بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   كليات الهندسة (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=160)
-   -   رابطة طلاب هندسة عين شمس الجدد (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=347868)

figo_ff 30-07-2011 01:40 PM

رابطة طلاب هندسة عين شمس الجدد

الحمد لله اللي حقق حلمنا يالا بقي ياطلبة اعدادي هندسة عين شمس الجدد اي حد عنده استفسار مساعدة معلومة نساعد بعض:039uw8:
يالا يا طلبة احسن هندسة في مصر:078111rg3:

Amr Eltaweel 30-07-2011 01:51 PM

انا القاهرة

ENG.HAGAR 30-07-2011 01:56 PM

معااااااااااااااااااااااااااااكم بأذن الله
:049gc0:
بس احنا هنتكلم على ايه بالظبط !

figo_ff 30-07-2011 02:48 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ENG.HAGAR (المشاركة 3764108)
معااااااااااااااااااااااااااااكم بأذن الله
بس احنا هنتكلم على ايه بالظبط !

اولا مبرووك يا رفيقة عين شمس
ثانية هتكلم اذا كان اي حد عنده سؤال عن هندستنا ان شاء الله نساعد بعض :friendsxs3:

omar.magdy 30-07-2011 03:59 PM

يا بني خش شوف الموضوع بتاع هندسة القاهرة وشوف الشباب عاملين ايه .... ده احنا مبدعين وجبنا كل حاجة عن الكلية .... عقبالكم

figo_ff 30-07-2011 07:58 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة omar.magdy (المشاركة 3765265)
يا بني خش شوف الموضوع بتاع هندسة القاهرة وشوف الشباب عاملين ايه .... ده احنا مبدعين وجبنا كل حاجة عن الكلية .... عقبالكم

ادينا بنتعلم واحنا مش معقدين معترفين بريادتكم مبروك وربنا يوفقكم:d

omar-st 30-07-2011 08:10 PM

يا ولاد الذين يا محاظيظ يا بتوع عين شمس
كان نفسي ادخلها بس فرقت معايا على درجتين
على فكرة انا بحسد كل واحد يرقي نفسه بقى ههههههههه

figo_ff 30-07-2011 08:14 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة omar-st (المشاركة 3766950)
يا ولاد الذين يا محاظيظ يا بتوع عين شمس
كان نفسي ادخلها بس فرقت معايا على درجتين
على فكرة انا بحسد كل واحد يرقي نفسه بقى ههههههههه

ولا يهمك بس اكيد برضه انت خلت هندسة بص للجانب الايجابي يا بشمهندس والخيرة فيما اختاره الله:022yb4:

omar-st 30-07-2011 08:16 PM

ايوة مااهو انا باصص للجانب الايجابي
و في نفس الوقت باصص ليكوا برضه ههههههههههه

figo_ff 30-07-2011 08:23 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة omar-st (المشاركة 3766976)
ايوة مااهو انا باصص للجانب الايجابي
و في نفس الوقت باصص ليكوا برضه ههههههههههه

انت في هندسة ايه

omar-st 30-07-2011 08:25 PM

انا دخلت فنون جميلة عمارة
احسن من اقسام العمارة اللي في اي هندسة غير القاهرة و عين شمس

figo_ff 30-07-2011 08:30 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة omar-st (المشاركة 3767017)
انا دخلت فنون جميلة عمارة
احسن من اقسام العمارة اللي في اي هندسة غير القاهرة و عين شمس

طيب زعلان بفي ليه ربنا معاك يا بشمهندس

omar-st 30-07-2011 08:54 PM

اصلي كنت عايز هندسة عين شمس
و بعدين لا زعلان ولا حاجة و الله انا بهزر معاكوا بس

على فكرة مبعرفش احسد كمان
كنت بحاول احسد اي حد في المدارس كان بيجيب اعلى مني الحمد لله ههههههههههههههه
ربنا يوفقكم كلكم

