بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   الكليات الأدبية والتربوية (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=161)
-   -   لكل طلبة وطالبات تربية (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=353287)

سكر مملح 19-08-2011 07:58 PM

شكراااااااااااااااا
...
أنا متأكده ان مفيش قسم انجليزي لعلمي

hollowman 19 19-08-2011 08:35 PM

أنا خريج تربيه من سنتين
أقسام اللغات مفتوحه للجميع وهناك تنسيق داخلى لها

يعنى لو علمى علوم أو رياضه لك الحق كاملا فى دخول قسم انجليزى أو فرنسى أو عربى .
وبالنسبه للفرنسى لازم تكون درسته فى الثانويه العامه .

الماسه الزرقاء21 19-08-2011 10:07 PM

لو سمحتوا 0..انا رحت تربيه حلوان عشان التقديم لكن في سكرتيره قالت بعد يوم25 اوبعد العيد .....وكلكم بتتكلموا عن التنسيق
بليززززززعايزه الرد بسرعه التقديم والتنسيق ف الجامعه امتي ...........ايه شروط قسم الفرنساوي

الماسه الزرقاء21 19-08-2011 10:12 PM

لو سمحتوا انا عايزه الاجابه دلوقتي ضروري

enas14 20-08-2011 08:01 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hollowman 19 (المشاركة 3868275)
أنا خريج تربيه من سنتين

و علم النفس ينفع ادخله و انا علمي؟

انا دارساه و جايبه 50

hollowman 19 20-08-2011 09:01 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الماسه الزرقاء21 (المشاركة 3868610)
لو سمحتوا 0..انا رحت تربيه حلوان عشان التقديم لكن في سكرتيره قالت بعد يوم25 اوبعد العيد .....وكلكم بتتكلموا عن التنسيق
بليززززززعايزه الرد بسرعه التقديم والتنسيق ف الجامعه امتي ...........ايه شروط قسم الفرنساوي

انت هتروحى علشان تعرفى موعد تقديم الورق وبعد ما تقدمى ورقك كله هيدوكى استماره تكتبى رغباتك
وهتعرفى القسم بتاعك حين دخولك الدراسه من خلال الأسماء يتم تعليقها فى الكليه .

وبالنسبه للتنسيق الداخلى فى الكليه بيتغر كل سنه على حسب ظروف كل دفعه وممكن لما تدخلى الكليه
ودخلتى قسم مش حباه ممكن تحولى قسم تانى .

hollowman 19 20-08-2011 09:03 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة enas14 (المشاركة 3870532)
و علم النفس ينفع ادخله و انا علمي؟

انا دارساه و جايبه 50

ينفع انك تدخلى علم نفس وعلى فكره قسم علم النفس بيكون عدده قليل فى الكليه .

الماسه الزرقاء21 20-08-2011 10:08 PM

شكررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررا ع الرد

sara elmanzlawy 22-08-2011 12:04 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hollowman 19 (المشاركة 3868275)
أنا خريج تربيه من سنتين

لو سمحت ممكن ترد عليا ضرورى انا دخلت تربيه عام وعايزه قسم انجلش وجبت فيه 44.5 وخايفه ملحقش ادخله ممكن اعمل طلب التماس فى الكليه عشان ادخل القسم ولا لا؟ ولو منفعش ايه الحل عشان ادخل انجلش ؟ وقسم الانجليزى بيكون عدد الطلبه فى حدود كام كده؟

hollowman 19 22-08-2011 02:20 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sara elmanzlawy (المشاركة 3877793)
لو سمحت ممكن ترد عليا ضرورى انا دخلت تربيه عام وعايزه قسم انجلش وجبت فيه 44.5 وخايفه ملحقش ادخله ممكن اعمل طلب التماس فى الكليه عشان ادخل القسم ولا لا؟ ولو منفعش ايه الحل عشان ادخل انجلش ؟ وقسم الانجليزى بيكون عدد الطلبه فى حدود كام كده؟

إن شاء الله تلحقى قسم انجليزى انتى درجتك كويسه وهما لهم نظام فى حساب الدرجه يعنى انتى بتضيفى درجه الانجليزى على مجموعك الكلى وفى حد أدنى للدرجات لو انتى جايبه فوق المجموع المحدد بتدخلى القسم

وبالنسبه للتظلم أو الالتماس من الدرجه المحدده فى الكليه ممكن تقدمى بس ده ممكن يتقبل أو يترفض بس ده يعتمد على عدد الطلبه اللى مقدمه يعنى لو كان عدد الطلبه كتير ممكن ينظر فيه بس لو كان قليل مش هينظر فيه
بس متقلقيش ان شاء الله خير وهتدخلى قسم انجلش .

