.5 انجليزي و 49 المانى كنت عاوز ادخل يابانى بس عارف انه صعب وبرضة الكوري كذلك فكرت فى الصينى وفى ناس بتقول له مستقبل بس انتوا خوفتيونى و قفلتونى منه شويه صراحة حيرتينونى

هدير 2012 11-08-2011 02:44 PM

انا قرات كل الردود وكنت ناويه اخد انجلش فرست والماني سكند بس خفت جدا من الي قراته في الردود...ف اي اقتراحتكم ليا ولو هاخد انجلش والماني ممكن اعمل حاجه في الاجازه دلوقتي علشان يكونوا سهلين عليا .........واللغتين اصلا مستقبلهم كويس ولا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

cruss_divel 11-08-2011 04:35 PM

انا بفكر الاول انا هخرج من السن هشتغل اية فى سياحة وفى ترجمة وفى شغل تانى كمان بس هما دول المعروفين بالنسبة ل السن وانا فكرت ف السياحة عشان مجالها مفتوح وبالنسبة للغات دة ترتيب اللغات اللى شغالة ف السياحة دلوقتى
1 ـ صينى 2 ـ روسى 3ـ تشيكى 4ـ ايطالى 5ـ المانى ففكرت اخد ايطالى لغة اولى والسكند روسى ؟؟؟؟؟؟ ف حد يقولى اية راية ف كدا ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

بسمة2011 11-08-2011 04:48 PM

سلام عليكم يا جماعة
الف شكر وتقدير للناس المحترمة اللي بتساعد معانا وتفيدنا بارائهم الجميلة

بس انا معلش ليا سؤال

انا دلوقتي عايزة اخد لغة حلوة ومش لازم تكون سهلة المهم تكون مطلوبة كتير وينفع اشتغل بيها انشاء الله
انا فكرت اخد انجلش فرست علشان انطق احسن واتكلم بسرعة زي الاجانب واخد لغة تانية وكنت ههتم بيها بردو طالما هزاكر امال يعني داخلة جامعة ليه ...؟؟!!!
بس الاستاذ مصطفي قال انه صعب والدكاترة رخمين يعني ممكن متقبلش المادة بسسبهم حتي لو انا بحب الانجلش اووي
وكمان
الصيني صعب وانا اصلا كنت علمي مش هعرف احفظ صم واياباني مجموع الانجلش بتاعه كبير بس ممكن ينزل السنة دي علشان الدروب اللي حصل السنة اللي فاتت في الامتحانات معانا كان جاي رخم شوية
هاه قولتولي ايه بقي في موضوع اللغة لاني بجد والله تايهةومش عارفة اختار وخايفة اختار غلط لاني معنديش خبرة كفاية في اللغات دي وايه المهم وكده

والف شكر للي هيرد عليا ويساعدني

احلام لقاء 11-08-2011 05:07 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mustafa.sharf (المشاركة 3823609)
قسم اليابانى ع حسب كل سنه بس دايما يعنى الدحيحه بيبقوا بنات وشغلوا حلو بالنسبه للبنات
كترجمه وارشاد وبنوك وشركات وغيره اما الروسى زى ما قلتى احسن للولاد عشان شغل الترجمه
فيه ضعيف شويه بس ابتدى يتحسن ولو بنت عاوزه تشتغل ف مجال السياحه تدخل روسى وهتشتغل
مرشده او تور جايد او ف اى شركه سياحه روسيه هتشتغل هوا كمان ف القسم الروسى كان متعلق اعلان
مطلوب انسه للعمل فى شركه مستحضرات تجميل بمرتب 3000 جنيه يعنى شغله حلوا بردوا ف الشركات
بس المعظم بيتجه للسياحه عشان الروس كتيير جدا ف مصر

هو بس الشغل فى السياحة وكده...؟؟

طيب شركات الترجمة عادة بتبقى بس فى المدن الكبرى زى القاهرة واسكندرية ولا ايه.....؟؟

كمان انا سمعت انهم بيفضولوا فى المدارس الخاصة واللغات اللى معاهم تربوى اكتر من الالسن بكتير
يا ترى ده صحيح؟؟

ويا رييت لو حد يعرف نماذج لبنات كانت ف ألسن وبتشتغل حالياً يقولنا
وايه اكتر اماكن متاح فيها شغل الالسن بالنسبة للمحافظات العادية...(غير القاهرة واسكندرية اقصد )

معلش لو كنت طولت بس اصله كله نصحنى احول لتربية عشان الالسن مش مضمونة ف الشغل خاصةً للبنات وان اماكن الشغل ليها محدودة جداً

sranty 11-08-2011 09:18 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة هدير 2012 (المشاركة 3824990)
انا قرات كل الردود وكنت ناويه اخد انجلش فرست والماني سكند بس خفت جدا من الي قراته في الردود...ف اي اقتراحتكم ليا ولو هاخد انجلش والماني ممكن اعمل حاجه في الاجازه دلوقتي علشان يكونوا سهلين عليا .........واللغتين اصلا مستقبلهم كويس ولا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

