بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   اجتماعيات طالب (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=112)
-   -   كفاية كسل يا دفعة ثانوية عامة 2015 (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=603942)

m_d10 03-06-2014 01:07 AM

كفاية كسل يا دفعة ثانوية عامة 2015

أيه يا جماعه الكسل دوت . هو كل شوية واحد فينا يفتحله موضوع ونقول هنراجع وبعد كده نكسل ومحدش يراجع ولا يعمل أى حاجه خالص أيه الكسل دوت :angry2::angry2::angry2::angry2: .

عايزين نشاط وحيويه علشان نبقى داخلين جاهزين ومسخنين علشان نعرف نلعب الماتش :av4056bb7jp3::av4056bb7jp3::av4056bb7jp3::av4056b b7jp3::av4056bb7jp3:
وكمان مش عايزين نخرج خارج المنتدى لأنه هنا أفضل والتعليقات والردود مبتضعشى بعكس الفيسبوك .
عن نفسى هفضل داخل المنتدى .

هااااااااااا مين معايا دلوقتى .

هحاول أنزل مذكرات علشان نبدأ منها ;);););););) .

m_d10 03-06-2014 01:22 AM

مذكرة English مهارات Skills

1 مرفق
دية مذكرة English مهارات مجمعها من مذكرات رائعه على المنتدى .

شامله ( ترجمه - المتحدثون - مواقف - قطع فهم - مواضيع كتابيه ) جميه المهارات .

شامله إمتحانات السودان والثانويه العامه ( 2 و 3 )

m_d10 03-06-2014 01:30 AM

دلوقتى وقت النحو والبلاغه

1 مرفق
هذه مفاتيح حل سؤال النحو والبلاغه . مأخوذه من المنتدى أيضا
جامده جدا

m_d10 03-06-2014 01:44 AM

ودلوقتى كتابة الصيغ الكيميائيه وتكافئات العناصر

1 مرفق
دى مذكره علشان تفكرنا بكتابة المعادله الكيميائيه وتكافئات العناصر للناس الى كانت كيمياء وأحياء الترم الأول :078111rg3: وللجميع أيضا :stickjo4::stickjo4::stickjo4::stickjo4::stickjo4: :stickjo4::stickjo4:

mahmoud_nomercy 03-06-2014 01:30 PM

تسلم ايدك ...انا هعرفكم بنفسى اسمى محمود محمد من سوهاج رايح سنه 3 ثانوى زيكم ...........................كله بقى يكتب اساميكم عشان نتعرف وياريت يوميا نتفق على ساعه نفتح كلنا

mahmoud_nomercy 03-06-2014 01:31 PM

مذكرررررات جامدة جداااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا جزاك الله خيرا

mahmoud_nomercy 03-06-2014 01:51 PM

فى مذكرة التكافؤات ايه الفرق بين التكافئ الموجب والسالب زى الهيدروجين تكافؤه -1 وبيتعمل 1
والليثيوم تكافؤه+1 وبيتعمل واحد
وفى عناصر ليها 2 تكافؤ زى النحاس مثلا احادى وثنائى متى اعمل ده ومتى اعمل ده
:039uw8::049gc0::049gc0::049gc0:

m_d10 03-06-2014 02:07 PM

اقتباس:

فى مذكرة التكافؤات ايه الفرق بين التكافئ الموجب والسالب زى الهيدروجين تكافؤه -1 وبيتعمل 1
أنا عن نفسى معرفشى أيه السبب:d:d:d:d:d

اقتباس:

هنا بقى هو الى هيقلك فى السؤال . يعنى مثلا يقلك حديد ثنائى التكافئ II :cool:

mahmoud_nomercy 03-06-2014 02:13 PM

تسلم يريس ربع ساعه رايح اشترى شئ لابوية وجاى

mahmoud_nomercy 03-06-2014 02:30 PM

عاوزين نتعرف باسمك

عبد المقصود مصطفى 03-06-2014 03:43 PM

[QUOTE=mahmoud_nomercy;5881926]فى مذكرة التكافؤات ايه الفرق بين التكافئ الموجب والسالب زى الهيدروجين تكافؤه -1 وبيتعمل 1
[CENTER]والليثيوم تكافؤه+1 وبيتعمل واحد

