بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   منتدى معلمى التربية والتعليم (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=737)
-   -   ازمة نفسية (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=235092)

مدرسة الانجلش 02-08-2010 10:20 PM

ازمة نفسية

السلام عليكم اخواني الكرام
المتعاقدين وبحذف الالف المتعقدين
خمس سنين بنشتغل ونجري هنا وهناك نخلص ورق
ونسمع وعود ونمضي عقود
ونصرف اللي ورانا واللي قدامنا
واللي بنقبضه باليمين بيروح بالشمال
في التربوي وال icdl
خمس سنين بنسمع وعود بالتثبيت
ومفيش شئ
خمس سنين والكل بينظر لينا نظرة متدنية
(انت حايلا متعاقدواسمك بالقلم الرصاص)
الجملة اللي بنسمعها من النظار والموجهين ومن زمايلنا المثبتين
الجملة دي بجد عملتلنا ازمة نفسية
مش مرتاحين وحاسين بظلم وقهر ومنقدرش نتكلم ناخد احتياطي ونسكت تشيل نصاب زيادة وتسكت نتبهدل في السكك ومدارس بعيدة ونسكت
نقبض متأخر ونسكت
مرتب قليل ونسكت
ويوم ما نتكلم تسمع الجملة دي
انت حايلا متعاقد
احمدوا ربنا
بس نوعدكم احنا المتعاقدين باقوي رد لينا هيكون في وقفتنا الاعتصامية
ولا ايه

مدرسة الانجلش 02-08-2010 10:22 PM

احنا بجد خيرة شباب مصر
ولازم ناخد حقنا في التثبيت
وبشكل حضاري

alaa ammar 02-08-2010 10:28 PM

والله يا جماعه محدش معبرنا بقرار ولا نشره صريحه
يبقى لازم وقفه تعرف الناس دى اننا مش سلبيين
والوقفه دى مش حتضر حد
هى حتجيب لنا حقوقنا

امجد7007 02-08-2010 10:29 PM

فعلا يامس كلامك صح وبجد ده اللى فى قلب كل متعاقد وفعلا هيكون انشاء الله اقوى رد بمقدار الذل اللى شفناه فى السنين الماضية وفعلا لو كل المتعاقدين زى حضرتك فى الاصرار على اخذ حقه كان زمانا اخدنا حقنا من زماااااااااااان

Mr.AI 02-08-2010 10:31 PM

إن شاء الله يا أختاه
وربنا يكرمنا ونبقى إيد واحدة
ونعمل الوقفة زى ما قلنا

جارةالوادى 02-08-2010 10:32 PM

هى ازمة نفسية بس دى ازمة اجتماعية كمان السؤال المشهور من ام العريس لما يجى حد يتقدم لى يااختى وانتى بقى متثبتة ولابعقد؟؟ ارد بحسن نية لاء بعقد ياطنط مانا لسة صغنونة عالتثبيت ههههههه بس ان شاء الله انا امتحنت الكادر وهتثبت كمان فترة
ام العريس تفتح بقها وبنظرة ذات معنى اااااااه ان شاء الله مش عارفة هو بقى مطلوب من العروسة دلوقتى انها تتثبت والعريس لاء ولاايه

عموما بجد حاجة تزهق جدا والموضوع طول ورخم اوى لازم نعمل حاجة بجد ان شاء الله نقف كلنا ونطالب بحقوقنا فى التثبيت عايزة اتجوز بقى شكلى بقى بايخ جدا يااما تشوفو لى عريس معندوش ام ههههههههههه
اللهم يامفرج الكروب وقاضى الحاجات فرج كروبنا واقضى حوائجنا اللهم ان كان رزقى فى السماء فانزله لى فى الارض وان كان رزقى فى الارض فيسره لى وقدره لى وبارك لى فيه وقدر لى الخير حيث كان اللهم امـــــــــــ]،

مدرسة الانجلش 02-08-2010 10:33 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mr.ai (المشاركة 2487043)
إن شاء الله يا أختاه
وربنا يكرمنا ونبقى إيد واحدة
ونعمل الوقفة زى ما قلنا

فعلا اهم حاجة نكون ايد واحدة
مشكلتنا فعلا اللي مريحة الحكومة اننا مش ايد واحده
احنا فعلا لو متوحدين هنعمل للحكومة صداع
وهناخد حقنا

