بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   أخبار التعليم المصــــــــــرى (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=341)
-   -   مستشارك القانونـى (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=96722)

osamaabdsalam 25-07-2012 05:07 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة rinad magdy (المشاركة 4663076)
استاذ اسامة انا مدرس قمت بتغيير المسمى الوظيفي من مدرس ابتدائي الى مدرس اعدادي وبعد موافقة المديرية والتوجية والنقل للمرحلة الاعدادية والعمل بها لمدة عام طلب منا تكليفات وعند تقديم التكليفات رفضت الاكاديمية بحجة انني لم اختبر الكادر من قبل ومن المعلمين القدامي وقد تقدمت للاختببار القادم على المرحلة الاعدادية هل هذا يجعلهم يقومو بارجاعي مرة اخرى ارجو الافادة واعمل اية الظبط

ما دمت قد نقدمت لنظام الكادر وأصبحت فى ظله فسوف ترجع مرة أخرى إن شاء الله

osamaabdsalam 25-07-2012 05:10 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hany wasel (المشاركة 4663151)
هل يجوز لمعلم بالازهر الشريف (خريج كلية تربية عام) ان ينضم لنقابة المعلمين الخاصة بالتربية و التعليم ؟

أعتقد أنه لايجوز ذلك
وعلى كل حال
راجع النقافة الفرعية بدائرة المركز

osamaabdsalam 25-07-2012 05:13 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohammedgabr1972 (المشاركة 4664868)
مدرسة يوجد بها 10حصص ذائدة عن النصاب القانوني لمدرسي المدرسة
هل توزع هذة الحصص علي المدرسين بالمدرسة بالمدرس الاقدم ام الاحدث وهل يشترك في هذه الحصص من قائم باعمال المدرس الاول
ارجوا القوانين المنظمة لذلك

توزع الحصص العشر على المدرسين الأقل نصابا وبنسبهم

osamaabdsalam 25-07-2012 05:17 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hithamshaban (المشاركة 4665997)
استاذاسامه
انا عملت لمده 3 شهور كمدرس وتم اخلاء طرفى لانه لايوجد مستند مالى لى فى الاداره حيث انه كان هناك قرار صدر ممن المحافظ بان كل من عمل بالحصه يتم التعاقد معه واناعملت بالحصه من قبل ولكن لم يحرر لى استماره صرف مرتب لذلك لم يتم اجراء التعاقد وتم اخلاء طرفى من العمل بعد 3 شهور
ولان ظهرت كشوف المكافئه وبها اسمى ولكن لم يتم السماح لى بالصرف من الاداره
ايه الموقف دلوقت

راجع لقسمى شؤون العاملين والماليات بالادارة للاستفسار فلديهم كل جديد

osamaabdsalam 25-07-2012 05:18 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة medotops (المشاركة 4666860)
جزاكم اللة خيرا.

وأشكر لك تواصلك الكريم

osamaabdsalam 25-07-2012 05:21 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة m_eldabaa (المشاركة 4670119)
السلام عليكم أستاذ /أسامه نرجوا من سيادتكم الايضاح هل من تم تعينه بمدرسه حكوميه سنة 1999يجوز له ان يضم ثلاثة ارباع المده التى قضاها فى التعليم الخاص ليصبح قرارتعينه من سنة 1999 الى 1996 وهل كان يوجد قانون فى تلك الفتره يتيح ضم ثلاثة ارباع المده التى قضاها فى التعليم الخاص نرجو الرد بايضاح جزاكم الله خيرا

زيادة فى التأكيد راجع ادارة التعليم الخاص بالمديرية التعليمية

osamaabdsalam 25-07-2012 05:23 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ebdaa (المشاركة 4670902)
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
لو سمحت اعطني نصحتك بخصوص
انا معلم رياضيات تم تعييني في قرار تعيين اوائل الخرجين 2012 بمحافظة الدقهلية ولكن في ادارة غير ادارتي وبمدرسة بعيده جدا عني انفق المرتب بالكامل للوصول والعوده من المدرسة وتم تعيين مدرسه في نفس القرار في ادارتي طلخا ولم تستلم لان هي تعمل في مدرسة في بلدتها فهل هناك حقي لي انا يتم توجهي الي اداراتي او وضعي في مكان مناسب لان من اوائل الخرجين لو وضعي بدل منها وان كان هناك هل او شكوي فاين اشتكي هل للنيابة الاداراية ام الي وكيل الوزارة ام المحافظ ام لوزير التعليم

