بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   منتدى معلمى الأزهر الشريــــــــــــف (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=306)
-   -   مستشارك الازهري ( أ/سعيد موسى )للاستفسارات الخاصة بشئون المعلم (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=420998)

Abou_ahmed92 05-05-2012 07:22 PM

الأخ الفاضل الأستاذ / سعيد
تحية طيبة وكل عام وأنت والجميع بخير
لى رجاء حار جدا لو كان فى امكانك أكون شاكرا لك بعد شكر الله
إن كنت سيادتك قريب من مجمع البحوث الإسلامية أو تتردد عليه أو تعرف أحدا يعمل به أن تحضر تقرير الإدارة العامة للبعوث الإسلامية بمجمع البحوث الإسلامية الخاص بطبيعة عمل المبعوثين على نفقة الأزهر بالخارج المؤرخ فى 20/ 7 2005 فإذا وفقك الله لذلك أرجو رفعه فى هذا المكان لأنى فى غاية الحاجة إليه ولك من الله الثواب ومنى كل الشكر
أخوك أبو أحمد

أ/ سعيد موسى 05-05-2012 08:02 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة abou_ahmed92 (المشاركة 4470078)
الأخ الفاضل الأستاذ / سعيد
تحية طيبة وكل عام وأنت والجميع بخير
لى رجاء حار جدا لو كان فى امكانك أكون شاكرا لك بعد شكر الله
إن كنت سيادتك قريب من مجمع البحوث الإسلامية أو تتردد عليه أو تعرف أحدا يعمل به أن تحضر تقرير الإدارة العامة للبعوث الإسلامية بمجمع البحوث الإسلامية الخاص بطبيعة عمل المبعوثين على نفقة الأزهر بالخارج المؤرخ فى 20/ 7 2005 فإذا وفقك الله لذلك أرجو رفعه فى هذا المكان لأنى فى غاية الحاجة إليه ولك من الله الثواب ومنى كل الشكر
أخوك أبو أحمد

اخى الفاضل ابو احمد انا تحت امرك
بس عايز اعرف فين مجمع البحوث الاسلامية لاننى للاسف لااعرف مكانه !!
ومن اين اتى بهذا التقرير !!!

alien2 05-05-2012 08:57 PM

و الله منور المنتدى

أ/ سعيد موسى 05-05-2012 11:34 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة alien2 (المشاركة 4470260)
و الله منور المنتدى

ده نورك صديقى الغالى قوووووووووى

أزهرية وأفتخر 05-05-2012 11:47 PM

استاذى الفاضل

ممكن استشاره من فضلكم ؟؟؟؟؟

انا منتدبه الى معهد غير معهدى لوجود قرابه بمعهدى الاساسى والمعهد اللى انتدبت ليه قراءات ولا يوجد فيه غير عالية قراءات ولا يوجد مرحلة التجويد وعليه فهناك ثلاثة ايام فقط فى الاسبوع والباقى فراغ

لان الامتحان يوم عاليه ويوم تجويد

المهم انا دخلت كنترول فى المعهد المنتدب وهناك يطالبوننى بالتصحيح بحجة العجز وعدم وجود مصححين مع ان الكنترول ملهموش يصححوا اعمل ايه من فضلك

وكمان اليوم الفراغ هيندبونى معهد تانى اراقب فيه يبقى هقضى الامتحانات فى معهدين غير معهدى انا تعباااانه من الضغوط

أ/ سعيد موسى 06-05-2012 12:06 AM

لايجوز ان يقوم عضو الكنترول بالتصحيح تحت اى ظرف وضحى ذلك الى شيخ معهدك المنتدبة اليه
اما التصحيح واما الكنترول
ومن الاساس مالذى جعلك تدخلين الكنترول !!!!
اول مرة اجد منتدب الى معهد ويدخل كنترول هى قانونا يجوز ولكنها سابقة جديدة اول مرة اسمع عنها اكيد انتى من وضحتى لهم ذلك ان لك خبرة فى اعمال الكنترول
وعليه لايجوز ان تقومى بالتصحيح والا وضعتى نفسك تحت المساءلة القانونية انت وشيخ معهك نفسه والموجه لو عرف كذلك

أزهرية وأفتخر 06-05-2012 11:10 PM

جزاك الله خيرا استاذ سعيد

لا حرمنا الله من غالى نصائحك

انا دخلت الكنترول لانه مفيش مدرسين اساسين فى المعهد ده شيخ المعهد نفسه منتدب المعهد ملوش وحده حسابيه

أ/ سعيد موسى 06-05-2012 11:59 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أزهرية وأفتخر (المشاركة 4472614)
جزاك الله خيرا استاذ سعيد

لا حرمنا الله من غالى نصائحك

انا دخلت الكنترول لانه مفيش مدرسين اساسين فى المعهد ده شيخ المعهد نفسه منتدب المعهد ملوش وحده حسابيه

ايه المعهد كله منتدب !!! معهد مالوش وحده حسابية !!!!
ده معهد ولا كتاب !!!
عموما اعانك الله على هذه الفترة ويومين ويعدوا
بارك الله فيكى

