بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   المجموعة العلمية (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=159)
-   -   الى كل من التحق بكلية العلاج الطبيعي جامعة القاهرة (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=140766)

‏Dr.KaR!MaN 05-08-2011 05:36 PM

أنا اللي أعرفه إنك خلال الأربع سنين بتدرس كل الأقسام وبعد كده بتعمل دراسات عليا في أي تخصص إنت عايزه.

مروه 1 06-08-2011 02:31 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة shams_love (المشاركة 3777361)
3-ماذا عن الكشف الطبى واللياقة للالتحاق بكلية العلاج الطبيعى

وموعد التقديم للكليه والمدينه الجامعيه

ياسر محمد عبد المنعم 06-08-2011 11:04 AM

يا جماعة لو حد عرف أي حاجة في أي حاجة في الكلية دي يا ريت يقولي علشان أنا مييييح خالص

محمد ميزو 06-08-2011 01:52 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة redphoenix (المشاركة 3792635)
أنا الحمد لله دخلت علاج طبيعى
أنا بس عندى أستفسار
هو التخصص خلال الدراسة ولا بعد ما نتخرج ولا إحنا مفيش تخصص بنشتغل فى كل الأقسام؟؟؟

و ألف مبروك للجميع أى كانت الكليو اللى داخلها وربنا يوفقنا كلنا فى مجالاتنا

هو في الدراسة بندرس كل الاقسام زي طب كده و بعد التخرج بنحضر الماجيستير او الدكتوراه في القسم اللي حابينه كل واحد بيختار على حسب تقديره في كل قسم ايه
واحسن حاجة ان التخصص غ\في العلاج الطبيعي بيخلي الواحد متميز جدا في شغله

dr.loai 06-08-2011 11:02 PM

ا اهلا بكل الدكاترة الجداد اللى هيشرفونا فى الكلية باذن الله

اولا بعتذر عن عدم التواصل بانتظام الفترة اللى فاتت لكن ان شاء الله نوعدكم نتواصل اكتر الفترة الجاية

انا هرد سريعا على اخر سؤالين شفتهم

بالنسبة للكلية فهى فعلا الكلية الحكومية الوحيدة على مستوى الجمهورية بجانب 3 كليات خاصة

و بالنسبة لعدد السوات الدراسية فهم 4 سنوات و سنة امتياز

كل سنة فصلين داسيين ما عدا سنة تالته بتبقى 3 ترمات او روندات

بالنسبة لموضوع التخصص فهو بيبقى بعد الدراسة لكن اثناء الدراسة فنت بتتدرس جميع التخصصات

اتمنى اكون جاوبت سريعا على بعض اسئلتكم و فى انتظار المزيد من اسئلتكم للاجابة عليها باذن الله

صفحة معلومات الفرقة الاولى على الفيس بوك

facebook.com/groups/240961975925072/

اخوكم لؤى بهجت

مقرر اسرة الحياة حلوة بكلية العلاج الطبيعى
0199272972

D.rawda 08-08-2011 12:23 AM

طبعا كل اللي جاله علاج طبيعي محتااااااااااااااااااااااااااااااااااااار ومحبط من كلام الناس
في الاول اعرفكم بنفسي انا روضه ان شاء الله اولي علاج طبيعي زيكم يعني انا مجموعي 97.5 يعني داخلها برغبتي وكنت محتاره زيكم كده بالظبت لكن انا والدي وعمي اطباء بشرين وهما اللي نصحوني ادخل علاج طبيعي الان مستقبلها في الشغل احسن كتيييييييييييييييييييييييييييييييير من صيدله وحتي اسنان
المهم طبعا انا مكنتش مقتنعه لحد مانزلت الكليه النهارده الكليه فعلا جميله وبندرس حاجات كتير جدا من بشري وكمان الدراسه انجليزي علشان محدش يزعل اه ونسيت اقولكم انهم دكاتره وبيلبسوا بلطو ابيض برده
بجد نصيحه سبكم من كلام الناس المحبط لانه مش هيفدكم وسبكم من مشاكل النقابه لانها مؤقته وعلي فكره انا نزلت مستشفيات ومراكز علاج طبيعي ولقيتها فعلا ليها مكانتها بجد هي طب المستقبل

