بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   كلية الطب البيطرى (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=526)
-   -   انا مش عبيط صح؟ (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=443214)

TITOOOOOOHATRK 21-07-2012 06:45 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ezel (المشاركة 4666923)
بالتوفيق ان شاء الله :)

شكرا جزيلا ُ ezel

وربنا يوفقك يارب

gody vet 23-07-2012 01:09 AM

معلش مع احترامى بقى لحضرتك يعنى لا حضرتك اكيييييييد عبيط لان اللى يفكر يدخل بيطرى اساسا ده يبقى عبيط اخر حاجه يدخل بيطرى بيطرى ليييييييييييييييييييييييييييييييييييييه حرام بيطرى يعنى تهذيب واصلاح ولو كنت فاكر حضرتك انك لما تتخرج هتبقى دكتور والله ما فى الكلام ده انا واحده ما الناس اللى فى بيطرى والله ما نعرف نعطى حقنه حتى احنا فى سنه رابعه دلوقتى وما فيش موارد ولا اى حاجه يااااريت تفكر ربنا اعطى لحضرتك مجموع كويس حراااااااااااام حضرتك ممكن تدخل اسنان على الاقل مستقبلها مضمون والله عن بيطرى والله والله كمان لو حضرتك دخلت بيطرى هتعانى بجد وهتندم انك دخلت كليه زى دى بسبب المر اللى احنا شايفينه فيها والله ما كليه حلوه خالص يعنى وبالنسبه للشغل اكييييييييييييييييييييييييييييييد اسنان او صيدله احسن منها بمراحل يعنى ومجالات بيطرى فى الشغل ياما تتخرج وتشتغل مندوب مبيعات او تتشتغل فى الفيلد مزارع وكده يعنى او تفتح معمل تحاليل هى دى مجالات بيطرى فى الشغل بس غيركد ه ما فيش حاجه المستقبل بايد ربنا وكل حاجه بس والله بيطرى لالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالا لالالالالالالالالالالالالالالالالالالالا والف لالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالا لا كمان والله عذاب على الفاضى والله وهتندم لما تدخل ومش زى التوقعات اللى فى دماغ حضرتك خالص ياريت تفكر واكييييييييييد صيدله او اسنان افضل مليوووووووون مره من بيطرى

TITOOOOOOHATRK 23-07-2012 01:52 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة gody vet (المشاركة 4670569)
معلش مع احترامى بقى لحضرتك يعنى لا حضرتك اكيييييييد عبيط لان اللى يفكر يدخل بيطرى اساسا ده يبقى عبيط اخر حاجه يدخل بيطرى بيطرى ليييييييييييييييييييييييييييييييييييييه حرام بيطرى يعنى تهذيب واصلاح ولو كنت فاكر حضرتك انك لما تتخرج هتبقى دكتور والله ما فى الكلام ده انا واحده ما الناس اللى فى بيطرى والله ما نعرف نعطى حقنه حتى احنا فى سنه رابعه دلوقتى وما فيش موارد ولا اى حاجه يااااريت تفكر ربنا اعطى لحضرتك مجموع كويس حراااااااااااام حضرتك ممكن تدخل اسنان على الاقل مستقبلها مضمون والله عن بيطرى والله والله كمان لو حضرتك دخلت بيطرى هتعانى بجد وهتندم انك دخلت كليه زى دى بسبب المر اللى احنا شايفينه فيها والله ما كليه حلوه خالص يعنى وبالنسبه للشغل اكييييييييييييييييييييييييييييييد اسنان او صيدله احسن منها بمراحل يعنى ومجالات بيطرى فى الشغل ياما تتخرج وتشتغل مندوب مبيعات او تتشتغل فى الفيلد مزارع وكده يعنى او تفتح معمل تحاليل هى دى مجالات بيطرى فى الشغل بس غيركد ه ما فيش حاجه المستقبل بايد ربنا وكل حاجه بس والله بيطرى لالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالا لالالالالالالالالالالالالالالالالالالالا والف لالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالا لا كمان والله عذاب على الفاضى والله وهتندم لما تدخل ومش زى التوقعات اللى فى دماغ حضرتك خالص ياريت تفكر واكييييييييييد صيدله او اسنان افضل مليوووووووون مره من بيطرى