مجدى الشاويش 07-05-2012 01:19 AM

لقد سعدت كثيرا عندما دخلت إلى المنتدى وعلمت برجوعك إليه فأهلا ومرحبا بك أستاذنا الغالى :friendsxs3:؟ وسامحنى على التأخير فى الترحيب بحضرتك وبالأستاذ الفاضل خالد غباشى ولكن ذالك بسبب أن النت كان مفصولا عندى ولم يتم توصيله إلا اليوم ...فمرحبا بك بين إخوتك وإحبائك

أ/ سعيد موسى 07-05-2012 06:53 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أ/مجدى حسن (المشاركة 4472885)
لقد سعدت كثيرا عندما دخلت إلى المنتدى وعلمت برجوعك إليه فأهلا ومرحبا بك أستاذنا الغالى :friendsxs3:؟ وسامحنى على التأخير فى الترحيب بحضرتك وبالأستاذ الفاضل خالد غباشى ولكن ذالك بسبب أن النت كان مفصولا عندى ولم يتم توصيله إلا اليوم ...فمرحبا بك بين إخوتك وإحبائك

بارك الله فيك اخى الغالى والصديق العزيز جدا
مشكلتى اكبرمن مشكلتك لقد تم سرقة الكابلات الارضى من منطقة ع شمس منذ شهرين والراوتر عندى
اصبح جثة هامدة وطبعا لايمكن ان اقعد هذه المده بدون نت قمت بشراء فلاشا من موبونيل وهى تؤدى الغرض
فى التصفح والشات ولكنها غير مجدية فى تحميل اى شىء
ادعوا لى ان ينتهوا من تركيب كابل ارضى جديد

عبدالرحمن فهمى2012 07-05-2012 10:50 PM

السلام عليكم
هل يجوز يا استاذنا ضم مدة العمل بالحصه فى الازهر أم لا

أ/ سعيد موسى 07-05-2012 11:04 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عبدالرحمن فهمى2012 (المشاركة 4474455)
السلام عليكم
هل يجوز يا استاذنا ضم مدة العمل بالحصه فى الازهر أم لا

موضوع الضم نظرا لانه جديد والقاهرة لم تثبت حتى الان فليس لدى اى معلومات عن الضم
عندما يتم تثبيت القاهرة سوف اعرف جميع الامور الخاصه بالضم ان شاء الله

moda75 08-05-2012 10:35 PM

ا سعيد انا كنت شغالة فى الازهر الخاص لمدة 3 سنوات هل يجوز ضم المدة علما بأن ادارة المعهد كانت ترفض التأمين علينا

أ/ سعيد موسى 08-05-2012 11:11 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة moda75 (المشاركة 4476484)
ا سعيد انا كنت شغالة فى الازهر الخاص لمدة 3 سنوات هل يجوز ضم المدة علما بأن ادارة المعهد كانت ترفض التأمين علينا

طالما يكون غير مؤمن عليك فلايمكن الضم

أحمدمحمدالحفناوى 09-05-2012 12:51 AM

يا أستاذ سعيد شكرا على تعاونك أنا عملت فى مدرسة خاصة بتأمينات لمدة 7 سنوات وكمان اشتغلت فى الأزهر 5 سنوات يعنى 12 سنة هل ستضم المدة كلها خبرة عملية لانها نفس الوظيفة ولا الوضع ايه

أ/ سعيد موسى 09-05-2012 07:32 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أحمدمحمدالحفناوى (المشاركة 4476848)
يا أستاذ سعيد شكرا على تعاونك أنا عملت فى مدرسة خاصة بتأمينات لمدة 7 سنوات وكمان اشتغلت فى الأزهر 5 سنوات يعنى 12 سنة هل ستضم المدة كلها خبرة عملية لانها نفس الوظيفة ولا الوضع ايه

كما ذكرت سابقا عندما يتم تثبيت القاهرة سوف اعرف كل المعلومات عن الضم
حتى منشور الضم الذى وصلكم فى القاهرة مكتوب فور التثبيت

محمد اميره 09-05-2012 05:21 PM

الي الاستاذ الفاضل سعيد موسي كل عام وانتم بخير لي استفسار بسبط هل للاخصائي الاجتماعي المعين منذ اكثر منعشرين عاما وهو الان اخصائي اول ا وموجه ان يحصل علي الدبلوم التربوي مع العلم انه درس جميع مواد التربوي المقرره في الدبلومه اثناء دراسته بالكليه ولسيادتكم جزيل الشكر

امبراطور اللغة 09-05-2012 06:10 PM

استفسار هام من الاستاذ الفاضل سعيد موسى

انا مدرس انجليزى بالازهر تعاقدت على عمل فى مدرسة بالسعودية و مضيت العقد وانا حاليا فى انتظار التاشيرة ماهى اجراءات اخذ اجازة بدون مرتب وهل هى صعبة او هناك تعقيد يعنى ممكن شيخ المعهد يرفض يمضى بالموافقة على الاجازة ولا اية الرجا توضيح الاجراءت بالضبط خطوة خطوة ولسيادتك جزيل الشكر

