بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   منتدى أعمال الامتحانات (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=21)
-   -   الاصدار الجديد من اسكربت وضع النتيجة على النت ( تحديث جديد للأوائل ) (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=688453)

عباس رضا 02-02-2016 02:12 PM

كان عندى سؤال تانى هو احنا هنشتغل على نفس قاعدة البيانات القديمة من غير ملفات السيكواك ولا ايه ؟

عباس رضا 02-02-2016 02:23 PM

يا ريس انا حاولت ارفع على نفس القاعدة بس فشلت ممكن شرح ازاى ارفع النتيجة بعد ما جهزتها بالطريقة الجديدة مع امكانية التوضيح هل هنستخدم تانى برنامج السيكوال والجمل ولا اية انا مش فاهم بجد

اشرف جيم 02-02-2016 03:26 PM

الاستاذ رمضان

لو ممكن فيديو او شرح لطريقة عمل الاسكربيت الى حضرتك عامله

mahmoudsaeed 03-02-2016 01:17 AM

تمت التجربة على شيت اعدادى ولا يظهر غير رقم الجلوس فقط
برجاء شرح الخاص بالاعدادى

اشرف جيم 03-02-2016 08:24 AM

الاستاذ رمضان

يا ريت فيديو شرح لطريقة برمجة وتصميم الاسكربت

عباس رضا 03-02-2016 01:42 PM

2 مرفق
اخر مضان انا جربت على الصف الأول فقط ولكن عند كتابة رقم الجلوس 101 وهو اول رقم لا يأتى شئ وغيرت ارقام كتير ومبيجبش نتايج خالص ومرفق الأسكربت اللى انا عملته برجاء المتابعة له وايه هى المشكلة

اشرف جيم 03-02-2016 02:09 PM

الاستاذ رمضان

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عباس رضا (المشاركة 6370492)
اخر مضان انا جربت على الصف الأول فقط ولكن عند كتابة رقم الجلوس 101 وهو اول رقم لا يأتى شئ وغيرت ارقام كتير ومبيجبش نتايج خالص ومرفق الأسكربت اللى انا عملته برجاء المتابعة له وايه هى المشكلة

نفس الى حصل معايا بتجى رسالة بتقول هذا الرقم غير موجود

عباس رضا 03-02-2016 10:28 PM

استاذ رمضان انا جربت على متصفح فايرفوكس واوبرا والنتيجة ظهرت لكن لم تظهر على متصفح جوجل كروم ركاء من الزملاء التجربة على متصفح اخر للوصول لحل المشكلة جزاك الله كل خير وشكرا للأستاذ جمال زهدى السبب فى تجربتى لمتصفح اخر

mahmoudsaeed 04-02-2016 12:26 AM

يا استاذ رمضان نتظر من حضرتك حل مشاكل الاسكربت والمساعدة فى تركيبه
بعد اتباع جميع الخطوات وعند وضع رقم الجلاوس لا يظهر غير الرقم
مع العلم ان النتيجة لمدرسة اعدادى

عباس رضا 04-02-2016 10:12 PM

باشا ممكن ترتيب مواد الاعدادى والابتدائى لناس حبيبى

عباس رضا 05-02-2016 01:39 PM

وهل الاسكربت به مادة الفرنساوى للأعدادى وهل فيه تقسيم للرياضه يعنى جبر وهندسة عاوزين توضيح يا غالى

الاستاذ / رمضان البكساوى 06-02-2016 01:38 AM

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اعتذر عن تأخر فى الرد عليكم فلم يكن لدى نت فى الايام الماضية

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عباس رضا (المشاركة 6369712)
بالنسبة للصورة الفارغة اللى جوه كل ملف 1و2و3و لما اكتب فيها بياناتى ملفات index اللى على هيئة المتصفح اللى جوه الملفات واللى بره هيتغير فيها الصور بالبيانات اللى انا عملتها

نعم

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عباس رضا (المشاركة 6369723)
كان عندى سؤال تانى هو احنا هنشتغل على نفس قاعدة البيانات القديمة من غير ملفات السيكواك ولا ايه ؟