حضرتك جيت فى وقتك انا كنت مستنى حد من الكلية يحمل وجهة النظر الاخرى

بعد ايام من المناقشات عرفوا يقنعونى بعدم اختيار كلية طب بيطرى بس طبعا مش عارف انا اختار اى كلية تانية مرة اقول اكتب كلنيكال و المرة دى هاكتب طب على اساس ان مجموعى اصلا هيجيبوه

بس اللى ربنا كاتبوه هاشوفه

جهاد 11 29-07-2012 01:57 AM

مفيش فرق بين اى كليه والتانيه يعنى لوخيروك يا
د\تدخل بيطرى وتكون عالم تلقى علاج للكوليرا ولا تكون زى الدكتور الى على باب الشارع
زويل من علوم
وبرده منساش مجدى يعقوب
بس كده انت هتكون مؤهل للتميز
بس العقل ومصر والظرف لااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا ااااااااااااااااااااااااااا اوعه خليك فى المضمون

MARRON-5 30-07-2012 04:06 PM

انت ليه اتخليت عن حلمك انت كنت بتحب بيطرى يبقى بيطرى ما تسمحش لحد يغير وجهة نظرك
ما هو كل واحد ف كلية ح يقولك ما تدخلهاش
لو كان فعلا حلمك بيطرى توكل على الله وسيبك من كلام الناس

طالب ثالثة 31-07-2012 05:32 AM

والله الناس دى بتقول كلام زى الفل

نهى شاهين 31-07-2012 09:08 AM

لاء طبعا مستقبل صيدلة احسن بكتير من بيطري
بس انت لو مايل ليها اوي وهتتفوق فيها ممكن تتعين فيها معيد
ربنا معاك

thanawia 31-07-2012 09:18 AM

من رأيي أن صيدلة أفضل من بيطري من أوجه عدة

أولها : صيدلة لها تكليف ,,,,,,, إنما بيطري لأ .

ثانياً: شغل صيدلة في الخارج كويس جداً .

ثالثاً : أسمع إن في عين شمس و طنطا صيدلة كلينيكال و دي تعتبر زي الطب البشري و منها بتشخص الحالة المرضية و بتوصف العلاج .

و جميع كليات الصيدلة على مستوى الجمهورية ,,, ممكن خريجها يأخذ دبلومة كلينيكال بعد التخرج و يعرف أيضاً يشخص الحالة المرضية .

صيدلة أفضل من وجهة نظري .

مع احترامي لطلاب الطب البيطري وفقنا الله و إياهم لكل خير .

starko 10-08-2012 02:06 PM

كمان الطب البيطري الي ناس كتير بتتريق عليها دي ممكن تبقي دكتور تحاليل او تبقي دكتور طب شرعي ولواني بقولها وانا مغصوبة علشان شكلك بتخاف من التشريح وممكن تبقي صيدلي وعارفين بتفتح مجالات كبيرة اكتر من الطب البشري والصيدلة انت عارف انا طب بشري 99.3 والله وعاوز احول بيطري بس اختي دخلت بيطري وتقول حاوة جدااااااااا وتشرح حيوان اليف احسن ما تشرح جثة قدامك

احمد حسن محمد قاسم 11-08-2012 01:41 PM

اناطالب جديد فى بيطرى الزقازيق وناس بيشورو عليا احول المنصورة ارجو من حضراتكم المشورة

احمد حسن محمد قاسم 11-08-2012 01:52 PM

انا اسمى احمد حسن من السنبلاوين واكون سعيد لو اتعرفت على حضرتك

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 02:14 PM.