بالنسبه بقي للتقديم هو مش دلوقتي لسه الاسامي منزلتش من مكتب التنسيق الاسبوع الجاي ان شاء الله وهيحتاجوا استماره النجاح وشهاده الميلاد و8 صور
اما بالنسبه بقي لمكانها فانا هقولكم طريق المترو علشان اسهل انا ركبت من المظلات للبحوث حوالي 10 محطات المهم هتنزلوا البحوث وتخرجوا من المخرج بتاع المركز القومي للبحوث لو معرفتوش اسالوا لما تطلعوا اسالوا علي المركز القومي البحوث والكليه جنبه بالظبط يعني تقريبا 10 دقايق مشي يعني الطريق سهل وميتوهش
طبعا اكيد في طرق كتير بس انا روحت من ده
بجد اوعوا تترددوا لحظه واحده ادخلوا الكليه وافتخروا بيها علشان هنتخرج منها دكاتره بحكم المحكمه وهو ده المستقبل وشوفوا جمب الكليه مراكز العلاج الطبيعي............اسفه علي الاطاله بس انا حاسه بالحيره دي بجد حسيت اني بتحارب حتي اقبل ماادخل الكليه

doc_toto 08-08-2011 08:44 PM

السلام عليكم انا كمان يا دكتورة روضة معاكى اولى علاج طبيعى وكمان رحت الكلية انهارده عايزة اقولك ان المشكلة فعلا فى الناس اللى مش فاهمين .انا دلوقتى الناس بيواسونى انى مش لحقت صيدلة مع انى والله العظيم حلمى الاول هو العلاج الطبيعى والحمد لله انى دخلته :d
لكن انا بجد مقتنعة بيه وحابة دراسته موت وربنا يوفقنا كلنا

FataFeto 09-08-2011 02:42 AM

هااااااااي يا جماعة انا معاكو ان شاء الله في علاج طبيعي :022yb4: و عاوزة اسأل عن شوية حاجات كدة :

1) بالنسبة للمقابلة بيكون نظام الأسئلة فيها ازاي ؟ و بتكون عن ايه ؟ و ايه الاسئلة اللي ممكن تتسأل؟

2) ايه هي الادوات اللي هحتاجها في سنة اولى ؟ و موضوع لبس السكاشن ده عشان مش فاهماه اوي اللي بيقولوا عليه لبس رياضة تقريبا و احنا بنحتاجه عشان اييه ؛ يعني احنا بنعمل تمارين و لا اييييه ؟؟؟؟

3)احنا بننزل تدريب من امتى ؟ و ممكن نبدأ شغل من امتى ؟؟

4) يعني ايه سنة الامتياز عشان مش عارفة خااالص ؛ يعني بندرس فيها و لا بتكون تدريب و لا ايييه ؟؟

5) نظام الدراسة اللي بالانجلش ده محتاجة اخد كورس انجلش قبل م ادخل الكلية مع العلم اني كويسة في الانجلش و لا الأحسن اخد كورس و يسهل عليا الدراسة شوية و ياريت تقولولي ممكن اخد فين عشان بصراحة خايفة ماسلكش في الموضوع اوي عشان نطقي كمان مش تماام اوي يعني ؟؟

6) هو احنا بنتخصص امتى ؟ و ايه الشروط عشان نتخصص في قسم معين و كدة ؟؟

7) لو في اخبار عن معاد التقديم ياريت تقولولي ... و انا في جامعة القاهرة على فكرة ؟

و ميرسي جددددددن انا عارفة اني طووولت اوي بس عشان مش لاقية حد يفيدني خاااالص والهي :006et4: . ميرسي

dr.loai 09-08-2011 08:41 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة fatafeto (المشاركة 3811363)
هااااااااي يا جماعة انا معاكو ان شاء الله في علاج طبيعي :022yb4: و عاوزة اسأل عن شوية حاجات كدة :

1) بالنسبة للمقابلة بيكون نظام الأسئلة فيها ازاي ؟ و بتكون عن ايه ؟ و ايه الاسئلة اللي ممكن تتسأل؟

2) ايه هي الادوات اللي هحتاجها في سنة اولى ؟ و موضوع لبس السكاشن ده عشان مش فاهماه اوي اللي بيقولوا عليه لبس رياضة تقريبا و احنا بنحتاجه عشان اييه ؛ يعني احنا بنعمل تمارين و لا اييييه ؟؟؟؟

3)احنا بننزل تدريب من امتى ؟ و ممكن نبدأ شغل من امتى ؟؟

4) يعني ايه سنة الامتياز عشان مش عارفة خااالص ؛ يعني بندرس فيها و لا بتكون تدريب و لا ايييه ؟؟

5) نظام الدراسة اللي بالانجلش ده محتاجة اخد كورس انجلش قبل م ادخل الكلية مع العلم اني كويسة في الانجلش و لا الأحسن اخد كورس و يسهل عليا الدراسة شوية و ياريت تقولولي ممكن اخد فين عشان بصراحة خايفة ماسلكش في الموضوع اوي عشان نطقي كمان مش تماام اوي يعني ؟؟

6) هو احنا بنتخصص امتى ؟ و ايه الشروط عشان نتخصص في قسم معين و كدة ؟؟

7) لو في اخبار عن معاد التقديم ياريت تقولولي ... و انا في جامعة القاهرة على فكرة ؟

و ميرسي جددددددن انا عارفة اني طووولت اوي بس عشان مش لاقية حد يفيدني خاااالص والهي :006et4: . ميرسي