جارةالوادى 02-08-2010 10:33 PM

اللهم يامفرج الكروب وقاضى الحاجات فرج كروبنا واقضى حوائجنا اللهم ان كان رزقى فى السماء فانزله لى فى الارض وان كان رزقى فى الارض فيسره لى وقدره لى وبارك لى فيه وقدر لى الخير حيث كان اللهم امـــــــــــين

مدرسة الانجلش 02-08-2010 10:36 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة جارةالوادى (المشاركة 2487047)
هى ازمة نفسية بس دى ازمة اجتماعية كمان السؤال المشهور من ام العريس لما يجى حد يتقدم لى يااختى وانتى بقى متثبتة ولابعقد؟؟ ارد بحسن نية لاء بعقد ياطنط مانا لسة صغنونة عالتثبيت ههههههه بس ان شاء الله انا امتحنت الكادر وهتثبت كمان فترة
ام العريس تفتح بقها وبنظرة ذات معنى اااااااه ان شاء الله مش عارفة هو بقى مطلوب من العروسة دلوقتى انها تتثبت والعريس لاء ولاايه

عموما بجد حاجة تزهق جدا والموضوع طول ورخم اوى لازم نعمل حاجة بجد ان شاء الله نقف كلنا ونطالب بحقوقنا فى التثبيت عايزة اتجوز بقى شكلى بقى بايخ جدا يااما تشوفو لى عريس معندوش ام ههههههههههه
اللهم يامفرج الكروب وقاضى الحاجات فرج كروبنا واقضى حوائجنا اللهم ان كان رزقى فى السماء فانزله لى فى الارض وان كان رزقى فى الارض فيسره لى وقدره لى وبارك لى فيه وقدر لى الخير حيث كان اللهم امـــــــــــ]،

والله عندك حق
انا بتكسف اوي لما حد يسالني انتي تثبيت ولا تعاقد وارد واقول تعاقد والتثبيت قريب
ياااه ببقي نفسي الارض تنشق وتبلعني
مش بقولكم بقت ازمة نفسية

مدرسة الانجلش 02-08-2010 10:38 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة امجد7007 (المشاركة 2487036)
فعلا يامس كلامك صح وبجد ده اللى فى قلب كل متعاقد وفعلا هيكون انشاء الله اقوى رد بمقدار الذل اللى شفناه فى السنين الماضية وفعلا لو كل المتعاقدين زى حضرتك فى الاصرار على اخذ حقه كان زمانا اخدنا حقنا من زماااااااااااان

الوقفة ياجماعة المتعاقدين
انا بضم صوتي لصوت استاذ امجد في موضوعه
الوقفة 15/8
مستنين ايه
لما الازمة النفسية تبقي ازمات

امجد7007 02-08-2010 10:39 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة جارةالوادى (المشاركة 2487047)

والله انا كنت فاكر ان اهل العروسة بس اللى بيسألوا العريس متعاقد ولا متثبت اتارى كمان بيحصل العكس اهوه ههههههه
انشاء الله العريس جاااااااااى فى السريع ياجارة الوادى وهتنقى وتختارى وتتشرطى براحتك بقى ماهو حضرتك هتبقى متثبتة بقى

وليد غربية 02-08-2010 10:40 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مدرسة الانجلش (المشاركة 2486995)
احنا بجد خيرة شباب مصر
ولازم ناخد حقنا في التثبيت
وبشكل حضاري

برافو الف مرة على كلامك

hossammero 02-08-2010 10:40 PM

ياريت يا جماعة حد يوضح موقفى لانى تعبت واصابنى اكتئاب بصراحة كل سنة يقولوا نفس الكلام بدون تنفيذ انا خريج خدمة اجتماعية ومعايا دورات شغال من 2003 مدرس حاسب آلى بالحصة بمحافظة الشرقية ولسه مش اخدت تربوى لانى بصراحة مش لاقى حافز .........
ياريت حد يقول ايه موقفى !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! .