ENG.HAGAR 30-07-2011 09:10 PM

اقتباس:

يا جماعة الباش مهندس عمر بيعمل اعلانات لازم تحذفوا رده ولا ابلغ الادارة احسن
ههههههههههههههههههههههههههههههههههه

figo_ff 30-07-2011 09:54 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ENG.HAGAR (المشاركة 3767193)

عندك حق يا بشمهندسة وبعدين احنا كاعين شمس اصعب واحسن هندسة في مصر مش فاضيين احنا عاملين الموضوع للاستفسارات والضرورة القسوة فقط:stickjo4:

ميدو عماد 31-07-2011 01:12 AM

انا معاكم يا باش مهندسين انا عين شمس بردو نتقابل فى الكلية بقى

hoodhod 31-07-2011 01:27 AM

انا معاكو ان شاء الله هندسة عين شمس

mahmoud atiya 31-07-2011 02:09 AM

يا جماعه انا عييييييييييييين شمس .. حاسس انى هبقى الون رينبو ( قوس قزح وحيد ) فى الكليه دى .. كل اصحابى دخلوا كيرو ووقفت معايا على نصف درجه :(

mahmoud atiya 31-07-2011 02:12 AM

بس شكله خلاص بقى قدر .. انا هحاول للحظه الاخيره جيب نصف درجه وهعمل تظلم فى ماده :(

بس ممكن تقولولى بصراحه ايه مميزات عين شمس :( .. بجد هيا اقوى ولا القاهره ؟ والنحيه العلميه اقوى ولا لا ؟ :(

برده النظام هناك ؟ و برده البرستيج بتاع الجامعه اقوى من القاهره ولا اقل ؟ :(

ميدو عماد 31-07-2011 03:27 AM

متقلقش انا استشرت ناس كتير قالولى عين شمس و على فكرة انا جايب مجموع القاهرة و زيادة و فضلت عين شمس فتوكل على الله و بلاش التظلم

ميدو عماد 31-07-2011 03:30 AM

تاريخ

في العام 1839، تأسست مدرسة العمليات التقنية التي طورت في الوقت المناسب، وأصبحت مدرسة الفنون والصناعات عام 1932، ثم في وقت لاحق مدرسة الهندسة التطبيقية. واصلت لممارسة مهمتها حتى عام 1946 حين صدر مرسوم وزاري يعطي المدرسة اسم المعهد العالي للهندسة.
عندما صدر القانون رقم 93 في عام 1950 لتأسيس جامعة إبراهيم باشا، أصبح المعهد العالي للهندسة نواة لكلية الهندسة. لتصبح بعد الانتهاء من البنية التحتية والمرافق واحدة من الكليات المُدرجه في الجامعة.
بعد ثورة 23 يوليو 1952، اقترح أن تكون أسماء الجامعات المصرية لها جذور ومعالم تاريخية من البلاد هكذا في 21 فبراير 1954 تغير اسم الجامعة إلى هليوبلس، وبعد ذلك تغير في نفس السنة إلى اسمها الحالي عين شمس، الاسم العربي لهليوبلس أو أون التي كانت أقدم جامعة في التاريخ. جامعة أون تأسست من حوالي 5000 سنة مضت، وكان عندها شهرة واسعه ومركز من المعرفة والتعلم خصوصآ في علم الفلك والهندسة والطب. وهكذا أصبح اسم الكلية كلية الهندسة، جامعة عين شمس.
نظام الدراسة

