بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   كلية التجارة (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=162)
-   -   لطلبة كلية التجارة - جامعة القاهرة (ضع استفسارك هنا) (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=342144)

vampire1188 22-08-2011 07:15 PM

اقتباس:

انا جايبة 95.12
وفضلت تجارة انجلش عن كل كليات القمة مع ان كان نفسي ادخل سياسة واقتصاد
بس الحمدلله بقي
انا دخلت تجارة انجلش جامعه بنها بس سمعت ان هى بقت صعبة ودخلولها مناهج عين شمس
انا عايزة اعرف تجارة انجلش بنها صعبة ولا اية عشان انا قلقانة اوى اوى
ولا صعبة ولا حاجة .. كل الكليات زي بعض فيما عدا بعض الفروض البسيطة

اللى بتتمثل فى غباوة الدكاترة مش اكتر ..

لكن المنهج معظمه واحد او بمعنى اصح الاساسيات واحده عمرها ماهتتغير

واللى بيتغير اسلوب الدكتور وطريقة شرحه ودماغه .. بالاضافة لمستوي رخامته سواء في الشرح او التصحيح

هوا مشكلته انه منتشر شوية في عين شمس عشان كدا الناس بتتعقد من عين شمس

لكن صدقيني هيا كلها واحد

vampire1188 22-08-2011 07:17 PM

اقتباس:

طب بالنسبة لخريجى جورجيا دول بيبقى نظامهم فى الشغل ايه هل هما مطلوبين ولا عادى ولا ايه النظام اصلا
يا باااشا انت وتقديرك وشطارتك .. ماهو مش عشان انت معاك شهادة امريكية يبقى هاتعيش في الدور وتأنتخ

وانا زي ما شرحت في التوبيك واثبت بالدليل القاطع ان جورجيا مش هيا الأملة اللى الناس مفروض تجري وراها يعنى

vampire1188 22-08-2011 07:21 PM

اقتباس:

ممكن حضرتك تقولنا ازاى نختار التخصص وعلى اى اساس واهمية كل تخصص واحتياج سوق العمل لة بالنسبة لتجارة انجليزى
فيه بوست ان شاء الله هانزله عن التخصصات وازاى تتخصص وكل شئ بالتفصيل

ماتستعجلش خالص .. كله هايبان مع الوقت باذن الله بس تابع انت معايا

انا اليومين دول بس مزنوق في حوار الجيش دا عشان كدا متأخر شوية في الكتابة

بس المعلومات الاساسية اللى المفروض اي طالب مستجد يعرفها انا قايلها باستفاضة والحمدلله

اقتباس:

معلش سؤال تانى انت بتقول ان عدد تجارة انجلش 400 او 500 طالب وبيقسموهم مجكموعات صغيرة مع ان السنة دى احنا فى جامعة القاهرة عددنا 1096 يبقى ازاى كدة هيقسمونا
هاتتقسمو على جروبات اكتر شوية .. يعنى الطبيعي انه بيبقى من a لحد f

ممكن بقى يقسموكو مثلا من a لحد i ودي حصلت فعلا في دفعة 2007 لانها كانت 1500 طالب

vampire1188 22-08-2011 07:24 PM

اقتباس:

السلام عليكم الاول انا عايزة اعرف ينفاع احول لى تجارة انجلش مكتب التنسيق جابنى تجارة القاهرة بس عربى و لما سألت ينفاع احول رد عليا الراجل رد رخم كدا قالى لا ممكن اعرف احول ازاى
طالما قالك لاء يبقى لاء .. اولا لان انجليش دي شعبة مش كلية

ومش عشان هما نزلوها في التنسيق في رغبة مستقلة تبقى كلية لوحدها بل هيا ما زالت تبع كلية التجارة

بس هما نزلوها في رغبة مستقلة منعاً لحوار التدبيس بتاع تجارة عربى دا

ثانيا انك لو دخلت على تقليل الاغتراب وبصيت في الرغبات مش هاتلاقي تجارة انجليش اصلا

ودا دليل واضح انها مش موجودة على خريطة التحويلات من اساسه .. فهمــت ؟؟

koko_220 23-08-2011 08:02 PM

مش فى امال خالص انى احوال يعنى دى اول سنة يعملوا كدا تجارة انجلش كانت بتاخد من مجموع تجارة و كانت بتتوقف على مجموع الانجليزى بس يا رب بقى

koko_220 26-08-2011 06:52 PM

معلش سؤال تانى ليا واحدة صاحبتى فى تجارة طنطا بقلها سنتين و عايزة تحول لى القاهرة بس هى تجارة انجلش ينفع تحول دالوقتى ولا اية