مدرسة الانجلش 02-08-2010 10:42 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة امجد7007 (المشاركة 2487083)
والله انا كنت فاكر ان اهل العروسة بس اللى بيسألوا العريس متعاقد ولا متثبت اتارى كمان بيحصل العكس اهوه ههههههه
انشاء الله العريس جاااااااااى فى السريع ياجارة الوادى وهتنقى وتختارى وتتشرطى براحتك بقى ماهو حضرتك هتبقى متثبتة بقى

والله العظيم انتم الاتنين دمكم زي العسل
وفعلا دي مشكلة للراجل وللبنت عند الجواز
والد العروسة لما بيعرف ان اللي متقدم لبنته متعاقد
واهل العريس لما يعرفو ان ابنهم هيخطب واحدة متعاقدة
خلاص بقت ازمة نفسية في الجواز كمان
ولنا الله

مدرسة الانجلش 02-08-2010 10:43 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hossammero (المشاركة 2487094)
ياريت يا جماعة حد يوضح موقفى لانى تعبت واصابنى اكتئاب بصراحة كل سنة يقولوا نفس الكلام بدون تنفيذ انا خريج خدمة اجتماعية ومعايا دورات شغال من 2003 مدرس حاسب آلى بالحصة بمحافظة الشرقية ولسه مش اخدت تربوى لانى بصراحة مش لاقى حافز .........
ياريت حد يقول ايه موقفى !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! .

ياريت حضرتك تستعد وتاخد التربوي وال icdl
لان اكيد دورك جاي

مدرسة الانجلش 02-08-2010 10:45 PM

ياريت كل واحد يقولنا ازاي التعاقد سبب له ازمة نفسية مش عارف يتخلص منها

مدرسة الانجلش 02-08-2010 10:47 PM

انا اكتر ازمة نفسية سببها ليا التعاقد لما اقابل حد ويسالني انتي تثبيت ولا تعاقد
لاني بحس اني قليله اوي
لدرجة كمان بقيت اخاف اقول لحد اني مدرسة
عشان مقولش تعاقد

امجد7007 02-08-2010 10:48 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مدرسة الانجلش (المشاركة 2487107)
ولنا الله

هههههههههه ربنا يخليك يارب
واضح انها فعلا بقت ازمة نفسية

مدرسة الانجلش 02-08-2010 10:50 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة وليد غربية (المشاركة 2487092)
برافو الف مرة على كلامك

مرسيه ليك يا مستر وليد

مدرسة الانجلش 02-08-2010 10:56 PM

انا معايا في المدرسة الاخصائية الاجتماعية متعاقدة برده زينا
ازمتها النفسية اللي مش عارفة تتخلص منها بتكون لما بناتها بيسألو
انتي ليه متعاقدة ياماما
وليه دايما مرتبك بيتأخر مش زي بابا اللي بيقبض بدري

miss math2010 02-08-2010 10:59 PM

انا بقا مكتوب كتابى ومش عارفه احدد ميعاد فرحى لانى مش عارفه انقل لمحافظه جوزى لانى مش متثبته
وطبعا ده مسبب ازمة نفسية غير طبيعيه
بس ربنا يستر ويفرجها يارب

جارةالوادى 02-08-2010 11:00 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة امجد7007 (المشاركة 2487083)

شكرا يااستاذ امجدعلى دعواتك الطيبة وان شاءالله كلنا تثبت ماهو مش معقول الواحد ميعملش فى حياته حاجة لايتثبت ولايتجوز هههههههههه وعموما الاولى اهى لينا ايد فيها باذن لما نقف وقفة وقفة واحدة وباذن الله ناخد حقوقنا لان ماضاع حق وراءه مطالب وان شاء الله انا لمنتصرون

مدرسة الانجلش 02-08-2010 11:02 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة miss math2010 (المشاركة 2487196)
انا بقا مكتوب كتابى ومش عارفه احدد ميعاد فرحى لانى مش عارفه انقل لمحافظه جوزى لانى مش متثبته

ربنا معاكي ويفرجها قريب
ودي مشكله بنات كتير والله

والله ياجماعة فعلا العقد والتعاقد عملولنا ازمات مش ازمة واحده

جارةالوادى 02-08-2010 11:05 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مدرسة الانجلش (المشاركة 2487107)
ولنا الله

انا عن نفسى شر البلية مايضحك لان بجد موضوع التعاقد مؤثر جدا او بدأفعلا يسبب لى صداع فى حياتى الشخصية لان الناس بقى تفكيرهم غريب جدااااااااااااا فى موضوع الارتباط ده ساعات اقول لنفسى ياريتنى مااشتغلت اصلا بس بم انى اشتغلت وأؤدى الواجبا ت المفروضة عليا يبقى لازم اخد حقوقىوادافع عنها بقوة وده اللى لازم يظهر فى وقفة قوية
وباذن الله انا لمنتصرون

saber samy 02-08-2010 11:08 PM

الوقفة ياريت تكزن قبل رمضان نتفق على يوم مثلا 8/8 ونعمله علشن الناس تبقى كتير والله المستعان