تقدم بشكوى للمحافظ

osamaabdsalam 25-07-2012 05:26 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة aking (المشاركة 4674801)
عندى مشكلة فى مكافأة الامتحان انا خريجة 90 وقبضت 3900 مثل خريجى 93 والى زاى قبض 4300اعمل اية ولكم الشكر

راجع قسم الماليات بالادارة التعليمية

osamaabdsalam 25-07-2012 05:37 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة منار على (المشاركة 4676509)
السلام عليكم استاذ اسامه
انا كنت كلمت حضرتك قبل كدا وسألتك عن موضو ع انى بكمل دبلومه تربوى ومديرى متشدد جدا و سألت حضرتك عن موضوع
هل فيه تسهيلات فى يوم او اكتر حضرتك قلتلى ساعتها الموضوع ودى بينى وبين مديرى المهم بما ان مديرى حد متشدد جدا وياريته مع الكل لكن للاسف مع ناس ناس الناس اللى بيرضوا غرور سيادته وبيقدموله فروض الولاء والطاعه وبينافقوه طبعا المهم وبما انى مش من النوعيه دى من الناس وبما انى كنت بدرس ومحتاجه على الاقل انى اتابع يوم فى الاسبوع فى الكليه وكان عندى امتحانات كتير فطبعا قفل عليا وخلص كل عارضاتى والحمد لله من شهر 3 اللى فات يعنى يادوب بعد ماخلصت امتحانات الترم الاول وانا معترضتش ومحاولتش حتى اقوله انت بتقفل او لا ليه لانى عارفه ان دا شغل وان دا حقه بس اللى يضايق بقى ان الحق دا بيستعمله مع ناس ناس والغريبه انه كان مضايق منى اوى مع العلم ان دا مقصرش اطلاقا على شغلى وحطنى فى دماغه ولما بقيت اغيب بقى يبعتلى تهديد مع زمايلى وانه هيحولنى للتحقيق وانى مقصره فى شغلى وانى بضيع الحصص على الولاد وطبعا لما اكتشف انه بيظهر بمظهر سخيف قدام الكل وانهم بيدافعوا عنى وانه مش عارف حاجه عن اللى بيحصل فى المدرسه لان اللى كان بيحصل واللى عرفه من زمايلى بعد اتهاماته بالتقصير انى كان عندى حصتين يوم الاحد كنت ببدلهم وديا للاربع فبفضى الحد اروح الكليه واشتغل كل حصصى باقى الايام ودا حل لجأتله لما خنقنى لانى كنت اخلص فترتى يوم الحد اجى استأذن منه بعد مااخلص حصصى وبموافقه المشرفين كان يقولى اغلب الايام لا كنت اجى اقدم اذن خروج يقولى لا فى نفس الوقت كانوا زمايلى الرجاله يفتحوا البوابه ويمشوا من غير حتى مايعرف انهم مشيوا واحيان كتير بموافقته وفيه فيهم اللى اقسم بالله كان يمشى قبل 10 من المدرسه المهم هو اعتبر من يومها انى بتحداه ودا مش حقيقى انا كنت بشوف مصلحتى فى نفس التوقيت مبقصرش فى شغلى لانه مضيقها عليها من غير اسباب لان محصلش بينى وبينه اى شىء شخصى حضرتك طبعا واى حد هيقرا هيقول اكيد فيه سبب لكن دا مش حقيقى كمان هو كان بيتعامل مع اغلب المدرسات وليس المدرسين بنفس الطريقه وكان جاى بمشاكل كتير جدا من المدرسه اللى جالنا منها وكان شاكى المدرسين والعكس وواخد جزا كمان وهما كمان بجد انا نفسى افهم هو ليه كدا مع ان محصلش بينى وبينه اى حاجه شخصيه كل اللى حصل ان خلال السنه حصلت مشكله بينى وبين ادارى المدرسه ووصلت للاداره واتحلت وديا وهو نفسه لما سألته مين الغلطان قالى هو وهو اللى خد بنفسه قرار بمنع اى تعامل مباشر بينى وبين الادارى دا المهم ان عارضاتى كلها خلصت وعندى يومين خصم وطبعا كنت عارفه ان سيادته احيانا بيمنع الاعتيادى بمزاجه وخلال الاجازه الصيفيه الا ان جبت لسيادته واسطه من حد ممكن ياثر ليه وعشان السنه الدبلومه تعدى على خير وسطت حد ليه تأثير عليه عشان يوافق على اسبوعين فى الاجازه وبعد الامتحانات اللى من حقى اصلا يعنى عشان اخد حقى اجبله واسطه حسبى الله ونعم الوكيل المهم الحمد لله عدت امتحاناتى وخلصت اجازتى ورجعت قبل امتحانات الملاحق وفى امتحانات الملاحق غبت يوم كمان لانى كنت تعبانه جدا مقدرتش اروح قفل عليا ورحت اقدمه اعتيادى بما ان ماليش عارضات وخدت يومين بالخصم موافقش سألته ليه قالى اصل فيه تعليمات من الاداره انه ممنوع كبرت دماغى فى الاسبوع اللى بعده على طول اسبوع ملاحق 6 وتالته اعدادى خلانا نحضراول 3 ايام واللى محضرش قفل ليه والغريبه بقى انه قبلهم اعتيادى لناس طب اشمعنى انا ؟؟؟ التالى بقى انهم فى الاسبوع دا قسموا بعض الاتنين على ان كل مجموعه تيجى يومين وانا فى مدرسته دى 3 ايام جيت اليومين بتوعى قفل عليا اليوم التالت مع ان كل اللى مجوش يومها مضوا بعدها وانا الوحيده اللى قفل عليا طب اشمعنى ؟؟؟؟؟؟؟ اصحابى قالولى ان سيادته مضايق منى عشان كل الملاحق سقطوا فى مادتى لانى طبعا من الناس اللى معروف عنهم ان ضد الغش واللى مش بترضى تهين نفسها وتطلع تغشش الطلبه وتبقى قدوه زباله ليهم وتعلمهم الغش اصلنا ناقصين ماكفايه اللى بيحصل فى مجتمعنا نتيجه القرف اللى كان بيحصل قبل كدا وتعليمنا البايظ وتنفيذنا للاوامر من غير ماتعدى على عقولنا ونعرف خطورتها على ولادنا طب انا زمبى ايه كنت اكتبلهم واطلع اغششهم عشان انول الرضا السامى المهم طبعا كدا بقوا يومين تانيين فى شهر واحد برضه بالخصم لانه مش موافق على الاعتيادى فسؤالى دلوقت هل دا ممكن ياثر عليا فى شغلى بعدين ؟ وهل من حقه انه يرفض انى اقدمهم اعتيادى ويوافق لغيرى ؟ وبما انى اتخنقت بجد من ظلم الراجل دا وافعاله ف ايه يحصلى لوقلتله كل اللى جوايا نحيته فى وشه وبهدلته قدام الكل والله اعلم بقى احتمال اخبطه بحاجه فى وشه ؟واسفه ان كنت طولت على حضرتك