مش محتاجين أى قواعد بيانات

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عباس رضا (المشاركة 6369729)
يا ريس انا حاولت ارفع على نفس القاعدة بس فشلت ممكن شرح ازاى ارفع النتيجة بعد ما جهزتها بالطريقة الجديدة مع امكانية التوضيح هل هنستخدم تانى برنامج السيكوال والجمل ولا اية انا مش فاهم بجد

لن نستخدم سوى ملفات التكست مع ملف الاسكربت مع الصور ولا حاجة لنا بقواعد البيانات

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة اشرف جيم (المشاركة 6370317)
يا ريت فيديو شرح لطريقة برمجة وتصميم الاسكربت

هل حضرتك مبرمج ؟ وبأى لغة ؟
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عباس رضا (المشاركة 6370492)

انا جربت اللينك اللى حضرتك ارفقته ووجدته يعمل تمام وجربته على الفاير فوكس وعلى الانترنت اكسبلورر
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عباس رضا (المشاركة 6370939)
استاذ رمضان انا جربت على متصفح فايرفوكس واوبرا والنتيجة ظهرت لكن لم تظهر على متصفح جوجل كروم ركاء من الزملاء التجربة على متصفح اخر للوصول لحل المشكلة جزاك الله كل خير وشكرا للأستاذ جمال زهدى السبب فى تجربتى لمتصفح اخر

المشكلة ليست فى الاسكربت وإنما فى إعدادات المتصفح

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mahmoudsaeed (المشاركة 6371077)
يا استاذ رمضان نتظر من حضرتك حل مشاكل الاسكربت والمساعدة فى تركيبه
بعد اتباع جميع الخطوات وعند وضع رقم الجلاوس لا يظهر غير الرقم
مع العلم ان النتيجة لمدرسة اعدادى

لقد شرحت التركيب فى الدرس الثانى والاسكربت يعمل على جميع الصفوف وجميع المراحل وفى جميع الدول بشرط تطبيق ما جاء فى الشرح بكل دقة

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عباس رضا (المشاركة 6371780)
باشا ممكن ترتيب مواد الاعدادى والابتدائى لناس حبيبى

رتبها كما تريد فى ملف الاكسل قبل حفظه كملف تكست
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عباس رضا (المشاركة 6372163)
وهل الاسكربت به مادة الفرنساوى للأعدادى وهل فيه تقسيم للرياضه يعنى جبر وهندسة عاوزين توضيح يا غالى

الاسكربت ليس به مواد وإنما يقرأ المواد من الملف result.txt فضع به أى مادة تريدها

mahmoudsaeed 06-02-2016 12:08 PM

الاستاذ رمضان بعد اتباع التعليمات
التنسيق بالنسة للاعدادى غير جيد
مرسل رابط الموفع للمعاينة مع العلم ارقام الجلوس تبدا من 101
http://amrschool.allalla.com/

عباس رضا 06-02-2016 01:29 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mahmoudsaeed (المشاركة 6372870)
الاستاذ رمضان بعد اتباع التعليمات
التنسيق بالنسة للاعدادى غير جيد
مرسل رابط الموفع للمعاينة مع العلم ارقام الجلوس تبدا من 101
http://amrschool.allalla.com/

المشكلة دى حلها بسيط هو جعل عدد العواميد ثابت زى الثانوى متحذفش حاجة منها واكتب المواد عادى من اول عامود بالترتيب وسيب باقى العواميد فارغة شرط ط
طبعا ان اول 4 عوايد الصف والفصل والجلوس والسم واخر 3 عواميد النتيجة والنسبة والترتيب ثابتين طبعا

zezo zezo 06-02-2016 01:43 PM

المشكلة دى كانت معايا وخدت وقت فى حلها والحل هو ان تبقى الأعمدة كما هى واقل عدد اعمدة يظبط التنسيق هو 16 مادة طبعا غير 4 اعمدة ثابتة من اليمين + 3 اعمدة ثابتة من اليسار
وبكدة حنكتب المواد بالترتيب من اليمين وباقى اعمدة المواد تظل فارغة لا تحذف

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 02:36 AM.