مدرسة الانجلش 02-08-2010 11:09 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة جارةالوادى (المشاركة 2487232)
انا عن نفسى شر البلية مايضحك لان بجد موضوع التعاقد مؤثر جدا او بدأفعلا يسبب لى صداع فى حياتى الشخصية لان الناس بقى تفكيرهم غريب جدااااااااااااا فى موضوع الارتباط ده ساعات اقول لنفسى ياريتنى مااشتغلت اصلا بس بم انى اشتغلت وأؤدى الواجبا ت المفروضة عليا يبقى لازم اخد حقوقىوادافع عنها بقوة وده اللى لازم يظهر فى وقفة قوية
وباذن الله انا لمنتصرون

فعلا شر البليه ما يضحك
الحكومة والمسؤلين بيقولولنا احمدوا ربنا غيركم مش لاقي شغل
ميعرفوش اللي احنا فيه بسببهم
بجد التعاقد ده بدا يسبب وقف حال وتعقيد وتعجيز لنا كلنا

مدرسة الانجلش 02-08-2010 11:11 PM

وتتوالي الازمات النفسية
يلا ياجماعة نخرجها مع بعض
والله العظيم احنا لما بنحكي ونشكي لبعض بنستريح

جارةالوادى 02-08-2010 11:11 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة miss math2010 (المشاركة 2487196)

ان شاء الله ربنا يجمعك علىخير مع زوجك وناخد حقنا قريب وتقدرى تنقلى باذن الله وعلى فكرة دى مشكلة ناس كتير خصوصا حكاية الاستقرار العائلى دى علىفكرة التربية والتعليم بس هى اللى متعنتة فى النقل بين المحافظات الازهر بيراعو الموضوع ده جدااااااااااااااااا خصوصا بالنسبة للبنات حتى لومتعاقدين تبعيتنا للمحافظات دى حاجة رخمة جدااااااااااا
يارب يامفرج الكروبوقاضى الحاجات فرج كربها واقضى حوائجها وذلل لها السب واجمعها على خير مع زوجها
اللهم اكفنا بحلالك عنحرامك وبفضلك عن من سواك اللهم امــــــــــــــــــين

مدرسة الانجلش 02-08-2010 11:12 PM

والله انا اعرف بنات متعاقدين متجوزين والتعاقد ده قرب يخرب بيتهم
لان ازواجهم مش عاجبهم الحال

eva2010 02-08-2010 11:12 PM

اكبر ازمة نفسية اننا حاسين اننا عالهامش احنا فين .... ايه موقعنا من الاعراب دايماااااااا مفعول به وبعدين تلاقينا نزعل لما نسأل طالب نقسك تطلع ايه يقولك اشتغل اى حاجة فى الدنيا الا انى اكون مدرس ماهو لازم يعمل كدا وهو شايف المدرس بيتهان قدامه كل يوم من كل حد واى حد علشان كدا ياجماعه لما يحصل ده نقول ايه ؟؟؟؟ يبقا انت اكيد اكيد فى مصر

مدرسة الانجلش 02-08-2010 11:13 PM

وشباب كتير مش قادر يفتح بيت ومش عارف يعيش
وكلمة تعاقد بالنسبة له ازمة

مدرسة الانجلش 02-08-2010 11:18 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eva2010 (المشاركة 2487274)
اكبر ازمة نفسية اننا حاسين اننا عالهامش احنا فين .... ايه موقعنا من الاعراب دايماااااااا مفعول به وبعدين تلاقينا نزعل لما نسأل طالب نقسك تطلع ايه يقولك اشتغل اى حاجة فى الدنيا الا انى اكون مدرس ماهو لازم يعمل كدا وهو شايف المدرس بيتهان قدامه كل يوم من كل حد واى حد علشان كدا ياجماعه لما يحصل ده نقول ايه ؟؟؟؟ يبقا انت اكيد اكيد فى مصر

صح مهمشين
مع ان قيمتنا كبيرة اوي ومحدش حاسس بيها
خيرة شباب مصر متعلمين ومثقفين وتربويين ومربين اجيال
لكن للاسف احنا بنبني والحكومة بتهد
احنا نبني قواعد واساس حضارة البلد والحكومة تهد فينا الامل ..الحياة.. الحاجة الحلوة.. الطموح .. العزيمة والكفاح

