بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   جامعة الأزهر (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=212)
-   -   كلية اللغات والترجمة (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=68628)

Mr_SeMa 15-04-2009 09:47 PM

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
علي فكره انا في كلية لغات وترجمة جامعة الازهر
شعبة ترجمه فوريه بالقاهره السنه التلته بعد تمهيدي
ومستعدلاي استفسار لاي شخص
واحب ارد علي اللي قال ان الترجمه مش ليها مستقبل يبقي غلطان او لانه خايف اللي يدخل اللغات يكون مستقبله احسن منه
علي العموم ده ايميلي
Mr_SEma_mail@yahoo.com
شكراا ليكو

Mr_SeMa 15-04-2009 09:51 PM

انا ممكن اساعدك في اي استفسار ممكن تطلبوه عن كلية اللغات والترجمه
جامعة الازهر

Mr_SeMa 15-04-2009 10:14 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة تماضر (المشاركة 872193)
شكرا لكى اختى على المعلومات دى ومدى حماسك لكلية الترجمه الفوريه جامعة الازهر بس انا عايزه اعرف كذ حاجه منك
اولا انتى ترجمة فورية القاهرة ولا تفهنا الاشراف؟..........
ثانيا : ليه انتى شايفة ان الترجمة الفورية افضل من الالسن مع ان كفايه ان اسمها السن؟............
ثالثا دى طبعا اول سنه ليكى ياترى الشهر اللى درستيه فى لكلية ايه انطباعك لحد دلوقتى؟
ياريتتردى عليه بسرعه لان واضح ان حايكون فيه حوار مطول بنا .......دا طبعا لو معندكيش مانع............

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اولا احب ان ارد علي السؤال الفرق بين كلية اللغات والترجمة والالسن
كلية اللغات والترجمة فيها قسم خاص بالترجمه الفوريه وهو مش موجود في كلية الالسن وكلية الالسن بيدرسو ماده فقط للترجمة الفوريه وجميع اقسامها ادب
لكن اللغات والنرجمه بها ثلاته اقسام في اللغه الانجليزية وهو القسم الاسلامي والفوري وقسم الادب
فقسم الترجمة الفوريه عن نفسه افضليه لانك تدرس فيه جميع انواع الترجم من ترجمة تتبعيه وفوريه ومنظوره وشفهيه وتحريريه الي اخره غير مواد الادب طبعا مثل باقي الكليات
وانا تحت امركو طبعا في اي استفسار وانا اسف اني ارد متأخر نظر لمشكلة كانت في تسجيلي بالمنتدي

هانى الشرقاوى 16-04-2009 02:08 PM

انا كمان فى لغات وترجمة
لسه تمهيدى
وربنا يسترها بقا

Mr_SeMa 17-04-2009 03:25 AM

اهلا بيك

اهلا بيك وانا زميل لك ان شاء الله في هذه الكليه وان احتجت اي تفسير اتي شىء اي كتب انا تحت امرك ان شاء الله

mido_xo 26-05-2009 12:56 PM

هااااااااااااي يا جماعه انا ميدو طالب في جامعة الأزهر كلية اللغات والترجمة قسم ترجمة فورية سنه تانيه وافتخر اني بنتمي لجامعة زي ديه في كليه زي ديه في قسم زي ده فعلا حاجه تشرف لكل الي فيها دكاترة علي اعلى مستوى وكورسات تدريس رهيبه انا فعلا لقيت نفسي اول ما دخلت الكليه ديه والقسم ده بالذات وانا في الخدمه لو حد نفسه يعرف اكتر عن الكليه و المواد و الكورسات والمواد الشرعيه من قران وخلافه وديه ايميلي Mido_xo@hotmail.comWithoutme42@yahoo.com

هانى الشرقاوى 26-05-2009 04:21 PM

أهلا يا ميدو
أنا كمان فى لغات وترجمة
شعبة ترجمة فورية
يس أنا لسه تمهيدى
يشرفنى طبعا انى أتعرف عليك
ونورت المنتدى

mido_xo 28-05-2009 03:15 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة elandaleeb elhazeen (المشاركة 1246236)
أهلا يا ميدو
أنا كمان فى لغات وترجمة
شعبة ترجمة فورية
يس أنا لسه تمهيدى
يشرفنى طبعا انى أتعرف عليك
ونورت المنتدى