أزهرية وأفتخر 09-05-2012 06:59 PM

اقتباس:

لايجوز ان يقوم عضو الكنترول بالتصحيح تحت اى ظرف وضحى ذلك الى شيخ معهدك المنتدبة اليه
اما التصحيح واما الكنترول
أعمل ايه ارجوك

اليوم ضاغطين عليا جامد علشان اصحح بيقلولى صححى وحطى اسم حد تانى مكان السؤال اللى بتصححيه

اعطنى الرأى والمشوره وسؤال كمان ينفع اسيب الكنترول وخلاص ولا معادش ينفع

ولو سمحت هو ليه قرار الكنترول مبيصححوش معلهش هتعبك معايا

أ/ سعيد موسى 09-05-2012 09:00 PM

انت بذلك سوف تقوم بعمل اجازة تعاقد خارجى
1-طلب الى شيخ المعهد انك تريد القيام باجازة للعمل بالخارج لا اعتقد ان شيخ معهد ممكن يرفض الخير لزميل
انا شخصيا كان مدرس معى فى المعهد وجاءه عقد عمل فى السعودية وقال لى انصحنى اسافر ام لا !!!
قلت له سافر على الفور واذا الحال كان على غير مايرام كمل السنه وارجع مع ملاحظة ان جدوله 22حصه وكنت فى اشد الاحتياج اليه لكن لايمكن ان احمل نفسى وزر قطع رزق لزميل المهم سافر وحاليا فى السعودية وهذه السنه الثانية له وهو دائم الاتصال بى
2- بيان حاله مختوم من المعهد
3- الذهاب الى قسم الاجازات فى منطقتك( التعاقد الخارجى) لان التعاقد الخارجى قسم لوحده سوف يعطوك ورقة طويله عليك القيام بالذهاب الى جميع الاقسام التى توجد فى الورقة مع توقيع الموظف المسئول هذه التوقيعات ممكن تاخذ يومين او ثلاثة
هى ممكن تخلص فى يوم لو الحظ خدمك لكن انت تعلم هذا الموظف لم يحضر اليوم وذاك فى مأمورية وهذا غير موجود
اعمل حسابك على 3ايام المهم بعد الانتهاء من جميع هذه الاجراءات سوف ترجع هذه الاوراق الى قسم الاجازات تعطيهم الاوراق
سوف يخبرك الموظف بالمرور عليه بعد اسبوع وعند ذهابك اليه سوف يخبرك ان بدايه اجازتك بمجرد استخراج تذاكر الطائرة وعليك بارسال تلغراف الى المنطقه وتلغراف الى المعهد بسفرك ومن هنا تبدأ الاجازة

امبراطور اللغة 09-05-2012 09:31 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أ/ سعيد موسى (المشاركة 4478294)
انت بذلك سوف تقوم بعمل اجازة تعاقد خارجى
1-طلب الى شيخ المعهد انك تريد القيام باجازة للعمل بالخارج لا اعتقد ان شيخ معهد ممكن يرفض الخير لزميل
انا شخصيا كان مدرس معى فى المعهد وجاءه عقد عمل فى السعودية وقال لى انصحنى اسافر ام لا !!!
قلت له سافر على الفور واذا الحال كان على غير مايرام كمل السنه وارجع مع ملاحظة ان جدوله 22حصه وكنت فى اشد الاحتياج اليه لكن لايمكن ان احمل نفسى وزر قطع رزق لزميل المهم سافر وحاليا فى السعودية وهذه السنه الثانية له وهو دائم الاتصال بى
2- بيان حاله مختوم من المعهد
3- الذهاب الى قسم الاجازات فى منطقتك( التعاقد الخارجى) لان التعاقد الخارجى قسم لوحده سوف يعطوك ورقة طويله عليك القيام بالذهاب الى جميع الاقسام التى توجد فى الورقة مع توقيع الموظف المسئول هذه التوقيعات ممكن تاخذ يومين او ثلاثة
هى ممكن تخلص فى يوم لو الحظ خدمك لكن انت تعلم هذا الموظف لم يحضر اليوم وذاك فى مأمورية وهذا غير موجود
اعمل حسابك على 3ايام المهم بعد الانتهاء من جميع هذه الاجراءات سوف ترجع هذه الاوراق الى قسم الاجازات تعطيهم الاوراق
سوف يخبرك الموظف بالمرور عليه بعد اسبوع وعند ذهابك اليه سوف يخبرك ان بدايه اجازتك بمجرد استخراج تذاكر الطائرة وعليك بارسال تلغراف الى المنطقه وتلغراف الى المعهد بسفرك ومن هنا تبدأ الاجازة

الف شكر لاهتمامك وردك على سؤالي بارك الله فيك

أ/ سعيد موسى 09-05-2012 09:35 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أزهرية وأفتخر (المشاركة 4477960)
أعمل ايه ارجوك

اليوم ضاغطين عليا جامد علشان اصحح بيقلولى صححى وحطى اسم حد تانى مكان السؤال اللى بتصححيه