لا لو هتحط الاشارة تبقى قصدك على عدد التاكسد مش التكافؤ
يعنى لو عايز تقول التكافؤ يبقى ثنائى احادى ثلاثى اظن انه بدون اشارات
دا الى فاكرة
وربنا يسهل

mahmoud_nomercy 03-06-2014 05:15 PM

الف شكر

[quote=عبد المقصود مصطفى;5882022]
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mahmoud_nomercy (المشاركة 5881926)
[center]والليثيوم تكافؤه+1 وبيتعمل واحد

لا لو هتحط الاشارة تبقى قصدك على عدد التاكسد مش التكافؤ
يعنى لو عايز تقول التكافؤ يبقى ثنائى احادى ثلاثى اظن انه بدون اشارات
دا الى فاكرة
وربنا يسهل

شكرا على الاضافة

عبد المقصود مصطفى 03-06-2014 05:20 PM

[QUOTE=mahmoud_nomercy;5882187]
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عبد المقصود مصطفى (المشاركة 5882022)
شكرا على الاضافة

الشكر لله

m_d10 03-06-2014 06:03 PM

أنا إسمى أحمد علمى علوم من المنيا

eman_m 03-06-2014 07:03 PM

انا ان شاء الله معاكم بس هنبتدى بايه
وباذن الله الموضوع ده هيبقى احسن من الموضوعات الى قبله
وربنا يوفق الجميع

m_d10 03-06-2014 07:40 PM

دوت وقت الفرنساوى

1 مرفق
مذكرت فرنساوى فيها كلمات وقواعد وكلمات 2 + 3 ثانوى + مراجعه على أولى ثانوى + تدريبات كتيييييييييييييرة جدا

مذكره رائعه جدا للمذاكره فعلا .

m_d10 03-06-2014 07:43 PM

جاهزين

دلوقتى إحنا بنجهز المذكرات الى هنراجع منها علشان منكسلشى زى المره الى فاتت .:stickjo4::stickjo4::stickjo4::stickjo4::stickjo4 ::stickjo4::stickjo4::stickjo4::stickjo4::stickjo4 ::stickjo4::stickjo4::stickjo4::stickjo4::stickjo4 ::stickjo4::stickjo4::stickjo4::stickjo4::stickjo4 :

:078111rg3::078111rg3::078111rg3::078111rg3::07811 1rg3::078111rg3:OK

m_d10 03-06-2014 07:50 PM

جميع إمتحانات الثانويه العامه فى النحو والبلاغه

2 مرفق
دى مذكره فيها جميع الإمتحانات الى وردت فى تاريخ ثانويه عامه فى النحو والبلاغه بإجاباتها النموزجيه .

m_d10 03-06-2014 07:52 PM

ونختم بـ أهم الكتب الخارجيه

لغه عربية : الرساله + الإمتحان والأضواء ( كتاب الرساله فى الشرح ممتاز جدا وعالى جدا وكتاب الإمتحان والأضواء أسئله )
لغه إنجليزيه : The Best / Surprise / Gem / Top student
لغه فرنسيه : الأغلبيه مكنشى بيستعمل كتب خارجيه فى اللغه الفرنسيه والى كان بستعمل قالى : جنيال أو برافو أو ميرسى

فيزياء : الإمتحان + الوسام ( أسئله أكرر أسئله وليس الوسام شرح ) + نيوتن + المثالى
كيمياء : الإمتحان + مندليف + المثالى
أحياء : الإمتحان + النفيس
جولوجيا : الإمتحان ( طبعا الجولوجيا زمان مكنتشى مقرره على علمى )

رياضه 2 : لامى + المعاصر

طبعا بإضافه إلى : كتاب دليل التقويم + كتاب التوقعات المرئيه ( كتاب أسئله و مراجعه بينزل فى شهر 1 )

ahmad khalid 03-06-2014 10:19 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mahmoud_nomercy (المشاركة 5881926)
:039uw8::049gc0::049gc0::049gc0:

راجع قواعد اعداد التأكسد و انت تعرف
ببساطة فى هيدرات الفلز الهيدروجين سالب و غير كده كله موجب و ده عشان الفلزات على طول موجبة
و هتلاقى بردوا شوية ملاحظات على الاكسجين زيهم

Tom Jones 03-06-2014 11:14 PM

Finally , That's It

Nicely Done

And
This Time Is For Real

Thanks Bro .

eman_m 04-06-2014 02:40 AM

ان شاء الله هنبتدى باى مذكرة فيهم ؟
والموضوع جميل جدااااا والمذكرات ممتازة

mahmoud_nomercy 04-06-2014 01:14 PM

هنبدأ بايه

نبدأ من بكرة يا شباب ولا ايه رايكم شوفو بكرة هنذاكر وياريت يشباب الى مش عاوز يبدأ معنا ميعلقش يخليه فى حاله :stickjo4: مش عاوزين نتعقد انا راى بكرة نبدأ نذاكر تكافؤات الكمياء لانهم سهلين ونبدأ بالتدريج كان معكم اخوكم محمود محمد علمى علوم

دى اخر سنه لينا ولازم نتعب عشان نحقق احلامنا

To be or not to be

mahmoud_nomercy 04-06-2014 01:23 PM

تجربتى فى الثانوية العامة

احلى كتاب قريته عن الثانوية العامة مقدم من واحد كان فى عمرنا الكلام من القلب بجد ياريت الى يقراه يدعى لصاحب الكتاب ولى انا وللمسلمين اسم الكتاب تجربتى فى الثانوية العامة
http://www.mediafire.com/download/4i...%D9%87+%29.rar

mahmoud_nomercy 04-06-2014 01:28 PM

الى مش هيقرا الكتاب هيندم الكتاب جميل جدا فى كل حاجه نصائح للتحفيز وتحديد الهدف وجو الذاكرة وتقسيم الوقت وازاى تراجع اسبوعيا وازاى تخلص المنهج فى 25 يوم

m_d10 04-06-2014 01:39 PM

أنا عندى على على الجهاز وقرأته كذا مره بجد كتاب رائع وأنصح الجميع بتحميله

mahmoud_nomercy 04-06-2014 05:02 PM

بكرة هنذاكر ايه احنا كده معانا المذكرات يشباب مش فاضل غير تعبنا.............................................

متنسوش الصلاه

الامام الشافعى قال :شكوت لوكيع سوء حفظى فاخبرنى ان العلم نور ونور الله لا يهدى لعاصى

احمدالمدريدي 04-06-2014 11:16 PM

انا معاكم باذن الله وهابتدي في مراجعة النحو والبلاغة من بكره باذن الله

اسراء سمير00 05-06-2014 12:34 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة m_d10 (المشاركة 5882428)
ونختم بـ أهم الكتب الخارجيه

لغه عربية : الرساله + الإمتحان والأضواء ( كتاب الرساله فى الشرح ممتاز جدا وعالى جدا وكتاب الإمتحان والأضواء أسئله )
لغه إنجليزيه : The best / surprise / gem / top student
لغه فرنسيه : الأغلبيه مكنشى بيستعمل كتب خارجيه فى اللغه الفرنسيه والى كان بستعمل قالى : جنيال أو برافو أو ميرسى

فيزياء : الإمتحان + الوسام ( أسئله أكرر أسئله وليس الوسام شرح ) + نيوتن + المثالى

طبعا بإضافه إلى : كتاب دليل التقويم + كتاب التوقعات المرئيه ( كتاب أسئله و مراجعه بينزل فى شهر 1 )

بجد الملخصات والكتب دي كلها من أفضل الكتب اللي كنا بنستخدمها
وبقدرة ربنا مكنش بيخرج عنها اي نموذج امتحانات في اي مادة ..ركزوا عليهم اووووووي

