بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   كليه الحاسبات والمعلومات (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=211)
-   -   اقسام الحاسبات و المعلومات في كل الجامعات .. هنا المختصر المفيد (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=151552)

Eng.Mo'men 08-09-2013 03:03 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حسني بدوي (المشاركة 5415638)
انا جايب مجموع385.5 ..............94.02% عايز اعرف احسن كلية حاسبات ومعلومات فى مصر هو اية ارجو الرد السريع

عين شمس وبعدها ع طول القاهرة

Eng.Mo'men 08-09-2013 03:18 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة m7md.7amdy (المشاركة 5425236)
انا الحمد لله جالى حاسبات قناه السويس اولا عاوز اسال حضرتك بس هل هينفع احول لعين شمس ؟
ثانيا هل محتاج ابدء كورسات اى من بعد العيد ان شاء الله ؟

ايوة ينفع بس المعاد فات خلاص وهتلاقي العدد كمل فى عين شمس

ايوة كورس انجلش او كورس c++ ويفضل الاتنين مع بعض

Eng.Mo'men 08-09-2013 03:29 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد راجح (المشاركة 5429650)
انا جالس حاسبات الزقازيق هل هي افضل ولا احول بنها لانها اقليميه وهل يمكن التحويل لحلوان او القاهره وياريت اجابه سريعه شكرا

الف مبروك لا الزقازيق احسن ايوة ينفع بس الاماكن خلصت فى الجامعتين دول

Eng.Mo'men 08-09-2013 03:31 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة اسلام ابوطالب (المشاركة 5482984)
طب حضرتك كنت عاوز ارف هي ايه نقابه العلميين دي

دي نقابة خريجي كلية العلوم اسمها نقابة العلميين او نقابة المهن العلمية ودي مفتوحة لخريجي حاسبات لو عاوزين يسجلوا فيها لكن رسميا خريج حاسبات لسة مالوش نقابة ودا الافضل طبعا

اسلام ابوطالب 17-09-2013 03:27 AM

هام

طب حضرتك انا كان ليا استفسار عن خريح معهج حاسبات ومعلومات وخريج حاسبات ومعلومات حكومه في شركات بياخدوا بتاع حكومه اول ولا بيشوفوا مين احسن في اتنين

Eng.Mo'men 17-09-2013 06:05 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة اسلام ابوطالب (المشاركة 5500557)
طب حضرتك انا كان ليا استفسار عن خريح معهج حاسبات ومعلومات وخريج حاسبات ومعلومات حكومه في شركات بياخدوا بتاع حكومه اول ولا بيشوفوا مين احسن في اتنين

لو المعهد فعلا حاسبات ومعلومات وشهادته معتمدة وبيقبل بس من علمي رياضة يبقا الاتنين زي بعض وهيختبروهم والأكفأ ياخدوه

اسلام ابوطالب 17-09-2013 08:08 PM

طب تمام عشان انا في حاسبات ومعلومات مدينه الثقافه والعلوم ومعتمده كمان وفي تخرج هاخد شهادتين شهاده من جامعه القاهره وشهاده من مدينه عشان هي معتمد من حاسبات ومعلومات جامعه القاهره

Eng.Mo'men 18-09-2013 09:50 AM

تماااااااام جدا ربنا يوفقك

اسلام ابوطالب 18-09-2013 02:25 PM

ربنا ي خليك وشكرا علي مجمهود

Eng.Mo'men 19-09-2013 05:10 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة اسلام ابوطالب (المشاركة 5503182)
ربنا ي خليك وشكرا علي مجمهود

حبيبي دا اقل حاجة نقدمها للناس المحترمة اللى زيكم

اسلام ابوطالب 19-09-2013 08:26 PM

شكرا علي ذوق حضرتك

ballymody 30-10-2013 08:44 AM

هل جامعة الازهر فيها كلية حاسبات ومعلومات ولا لا ؟

هل جامعة الازهر فيها كلية حاسبات ومعلومات ولا لا ؟

ضروري الرد

E-mail On Facebook

https://www.facebook.com/fired74:022yb4:

mona mahsoup 31-10-2013 02:26 PM

جزاك الله خير
انا اولى حاسبات ياريت حد يفيدنى اعمل ايه انا ضايعه على الاخراذاكر ازاى طب اخد كورسات ولا ايه