بص يا دكتوره متقلقيش خالص من موضوع المقابلة الشخصية او اختبار اللياقة ده خالص .. هو طبعا اهم حاجه ان ميكونش فيه اعاقة عند الطالب لان طبعا فاقد الشئ لا يعطيه غير كده ممكن بس يا دوب تتسالى بعض الاسئلة العادية زى طموحك بعد الدراسة و كده يعنى و كله كلام فى اللذيذ مش تقلقى خالص

بالنسبة لنقطة الادوات و كده فانتى مش هتحتاجى غير بالطو ابيض و لبس العلمى و ده عبارة عن تى شيرت ابيض و بنطلون ابيض و ده بتستخدميه فى السكاشن ( بتتقسموا ولاد بس و بنات بس 9 و لانكم طبعا مينفعش تشتغلوا من اول سنة على مريض حقيقى فبتتدربوا على بعض

بالنسبة لنقطة التدريب فانتى تقدرى تنزلى تدريب من سنة تانيه ان شاء الله و كل ما اثبتى كفاءة مع الدكتور اللى بتتدربى معاه اسرع تشتغلى اسرع لكن طبعا الشغل الرسمى بعد التخرج

سنة الامتياز دى سنة انتى بتنزلى شغل فى مستشفى بس تحت اشراف الدكاترة بتوعنا و بتقبضى فيها مرتب كمان

بالنسبة لموضوع الانجلش فده ليه كذا حل اول حل طبعا هو الكورسات و ان شاء الله هيتوزع مع المطويات بتاعتنا اعلان الكورس و مواعيده اما تانى حل فهو انك تحضرى بانتظام و تحاولى تتعودى مع الوقت و طبعا ممكن تستخدمى القاموس الطبى اللى ممكن تشتريه من كذا مكن هقولكم عليه لما اشوفكم يوم التقديم الاسبوع الجاى ان شاء الله

اتمنى اكون جاوبت على اسئلتكم بصورة شافيه و لو فيه اى استفسار او حاجه مش واضحه انا تحت امركم

ork3d 11-08-2011 01:38 PM

بسم الله الرحمن الرحيم

اولا : شكرا لجميع الاخوه الاعزاء على تفضلهم بالرد على الاستفسارات السابقه

ولى بعض الاستفسارات اللى هتفيد جميع الطلبه المستجدين و خاصة اللى من محافظات بعيده.

1- متى سيتم تقديم الاوراق الى الكليه ؟

2- ما هى الاوراق المطلوبه عند التقديم الى الكليه ( بالتفصيل )؟

3- ما هو الموعد المحدد للكشف الطبى ؟

4- ما هى المسافه بين الكليه و المدينه الجامعيه للبنات ؟

ahmed bendary 11-08-2011 01:55 PM

http://www.facebook.com/groups/145552482195880/

الجروب ده هيبقى للرد على كل استفسارات طلبة سنة اولى ان شاء الله

dr.loai 11-08-2011 09:04 PM

تقديم الأوراق موعده لم يحدد حتى الآن و ان شاء الله انا متابع معاكم هنا و أول ما يتم تحديده هبلغكم ان شاء الله على الموقع هنا و اللى يحب يكلمنى يوم الاحد اخر النهار ابلغه بالجديد مفيش مشكلة

الاوراق المطلوبة:
8 صور شخصية
بطاقة الترشيح
استمارة النجاح للثانوية العامة
شهادة ميلاد كمبيوتر
بطاقة 2 جند للبنين فقط

الموعد المحدد للكشف الطبى لم يتم تحديده ايضا و سأعلمكم به فور تحديده ان شاء الله

dr.loai 11-08-2011 09:06 PM

المسافة بين الكلية و المدينة الجامعية للبنات ( مدينة الطالبات ببولاق ) بسيطه جدا و هى عبارة عن محطة مترو واحدة

لو رايحه الكلية هتنزلى محطة مترو البحوث لكن لو رايحه المدينة هتنزلى المحطة الى بعدها ( محطة مترو جامعه القاهرة )

dr.loai 11-08-2011 09:07 PM

تابعونا على صفحة معلومات الفرقة الأولى على الفيس بوك

عفوا ممنوع وضع روابط فيس بوك

مقدمة من اسرة الحياة حلوة
الاسرة المثالية بكلية العلاج اطبيعى

dr\ola 12-08-2011 05:15 AM

السلام عليكم
انا بردو معاكم داخله سنه اولى علاج طبيعى
بس بجد فعلا كلام الناس الى حولينا ده بيحبطنى جدا
المهم معلش عايزه اسال شويه اساله
هوه ينفع حد غيرى يروح التقديم ده ولا لازم انا المسافه بعيده
وكمان هوه المعاد امته بالظبط
وبالنسبه للمدينه اقدم فيها ازاى
بجد مش عارفه ومحتاره كمان بس انا راى ان العلاج الطبيعى افضل من الصيدله
وكمان شكراااااااااااااااااااااااااااا جدا على المعلومات دى

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 05:14 AM.