بشجعكم علي حماسكم ده وانكم واخدين الامر جد وفعلا هي السنه الأهم
اها هتتعب فيها بس هتلاقي نتيجة تعبك ده وربنا مابيضيعش تعب حد وربنا
اعملوا اللي عليكوا وتوكلوا علي الله وربنا معاكم ،
بالاضافة ماتنسوش ان دي فترة أجازة يعني غصب عنكم هتحسوا بالكسل تجاة المذاكرة دي
يعني بلاش تاخدوا كل حاجة علي أعصابكم ، جزء بسيط كده تحددوه وتبقوا قد المسئولية وتذاكروه :)
وربنا معاكم كلكم ياااااااااارب وتحققوا احلامكم وأهدافكم إن شاء الله ، الثانوية العامة دي مش رعب والله ولا حاجة لاء خالص ، لو ذاكرتم المادة أول بأول وبدون كسل الكلام ده في بدايه الدارسة ان شاء الله والله هتبقوا زي الفل صدقوني وعن تجربه والله الموفق ، ومحدش بياخد أكتر ولا أقل من نصيبة ربنا معاكم :)

m_d10 05-06-2014 06:00 AM

اقتباس:

بجد الملخصات والكتب دي كلها من أفضل الكتب اللي كنا بنستخدمها
وبقدرة ربنا مكنش بيخرج عنها اي نموذج امتحانات في اي مادة ..ركزوا عليهم اووووووي

بشجعكم علي حماسكم ده وانكم واخدين الامر جد وفعلا هي السنه الأهم
اها هتتعب فيها بس هتلاقي نتيجة تعبك ده وربنا مابيضيعش تعب حد وربنا
اعملوا اللي عليكوا وتوكلوا علي الله وربنا معاكم ،
بالاضافة ماتنسوش ان دي فترة أجازة يعني غصب عنكم هتحسوا بالكسل تجاة المذاكرة دي
يعني بلاش تاخدوا كل حاجة علي أعصابكم ، جزء بسيط كده تحددوه وتبقوا قد المسئولية وتذاكروه :)
وربنا معاكم كلكم ياااااااااارب وتحققوا احلامكم وأهدافكم إن شاء الله ، الثانوية العامة دي مش رعب والله ولا حاجة لاء خالص ، لو ذاكرتم المادة أول بأول وبدون كسل الكلام ده في بدايه الدارسة ان شاء الله والله هتبقوا زي الفل صدقوني وعن تجربه والله الموفق ، ومحدش بياخد أكتر ولا أقل من نصيبة ربنا معاكم :)

شكرا جزيلا على النصائح الغاليه :d . وحضرتك أوحيتيلى بفكره :022yb4::022yb4:

بصوا بقى يا جماعه أنا تقريبا حددت ليه لما نقول هنذاكر مادة كذا بكره مش بنلاقى أى حد . ممكن يكون مش فاضى أو برا أو عنده ظروف . فدلوقتى هنعمل إقتراح .

إن شاء الله هنراجع بالليل . فكل واحد يكتب الساعه الى هقدر يكون موجود معانا هنا على المنتدى .

أقترح : 11:30 :cool:

كل واحد يكتب المعاد المناسب ليه وفى الآخر هنتفق على معاد واحد
:bosyht9:

mahmoud_nomercy 05-06-2014 11:53 AM

مفيش مشاكل بس الساعه 11:30 هنذاكر ولا نراجع الى ذكرناه

. ahmed-gamal 05-06-2014 12:08 PM

بالمناسبة اعرف نفسى :
احمد جمال
وانا معاكم وانا معايا روابط لملخصات لاهم قوانين الرياضيات اللى تم دراستها فى كل سنوات الدراسة الماضية هتفيد كل اللى داخل علمى رياضة كتير اوى

mahmoud_nomercy 05-06-2014 12:52 PM

تشرفنا بيك انا محمود محمد (علمى علوم) محافظة سوهاج

m_d10 05-06-2014 03:21 PM

تشرفنا بمعرفتك أنا أحمد علمى علوم من المنيا

m_d10 05-06-2014 03:23 PM

يا جماعه على فكره سعات أخويا هو الى بيدخل المنتدى فمككن تلاقونى فاتح بس بدخل الموضوع