Eng.Mo'men 01-11-2013 01:04 AM

ايوة فيها كلية واحدة بس حاسبات لسة السنة دي معمولة جديدة :)

ان شاء الله سهلة مش تقلقي انتي بس احضري محاضرات وسكاشن واكتبي غيابك عشان درجات اعمال السنة عليها 33% من الدرجة الكلية واشتري الورق من المكتبة او ذاكري من الكلام اللى بتكتبيه فى السكاشن والمحاضرات وان شاء الله الدنيا هتبقا سهلة معاكي بالتوفيق ^_^

mona mahsoup 01-11-2013 08:21 PM

شكرا لحضرتك بس انا والله بعمل كده بس برضو حاسه انى ضايعه فى المذاكره

Eng.Mo'men 01-11-2013 10:55 PM

انا كنت كدا والله وانا كنت حاسس زيك بالظبط فى الاول وتااايه خالص بس الحمد لله الدنيا اتظبطتت لو عاوزة ملفات تذاكري منها انا عندي اتفضلي اكونتي عالفيس وانا هبعتهملك

https://www.facebook.com/Momen1993

Prof ElMaTaDoOr 21-07-2014 11:23 PM

أرجو تجديد الاقسام و الموضوع بالكامل بالتاريخ الجديد
ووضع مجموع الكليات باخر تجديد ليها
وشكرا لكم

Eng.Mo'men 22-07-2014 01:06 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Prof ElMaTaDoOr (المشاركة 5940062)
أرجو تجديد الاقسام و الموضوع بالكامل بالتاريخ الجديد
ووضع مجموع الكليات باخر تجديد ليها
وشكرا لكم

حااااااااضر :) بالتوفيق

EhabAmmar 22-07-2014 02:32 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eng.mo'men (المشاركة 5940189)
حااااااااضر :) بالتوفيق

انشاء الله يحصل ............. بالتوفيق للجميع

اسلام بيومي 24-07-2014 05:09 AM

كنت عاوز اعرف هو كورس oracle تبع قسم علوم حاسب
ولا قسم نظم معلومات

EhabAmmar 24-07-2014 02:50 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة اسلام بيومي (المشاركة 5942999)
كنت عاوز اعرف هو كورس oracle تبع قسم علوم حاسب
ولا قسم نظم معلومات

قواعد database قويه جداً .... تعتبر تبع قسم علوم الحاسب .... بس بصراحه معرفش نظم بتاخده ولا لاء لان انا عمرى ما فكرت اعرف نظم دى بتاخد ايه و بتدرس ايه و هيطلعوا ايه

aking 25-07-2014 01:42 AM

لو سمحت اية اقسام حاسبات فى جامعة 6 اكتوبر

Spring.Rose 25-07-2014 01:43 AM

جزاكم الله خيرا على الموضوع الجميل ده
انا عندي مشكله او حيره بمعنى ادق

انا جايبه 90% علمي رياضه داخله مرحله تانيه ان شاء الله مش عارفه انا مجموعي ممكن يجيب كلية حاسبات ومعلومات ولا لأ لان لو في امل هكتبها ف التنسيق طبعا ولو مش في امل طبعا هتبقى زيها زي الكليات اللي ضاعت من ايدي
يا ريت لو حد يقدر يفيدني ف الاستفسار ده

EhabAmmar 25-07-2014 05:24 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة spring.rose (المشاركة 5943777)
جزاكم الله خيرا على الموضوع الجميل ده
انا عندي مشكله او حيره بمعنى ادق

انا جايبه 90% علمي رياضه داخله مرحله تانيه ان شاء الله مش عارفه انا مجموعي ممكن يجيب كلية حاسبات ومعلومات ولا لأ لان لو في امل هكتبها ف التنسيق طبعا ولو مش في امل طبعا هتبقى زيها زي الكليات اللي ضاعت من ايدي
يا ريت لو حد يقدر يفيدني ف الاستفسار ده

والله مفيش حاجه اسمها مفيش امل .. و مفيش مستحيل انشاء الله قدمها ... انا معتقدش انها ممكن تنزل 90 بس ... انت مش ضامن ايه اللى ممكن يحصل جايز تنزل ولو منزلتش الخاص موجود منها و كويس جداً