ككل كليات الهندسة في مصر، الدراسة خمس سنوات، حيث أن أول هذه السنوات تسمى إعدادي هندسة (أي إنها فترة اعداد الطالب علي نظام الدراسة الهندسية بعد انتهائه من المرحلة الثانوية)، بعد ذلك يتم تنسيق بين طلاب الفرقة الإعدادية لتوزيعهم علي أقسام الكلية المختلفة حيث أن هذا التنسيق يكون وفقا لمجموع الطالب في الفرقة الإعدادية.
كما تم إدخال نظام الدراسة بالساعات تحت اسم (New Programe) منذ العام الدراسى 2007-2008، حيث يختار الطالب القسم الذي يريده من السنة الإعدادية ويبدأ الدراسة به مباشرةً.
الأقسام
يوجد الآن اثنا عشر قسما أكاديميا بالكلية مع أكثر من 780 عضو هيئة تدريس ومعاونيهم. تقدم الاقسام الأكاديمية دورات دراسية لطلاب المرحلة الجامعية لتلبية قدراتهم وتخصصاتهم. توفر أيضا دورات لطلاب الدراسات العليا وفقا لخطة البحوث المعلنة من جانب الاقسام والتي يوافق عليها مجلس الكلية. مقررات العلوم الأساسية تدرس من خلال قسم الفيزياء والرياضيات الهندسية. جميع الاقسام الأخرى تقع ضمن أربع مجموعات :
الهندسة الكهربائية
قسم هندسة القوى والآلات الكهربية
قسم هندسة الالكترونيات والاتصالات الكهربية
قسم هندسة الكمبيوتر والأنظمة
الهندسة الميكانيكية
قسم هندسة القوى الميكانيكية
قسم هندسة الإنتاج
قسم هندسة السيارات
قسم هندسة ميكاترونيات
الهندسة المدنية
قسم هندسة الإنشاءات
قسم هندسة الري
قسم هندسة الأشغال العامة
الهندسة المعمارية
قسم عمارة
قسم التخطيط العمراني
الدرجات العلمية

جامعة عين شمس، وبناء على طلب من مجلس كلية الهندسة تمنح درجة بكالوريوس العلوم في أحد التخصصات التالية:
الهندسة المدنية في واحدة من التخصصات التالية :
الإنشاءات.
إنشاءات المياه والهيدروليكية.
الأشغال العامة.
الهندسة المعمارية في واحدة من التخصصات التالية :
الهندسة المعمارية.
التخطيط والتصميم العمراني.
الهندسة الكهربائية في واحدة من التخصصات التالية :
القوى والآلات الكهربية.
الالكترونيات والاتصالات الكهربية.
هندسة الكمبيوتر والأنظمة.
الهندسة الميكانيكية في واحدة من التخصصات التالية :
الإنتاج.
القوى الميكانيكية.
السيارات.
الميكاترونيك.
[عدل]جمعية الخريجين

تأسست الجمعية عام 1989 وتضم خريجى كلية الهندسة - جامعة عين شمس، مقرها مبنى الكلية، هادفة لزيادة التعاون المهنى والتواصل بين خريجي الكلية. والمساهمة في دعم وتطوير معامل ومبانى الكلية، ومساعدة الطلاب. وتقوم الجمعية بتنظيم العديد من اللقاءات الاجتماعية والثقافية والعلمية، بالإضافة إلى تنظيم احتفال سنوى لليوبيل الفضى لكل دفعة مر علي تخرجها 25 عاماً.[1]
fun day

كل عام، وبحلول نهاية شهر ابريل، تخصص كلية الهندسة يوم كامل لطلبة سنة التخرج، يسمى Fun Day، في هذا اليوم يقوم طلبة التخرج بارتداء زي مصمم لقسمهم، ويطوفوا حرم الكلية رافعين اعلام ومرددين اشعار لقسمهم، ويقاطعوا المحاضرات لتحية طلاب السنوات الأخرى والتهليل لقسمهم.
أشهر الخريجين

1973: هاني عازر، اشرف على بناء محطة قطارات برلين Berlin Hauptbahnhof
المصدر wikipedia:022yb4::078111rg3:

ENG.HAGAR 31-07-2011 05:41 AM

اقتباس:

عندك حق يا بشمهندسة وبعدين احنا كاعين شمس اصعب واحسن هندسة في مصر مش فاضيين احنا عاملين الموضوع للاستفسارات والضرورة القسوة فقط:stickjo4:
فعلا يا باش مهندس
كفايه انه فى الشغل بيتبص للمهندس بتاع هندسة عين شمس نظر مختلفة وانه ليه اولية بفضل ربنا فى العمل عن غيره لصعوبة الكلية

اقتباس:

بس شكله خلاص بقى قدر .. انا هحاول للحظه الاخيره جيب نصف درجه وهعمل تظلم فى ماده :(

بس ممكن تقولولى بصراحه ايه مميزات عين شمس :( .. بجد هيا اقوى ولا القاهره ؟ والنحيه العلميه اقوى ولا لا ؟ :(

برده النظام هناك ؟ و برده البرستيج بتاع الجامعه اقوى من القاهره ولا اقل ؟ :(
على فكرة يا باش مهندس محمد انا الحمد لله وبفضل ربنا جايبة الحد الاقصى للهندسات فى مصر
ومع ذلك كتبت عين شمس
او بسبب شهادتها المتميزة
ثانيا نى بنت وبعيدة عليا القاهرة
ثالثا كان فيها اخويا ومطمنة ليها جدااا
برستيج جامعة عين شمس - مش تعصبا و لا حاجة- اكبر بكتييييييير من القاهرة
استاذ الرياضيات بتاعى سألته اكتب رغباتى اول حاجة ايه قالى بديهى تكتبى عين شمس !
ربنا يوفقك يا باش مهندس وحضرتك كيد استخرت ربنا و اكيد ربنا اختار لحضرتك الخير
ــــــــــــــــــــــــــ
بارك الله فيك يا باش مهندس ميدو ميد
على المعلومات اللى حضرتك كتبتها

omar.magdy 31-07-2011 08:12 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ENG.HAGAR (المشاركة 3767193)

شكلك فهمتيني علي العموم واضح إن الحرب النفسية بدأت ........ وأنا مستعد ..... :p:p

ENG.HAGAR 31-07-2011 08:38 AM

اقتباس:

شكلك فهمتيني علي العموم واضح إن الحرب النفسية بدأت ........ وأنا مستعد ..... :p:p

بالظبط يا باش مهندس عمر على طول كاشف ورقك كدة !
واحنا مهندسين ومهندسات عين شمس مستعدين بردو
:022yb4:

figo_ff 31-07-2011 02:13 PM

اول سؤال ومظنش الطلاب الجدد يعرفوه بس سؤال مهم هطرحه وخلاص
من خلال البحث اكتشفت ان احنا السنادي 1661 طالب بعين شمس هل هنتقسم علي اجزاء(فصول زي المدرسة وسوري لو المدرسة لسه ماثرة عليا) ولا كله مع بعض ارجو الرد للي يعرف او عنده فكرة؟:blush:
سؤال تاني مهم اوي حد راح قدم ويقولنا حصل معاه ايه؟؟؟ ولو في ورق جديد اطلب:078111rg3:

ميدو عماد 31-07-2011 04:25 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة figo_ff (المشاركة 3770788)
اول سؤال ومظنش الطلاب الجدد يعرفوه بس سؤال مهم هطرحه وخلاص
من خلال البحث اكتشفت ان احنا السنادي 1661 طالب بعين شمس هل هنتقسم علي اجزاء(فصول زي المدرسة وسوري لو المدرسة لسه ماثرة عليا) ولا كله مع بعض ارجو الرد للي يعرف او عنده فكرة؟:blush:
سؤال تاني مهم اوي حد راح قدم ويقولنا حصل معاه ايه؟؟؟ ولو في ورق جديد اطلب:078111rg3:

انا عايز نفس السؤال

figo_ff 31-07-2011 08:00 PM

يالا يا شباب عين شمس انتو فين

figo_ff 31-07-2011 08:02 PM

سورري وتعديلا للرقم بتاع هندسة عين شمس 1611

ENG.HAGAR 01-08-2011 03:20 AM

فعلا يتم تقسيم الطلبة حسب تقريبا الترتيب الابجدى لان مش معقول يكون الطلبة كلهم فى مدرج واحد !
:)

figo_ff 01-08-2011 08:24 PM

مساء الخير يا باش مهندسين انا كنت في الجامعة النهاردة والتقديم يوم الاحد القادم ولو في استفسار قوللولي

ميرو المصرية 01-08-2011 10:13 PM

انا كمان ان شاء الله اعدادى هندسة عين شمس وروحت الجامعة امبارح بس ايه الكلية شكلها تحفففففففففففة بس المشكلة ان محدش من صحابى معايا كلهم ف المطرية يا ريت يا شباب نتواصل سوا ونتقابل اول يوم جامعة ونبقى جروووب جامد

mahmoud atiya 01-08-2011 10:25 PM

انا كمان زيك يا ميرو :( .. الون كنت هموت وادخل القاهره ودا فحمنى من العياط بقالى 3 ايام اهو لان كل اصحابى دخلوا وحاسس انى هبقى وحيد ومليش اصحاب .. اتمنى نعمل جروب صبيان محترم نبقى اصحاب ان شاء الله فى الجامعه
اعتقد فيه جروب معمول ل الدفعه دى على الفيس ؟ ! .. اتمنى حد يجيبه

او ممكن خلينا فى التوبيك دا .. بس الفيس هيجمع اكبر عدد من هندسه عين شمس

---

كود بلغة HTML:

فعلا يتم تقسيم الطلبة حسب تقريبا الترتيب الابجدى لان مش معقول يكون الطلبة كلهم فى مدرج واحد !
طيب المدرج كام ؟ .. اعتقد 500 طالب

-------------

كان فى سؤال عندى يا جماعه بخصوص عين شمس ...

ليــــــــــــــــــــــــــه عين شمس اصعب كليه هندسه ؟؟ !! :( ( طمنونا الله يطمنكم العمليه موش ناقصه )

برده .. اسمع ان صعب جدا جدا تجيب امتياز ( مستحيل تقريبا ) .. لان انت اصلا موش هتعرف تجيب جيد جدا فيها ( على قد ما سمعت من اللى جربوا :( )

اتمنى الافاده من فيجو وميدو وهاجر

ميرو المصرية 01-08-2011 10:32 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mahmoud atiya (المشاركة 3777714)
انا كمان زيك يا ميرو :( .. الون كنت هموت وادخل القاهره ودا فحمنى من العياط بقالى 3 ايام اهو لان كل اصحابى دخلوا وحاسس انى هبقى وحيد ومليش اصحاب .. اتمنى نعمل جروب صبيان محترم نبقى اصحاب ان شاء الله فى الجامعه
اعتقد فيه جروب معمول ل الدفعه دى على الفيس ؟ ! .. اتمنى حد يجيبه

او ممكن خلينا فى التوبيك دا .. بس الفيس هيجمع اكبر عدد من هندسه عين شمس

---

كود بلغة HTML:

-------------

ليــــــــــــــــــــــــــه عين شمس اصعب كليه هندسه ؟؟ !! :( ( طمنونا الله يطمنكم العمليه موش ناقصه )

برده .. اسمع ان صعب جدا جدا تجيب امتياز ( مستحيل تقريبا ) .. لان انت اصلا موش هتعرف تجيب جيد جدا فيها ( على قد ما سمعت من اللى جربوا :( )

اهلا بيك يا بشمهندس محمود اولا مبرووووووووك والخيرة فيما اختاره الله ارضى بنصيبك عين شمس مش وحشة ثانيا بخصوص جروب الصبيان انا بنت مش ولد
...

mahmoud atiya 01-08-2011 10:48 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ميرو المصرية (المشاركة 3777739)
اهلا بيك يا بشمهندس محمود اولا مبرووووووووك والخيرة فيما اختاره الله ارضى بنصيبك عين شمس مش وحشة ثانيا بخصوص جروب الصبيان انا بنت مش ولد
...