اعطنى الرأى والمشوره وسؤال كمان ينفع اسيب الكنترول وخلاص ولا معادش ينفع

ولو سمحت هو ليه قرار الكنترول مبيصححوش معلهش هتعبك معايا

اولا - اسماء اعضاء الكنترول يتم ارسالها الى القسم قبل اعمال الامتحان بوقت كاف ولذا لايجوز التغير فى هذا الوقت الا بسبب قهرى
ثانيا - الف باء الكنترول العضو لايصحح
مالسبب فى عمل ارقام سرية ؟؟؟
اكيد حتى لايعرف اى من المدرسين اسماء التلاميذ عند التصحيح ويقوموا بمجاملة تلميذ ويصبح الوضع حسب الاهواء الشخصية والمعارف والدروس وووووو
فى هذه الحاله لاداعى لقطع ورقه السليبس ولاداعى لعمل ارقام سريه هاتى ورقة الاجابه وصححى على طول
ثالثا - امامك اكثر من حل وجميع هذه الحلول ترجع اليكى وحسب شخصيتك
1- اذا كنتى تحبين الصدام عليك بالرفض والشكوى الى رئيس القسم والقطاع وبمجرد التلويح بهذه الشكوى
لايمكن ان يستمروا فى الضغط عليكى لانها مخالفة قانونيه
2- حل اخر يقوم شيخ المعهد بكتابه تعهد على نفسه انه المسئول عن قيامك بالتصحيح على الرغم من كونك عضوة فى الكنترول ويوقع ويختم وتظل هذه الورقه معك والاحتفاظ بها وانا واثق انه سوف يرفض وفى هذه الحالة وضحى له لو حدثت مشكله سوف اتحمل جميع المصائب التى سوف تحدث والتى ممكن ان تصل الى حرمان من اعمال الامتحان والمكافاة .....
3- اذا كنتى مسالمه وتتجنبى المشاكل قومى بالتصحيح والتوقيع باسم مدرسة اخرى ويومين ويعدوا
اختارى احد هذه الحلول التى تتفق معك وفقك الله

أ/ سعيد موسى 09-05-2012 09:45 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد اميره (المشاركة 4477807)
الي الاستاذ الفاضل سعيد موسي كل عام وانتم بخير لي استفسار بسبط هل للاخصائي الاجتماعي المعين منذ اكثر منعشرين عاما وهو الان اخصائي اول ا وموجه ان يحصل علي الدبلوم التربوي مع العلم انه درس جميع مواد التربوي المقرره في الدبلومه اثناء دراسته بالكليه ولسيادتكم جزيل الشكر

نعم الاخصائى له دبلومة تربوية ولى زميل اخصائى اخذها العام الماضى ومعين منذ 22سنه

أزهرية وأفتخر 09-05-2012 10:12 PM

اقتباس:

3- اذا كنتى مسالمه وتتجنبى المشاكل قومى بالتصحيح والتوقيع باسم مدرسة اخرى ويومين ويعدوا
اختارى احد هذه الحلول التى تتفق معك وفقك الله
أكيد طبعا هو ده اختيارى ولذا استفسرت من حضرتك عن مدى صحة هذا الموقف

جعل الله عرضك لكل ما يعرض عليك من قضايا ومسائل بهذا العرض الرائع والاستيعاب لكل جوانب الموضوع فى ميزان حسناتك ورفع الله قدرك فى الدنيا والأخرى

أ/ سعيد موسى 09-05-2012 11:58 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أزهرية وأفتخر (المشاركة 4478488)
أكيد طبعا هو ده اختيارى ولذا استفسرت من حضرتك عن مدى صحة هذا الموقف

جعل الله عرضك لكل ما يعرض عليك من قضايا ومسائل بهذا العرض الرائع والاستيعاب لكل جوانب الموضوع فى ميزان حسناتك ورفع الله قدرك فى الدنيا والأخرى

شكرا لك اختى الكريمة وان شاء الله اسمع عنك كل الخير

محمد احمد برهومه 10-05-2012 12:02 AM

بعد اذنكم انا عضو فى كنترول معهد اعدادى ثانوى ينفع نكتب النتيجه على الكمبيوتر وتعتمد عادى ولا لازم انقلها فى الشيتات القديمه زى كل سنه

أ/ سعيد موسى 10-05-2012 08:29 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد احمد برهومه (المشاركة 4478720)
بعد اذنكم انا عضو فى كنترول معهد اعدادى ثانوى ينفع نكتب النتيجه على الكمبيوتر وتعتمد عادى ولا لازم انقلها فى الشيتات القديمه زى كل سنه