هذه ضريبة الكفاح والطموح
كان زمان هناك اجازة للمعلم فى الصيف تتراوح اربعة اشهر
وجاء امتحانى للدبلوم أثناء هذه الاجازة الصيفية
ولكن ناظر المدرسة الحاقد اخترع شيئا ما واستدعانى وتم تحويلى للتحقيق وتم خصم الثلاثين يوما فترة الامتحان + جزاء ادارى فى حين كان زملائى يستمتعون بجو الاسكندرية الرائع
نصيحتى
أن تعملى باخلاص فى عملك وسوف ييسر الله جميع الأحوال
فمن اتقاه وقاه

منار على 25-07-2012 09:13 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة osamaabdsalam (المشاركة 4679589)
هذه ضريبة الكفاح والطموح
كان زمان هناك اجازة للمعلم فى الصيف تتراوح اربعة اشهر
وجاء امتحانى للدبلوم أثناء هذه الاجازة الصيفية
ولكن ناظر المدرسة الحاقد اخترع شيئا ما واستدعانى وتم تحويلى للتحقيق وتم خصم الثلاثين يوما فترة الامتحان + جزاء ادارى فى حين كان زملائى يستمتعون بجو الاسكندرية الرائع
نصيحتى
أن تعملى باخلاص فى عملك وسوف ييسر الله جميع الأحوال
فمن اتقاه وقاه