EhabAmmar 25-07-2014 05:28 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة aking (المشاركة 5943774)
لو سمحت اية اقسام حاسبات فى جامعة 6 اكتوبر

Department of Basic Science
Department of Computer Science
Department of Information system

----------------------------------------
1-قسم العلوم الاساسيه
2-قسم علوم الحاسب
3-قسم نظم المعلومات
يهتم هذا التخصص في كيفية بناء انظمة تتناسب مع مختلف المجالات في الحياة وايضاً يهتم هذا التخصص بكيفية التراسل داخل الشبكات وحماية المعلومات وحماية التراسل بين الشبكات.
تخصص علوم الحاسب دائما يركز على الانظمة Software و البيانات Data والامن Security سواء للشبكات او للمعلومات و كيفية انشاء Algorithms لحل مشاكل معينة
يركز هذا التخصص على الرياضيات بشكل كبير فطلاب علوم الحاسب غالبا يدرسون 6 الي 8 كورسات في الرياضيات
علوم الحاسب يقوم بحل المشاكل المعقدة بوضع حلول رائعه مناسبة باستخدام التحليل الرياضي والخوارزميات باستخدام لغات برمجة وايضا يركز على كيفية حماية برنامج معين او شبكه معينه

علوم الحاسب يشكل القاعدة الاساسية لهندسة البرامج ,
كما الفيزياء تشكل القاعدة الأساسية للهندسة الكهربائية...

علوم الحاسب تخصص لا غنى عنه في جميع المجالات
فهو غير مقتصر على بناء البرامج البسيطه
بل له دخول في جميع العلوم الموجوده وله تواجد في جميع التخصصات
مثل الادارة والطب والاحياء والهندسة وعلم الفلك والجيولوجيا واللغة وجميع التخصصات

السؤال
هل توجد شركات في السعودية تحتاج لهذا التخصص؟
الاجابة: معظم الشركات الكبيرة والصغيره بحاجة الي خريج علوم حاسب
-----
3 نظم المعلومات Information Systems ؟
نظم المعلومات تقوم بدراسة النظام المطلوب تنفيذه وكيفية دمج التقنية مع هذا النظام بشكل كامل وبكفاءة عالية
دراسة نظم المعلومات تشمل تحليل وتصميم النظم وعمل قواعد بيانات وشبكات وحماية وقرارات علمية

يعتبر هذا التخصص هو حلقة الوصل ما بين تخصص علوم الحاسب و المجال العملي للشركات
فهو يقوم بفهم ودراسة المشاكل الموجوده في الأعمال ويقوم بطرح حلول تقنية لهذه المشكله

هل نظم المعلومات تابع لكلية العلوم الإدارية كما يقول البعض؟
الاجابة بالتأكيـد. لا...
نظم المعلومات لا يدخل ظمن ايطار كلية العلوم الإدارية بل هو أحد اكبر التخصصات التابعة لعلوم الحاسب

العلاقة ما بين نظم المعلومات وعلوم الحاسب
نظم المعلومات تخصص داخل ضمن احد اقسام علوم الحاسب لكن له علاقه بسيطه بإدارة الأعمال فهو الجزء المكمل لعلوم الحاسب لادخال التقنية في عالم الأعمال

السؤال
هل توجد شركات في السعودية تحتاج لهذا التخصص؟
الاجابة: جميع الشركات الكبيرة بحاجة ايضا الي خريج نظم المعلومات

مالفرق بين نظم المعلوم IS ونظم المعلومات الادارية MIS
تخصص MIS management information system
هو تخصص يدخل ظمن كلية الادارة فيدخل هذا التخصص في المحاسبه والموارد البشريه وادارة الاعمال والتسويق لكن يدخل هذا التخصص بشكل بسيط في
علم الحاسب لكن لا يصل الا ان يكون تخصص حاسب

Marwa Atia 02-08-2014 12:44 AM

ممكن تتوسع اكتر في الكلام عن قسم هندسة البرمجيات وكده لان كل اللي سمعت اراؤهم من اقسام تانية -وبصراحة ماكنتش مشجعة- فانا كنت عايزة اعرف الدراسة فيه ماشية ازاي والمواد ايه وخصوصا ان كلام الموضوع ده شدني ليها اوي أصلي داخلة حاسبات السنادي إن شاء الله