$ Hager $ 26-08-2011 11:23 PM

انا عايزة اسأل طلاب كلية التجارة
عن دبلومة ادارة الاعمال
ازاي بيتم التقديم ليها
و ياريت لو حد عارف مواعيد التقديم

amrbardana 28-08-2011 11:53 PM

لازم جامعة القاهرة بس؟؟؟؟؟؟؟؟؟

vampire1188 01-09-2011 03:53 PM

اقتباس:

معلش سؤال تانى ليا واحدة صاحبتى فى تجارة طنطا بقلها سنتين و عايزة تحول لى القاهرة بس هى تجارة انجلش ينفع تحول دالوقتى ولا اية
لاء ماينفعش بأي حال من الاحوال التحويل من تجارة انجليش في جامعة لتجارة انجليش في جامعة تانية

vampire1188 01-09-2011 03:59 PM

اقتباس:

انا عايزة اسأل طلاب كلية التجارة
عن دبلومة ادارة الاعمال
ازاي بيتم التقديم ليها
بتروحي شئون الدراسات العليا أسفل مدرج هـ في الدور الارضي

وتقوليلهم عايزة اعمل دبلومة ادارة الاعمال .. وساعتها بيقولولك على مواعيد التقديم

واعتقد ان مواعيد التقديم تقريبا شغاله دلوقتى .. روحي واسألي بنفسك احسن

بس لازم تكوني جايبه تقدير جيد عشان تقدري تعملي الدبلومة دي

دا غير ان يكون فات سنة على تاريخ حصولك على البكالوريوس + ان يكون معاكي شهادة خبرة مدتها سنة

ومدة الدبلومة سنتين

ولو عايزة تكملي وتعملي ماجيستير لازم تجيبي في التقدير العام بتاع الدبلومة جيد جدا

فانتي احسنلك تروحي تسألى الاول في شئون الدراسات العليا وبعد كدا لو تمام يبقى تحضري ورقك وتقدميه

منى عاشقة الكيمياء 05-09-2011 10:34 AM

شكرا لمعلوماتك

منى عاشقة الكيمياء 05-09-2011 12:06 PM

تمام جدا جدا

التؤمان 05-09-2011 08:41 PM

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
انا كنت عاوزة اسال عن منحة iti كان فى موضوع قبل كدا كنت حضرتك عملتة يا استاذvampire1188 كنت عاوزة اسال حضرتك اخدتها ولا اية والانتر فيو دا لازم اكون واخدة كورس انجلش قبلها ولا لأ وهل المنحة دى بتاثر على الدراسة ولا اية وبتاخد وقت اد اية علشان المفروض ان ميعاد التقديم قرب وانا خايفة من التقديم ومن الانترفيو جداااااااااااااااا وجزاك الله خيرا

vampire1188 05-09-2011 11:49 PM

اقتباس:

انا كنت عاوزة اسال عن منحة iti كان فى موضوع قبل كدا كنت حضرتك عملتة يا استاذvampire1188 كنت عاوزة اسال حضرتك اخدتها ولا اية
اه .. وأخيـــــــــراً خلصتها قبل العيد بيومين بعد سنتين عناااااااااء

اقتباس:

ة والانتر فيو دا لازم اكون واخدة كورس انجلش قبلها ولا لأ
انتى اكيد قصدك على انترفيو بيرلتز بقى

هوا الانترفيو بالنسبة للناس اللى واخده على انها تتكلم انجليش على طول هايبقى بالنسبالهم قمة الهبل

يعنى لو جيبتى واحد بعد ماخلص منحة سنة رابعة (مش تالته) وقولتيله خش انترفيو بيرلتز هايقولك بلاش هبل !

انا مش بقولك كدا عشان انا اقلل من شأن اللى بيخشو الانترفيو .. لاخاااااااالص لان انا دخلت الانترفيو دا قبل كدا زيكو

بس انا بقول كدا عشان اوضح قد ايه المنحة هاتفرق معاكي في الانجليش فرق شااااااسع زي السما والارض

بس اني واي .. حاولي من دلوقتى تدربي نفسك على الانجليش ككلام

فكك بقى من حوار الجرامر والبريزينت سيمبل والكلام الدش ووجع الدماغ اللى خدناه في ثانوي واعدادي دا

انتى اه كل دي بيزيكس انتى بتاخديها .. دا شئ كويس مش وحش خالص

بس هل بتعرفي تطبقي الجرامر الصح دا وانتى بتتكلمي ؟

يعنى اه انا عارف انك عارفه البريزنت سيمبل بيتكون من ايه

بس اثناء الكلام انا ابصم بالعشرة انك هاتغلطى وهاتدخلى زمن في زمن تانى خالص وانتى مش واخده بالك

زي مثلا تقولي he go to school .. طبعا دا غلط شاااااااائع فحت للناس اللى لسه بتقول يا هادي في الكلام

لو جيبتهالك على ورقة وقولتلك صححي هاتقوليلي لا طبعا غلط لان الصح he goes to school

لكن في الكلام هاتقولي زي ماكانت مكتوبة في الاول .. ولو قولتلك انتى قولتي كدا هاتقوليلي لا انا ماقولتش !!