حاولى تتعلمى نطق الانجلش صح اولا لان النطق بتاعكوا غلط خاااااااالص

بالنسبه للالمانى لو عايزة تتعلمى برضو عندك موقع livemochaتحفه عشان تتعلمى منه
مع انهم هيبداوا معاكى من الاول الالمانى

لكن الانجلش هتشتغلى علطول فى الماده يعنى مفيش بدايات ليها زى باقى اللغات

وحاولى تعرفى كلمات اكتر فى الانجلش لان الدكاترة مش بيتكلموا عربى مع انهم عرب

sranty 11-08-2011 09:20 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة cruss_divel (المشاركة 3825493)
انا بفكر الاول انا هخرج من السن هشتغل اية فى سياحة وفى ترجمة وفى شغل تانى كمان بس هما دول المعروفين بالنسبة ل السن وانا فكرت ف السياحة عشان مجالها مفتوح وبالنسبة للغات دة ترتيب اللغات اللى شغالة ف السياحة دلوقتى
1 ـ صينى 2 ـ روسى 3ـ تشيكى 4ـ ايطالى 5ـ المانى ففكرت اخد ايطالى لغة اولى والسكند روسى ؟؟؟؟؟؟ ف حد يقولى اية راية ف كدا ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

مش عارفه انت ممكن توفق بين اللغتين ولا لا بس فيه ناس زيك بتاخد لغتين مختلفتين

انت حاول تركز بقى على اللغتين بس بالنسبه للشغل هتشتغل اكتر باللغه الاولى لكن التانيه لازم كورسات

sranty 11-08-2011 09:26 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة بسمة2011 (المشاركة 3825551)
سلام عليكم يا جماعة
الف شكر وتقدير للناس المحترمة اللي بتساعد معانا وتفيدنا بارائهم الجميلة

بس انا معلش ليا سؤال

انا دلوقتي عايزة اخد لغة حلوة ومش لازم تكون سهلة المهم تكون مطلوبة كتير وينفع اشتغل بيها انشاء الله
انا فكرت اخد انجلش فرست علشان انطق احسن واتكلم بسرعة زي الاجانب واخد لغة تانية وكنت ههتم بيها بردو طالما هزاكر امال يعني داخلة جامعة ليه ...؟؟!!!
بس الاستاذ مصطفي قال انه صعب والدكاترة رخمين يعني ممكن متقبلش المادة بسسبهم حتي لو انا بحب الانجلش اووي
وكمان
الصيني صعب وانا اصلا كنت علمي مش هعرف احفظ صم واياباني مجموع الانجلش بتاعه كبير بس ممكن ينزل السنة دي علشان الدروب اللي حصل السنة اللي فاتت في الامتحانات معانا كان جاي رخم شوية
هاه قولتولي ايه بقي في موضوع اللغة لاني بجد والله تايهةومش عارفة اختار وخايفة اختار غلط لاني معنديش خبرة كفاية في اللغات دي وايه المهم وكده

والف شكر للي هيرد عليا ويساعدني

هماا مش رخمين اوى بس بتاخدى حاجاات كتييييييييييييييييييرة جدااااااااااااااااااااااااااااا يعنى ممكن تتعبى بس المهم بتطلعى بتتكلمى انجلش برفكت
وبتاخدى الفرق بين اللغات الا نجليزيه الاميريكان والبريتش

ما بقول شوفى انهى لغه انتى مرتاحه لها اكتر واتكلى على الله
طالما بتحبيها يبقى هتقدرى تمشى فيها
بالنسبه للسكند متخافيش منه واختارى لغه كويسه والدراسه السكند بتكون سهله جداااااااااا ومش بتتوسعى فيها زى الفرست

فاختارى لغه انتى بتحبيها برضو

sranty 11-08-2011 09:28 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احلام لقاء (المشاركة 3825638)
هو بس الشغل فى السياحة وكده...؟؟

طيب شركات الترجمة عادة بتبقى بس فى المدن الكبرى زى القاهرة واسكندرية ولا ايه.....؟؟

كمان انا سمعت انهم بيفضولوا فى المدارس الخاصة واللغات اللى معاهم تربوى اكتر من الالسن بكتير
يا ترى ده صحيح؟؟

ويا رييت لو حد يعرف نماذج لبنات كانت ف ألسن وبتشتغل حالياً يقولنا
وايه اكتر اماكن متاح فيها شغل الالسن بالنسبة للمحافظات العادية...(غير القاهرة واسكندرية اقصد )

معلش لو كنت طولت بس اصله كله نصحنى احول لتربية عشان الالسن مش مضمونة ف الشغل خاصةً للبنات وان اماكن الشغل ليها محدودة جداً

المدارس عشان بياخدوا مواد ازاى يتعاملوا مع التلاميذ وكده
لكن احنا عندنا فى اليكس خريجى السن وبالذات المانى وايطالى بيشتغلوا فى المدارس علطول عشان فى تربيه مفيش ايطالى والمانى

مش عندى نماذج غير المدرس بتاع الايطالى ايام الثانويه العامه

فيه بيكون مجالات شغل فى دمياط والاقصر وحتت كتير بس النسب بتكون صغيره طبعا

cruss_divel 12-08-2011 12:57 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sranty (المشاركة 3826701)
مش عارفه انت ممكن توفق بين اللغتين ولا لا بس فيه ناس زيك بتاخد لغتين مختلفتين