هل مازال يوجد احد يكتب النتيجه بالطرقة القديمة !!!
منذ سنتان كتبت احد المعاهد النتيجه بالطريقة القديمه لم يعتمدها القطاع وطلب من المعهد كتابه النتيجه على الكمبيوتر
يازميلى العزيز كتابه النتيجه بالطريقة القديمة انقرضت انا حاليا اتساءل كيف كان عندى الصبر ان اكتب النتيجه يدوى
فهذه الطريقة كلها مشاكل ومضيعه للوقت والجهد
فالكتابه على الكمبيوتر اسهل وتوفر الوقت والجهد كما انها ادق كثيرا فيكفى ان الكمبيوتر هو الذى يقوم بجمع المجموع غير عند حدوث اى خطأ عليك بتصحيح الخطأ فقط وليس احضار 4مدرسين للكتابه وووووووو
وفقك الله

ahmed_ahmed2011 10-05-2012 11:09 AM

أ / سعيد الفاضل
جزاك الله خيراً إن شاء الله

سؤالي لك هو متى يكتب لي الوظيفة معلم بشهادة الخبرة
لاني من المثبتين حديثاً
ولم امتحن الكادر

وبالنسبة لضم السنوات هل ستكتب في شهادة الخبرة

modym2020 10-05-2012 08:13 PM

جزاك الله خيراااا
وجعل عملك فى ميزان حسناتك
وفرج الله عنك كل هم وكرب

Mr MohammedHassan 10-05-2012 11:03 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أ/ سعيد موسى (المشاركة 4479092)
منذ سنتان كتبت احد المعاهد النتيجه بالطريقة القديمه لم يعتمدها القطاع وطلب من المعهد كتابه النتيجه على الكمبيوتر
يازميلى العزيز كتابه النتيجه بالطريقة القديمة انقرضت انا حاليا اتساءل كيف كان عندى الصبر ان اكتب النتيجه يدوى
فالكتابه على الكمبيوتر اسهل وتوفر الوقت والجهد كما انها ادق كثيرا فيكفى ان الكمبيوتر هو الذى يقوم بجمع المجموع غير عند حدوث اى خطأ عليك بتصحيح الخطأ فقط وليس احضار 4مدرسين للكتابه وووووووو
وفقك الله

أفهم من حضرتك ان دلوقتي النتيجة بتتكتب كمبيوتر وتُعتمد
أنا أتمنى ده ولو بيحصل فعلا أنا لن أترك العمل بالكنترول
ولكن أنا أعمل بمعهد نموذجي وما زلنا نكتب النتيجة في الشيتات المتر ونصف
أعتقد النظام ده سائد كمان في التربية والتعليم
يعني ممكن تتعمل المسودة على الكمبيوتر ولكن تتبيض في الشيتات دي
ولا إيه رأي حضرتك؟؟

أ/ سعيد موسى 10-05-2012 11:49 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mr mohammedhassan (المشاركة 4480368)
أفهم من حضرتك ان دلوقتي النتيجة بتتكتب كمبيوتر وتُعتمد
أنا أتمنى ده ولو بيحصل فعلا أنا لن أترك العمل بالكنترول
ولكن أنا أعمل بمعهد نموذجي وما زلنا نكتب النتيجة في الشيتات المتر ونصف
أعتقد النظام ده سائد كمان في التربية والتعليم
يعني ممكن تتعمل المسودة على الكمبيوتر ولكن تتبيض في الشيتات دي
ولا إيه رأي حضرتك؟؟

النتيجه تكتب على الكمبيوتر وتطبع على الكمبيوتر حتى النتيجة الزفرة تكتب على الكمبيوتر وتكتب الدرجات فقط فى الزفرة يدوى ثم تكتب الارقام على الكمبيوتر وتكون النتجة على ورق a3 وذلك منذ حوالى 3 سنوات تقريبا
امامى معهد خاص ذهب لاعتماد النتيجه مكتوبه يدوى فى الشيتات الكبيرة المنقرضة قام رئيس القطاع بالسخرية منه
وقال له المعهد العادى يكتب النتيجه كمبيوتر وانت لسه عايش فى العصر الحجرى ارجع الى معهدك واكتبها على الكمبيوتر لكى اعتمدها
بالامانه انا كنت اعتقد ان الجميع انتهى من الاسلوب العقيم الماضى الذى كان يرفع الضغط مجرد خطأ فى الشيت سواء الذى يكتب او الذى يقرأ الدرجات يتم اعادة الشيت مرة اخرى كنت فى هذه الحاله الضغط يرتفع عندى اما الان
تتم المراجعه والكتابه .... على الكمبيوتر واى خطا يتم تداركه بضغطة زر
اكتب النتيجه واطبعها من الكمبيوتر وفقك الله

أ/ سعيد موسى 10-05-2012 11:53 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed_ahmed2011 (المشاركة 4479265)
أ / سعيد الفاضل
جزاك الله خيراً إن شاء الله

سؤالي لك هو متى يكتب لي الوظيفة معلم بشهادة الخبرة
لاني من المثبتين حديثاً
ولم امتحن الكادر

وبالنسبة لضم السنوات هل ستكتب في شهادة الخبرة

لست ادرى ماهى الاجابه
المفروض تمتحن الكادر حتى تأخذ حقك !!!!
المشكلة لايوجد موعد محدد لذلك !!!
المشكلة الاكبر ان الذى امتحن الكادر لم يحصل على حقه
الازهرية معهم الله