Dr Alaa Inv 05-06-2014 06:05 PM

اتمنى تتقبلوني معاكم انا علاء رايح 3 ثانوى علمي علوم الجيزة ... ياريت تقلولي ايه اخبار الانجليزى معاكم انا كنت ناوي احفظ كلمات كتير خلال الاجازة دي عشان تفيدني في الترجمة او بشكل عام يبقي عندي ثروة لغوية وبالفعل بدأت اول الاجازة بهمة عالية بس بمرور الوقت حسيت بشوية تكاسل بس شغال حفظ برضو بس مش بالكم زي الاول علي العموم هو تفسير الكسل اننا لسه في اجازة. والواحد برضه مش هياخد الموضوع علي اعصابه ... علي العموم انا بحفظ من كتاب سربريز القاموس الي في اخره ... وانتم اخباركم ايه في الانجليزى و الترجمة بالذات ؟

m_d10 05-06-2014 07:40 PM

أهلا بيك معانا .

أنا نظامى هو إنى بحفظ كل يوم 6 كلمات The Best الترجمه بتاع سنه تانيه علشان كنت متنشها خالص + وبحفظ معاهم كليمتان من قاموس Surprise وكل يوم من مجال مختلف + كلمتان من ملحق كتاب Gem للمهارات .
وبشوف قطعة ترجمة محلوله من مذكرة المهارات الى إحنا منزلينا هنا وأفهمها وأحفظ كلماتها الى مش عارفها .
يعنى حوالى 13 كلمة كل يوم بس كده .

Dr Alaa Inv 05-06-2014 08:18 PM

13 كلمة كل يوم معدل بطيء جدا للحفظ علي العموم ياريت تديني اللينكات بتاعت قطع الترجمة المحلولة لان بجد انك تشوف قطع ترجمة محلولة اهم مليون مرة من انك تحفظ اصلا ....., لي رد جاي هقول فيه علي الكتب الخارجية الي ناوي اجيبها ان شاء الله

Dr Alaa Inv 05-06-2014 08:35 PM

بسم الله ... اولا انا هكتب الكتب المتوقعة اني هجيبها هو كم كبير شوية بس مش معناه اني هجيبهم كلهم نبدأ

العربي ----> الامتحان و المعلم و محتار التالت اجيب الوسام ولا الرسالة ياريت تفيدونى ... طبعا هبعد عن الاضواء لاني مبحبوش بصراحة مش منسق ومش بيعجبني

الانجليزى ----> المعاصر و جيم وسربريز وممكن اجيب توب ستيدونت طبعا ذا بيست في المذكرة بتاعت الاستاذ الي باخد معاه ... حاجة تانية ... ياريت الي يقدر يجيب اجابات المعاصر انجليزى ينزلها علي شهر 8 كده تمام ؟

الالماني ----> بريمير وستار و جلوبال + ملازم الهير

الاحياء ----> الامتحان و النفيس و مندل

الجيولوجيا ----> الامتحان و المعلم و مندل

الكيمياء -----> الامتحان و المثالي وياريت تفيدونى بشأن مندليف و الوسام ؟

الفيزياء ----> الامتحان و المثالي والمعلم و الشامل

ملاحظات : انا بعكس بقية الناس مش متخوف من الفيزياء نهائي لاني بقدر اسيطر عليها والحمدلله .... هو كل الي خايف منه الكيمياء مطقهاش ابدا ولا بطيق احفظ معادلتها ممكن تقولولي بتعملوا ايه معاها ومع الكم الكبير من المعادلات الي موجود في منهج السنة الجاية هتتعاملوا معاها ازاي ؟؟

m_d10 05-06-2014 09:18 PM

تمام

اقتباس:

13 كلمة كل يوم معدل بطيء جدا للحفظ علي العموم ياريت تديني اللينكات بتاعت قطع الترجمة المحلولة لان بجد انك تشوف قطع ترجمة محلولة اهم مليون مرة من انك تحفظ اصلا ....., لي رد جاي هقول فيه علي الكتب الخارجية الي ناوي اجيبها ان شاء الله
أولا: لما تحفظ 13 كلمه ترجمه كل يوم مع المداومه أفضل من إنك تحفظ 40 كلمه وبعد كده تكسل تحفظ تانى ;););) ولو عملنا مقياس فى الشهر يبقى 300 كلمه تقريبا مع المداومه تبقى رائعه . ( خير الأعمال أدومها وإن قلت )