وبالنسبه لعدد الطلاب طبعا قسم انجليزى من أكبر الأقسام دا لو مكنش هو القسم الأكبر عددا
يعنى ممكن تكون 300 أو 350 أكبر أو أقل وده بيعتمد على عدد الطلبه اللى فى الكليه .
وبالتوفيق ان شاء الله للجميع .

sara elmanzlawy 22-08-2011 08:50 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hollowman 19 (المشاركة 3879770)
إن شاء الله تلحقى قسم انجليزى انتى درجتك كويسه وهما لهم نظام فى حساب الدرجه يعنى انتى بتضيفى درجه الانجليزى على مجموعك الكلى وفى حد أدنى للدرجات لو انتى جايبه فوق المجموع المحدد بتدخلى القسم

وبالنسبه للتظلم أو الالتماس من الدرجه المحدده فى الكليه ممكن تقدمى بس ده ممكن يتقبل أو يترفض بس ده يعتمد على عدد الطلبه اللى مقدمه يعنى لو كان عدد الطلبه كتير ممكن ينظر فيه بس لو كان قليل مش هينظر فيه
بس متقلقيش ان شاء الله خير وهتدخلى قسم انجلش .

وبالنسبه لعدد الطلاب طبعا قسم انجليزى من أكبر الأقسام دا لو مكنش هو القسم الأكبر عددا
يعنى ممكن تكون 300 أو 350 أكبر أو أقل وده بيعتمد على عدد الطلبه اللى فى الكليه .
وبالتوفيق ان شاء الله للجميع .

شكرا جدا جدا بس ياترى كل كليات التربيه فى كل المحافظات بتضيف درجه الانجلش على المجموع ولا لا؟ لان فى ناس قالولى انها بتاخد درجه الانجلش لوحدها ساعات بتاخد من 45 او 46 كده يعنى ؟ شكرا مرة تانيه

hollowman 19 22-08-2011 11:29 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sara elmanzlawy (المشاركة 3880939)
شكرا جدا جدا بس ياترى كل كليات التربيه فى كل المحافظات بتضيف درجه الانجلش على المجموع ولا لا؟ لان فى ناس قالولى انها بتاخد درجه الانجلش لوحدها ساعات بتاخد من 45 او 46 كده يعنى ؟ شكرا مرة تانيه

اللى أنا أعرفه على ما أعتقد ان معظم الجامعات تتبع نفس النظام علشان يعطوا الفرصه كامله لجميع الطلاب
وعلشان كدا الطالب اللى مجموعه أعلى من الكليه بـــ2 أو 3 % أو أكثر بتكون فرصته أكبر فى الالتحاق بقسم الانجلش
ان شاء الله موفقه وتدخلى قسم اللغة الانجليزيه طالما عندك الرغبه فى دخول هذا القسم .

توتو2012 27-08-2011 03:31 AM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة elham roma
بليز ياجماعه حد يرد عليا بسرعه ضرورى علشان التحويل قبل مايقفل
فى واحده صاحبتى جالها علوم وعايزه تحول تربيه بس هيا كانت رياضه ايه الاقسام المتاحه ليها فى تربيه تدخلها علشان بيقولو مش متاح غير رياضه بس
انا برضه كنت عمى رياضة ودخلت تربية نوعية قسم حاسب آلى وفى كمان قسم اقتصاد منزلى جامعة المنصورة ونفسى اتعرف على حد قبل ما اروح حد معايا

توتو2012 27-08-2011 03:41 AM

ياترى طلبة نوعية جامعة المنصورة بيكون عددهم كبير ولا اية؟
طب الدكاترة والمعيدين ايه نظام معاملتهم معانا ؟
والمعاملة عامة بيكون شكلها عامل ازاى ؟
بليز نفسى اطمن..............

حسام سلا 08-09-2011 01:29 PM

تربية عام بنها ولسة مش عارف حاجة

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 11:23 AM.