أ/ سعيد موسى 10-05-2012 11:55 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة modym2020 (المشاركة 4480046)
جزاك الله خيراااا
وجعل عملك فى ميزان حسناتك
وفرج الله عنك كل هم وكرب

شكرا لك اخى العزيز

محمد احمد برهومه 11-05-2012 01:56 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أ/ سعيد موسى (المشاركة 4479092)
وفقك الله

شكرا جزيلا لك وبارك الله فيك ولكن عندنا فى منطقه طنطا بيقولو ما تنفعش وفى الاداره فى مصر مش بيقبلوها رجاء افيدونى ماهو الحل

أ/ سعيد موسى 11-05-2012 08:37 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد احمد برهومه (المشاركة 4481405)
شكرا جزيلا لك وبارك الله فيك ولكن عندنا فى منطقه طنطا بيقولو ما تنفعش وفى الاداره فى مصر مش بيقبلوها رجاء افيدونى ماهو الحل

اى ادارة فى مصر ومادخل القاهرة فى النتيجه !!!!
يتم عمل عدد 3 نسخه فى الترم الاول يكون توزيعها كلاتى
نسخه القسم .... ونسخه القطاع ...... ونسخه للمعهد
فى الترم الثانى يتم عمل عدد 4 نسخه يكون توزيعها نفس السابق
والنسخه الرابعه تذهب الى المنطقة
اذن مادخل القاهرة فى هذا الموضوع او قطاع المعاهد !!!!
الموضوع لايمكن رفضه بالمنطق والعقل
نتيجه تكتب على الكمبيوتر بخط جميل ونسبة الاخطاء قليلة وشكل النتيجة روعه
ام اكتبها يدوى بخط انت وحظك ونسبة اخطاء بالجملة وشكل النتيجه سىء
وفقك الله

Mr. Mohamed Kamal Kamel 11-05-2012 09:08 PM

جزاك الله خيراً يا أستاذ سعيد على ما تقدمه لنا
"استفسار" عندي طالب في المعهد "ابتدائي" لم يحضر طيلة الترمين الدراسيين سوى أربعة أيام فبالتالي لم يحضر امتحاناً واحداً من امتحانات أعمال السنة ولكنه حضر امتحان الترم الأول وكذلك الترم الثاني وعند رصد النتيجة لاحظت أنه حصل على درجة النجاح في مادة اللغة الإنجليزية حيث حصل على 20 من 40 في كل ترم حصل على عشر درجات وأعمال السنة صفر فهل يعتبر ناجح أم له دور ثاني وآسف على الإطالة

أ/ سعيد موسى 11-05-2012 09:21 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حسن كمال 2 (المشاركة 4482263)
جزاك الله خيراً يا أستاذ سعيد على ما تقدمه لنا
"استفسار" عندي طالب في المعهد "ابتدائي" لم يحضر طيلة الترمين الدراسيين سوى أربعة أيام فبالتالي لم يحضر امتحاناً واحداً من امتحانات أعمال السنة ولكنه حضر امتحان الترم الأول وكذلك الترم الثاني وعند رصد النتيجة لاحظت أنه حصل على درجة النجاح في مادة اللغة الإنجليزية حيث حصل على 20 من 40 في كل ترم حصل على عشر درجات وأعمال السنة صفر فهل يعتبر ناجح أم له دور ثاني وآسف على الإطالة

له دور ثان طبعا
لكن كان يجب عليكم تدارك الموقف من الاول والتنبيه على جميع اولياء الامور بضرورة حضور التلاميذ
وعند امتحان اعمال السنه الشهرية يتم تعليق منشور بموعد اختبار الشهر والتنبيه مشددا على الحضور
فولى امر هذا التلميذ لو كان يعرف هذه المعلومه كان احضره على الاقل اسبوع فى كل ترم لامتحان الشهر اذا
كان هناك مايمنع التلميذ من الحضور
والا ماهى فائدة حضوره امتحان اخر العام !!! حضوره مثل عدمه الاثنان سواسية
ومن هنا لابد من التنبيه بصورة دائمه ومتكررة مع تعليق هذه النعليمات فى المدرسة لكى يطلع عليها جميع اولياء الامور

Mr. Mohamed Kamal Kamel 11-05-2012 09:46 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أ/ سعيد موسى (المشاركة 4482304)
له دور ثان طبعا
لكن كان يجب عليكم تدارك الموقف من الاول والتنبيه على جميع اولياء الامور بضرورة حضور التلاميذ
وعند امتحان اعمال السنه الشهرية يتم تعليق منشور بموعد اختبار الشهر والتنبيه مشددا على الحضور
فولى امر هذا التلميذ لو كان يعرف هذه المعلومه كان احضره على الاقل اسبوع فى كل ترم لامتحان الشهر اذا
كان هناك مايمنع التلميذ من الحضور
والا ماهى فائدة حضوره امتحان اخر العام !!! حضوره مثل عدمه الاثنان سواسية
ومن هنا لابد من التنبيه بصورة دائمه ومتكررة مع تعليق هذه النعليمات فى المدرسة لكى يطلع عليها جميع اولياء الامور