اللينك هتلاقيه فى أول صفحه فى موضوعنا
http://thanwya.com/vb/showthread.php?t=603942

بالنسبه للكتب الخارجيه . إحناه لسه ضايفين أهم الكتب الخارجيه فى الصفحه رقم 2
اقتباس:

لغه إنجليزيه : The Best / Surprise / Gem / Top student

فالعربى : أنصحك بالرساله أهم كتاب فى العربى .
الإنجليزى : المعاصر المستر قالنا إنه أسوأ كتاب لغه إنجليزيه ونصحنا محدش يجيبه .
الألمانى : للأسف أنا فرنساوى :friendsxs3:
الكيمياء : أنا بصراحه مجربتش غير كتاب الإمتحان . بس الناس التانيه الى مجربه قالولى أفضل كتب فى الكيمياء هى الإمتحان ومندليف والمثالى .

m_d10 05-06-2014 09:23 PM

اقتباس:

ملاحظات : انا بعكس بقية الناس مش متخوف من الفيزياء نهائي لاني بقدر اسيطر عليها والحمدلله .... هو كل الي خايف منه الكيمياء مطقهاش ابدا ولا بطيق احفظ معادلتها ممكن تقولولي بتعملوا ايه معاها ومع الكم الكبير من المعادلات الي موجود في منهج السنة الجاية هتتعاملوا معاها ازاي ؟؟
أنا زيك بالظبط بحب الفيزياء جدا . أهم حاجه تبقى حافظ العناصر وتكافئاتها وتبقى حافظ المجموعات الذريه . وأكيد المدرس هيكون له دور كبير فى كده . والناس الى قبلينا طمنونى من الكيمياء وقالولى مفهاش أى حاجه صعبه بس عايز شوية حفظ وشوية مذاكره فقط

Dr Alaa Inv 05-06-2014 09:34 PM

ربنا يسهلها علينا السنة الجاية ... بالنسبة لكتاب المعاصر فانا مش متفق معاك كتاب المعاصر منسق جدا و اسئلته كويسة جدا هو صحيح مش هنقول انه رقم 1 في الانجليزى لكنه مش بالسوء ده برضه وانا هجيبه برضه ان شاء الله :)

m_d10 05-06-2014 09:43 PM

اقتباس:

ربنا يسهلها علينا السنة الجاية ... بالنسبة لكتاب المعاصر فانا مش متفق معاك كتاب المعاصر منسق جدا و اسئلته كويسة جدا هو صحيح مش هنقول انه رقم 1 في الانجليزى لكنه مش بالسوء ده برضه وانا هجيبه برضه ان شاء الله :)
شرحه سئ جدا جدا جدا . بس برضه براحتك

mahmoud_nomercy 05-06-2014 10:44 PM

اتفقنا على ايه الساعه عدت 11:30

بكرة هنذاكر ايه

اتفقنا على ايه الساعه عدت 11:30

m_d10 05-06-2014 10:57 PM

أنا مستنى حد يفتح ومش لاقى حد خالص

اية العشري 06-06-2014 03:27 AM

بكرة هنزاكر ايه يا جماعه

Dr Alaa Inv 06-06-2014 12:55 PM

شباب عندي سؤال ... بالنسبة ل كم الكتب الخارجية اجيب كتابين في كل مادة ولا تلاتة ولا اكتفي بواحد انتم هتعملوا ايه ؟

m_d10 06-06-2014 07:22 PM

أنا هجيب الكتب دية

الإنجليزى :Top student + The Best
لغه فرنسيه : جنيال
فيزياء: الإمتحان + الوسام + نيوتن ( علشان عايزه حل كتيييييييييييير )
كيمياء : الإمتحان + مندليف
عربى :
الرساله + الإمتحان
جولوجيا : الإمتحان

m_d10 07-06-2014 03:17 PM

بصوا يا جماعه كل واحد يقلنا ليه أختار علمى علوم أو علمى رياضه .

أنا عن نفسى كنت بحب الرياضه جدا فدخلت علمى علوم

NeVeR CoMe BacK 07-06-2014 10:02 PM

بتهزروا !! :d

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 08:41 PM.