وكلناااااااااااا كنا كدا .. بس مع التدريب والتمرين والرغى الكتير والروول بلاي

وان فجأة مرة واحده يقوم الترينر مديكي عنوان ويقولك عايزك تتكلمي فيه بالانجليش لمدة دقيقتين حالا ودلوقتى

كل دا مفيد جدا .. هوا ساعتها هاتبقى مش طايقة نفسك وحاسة بالاحراج ..

بس بعد كدا هاتقولي ان الناس دي كانت صح الصح وياريتنا كان بيتعمل فينا كدا من واحنا صغيرين

فعموما .. الانترفيو محتاج انك تدربي نفسك قبلها كويس

وتسمعي تراكات انجليش كتيرة .. واسمعي اغاني انجليش وكرري وراها

يعنى تشغلي الاغنية وتشوفي الـ Lyrics بتاعتها وكرري وراها عشان تحسنى من النطق عندك

لغاية ما واحده واحده هاتلاقي النطق عندك بدأ يتظبط شوية

والغلطات الشائعة بتاعة انك بدل ماتنطقي كلمة زي the تنطقيها za .. و father تنطقيها fazar

كل الكلام دا هايتلغى مع التمرين والتدريب .. بس اهم حاجة تاخدي بالك من نفسك وانتى بتتكلمي

والعملية فشلت يبقى تعملي ريكورد لصوتك وتتكلمي وبعد كدا تسمعي انتى قولتي ايه بعد ماتخلصي

وماتقوليش انا هابقى شكلي اهبل لما اسمع نفسي .. لا خالص دا الصح

ولو سمعتي نفسك ولاقيتي نفسك انك راضية باللى بالنطق بتاعك يبقى انتى تمام

لو مارضيتيش يبقى تدربي تانى وتعيدي الريكورد تانى لغاية ماتوصلي لمستوي الرضا اللى انتى عايزاه

اما بالنسبة لغلطات الجرامر فادي بالتمرين .. بس تحاولي تطبقي النظري عملي بقى

وانا اديت مثال صغير في اول الكلام .. وبناءا عليه طبقى في الباقى بقى

اقتباس:

وهل المنحة دى بتاثر على الدراسة ولا اية
لا خاااااااالص

اقتباس:

وبتاخد وقت اد اية
المنحة مقسومة نصين على سنتين .. تالته ورابعة

سنة تالته بيبقى دراسة انجليش بس .. ودا بيبقى تبع معهد بيرلتز

سنة رابعة بتدرسي حاجات بعيدة عن الانجليش بس لغة الدراسة انجليش

اقتباس:

وانا خايفة من التقديم ومن الانترفيو جدااااااااااااااا
لا ماتخافيش .. اهم حاجة زي ماقولتلك النطق دا مهم جدااااااااا

لان تقريبا بيبقى عليه 40% من توتال التقييم

لانك حطي نفسك مكان الانترفيور اللى بيعمل الانترفيو معاكي

انتى دلوقتى قاعدة وجالك شخص وقولتيله Introduce urself

واول كلمة نطقها غلط !! .. انطباعك الاولي عنه هايبقى ايه ؟! زفــت

وبما انه زفت .. يبقى ارزعه ليفل وان دا ان مستواه جاب ليفل وان اصلا

وبالمناسبة .. المنحة بقت تاخد من ليفل 2 بس

ايام زمان كانو بياخدو ليفل 1 .. بس عشان الاعداد بقت كبيرة لدرجة ان مابقاش فيه تمويل

فقررو ياخدو من اول ليفل 2 .. يعنى لو طلعتي ليفل 1 يبقى انتى كدا ريجيكتد رسمى ..

يعنى شكرا على حسن تعاونكم معنا :D

Ahmed Samy 22 06-09-2011 02:08 AM

انا عندي سؤال يا استاذ فامبير بخصوص قسم اكتواري ........... انا كنت قريت في جريدة المصري اليوم ان الشخص بعد ما بيتخرج من القسم ده بيحتاج انه ياخد دكتوراة من انجلترا او بريطانيا علشان يشتغل في المجال ده و طبعا ده مكلف جدا ...... و ان مفييش تمييز بينك و بين زمايلك اللي متخرجين معاك من كلية التجارة إلا اذا اخدت الدكتوراة الكلام ده حقيقي و لا كلام جرايد

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 01:22 AM.