جزاك الله خيراً يا أستاذنا على سرعة التلبية ومن ناحية النتبيه أنا بعمل كل المتاح مع أولياء الأمور لكن التلميذ وولي الأمر البعض عنده لا مبالاة

Mr MohammedHassan 12-05-2012 01:08 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أ/ سعيد موسى (المشاركة 4482184)
اى ادارة فى مصر ومادخل القاهرة فى النتيجه !!!!
يتم عمل عدد 3 نسخه فى الترم الاول يكون توزيعها كلاتى
نسخه القسم .... ونسخه القطاع ...... ونسخه للمعهد
فى الترم الثانى يتم عمل عدد 4 نسخه يكون توزيعها نفس السابق
والنسخه الرابعه تذهب الى المنطقة
اذن مادخل القاهرة فى هذا الموضوع او قطاع المعاهد !!!!
الموضوع لايمكن رفضه بالمنطق والعقل
نتيجه تكتب على الكمبيوتر بخط جميل ونسبة الاخطاء قليلة وشكل النتيجة روعه
ام اكتبها يدوى بخط انت وحظك ونسبة اخطاء بالجملة وشكل النتيجه سىء
وفقك الله

يا أستاذ سعيد احنا في الأزهــــــر وما أدراك ما التخبط الشديد الذي يقع فيه الناس
مثلا انا اشتغلت في معهد ابتدائي وكانت أول مرة دخلت فيها الكنترول عملنا للنتيجة 3 نسخ
وفي معهد آخر إعدادي ثانوي عملناها في سنة 3 نسخ وتاني سنة قالوا لأ نسختين فقط
وحاليا أنا في معهدي اللي شغال فيه الآن مطلوب نسختين فقط ويدوي
ولما بسألهم مش ممكن حتى نستعمل الكمبيوتر في عمل الزفرة قالوا لي لأ
ناهيك عن التخبط الشديد خاصة بعد نظام التخلفات وأعمال السنة ورنا يعديها على خير
لدرجة إني قلتلهم أنا بعد كده همشي بنظام لا أرى لا أسمع لا أتكلم عشان محدش فاهم حاااااااااجة خااااااالص
وتقبل تحياتي

مستر / طاهر أبو خزيم 12-05-2012 01:54 AM

تحياتى لك يا ا/ سعيد
برنامج الكنترول جميل بس للأسف عندنا مش عايزين يشتغلوا عليه لأنهم متخيلين انه هايبقى صعب انا عندى البرنامج بس مش عارف ينفع عالوضع الحالى الخاص بأعمال السنه لنى ما شعلتوش ولا فيه برنامج جديد ينفع لأعمال السنه يا ريت ترفعلنا البرنامج على المنتدى ان أمكن
ويكون آخر اصدار لأعمال السنه

أ/ سعيد موسى 12-05-2012 08:27 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مستر / طاهر أبو خزيم (المشاركة 4482778)
تحياتى لك يا ا/ سعيد
برنامج الكنترول جميل بس للأسف عندنا مش عايزين يشتغلوا عليه لأنهم متخيلين انه هايبقى صعب انا عندى البرنامج بس مش عارف ينفع عالوضع الحالى الخاص بأعمال السنه لنى ما شعلتوش ولا فيه برنامج جديد ينفع لأعمال السنه يا ريت ترفعلنا البرنامج على المنتدى ان أمكن
ويكون آخر اصدار لأعمال السنه

انا اشتغلت بالبرنامج الترم الاول وكان اكثر من رائع
لكن للاسف البرنامج غير مجهز لاعمال السنة بالوضع الجديد واضطريت ان ارجع للنظام القديم
ولكن واخد وعد بتعديل البرنامج ليتماشى مع اعمال السنة فى الدور الثانى وعند تعديله سوف ارفعه
فى المنتدى لانه برنامج من يعتاد عليه سوف يساعده فى اعمال الكنترول بصورة مذهله

zxxzwa 12-05-2012 09:33 AM

بعد التحية

وصل منشور جديد لحث المعلمين للحصول على الأجازة الإعتيادية فى الصيف ، وأنا مدرس إبتدائى وإنتهت أعمال الإمتحانات لدينا وذهبت للحصول على أجازة لمدة 30 يوم و60 يوم من الرصيد السابق قام وكيل المنطقة برفع الطلب الى قطاع المعاهد بالقاهرة وقد يصل لوكيل الأزهر!؟

وهذا شىء عجيب وغريب وأرجو الرأى فى ذلك؟

أ/ سعيد موسى 12-05-2012 09:25 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة zxxzwa (المشاركة 4483099)
بعد التحية

وصل منشور جديد لحث المعلمين للحصول على الأجازة الإعتيادية فى الصيف ، وأنا مدرس إبتدائى وإنتهت أعمال الإمتحانات لدينا وذهبت للحصول على أجازة لمدة 30 يوم و60 يوم من الرصيد السابق قام وكيل المنطقة برفع الطلب الى قطاع المعاهد بالقاهرة وقد يصل لوكيل الأزهر!؟

