بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   كليات الهندسة (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=160)
-   -   ما هو مستقبل طالب هندسة وطالب بترول السويس ؟؟؟؟ (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=143570)

نفسي اخش بترول 16-08-2010 08:12 PM

اهلا بيكم............................

نفسي اخش بترول 16-08-2010 08:14 PM

يا جماعه انا عندى استفسار عن هندسه بترول
ياريت حد يساعدنى اصلى متلخبط ع الاخر:confused:

نفسي اخش بترول 16-08-2010 08:16 PM

يا جماعه ده ايميلي ياريت حد يبقى ف هنسه بترول يكلمنى من عليه انا فعلا محتاجه
theghost7893***********

نفسي اخش بترول 16-08-2010 08:17 PM

ع فكره الايميل ده ع الياهو

المحب لله 20-08-2010 02:07 PM

قرات الموضوع كله ومطلعناش بحاجه ياريت ياجماعه الى فى هندسه بترول يكتب انطباعه الشخصى عن الكليه حلوه ولالا من حيث المكان الدكاتره فى كوسه وكورسات سهله ولا صعبه وكل حاجه عنها ضرووووورى جدا لانى معهد والحمد لله جايب مجموع احتمال يجيبنى بترول بس مكتبتهاش والتنسيق حيقفل النهارده ياريت الرد سرييييييييييييعا

عبدالرحمن2077 23-05-2011 02:54 PM

بصو بقى يا جماعة انا اسمى عبدالرحمن من بنى سويف كنت ثانوية عامة جبت فى تانية 94% وفى ثالثة جات امتحانات 2008 فجبت المجموع النهائى 89% فقررت انى ادخل معهد نى صتاعى المطرية ودخلت ودخلت منها كلية هندسة بترول السويس طبعا مكنتش متوقع كدة خالص ورحت السويس وشفت الكلية وبعدها بيومين كدة بصت لقيت نفسى مش طايق الكلية ومش عاوز اروحها بس دة لية اكيد اسباب
1_ انا ملييش فى الغربة نهائى لما اكون مسافر ببقى زى ما يكون رايح سجن
2_ انا من النوعية اللة بحب اكون فى منطقة فيها ناس وكدة كان بييجى علية الليل فى المدينة احس اننا عاوز اطير واروح بيتنا
3_ ما بفهمش حاجة من الدكاترة كل الناس بتكون فاهمة وانا مفيش خالص بس دا علشان انا مكنتش طايق البلد نفسها انت عارف قلبى مقبوض على طول هناك ومش بحس بالراحة ووصل بية الحال انى أاجل السنة دى بس بصراحة انا مش عاوز اروح تانى وعاوز احول هندسة القاهرة وحاسس انى هرتاح فيها اوى
انا كل اللى عاوزة ان حد ينصحنى نصيحة اخ لاخوة بس يكون خبير ومجرب وعارف وسلام

علاء بيسو 26-08-2011 02:26 PM

مهندس جديد

احب اوجة معلومة للباش مهندس واقولة انة يبقى غلطان لو فكر دلوقتى فى المرتيات وكدة لانة اصلا لسة ما خلصش وبعدين فى مشاكل كتير هتواجهة وانا زيك انا ناوى ان شاءء اللة احول هندسة القاهرة قسم بترول وربنا يوفقنى المهم ان انا اعمل اللى عليا الاول والباقى على ربنا وان شاء اللة ربنا ما يضيعش تعب حد اجتهد ابدا

علاء بيسو 26-08-2011 02:33 PM

هع7اخقخخاؤنهثق8

Mr...K 26-08-2011 03:33 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eng . Aboooood (المشاركة 1498451)
بص يا بشمهندس اعتقد ان الموضوع دة م بالسهولة دي

لان زي ما تعرف الارزاق بايد ربنا ما يمكن تطلع مهندس طيران وقابلني مثلا لو حصلت حاجة لا قدر الله ليك فاهمني

انا مش بفول عليك والله مقصدش بس والله مش دة الحسبة اللي هتجبلك اللي انت عاوزة.

وانا مش متعصب لكن مع ان كلامك صحيح لكن انا عاوز اقولك سبها علي ربنا وخد بالاسباب.

...............

eng/ yasmine 26-08-2011 09:01 PM

هوليه مافيش حد بيفكر فى هندسة نووية
انا اعتقد بعد كام سنة كدا هايبقى شغلها جامد خصوصا بعد مشروه د/فاروق الباز و د/ احمد زويل
وعلى فكرة ممكن تدخل ميكانيكا من احسن اقسام اللى موجودة فى هندسة وكمان شغلها جامد اوووووووووووى

eng/ yasmine 26-08-2011 09:27 PM

على فكرة انت ممكن دلوفتى تبقى مقتنع ان البترول هو المستقبل وانك لو مدخلتش بترول هاتضيع بس ممكن تدخل هندسة وتلاقى ميولك لحاجة تانية خالص ممكن تدخل عمارة او كمبيوتر او اتصالات مش بتيجى كدا استنى انت لسة هاتدخل الكلية وتشوف والخيرة فيما اختاره الله وممكن تحول حاسبات على فكرة فى ناس جايبين 410 ودخلوا حاسبات !! والشغل ده بتاع ربنا
على فكرة بترول مش قافلة على 99.14 لان اللى من السويس بيبقى ليهم 10% تحويل ليهم للكلية وبيدخلوا وهاتلاقوها وصلت ل 94 % وادخلوا وشوفوا وانا من السويس وعارفة كويس وادخلوا على موقع الاستاز وشوفوا

issac-newton 26-08-2011 10:33 PM

مظبوط في ناس من السويس و جابت 95 و دخلت بترول لان ليهم نسبة في البترول .
+ في ناس كتير دخلت بالحافز الرياضي
+ اول الجمهورية فيها .

بس ندي كل حاجة حقها . الكلية ليها اسم كبير مستقل عن جامعة قناة السويس التعبانة

Ahmed Mofeed 05-11-2011 12:30 AM

ربنا يوفقنى ويوفقكم ويوفق كل الناس يارب

محمد 369 08-04-2017 10:37 PM

شكرااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا ااااااااااااااااااا

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 12:05 AM.