EhabAmmar 02-08-2014 03:32 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة marwa atia (المشاركة 5952775)
ممكن تتوسع اكتر في الكلام عن قسم هندسة البرمجيات وكده لان كل اللي سمعت اراؤهم من اقسام تانية -وبصراحة ماكنتش مشجعة- فانا كنت عايزة اعرف الدراسة فيه ماشية ازاي والمواد ايه وخصوصا ان كلام الموضوع ده شدني ليها اوي أصلي داخلة حاسبات السنادي إن شاء الله

مينفعش حد يديكى كل حاجه انتى عوزاها .......... لازم تبحثى عن القسم اللى انتى بتحبيه و نفسك فيه عشان تعرفى عنه كل حاجه و لو محتاجه حاجه معينه فى نقطه معينه انا تحت امرك

ebram96 03-08-2014 03:43 PM

هل ينفع احول من حاسبات بني سويف الي حاسبات حلوان علشان قسم هندسة البرمجيات مع العلم اني ساكن في بني سويف

EhabAmmar 04-08-2014 03:00 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ebram96 (المشاركة 5954520)
هل ينفع احول من حاسبات بني سويف الي حاسبات حلوان علشان قسم هندسة البرمجيات مع العلم اني ساكن في بني سويف

اه ينفع ... فى شويت اجراءات كدا ممكن حد يقولك عليهم من القبول و التسجيل .... بمعنى انك ممكن تروح حلوان و تتأجر شقه و تاخد صوره من عقد الايجار و صوره من وصل النور على اساس انك ساكن هناك و كدا و تعمل تحويل و تحول

asd 55 10-08-2014 03:08 AM

السلام عليكم انا علمى رياضه وحطيت فى رغباتى التنسيق كلية حاسبات ومعلومات وكلية تجاره وشوفت انو فى قسم نظم ومعلومات فى كلية تجاره وانو الخريج من القسم ده ليه مجالات كتير للعمل زى :

· محلل ومصمم نظم

· مبرمج حاسب

· أخصائي نظم

· أخصائي إدارة قواعد البيانات

· أخصائي دعم القرار

· مصمم مواقع الكترونية

· مراجع نظم حاسبات

و ذلك بالإضافة إلى الوظائف الأخري في مجالات المحاسبة والتمويل والتسويق والإدارة.

ودا بيعتمد على التقدير لزم يكون جيد جدا او ممتاز فى سنه 2 ودا اعلى قسم فى كلية التجاره.
فهل الوظائف دى مطلوبه فى مصر
لانى بجد بحب الحاسب الالى والهاردوير والبرمجه وكلية الحاسبات والمعلومات للاسف امل بعيد عنى لانى من الاسكندريه وكمان تنسيقها عالى لو ممكن تفيدينى وتقولى الكلام ده صحيح وشكرا ليك

محمد__رمزي 11-08-2014 02:56 PM

اولا حابب اشكرك علي الموضوع الاكثر من رائع وحابب اقولك اني ان شاء الله جتلي بطاقة الترشيح حاسبات عين شمس وطبعا انا كنت كاتبها رغبة اولي علشان اقسامها الكتير والتخصص فيها من رابعة المهم انا الوقت متحير جدا ما بين قسم هندسة البرمجيات وقسم نظم المعلومات الحيوية وطبعا لانه التخصص فيهم من اولي لازم اني احدد من الوقت فكنت حابك تكلم عنهم اكتر وتوضح لنا الفرق وثانيا حضرتك كنت عاوزك ترتبلي اقسام حاسبات كلها تنازلي من حيث فرصة العمل والناحية المادية في ما بعد العمل وهل هي الافضل ولا القاهرة

Eng.Mo'men 12-08-2014 07:33 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة asd 55 (المشاركة 5962633)
السلام عليكم انا علمى رياضه وحطيت فى رغباتى التنسيق كلية حاسبات ومعلومات وكلية تجاره وشوفت انو فى قسم نظم ومعلومات فى كلية تجاره وانو الخريج من القسم ده ليه مجالات كتير للعمل زى :

· محلل ومصمم نظم

· مبرمج حاسب

· أخصائي نظم

· أخصائي إدارة قواعد البيانات

· أخصائي دعم القرار

· مصمم مواقع الكترونية

· مراجع نظم حاسبات

و ذلك بالإضافة إلى الوظائف الأخري في مجالات المحاسبة والتمويل والتسويق والإدارة.