الشرف ليا أنا وياريت تبقي تضفني علي الميل ونتعرف ولو احتجت اي حاجه انا موجود سواء في الكورسات الي بتاخدها او في الكليه ويا رب تكون الأمتحانات معاك كويسه

هانى الشرقاوى 28-05-2009 09:11 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mido_xo (المشاركة 1248880)
الشرف ليا أنا وياريت تبقي تضفني علي الميل ونتعرف ولو احتجت اي حاجه انا موجود سواء في الكورسات الي بتاخدها او في الكليه ويا رب تكون الأمتحانات معاك كويسه

حاضر من عينيا يا كبير ان شاء الله

الامتحانات كويسة الحمد لله
وانت أخبار الامتحانات معاك ايه

misirliosma 29-05-2009 11:41 PM

بصراحه ردود جميله وكلها تويد فكره واحده انه كليه اللغات والترجمة فعلا قيمه ومستوي الدراسين بها عالي جدا وراقي ويتعاملوا مع اللغات بشلكل عملي ونظري عقلي ونقلي وتطبيقي واللي نفسك فيه وهي كليه مصدر فخر لكل ازهري , بالمناسبه مجموع كليه البنات مرتفع فوق 85 % وفق الله الجميع لما فيه الصالح , وانا اعتز باني خريج لغات وترجمه من اكثر من قسم بها ,

mido_xo 29-05-2009 11:57 PM

انا تماااااااااااااااااااااام وربنا يستر في الأمتحانات

مهند سعيد عبد الصمد 30-05-2009 10:15 AM

يي على فكرة كلية اللغات والترجمة بتقبل ثانوى عام بسسسسسسسسسس بنات فقط وانا سالت

هانى الشرقاوى 30-05-2009 04:54 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة misirliosma (المشاركة 1253192)
بصراحه ردود جميله وكلها تويد فكره واحده انه كليه اللغات والترجمة فعلا قيمه ومستوي الدراسين بها عالي جدا وراقي ويتعاملوا مع اللغات بشلكل عملي ونظري عقلي ونقلي وتطبيقي واللي نفسك فيه وهي كليه مصدر فخر لكل ازهري , بالمناسبه مجموع كليه البنات مرتفع فوق 85 % وفق الله الجميع لما فيه الصالح , وانا اعتز باني خريج لغات وترجمه من اكثر من قسم بها ,

85
لا حضرتك ده كان زمان
القسم عندنا واخد من 94 فى المية علمى
89.5 فى المية أدبى
وهيزيد كمان السنة دى

وانا كمان بعتز بالكلية اوى

فتحى الراعى 03-06-2009 05:56 PM

السلام عليكم انا خريج هذه الكلية قسم ادب لغة فرنسية واعمل مدرس بالازهر
خريخ 1997 تقدير جيد
كلية رائعة

nader_nader 19-06-2009 03:14 PM

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
جزاكم الله كل خير على المعلومات القيمة ولكن عندي بعض الاسئلة لان اختى تتمنى من الله هذة الكلية القيمة واتمنى ان تجيبوني عليها وجزاكم الله كل خير

هل يشترط للتقدم في كلية اللغات والترجمة (من خريجي الثانوية العامة ) ان تكون اللغة الثانية هي الفرنسي
يعني مثلا لو اللغة الاولى انجليزي والثانية الماني هل ممكن التقدم لقسم اللغة الانجليزية ؟؟؟؟

ما هي اخر نسبة اشترطتها الكلية للبنات المتقدمات من الثانوية العامة ( العام الماضي) ؟؟؟

ما هي اخر درجات تشترط الكلية الحصول عليها ( العام الماضي) في اللغة الاجنبية الاولى والثانية ؟؟؟؟

اخيرا اين تقع هذة الكلية وهل لها مصروفات دراسية مرتفعة وكيف يتم التقدم لها ؟؟؟

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 03:41 PM.