انت حاول تركز بقى على اللغتين بس بالنسبه للشغل هتشتغل اكتر باللغه الاولى لكن التانيه لازم كورسات

شكرا لردك انا عارف ان لغتين جداد عليا يبقا صعب بس لو مشينا بمبدا صعب وسهل محدش هيدرس حاجة وكمان لو الكل بيفكر انة ياخد انجلش اساسا الانجلش ممكن اى حد يقوية بنفسة اة مش هيبقا زى اللى درسة فى السن بس الاهم انك يبقا معاك لغات جديدة تقد تفيدك ف مجال شغلك ....

waleed Dahy 12-08-2011 11:54 AM

سرانتى من فضلك، بما إنك من إسكندرية ومقيمة فى المدينة الجامعية، من وجهة نظرك البنت الغير مسرفة أوى وبرده مش ماسكة أوى ممكن تحتاج من والدها مبلغ كام فى الشهر شامل كل حاجة ..... إدينى مبلغ إجمالى تقريبا شامل المدينة والمواصلات والمصروف الشخصى وأى حاجة أخرى ................. ألف شكر.

sranty 12-08-2011 12:02 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة waleed dahy (المشاركة 3829412)
سرانتى من فضلك، بما إنك من إسكندرية ومقيمة فى المدينة الجامعية، من وجهة نظرك البنت الغير مسرفة أوى وبرده مش ماسكة أوى ممكن تحتاج من والدها مبلغ كام فى الشهر شامل كل حاجة ..... إدينى مبلغ إجمالى تقريبا شامل المدينة والمواصلات والمصروف الشخصى وأى حاجة أخرى ................. ألف شكر.

المدينه50
المواصلات 50 لو بتروح كل يوم بالميكروباص اللى ب 1.25 ممكن تعمل اشتراك مترو ب35 باين 3 اشهر فده هيكون اوفر

المصاريف العاديه ممكن تدخل فى 100 جنيه فى الشهر

يعنى 200 جنيه تقريبا

waleed Dahy 12-08-2011 12:08 PM

[quote=sranty;3829435]المدينه50
المواصلات 50 لو بتروح كل يوم بالميكروباص اللى ب 1.25 ممكن تعمل اشتراك مترو ب35 باين 3 اشهر فده هيكون اوفر

المصاريف العاديه ممكن تدخل فى 100 جنيه فى الشهر

يعنى 200 جنيه تقريبا[/quot

أكيد ياسرانتى 200 جنيه بس ؟ ده مصاريف الدروس الخصوصية فى الثانوية العامة كانت بتعدى الـ 500 جنيه، طب ياسرانتى إنتى مثلا .............. بتسافرى إسكندرية كل شهر ولا كل أسبوعين؟ وإيه الأفضل من وجهة نظرك للبنت السفر لمدينتها (الإسكندرية، بورسعيد ، المنصورة ..............) كل أد إيه؟ .... وشكرا لردك مقدما.

sranty 12-08-2011 12:26 PM

أكيد ياسرانتى 200 جنيه بس ؟ ده مصاريف الدروس الخصوصية فى الثانوية العامة كانت بتعدى الـ 500 جنيه، طب ياسرانتى إنتى مثلا .............. بتسافرى إسكندرية كل شهر ولا كل أسبوعين؟ وإيه الأفضل من وجهة نظرك للبنت السفر لمدينتها (الإسكندرية، بورسعيد ، المنصورة ..............) كل أد إيه؟ .... وشكرا لردك مقدما.[/quote]

انا عن نفسى باخد بزياده معايا كمان لانى مش عامله اشتراك قطر فبحجز القطر كل لما بنزل

انا فى الاول كنت بقعد اسبوعين عشان مش كنت بستحمل لكن مع مرور الوقت بقيت اقعد شهر مع اصحابى لان هناك بيكون الوضع احلى يعنى بتتكلموا وبتذاكروا مع بعض وكمان بتاكلوا مع بعض يعنى الحياه ممتعه جدااااااااا

السنه دى ناويه اطول شويه فى المدينه يعنى ممكن اقعد شهر ونص كده يعنى

على حسب الارتياح هتقدر تقعد اكتر
لانى كل سنه بقعد مع نفس اصحابى عشان كده بنكون متعودين على بعض اكتر

دلوقتى مفيش فرق بين البت والولد فى السفر
يعنى براحتك خالص
لو ارتحتى اقعدى لو مش ارتحتى سافرى

samuelkatry 12-08-2011 02:29 PM

انا طالبة جديدة السن عين شمس وبصراحة قريت كل ردودكوا ومبسوطة قوى من التعاون اللى شايفاة بس انا عايزة نصيحة اتا جايبة انجليش 49ونصف والايطالى 50 والكل بيقولى يابانى فرست وانجليش سكند اية رايكم مع العلم انى شفت اليابانى على مواقع كتير وحاسة انة صعب جدا ارجوكوا انصحونى علشان انا محتارة جدا

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 10:55 AM.