ودا بيعتمد على التقدير لزم يكون جيد جدا او ممتاز فى سنه 2 ودا اعلى قسم فى كلية التجاره.
فهل الوظائف دى مطلوبه فى مصر
لانى بجد بحب الحاسب الالى والهاردوير والبرمجه وكلية الحاسبات والمعلومات للاسف امل بعيد عنى لانى من الاسكندريه وكمان تنسيقها عالى لو ممكن تفيدينى وتقولى الكلام ده صحيح وشكرا ليك

ايوة عادي بس التفضيل لكلية الحاسبات وخريجها .. المجال مفتوح عادي

mo7amed_nagy 15-08-2014 02:12 PM

سؤال بسيط ...هي كلية الحاسبات سهله ولا لا ؟
واي واحد يقدر يتفوق فيها ولا لا ؟
وايه المفروض تعمله علشان تبقي متفوق في الحاسبات؟

اسف علي الاطاله ....شكرا

EhabAmmar 17-08-2014 04:26 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mo7amed_nagy (المشاركة 5968339)
سؤال بسيط ...هي كلية الحاسبات سهله ولا لا ؟
واي واحد يقدر يتفوق فيها ولا لا ؟
وايه المفروض تعمله علشان تبقي متفوق في الحاسبات؟

اسف علي الاطاله ....شكرا

اولاً مفيش حاجه سهله ... كله بيرجع لقدراتك ....
ثانياً حاسبات هتعيد السؤال بتاعك تقصد تتفوق فى مجالك ولا فى الدراسه النظريه ....

مصطفى نادى مصطفى 17-08-2014 01:39 PM

جزاك الله كل خير على هذا الموضوع الرائع

EhabAmmar 17-08-2014 11:30 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مصطفى نادى مصطفى (المشاركة 5970469)
جزاك الله كل خير على هذا الموضوع الرائع

بالتوفيق يا بشمهندس

ahmed ud 07-09-2014 04:49 AM

انا محتار اوووى انى اخش حاسبات و معلومات خاص فى الاكادمية البحرية ولا لأ
(اولا) انا كنت عايز اعرف هل شهادتها كويسة ولا اى كلام ؟؟؟
(ثانيا) هل الكلية ليها مستقبل بجد مش كلام و بس يعنى عشان انا كل لما اخش هنا الكلية بتزيد فى نظرى و بحبها اكتر و بكون متحمس انى ادخلها لكن لما اكلم حد عليها او اهلى و على مستقبلها بحسسونى انها عادية و شغلها قليل فى الوقت دة و خصوصا فى المحافظة اللى ساكن فيها و هى اسوان .. و ان كلية نقل دولى و اللوجيستيات احسن منها من حيث الشغل و المستقبل خصوصا بعد انشاء قناة السويس و كدة !! انا عايز حد بس يفهمنى اكتر بعد الدراسة هعمل ايه ؟؟ و ممكن اشتغل فين ؟؟ و هل شغلها ليه مجال واسع ولا فى اماكن محددة او لازم يكون معايا واسطة او كدة ؟؟ محتاج حد يطمنى على انى هخش الكلية اللى حاببها و اللى هشتغل بيها بردو

=> ارجو الرد من شخص متخرج من الكلية و فاهم شغلها كويس اوووى .. شكرا جزيلا :)

Eng.Mo'men 07-09-2014 05:24 PM

انا رديت عليك فى الموضوع التاني :)

ahmed ud 08-09-2014 05:48 AM

شكرا جزيلا لحضرتك :)

zehoooo 31-10-2014 11:45 PM

طب انا فى علوم حاسب مودرن اكاديمى
كومبيوتر ساينس
ده يعتبر معهد برضو و معادل لتجارة ولا