امجد7007 02-08-2010 11:19 PM

نفسى اتثبت عشان اقدر اخد اجازة بدون مرتب واسعى للهجرة (هجرة وليس سفر) وان نفع يبقى خلاص على كده باى باى ياوظيفة بس خايف موضوع الهجره مينفعش ابقى لا حصلت بره ولا جوه غير ان كلمة متعاقد بتضايقنى فعلا

مدرسة الانجلش 02-08-2010 11:20 PM

يبقي لابد من وقفة ونقطة نظام

Miss Reem 02-08-2010 11:21 PM

بجد موضووووع
جااااااااااااااااااااااااامد

مدرسة الانجلش 02-08-2010 11:22 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة امجد7007 (المشاركة 2487317)
نفسى اتثبت عشان اقدر اخد اجازة بدون مرتب واسعى للهجرة (هجرة وليس سفر) وان نفع يبقى خلاص على كده باى باى ياوظيفة بس خايف موضوع الهجره مينفعش ابقى لا حصلت بره ولا جوه غير ان كلمة متعاقد بتضايقنى فعلا

بلاش تسافر استني شوية

خلاص هنهج ونسيب البلد عشان المسؤلين يرتاحوا
ازمة ازمات

مدرسة الانجلش 02-08-2010 11:24 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة miss reem (المشاركة 2487338)
بجد موضووووع
جااااااااااااااااااااااااامد

حمد لله عالسلامة يامس ريم
بجد وحشتيني اوي اوي
يلا احكيلنا عن المشكلة اللي سببتها ليك كلمة متعاقد

Miss Reem 02-08-2010 11:29 PM

بس مكنتش اعرف ان جارة الوادى دمها خفيف اوى كده
بعد قراتى لتعليقاتها فى المنتدى كنت واخدها عنها فكرة تانيه

مدرسة الانجلش 02-08-2010 11:32 PM

ولما بنقبض في استمارة لواحدنا بمعزل عن باقي المدرسن في المدرسة ولما ينشف ريقنا لما الموظف يتكرم ويحن عينا
لما يروح يجيب المرتب
والله في ناس بياخدو اجرة التوصيلة ( التوكتوك او التاكسي )عشان يروحو يجيبوه مع انه شغلهم

مدرسة الانجلش 02-08-2010 11:35 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة miss reem (المشاركة 2487390)
بس مكنتش اعرف ان جارة الوادى دمها خفيف اوى كده
بعد قراتى لتعليقاتها فى المنتدى كنت واخدها عنها فكرة تانيه

والله يامس ريم الانسة جارة الوادي طول عمرها عسل وارائها سديدة
تسلمولي انتو الاتنين

mrmoh 02-08-2010 11:36 PM

والله حضرتك يا مس كلامك طبعا كله صح . بس فعلا لو لم نتكاتف لبقت مصيبة سودة والمتعاقدين جميعاااااااااا بجد
نفسيتهم زفت زفت . وحسبي الله ونعم الوكيل رمضان علي الابواب واري جميع زملائي احوالهم النفسية كل مالها في النازل
ولاحباط اصاب الجميع الناس قربت تكلم نفسها

إيهاب النجار 02-08-2010 11:36 PM

لله الأمر من قبل ومن بعد والله اليوم حدث أمر عجيب من حوار دار بين مدرس أساسى ومدرسة تعاقد مثلنا قال لها البند الخامس من عقدك بيقول يحق للطرف الثانى "المدير" فسخ التعاقد مع الطرف " الأول" المتعاقد" دون إدلاء أى اسباب
فقال لها بعد هذا البند انتو بتنططوا وانتم كده انا هاخلى العامل يرميك بره ومايفتحش ليك الباب
اسف على هذا الاسلوب لكن هذا ماحدث اليوم والله شهيد
اما بالنسبة للازمة النفسية فهى عند الجميع من كبر سن الزواج من اسلوب المثبتين معنا بس على العموم أنا موافق على تعاقدمثلى
علشا ن فيه مثل بيقول "جحا أولى ب........sorry

مدرسة الانجلش 02-08-2010 11:39 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة امجد7007 (المشاركة 2487317)

استاذ امجد انت بجد عجبتني في موضوعك بتاع الوقفة لاني لاقيتك كللك اصرار وعزيمة ع التثبيت
ياريت تفضل علي عهدك مع الاصرار والسعي وراء حق التثبيت وانا واثقة انك هتلغي فكرة الهجرة عندما ناخذ حقنا المسكوت عنه

