بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   كلية العلوم (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=166)
-   -   علوم .. هتطلعنا ايه ؟?? ya tara eeeeh?? (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=64379)

RODY_GH 23-10-2008 10:39 PM

على فكرة علوم ليها مستقبل رائع جدا جدا ولازم تفتخروا بكدا ومجالاتها واسعه قوى

بس المشكله فى مين ؟؟؟

احنا هنا فى مصر طبعا مش بنقدر غير بتوع طب وهندسه
بس فى اى مكان علوم هى الاساس و هى القمه عندهم ومجالات الشغل كتير بس تدورو كويس

thief 04-03-2009 06:08 PM

ياجماعه بالله عليكم ارجوكم عايز خدمه منكم ربنا يكرمكم كنت عايز اعرف منكم ايه الاقسام اللى ممكن علمى رياضه من ثانوى عام يخشها فى علوم القاهرة وياترى ممكن اخش قسم كيمياء فقط ولا لا انا اخوكم اسلام ابراهيم احدى ضحايا الثانوى العام وانا علمى رياضه وكنت عايز اعرف انا الاقسام اللى قدامى هاتبقى ايه ربنا يكرمكم

براءة 04-03-2009 07:28 PM

اقسام كتيرة كويسه
انا هتكلم عن حلوان عندك اقسام فيزيا ورياضة وكيميا وجيولوجى
ممكن تشتغل ف البترول لو جيولوجى و ممكن تدخل قسم علوم حاسب او كيميا و تبقي دوكتور تحاليل

thief 06-03-2009 02:16 AM

ارجوكم ياجماعه عايز اعرف منكم ايه هى الاقسام اللى ممكن خريج علمى رياضه يخشها فى كليه علوم ارجوكم عايز ردكم عليا لانى بجد مش عارف:039uw8:

thief 06-03-2009 02:17 AM

يعنى ياجماعه ممكن اخش قسم كمياء او جيولوجى وانا علمى رياضه دة كلام اكيد ولا لا

محمد.فوكس 06-03-2009 08:58 AM

ايوة يا معلم اكيد ممكن تدخل كيمياء و رياضة و حاسب و فيزياء و جيولوجيا و علوم بحار و علوم فضاء و فيزياء حيوية..الخ.ده اللي عندنا في اسكندرية.علوم القاهرة نفس الكلام و فيها اقسام اكتر كمان و هيالة زي فيزياء جوية و فيزياء الكترونية و فيزياء اتصالات على حسب ما عرفت من بعض الناس.بتفكرني بنفسي يا مان انا كنت نفس ظروفك .. بس كلية قيمة جدا و الله.

ولايهمك 12-06-2009 08:31 PM

علوم هتطلعك على اد جهدك فيها

لو جايب امتياز او جيد جدا في اي تخصص هتشتغل معيد في اي جامعه خاصه او معهد عالي في مصر

غير كده هتشد حيلك في تخصصك يعني لوقسم حاسب هتشتغل في مجال الحاسب لو كيميا هتشتغل في مجال الكيميا وهكذا

وفي أسوا الحالات لو اتقفلت في وشك الدنيا هتشتغل مدرس

lologeo 12-06-2009 09:19 PM

والله علوم حلوه جدا ومجالاتها كتير جدا من دكتور ل(سورى)زبال وحضرتك شور ليك الاختيار
انا حقيقى مش شفت كليه خالص لها فرص الشغل ده كله
واكيد مش هاقول لكم على علوم شبين ونظام الساعات المعتمده اللى هى فيه حاجه تخنق ودكاتره مستواهم عالى يخنقوا هما كمان
ويا حرام الطالب بين ده كله حقه مش لاقيه وممكن بقدرة ربنا يمتحن 3 امتحانات فى يوم واحد او يبدأ امتحاناته ويخلصها فى يومين
وحقيقى احلى حاجه ان انت تلاقى النتيجه بتاعتك بتظهر قبل ما تمتحن الماده
يعنى تمتحن ماده فى يوم وانت بتمتحن الماده اللى بعدها بيومين تلاقى نتيجتك متعلقه ع الحيطه واللى مايشترى يتفرج وحاجه كمان بيصححوا بالسالب يعنى تجاوب سؤال صح تاخد الدرجه تحل سؤال غلط تنقص الدرجه يعنى ممكن لوحالل اكتر من نص الامتحان غلط تلاقى درجتك بالسالب يعنى حتى ولا حصلت الزيرو
وعجبى.................................
الله يكون فى عونهم حقيقى

زيزو1900 13-06-2009 03:42 PM

اعتقدر حاليا مفيش حد من علوم بيشتغل مدرس
اسوء الحالات بيشتغل ميدكال ريب
ولو يعنى خد الدبلومة هيفتح معمل

وع فكرة فيه ناس اعرفها كميائيين اصحابي اخدو الدبلومة وعندهم معماملهم وبيحضرو في الماجستير وابحاث ليهم بتتنشر في مجلات علميه عالميه ادعولي انى ابقي زيهم

ali elsaied 14-06-2009 02:00 PM

السلام عليكم
عندنا فى علوم المنصوره علمى الرياضه مبيدخلش الا اقسام الرياضه والفيزياء بالاضافه الى قسم اسمه كيمياء وفيزياء واحتمال يلغوه بينما قسم الجيولوجيا والكيمياء الخاص والبيولوجى دول بيدخلهم علمى العلوم وكمان لما نظام الساعات اطبق على الدفعه السنه اللى فاتت بقا كل واحد بيعرف تخصصه من اول سنه لان بتوع قسم البيولوجى كانوا بيتحصصوا من ثانيه الوقتى مع نظام الساعات ببقا التخصص من اولى مع العلم ان كيمياء خاص التخصص فيها من اول سنه سواء النظام القديم اللى انا لحقته للاسف او بنظام الساعات
على فكره انا كنت زى اى حد كاره الكليه ومش حاببها وكل الناس تقولى انها صعبه مع العلم ان الناس دى مدخلتهاش اصلا فكل واحد ميعتمدش على اراء ناس مدخلتش الكليه على فكره الكليه سهله جدا وممتعه جدا وهتحبوها جدا
وانا الوقتى بموت فيها ولو لم اكن فى علوم لوددت ان اكون فى علوم
طللبه علوم زى مابيقولوا اخر المحترمين هههههههههههههههههه بهزرررررررررررررررررررررررررررررر سلام

ali elsaied 14-06-2009 02:03 PM

اننما من ناحيه الشغل لخريجى علوم فحدث ولا حرج الشغل كثير جداااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا اااااااااااا بس لازم الواحد يطور نفسه بعد التخرج ميكفيش باللى درسه لازم يعمل لنفسه سى فى كويس عشان يروح لاى شركه ادويه او بترول او غزل ونسيج او معمل ابحاث او معمل تحاليل او الطب الشرعى او .................................................. ... بقلب جامد ويكون قادر على القيام بالعمل

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 11:49 AM.