وهذا شىء عجيب وغريب وأرجو الرأى فى ذلك؟

الاجازة الاعتيادية المفروض تكون شهر اولا من الرصيد الحالى ثم شهر من السابق
ولاتوجد اى مشكلة فى ذلك فهل تريد الحصول على 3اشهر دفعه واحده ام ماذا !!!!
والموضوع ليس محتاج منشور فى الصيف اى واحد عايز اجازة مفيهاش اى مشكلة

محمد عبد الحميد 77 13-05-2012 01:28 PM

سلام عليكم استاذنا
وبعدين فى حكاية التامينات دى كل لما ادخل على موقع التامينات الاقى مكتوب مؤمن عليه لا يعمل وبعدين فى سنة كان مؤمن عليه صاحب سيارة لان كان عندى سيارة نقل مكتوبة باسمى سنة ودفعت تامين سنة 100 جنيه
انا مش عارف ايه الحكاية فى زملاء فى المنتدى وجدوا نفسهم مؤمن عليم وناس لا وانا مش عارف موقفنا احنا ايه فى القاهرة وهل ممكن اضم السنة بتاعت السيارة دى ولا لا وازاى ؟

أ/ سعيد موسى 13-05-2012 03:36 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد عبد الحميد 77 (المشاركة 4485417)
سلام عليكم استاذنا
وبعدين فى حكاية التامينات دى كل لما ادخل على موقع التامينات الاقى مكتوب مؤمن عليه لا يعمل وبعدين فى سنة كان مؤمن عليه صاحب سيارة لان كان عندى سيارة نقل مكتوبة باسمى سنة ودفعت تامين سنة 100 جنيه
انا مش عارف ايه الحكاية فى زملاء فى المنتدى وجدوا نفسهم مؤمن عليم وناس لا وانا مش عارف موقفنا احنا ايه فى القاهرة وهل ممكن اضم السنة بتاعت السيارة دى ولا لا وازاى ؟

يازميلى العزيز انت تبحث فى المكان الخطأ هناك تامينات قطاع خاص وتامينات قطاع حكومى اسال
فى تامينات القطاع الحكومى واذا اعيتك الحيل ارسل لى رساله على المحمول اكتب لى رقمك التامينى
واسم الوالده اجيب لك بياناتك الصحيحه

محمد عبد الحميد 77 13-05-2012 10:41 PM

استاذ سعيد انا ارسلت لك رسالة على المحمول بالرقم التامينى واسم الوالدة

أ/ سعيد موسى 13-05-2012 10:54 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد عبد الحميد 77 (المشاركة 4486649)
استاذ سعيد انا ارسلت لك رسالة على المحمول بالرقم التامينى واسم الوالدة

ان شاء الله سوف اتصل بك غدا او بعد غدا على اقصى تقدير وسوف اجعل اخى يعمل لك برنتر
على تاميناتك لتعرف بالضبط ملك وما عليك ونشوف طريقه ارسلها لك ان شاء الله

اسامة عزب 14-05-2012 01:14 AM

الى الاستاذ سعيد انا اعمل فى معهد ابتدائى وبناء على المنشور الوارد من قطاع المعاهد بخصوص موانع الامتحانات فانه ينص على ان كل من لديه اقارب من الطلاب بالمعهد لايتواجد اثناء الامتحانات من بدايتها وحتى استخراج النتيجة وعليه فان شيخ المعهد قامبتنصيب وكيلة المعهد رئيس كنترول للصفوف الاول والثانى والثالث مع العلم ان لها ابن بالمعهد بالصف الخامس وهو ايضا له ابن بالصف الرابع بنفس المعهد فما مدى قانونية هذا الاجراء وهل يعتبر شيخ المعهد مخالف للوائح الامتحانات ام لا بالله عليك تعطينى الافادة الصحيحة وذلك للاهمية؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

أ/ سعيد موسى 14-05-2012 08:14 AM

طبعا شيخ المعهد مخالف للوائح والقانون هو ووكيله المعهد
يجب على كل من له صله قرابه حتى الدرجة الثانية ( هذا العام فقط ) والدرجة الرابعه طوال الاعوام السابقه
الخروج من المعهد منذ بدايه الامتحانات حتى اعلان النتيجه
بس عايز توضيح فى نقطه هل عندك يتم عمل رئيس كنترول للصفوف 1-2-3
ورئيس كنترول للصفين 4-5 ؟؟؟؟؟

عطر الجنه1 14-05-2012 09:37 AM

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
ا سعيد موسى اسعدنى رجوع حضرتك للمنتدى مره اخرى جعل الله هذا العمل فى ميزان حسناتك

من فضلك ا سعيد عندى استفسار :
انا كنت متعاقده منذ عام 2005 والحمد لله تم تثبيتى وبعد التثبيت عملت اجازه مرافقه زوج وسافرت
عندما علم زملائى بضم المده قدموا طلب لى بضم المده هل فى ذللك مشكله .
المشكله انهم قاموا بتقديم طلب بضم الخدمه العامه وانا لم اخذ الخدمه العامه هل فى هذا مشكله ايضا

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 01:24 AM.