O.Halawany 09-04-2015 03:32 PM

بعد اذن حضرتك انا لسى مبدأتش في 3 ثانوي اصلا بس عايز اعرف كم حاجة قبل ما اقرر رياضة ولا احياء
من الاول : انا في العموم مش بحب رياضة بس شكلي كدا هدخل رياضة عشان نفسي اخش هندسة برمجيات
انا حاليا لا افقه اي حاجة في البرمجة بس انا حاببها ونفسي ادخل هندسة برمجيات " ومخدتش اي كورس فيها لان مكنش بيبقى عندي وقت "
فعايز اعرف الاجازة الجايه دي قبل ما ابدأ في موال " 3 ثانوي " هل اخد كورسات في البرمجة ؟ عشان لو ربنا وفقني باذن الله ودخلتها هندسة برمجيات ابقى داخل فاهم حبتين ولا ايه ولو لازم اخد يبقى اخد كورسات في ايه ؟
ياريت اي حد يجاوبني

loodymoody 03-07-2015 03:44 PM

السلام عليكم
انا كنت حابب اعرف ايه الفرق بين علوم الحاسوب و هندسة الحاسوب و مين الاحسن و مستقبله حلو ؟...و هل حاسبات في الاسكندريه فتحت و لا لسه . جديد ##

loodymoody 03-07-2015 10:11 PM

السلام عليكم
انا كنت حابب اعرف ايه الفرق بين علوم الحاسوب و هندسة الحاسوب و مين الاحسن و مستقبله حلو ؟...و هل حاسبات في الاسكندريه فتحت و لا لسه . جديد ## ساعدوني .رجاء

loodymoody 03-07-2015 10:18 PM

السلام عليكم
انا كنت حابب اعرف ايه الفرق بين علوم الحاسوب و هندسة الحاسوب و مين الاحسن و مستقبله حلو ؟...و هل حاسبات في الاسكندريه فتحت و لا لسه . جديد ##

alireao 19-07-2015 04:23 AM

شكرا لك على مجهودك الرائع
انا عايز اسأل سؤال بس طويل شوية
انا بحب الكمبيوتر والانترنت وهوايتى كده ومن صغرى وانا بقعد على جهاز الكمبيوتر بس طبعا انا وصغير كنت بحب الالعاب وكده ولما كبرت شوية بقيت ادخل على النت واتصفح كتير وابحث عن برامج وبدأت اتعمق فى كده ورفع اشياء على الانترنت وغيرها وعندى معلومات كتير عن الكمبيوتر والانترنت وشبكات الاتصال عامة فلو سمحت ايه القسم المناسب لكلامى ده علما بإنى هدخل حاسبات ومعلومات خاص ان شاء الله فلو سمحت ممكن تقولى ايه القسم المناسب لكده وهتعبك معايا :d ممكن تقولى اماكن الجامعات الخاصة ومصاريفها لهذا العام 2015 علما بإن رغبتى انى اروح كلية فى القاهرة وشكرا لكم وارجو الرد
واسف على الاطالة :lol:

RAFDARI 20-07-2015 02:48 AM

انت بجد....................كوتــــــــــــــــش;)

asd khaled 25-07-2015 03:21 PM

طـب الكـلام دا مـن 2009 طـب ايه نظامهـا دلـوقت ؟؟

Ahmed _Tawfik 04-08-2015 01:25 PM

لو سمحت عايزين نعرف ايه هي اقسام كليه الحاسبات والمعلومات الموجوده في جامعه شبين الكوم؟؟؟ ....... وايه افضل قسم موجود بها؟؟؟......وايه هو لقب بعد التخرج؟؟؟..... والخريج له وجود في نقابه المهندسين ولا لأ؟؟ .... والتخصص في جامعه شبين يكون من سنه كام ؟؟؟ ....والاقسام الخاصه الموجوده بيها ومصروفاتها؟؟ ..... يرجي الرد ضروري

ebrcrysasf 05-09-2015 11:17 AM

انا جايب 52.5% وعايز اخش معهد اوكلية حاسبات ومعلومات ايه المتوفر بهذا المجموع

اسماعيل مجدى كفافى 09-09-2015 03:50 PM

ى لو سمحت انا جالى معهد القاهرة العالي للهندسة والتكنولوجيا اللى فى التجمع الأول شعبة علوم الحاسب عايز اعرف المعهد ده كويس ولا لا وهدرس ايه فيه وعايز اعرف الفرق بين نظم المعلومات وعلوم الحاسب وهل لو دخلت المعهد ده ايه الفرق بينى وبين خريج القاهرة وشكرا مقدما

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 06:50 AM.