مدرسة الانجلش 02-08-2010 11:44 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mrmoh (المشاركة 2487433)
والله حضرتك يا مس كلامك طبعا كله صح . بس فعلا لو لم نتكاتف لبقت مصيبة سودة والمتعاقدين جميعاااااااااا بجد
نفسيتهم زفت زفت . وحسبي الله ونعم الوكيل رمضان علي الابواب واري جميع زملائي احوالهم النفسية كل مالها في النازل
ولاحباط اصاب الجميع الناس قربت تكلم نفسها

انا قولت لازم نكون ايد واحدة محدش هجيب حقنا غيرنا
ومن ناحية النفسية فهي وحشة جدا والحمد لله

مدرسة الانجلش 02-08-2010 11:48 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة إيهاب النجار (المشاركة 2487435)
لله الأمر من قبل ومن بعد والله اليوم حدث أمر عجيب من حوار دار بين مدرس أساسى ومدرسة تعاقد مثلنا قال لها البند الخامس من عقدك بيقول يحق للطرف الثانى "المدير" فسخ التعاقد مع الطرف " الأول" المتعاقد" دون إدلاء أى اسباب
فقال لها بعد هذا البند انتو بتنططوا وانتم كده انا هاخلى العامل يرميك بره ومايفتحش ليك الباب
اسف على هذا الاسلوب لكن هذا ماحدث اليوم والله شهيد
اما بالنسبة للازمة النفسية فهى عند الجميع من كبر سن الزواج من اسلوب المثبتين معنا بس على العموم أنا موافق على تعاقدمثلى
علشا ن فيه مثل بيقول "جحا أولى ب........sorry

خلاص الحمد لله تبقي عقدة الجواز كده اتحلت
بس بعد ما كانت نفسية واحدة اللي تعبانة بقوا نفسيتين وفي بيت واحد
والله شر البليه (التعاقد) ما يضحك

مدرسة الانجلش 02-08-2010 11:51 PM

الفراش والعامل اللي في المدرسة شامين نفسهم وحسين بقيمتهم ووجودهم عني

Miss Reem 02-08-2010 11:53 PM

اولا اشكر مدرسه الانجلش على فتح هذا الموضوع وهذا ليس بالغريب عليك فإنك دائما متجدده فى مواضيعك
ثانيا احب ان اقول وهو فى ايه يعنى فى الحياه مش بيجيب ازمه نفسيه سواء الحياه العامه من عيشه واكل وشرب ومشاكل مجتمع من تسيب ورشوة عينى عينك كدا وظلم وغلاء اسعااار ....وتعاقد كمان يعنى اقدامك ليست على ارض ثابته........وكل دا طبعا ينعكس داخل كل اسرة وكل بيت وربنا يلطف بينا كلنا.. ويحل ازمتنا كلنا ويفرج كربنا

مدرسة الانجلش 02-08-2010 11:56 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة miss reem (المشاركة 2487533)
اولا اشكر مدرسه الانجلش على فتح هذا الموضوع وهذا ليس بالغريب عليك فإنك دائما متجدده فى مواضيعك
ثانيا احب ان اقول وهو فى ايه يعنى فى الحياه مش بيجيب ازمه نفسيه سواء الحياه العامه من عيشه واكل وشرب ومشاكل مجتمع من تسيب ورشوة عينى عينك كدا وظلم وغلاء اسعااار ....وتعاقد كمان يعنى اقدامك ليست على ارض ثابته........وكل دا طبعا ينعكس داخل كل اسرة وكل بيت وربنا يلطف بينا كلنا.. ويحل ازمتنا كلنا ويفرج كربنا

وياريت دولتنا الكريمة تعرف وتحس بكده
عالعموم اشكرك يامس ريم اوي اوي

مدرسة الانجلش 02-08-2010 11:58 PM

وياسلام بقي لما ولي الامر يعرف انك متعاقد ويبصلك بصة من فوق لتحت ويهز راسه كانه مش مقتنع بيك
ولا معترف بيك اساسا مع انك مربي فاضل
لا وايه يستنالك غلطة مثلا كحيت في وش ابنه
او مسحت السبورة قبل الواد مايكتب
او نسيت تكتب للواد ممتاز في كراسة الواجب

مدرسة الانجلش 03-08-2010 12:05 AM

والله انا بستغرب اننا لسه عايشين
وبستغرب ازاي لحد الوقتي معملناش وقفة
ده احنا جوانا شعور بالذل والظلم يخلونا نعمل زلزال مش وقفة
لازم لازم نتحد بقي ونتحرك
والله كلام طالع بحرقة

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 06:10 PM.