شكرا استاذ اسامه لى ردك عليا لكن انا عايزا حل عملى ضده هل من حقه انى لو غبت يوم ميرضاش يدهولى اعتيادى ويديه لزمايلى عادى هل مش من حقى اشتكيه لدا ؟ولما يخلى كل زمايلى يمضوا وانا يقفل عليا هل مش من حقى اعترض ؟ ولو واجهته وغلطت فيه قدام الكل ايه ممكن يحصل واقصى حاجه ممكن يعملها ؟وايه اقصى حاجه ممكن تحصلى ؟

احمد التائب 26-07-2012 01:00 AM

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
استاذنا العزيز جزاك الله خيرا علي هذا المجهود الرائع
لو سمحت .... هل يجوز لمعلم لغة انجليزية صرف حافز الاداريين ؟؟؟ لانه لم يختبر الكادر فهو معين بحكم محكمة بقرار اقدمية 2002 و استلم 2011 و لم يدخل اختبار الكادر بعد ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ولكم جزيل الشكر ....... وهل يوجد نشرة بذلك

منار على 27-07-2012 01:43 AM

[quote=منار على;4681307]شكرا استاذ اسامه لى ردك عليا لكن انا عايزا حل عملى ضده هل من حقه انى لو غبت يوم ميرضاش يدهولى اعتيادى ويديه لزمايلى عادى هل مش من حقى اشتكيه لدا ؟ولما يخلى كل زمايلى يمضوا وانا يقفل عليا هل مش من حقى اعترض ؟ ولو واجهته وغلطت فيه قدام الكل ايه ممكن يحصل واقصى حاجه ممكن يعملها ؟وايه اقصى حاجه ممكن تحصلى ؟
وايه تأثير انى اخد كل شهر يومين تلاته بالخصم عليا ؟ خاصه ان الادارى المسئول حاطننى فى دماغه جدا وليه تأثير جامد على مدير المدرسه كمان انا المفروض ان عندى يومين بالخصم فى شهر تلاته اللى فات ولحد دلوقت مجوش ياترى دا طبيعى ولا ممكن الادارى دا يكون بيخطط لحاجه ضدى اتمنى اجابه على اسئلتى لى الاقل اعرف وشكرا لحضرتك

صبرى عبدالحى 27-07-2012 01:58 AM

مشرف نشاط وحكمت لى المحكمة بحافز بدل معلم ما هى حقوقى المالى مع العلم ان مجمل حوافزى 125 % والادارة متعسفة عن صرف باقى الـ 200% ماهى النسب المئوية التى استحقها وذلك بالنشرات والقانون

elsanea 27-07-2012 02:18 PM

استاذ اسامه كل عام وانت بخير ورمضان كريم ارجو من سيادتكم التكرم بالرد على موضوعى هذا اثناء تاديه امتحانات الدور الثانى بمدرستى الاعداديه وبعد انتهاء امتحان العلوم عرض طالب على مدرسه بالمدرسه ورقه امتحان العلوم الخاصه بالدور الثانى للعام الماضى 2011 ووجدت المدرسه ورقه امتحان 2012 شبيهه بها لدرجه كبيرة وفيها اختلافات حوالى من 5 الى 6 فقرات فى الاسئله وكان هناك مدرس على خلاف مع مدرسه العلوم التى وضعت الامتحان فقام بخطف الورقه من المدرسه واخذ يصيح فى المدرسه الامتحان متسرب فقامت مديره المدرسه بنهره امام المدرسين واتصلت بتوجيه العلوم وقال لها لايوجد شىء الامتحان من المنهج وايه يعنى متكرر فيه اسئله كثير من الدور الثانى العام الماضى فقام الاخصائى بكتابه شكوى فى النيابه الاداريه بهذه الاحدات فنرجو من سيادتكم توضيح موقف مدرسه العلوم ومديره المدرسه من هذه الشكوى ولسيادتكم جزيل الشكر

amrmonem 27-07-2012 04:09 PM

استاذ اسامه كل عام وانت بخير ورمضان كريم ارجو من سيادتكم التكرم بالرد على موضوعى قمت بالحصول على اجازه سنه لتحسين الدخل ولم انفذها بعد حيث انها تبدأ يوم 8/1 اى بعد ايام وحدثت ظروف وتعطل المشروع الذى من اجله حصلت على الاجازه فاريد عدم القيام بهذه الاجازه فهل هذا جائز ارجو من سياتكم الرد سريعا حيث انه لا يوجد وقت ولسيلتكم جزيل الشكر

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 04:48 PM.