انا عارف انها موش وحشه .. بس مكنتش هدفى اللى حاطه من 3 سنين وشغال عليه ! .. وحرام اتحرم من الكليه اللى عايزها علشان نصف درجه !

احنا 100 واحد جايبين 395.5 .. فيها ايه لو رحنا كايروا !! ويبقى كايرو من 395.5 و عين شمس من 396

الحمد لله على كل شىء

..

صحيح انا عارفك انك بنت .. قرأت الاسم قبل الرد .. بس قلت اتكلم على الصبيان الاول ( راشال جيندر ديسكرمينيشن :p )

---

يا جماعه محدش جاوب على اسألتى :(

figo_ff 01-08-2011 10:54 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ميرو المصرية (المشاركة 3777650)
انا كمان ان شاء الله اعدادى هندسة عين شمس وروحت الجامعة امبارح بس ايه الكلية شكلها تحفففففففففففة بس المشكلة ان محدش من صحابى معايا كلهم ف المطرية يا ريت يا شباب نتواصل سوا ونتقابل اول يوم جامعة ونبقى جروووب جامد

ان شاء الله يا ميرو وفعلا انا اتبهرت بالكلية ومتقلقيش احنا اصحابك ان شاء الله ولو في اي استفسار اتفضلي

figo_ff 01-08-2011 10:59 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mahmoud atiya (المشاركة 3777812)
انا عارف انها موش وحشه .. بس مكنتش هدفى اللى حاطه من 3 سنين وشغال عليه ! .. وحرام اتحرم من الكليه اللى عايزها علشان نصف درجه !

احنا 100 واحد جايبين 395.5 .. فيها ايه لو رحنا كايروا !! ويبقى كايرو من 395.5 و عين شمس من 396

الحمد لله على كل شىء

..

صحيح انا عارفك انك بنت .. قرأت الاسم قبل الرد .. بس قلت اتكلم على الصبيان الاول ( راشال جيندر ديسكرمينيشن :p )

---

يا جماعه محدش جاوب على اسألتى :(

اولا يا محمود اعتبرني اول صا حب ليك في الكلية ونتقابل اول يوم ولو علي الاصحاب انا في11 واحد من مدرستي معانا وكلهم محترمين وهتحبهم اوي ثانية نعم هي صعبة شوية لكن مش بالدرجة دي وده احسن من ناحية الشغل ومتقلقش وياريت تقبلي صدقتي بس وانا هزهقك من الناس مش من الوحدة:friendsxs3:

mahmoud atiya 01-08-2011 11:01 PM

ماجوبتش عن اسألتى يا فيجو :(

figo_ff 01-08-2011 11:02 PM

وثانيا بقي كل الحبايب اون لاين مش بتتكلموا ليه ولا الفطار تقل عليكو ههههههه

mahmoud atiya 01-08-2011 11:08 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة figo_ff (المشاركة 3777854)
اولا يا محمود اعتبرني اول صا حب ليك في الكلية ونتقابل اول يوم ولو علي الاصحاب انا في11 واحد من مدرستي معانا وكلهم محترمين وهتحبهم اوي ثانية نعم هي صعبة شوية لكن مش بالدرجة دي وده احسن من ناحية الشغل ومتقلقش وياريت تقبلي صدقتي بس وانا هزهقك من الناس مش من الوحدة:friendsxs3:

يا رب يا فيجو .. انا عندى اكتئاب حاد من يوم ننتيجه المرحله الاولى .. علشان موضوع الفريندس دا بالذات :(

الواحد بيدخل فى الجماعه بيحس انه تايه .. مابالك لو كان لوحده !! :(

انا انتيمى دخل هندسه القاهره ( اعلى منى ب .5 درجه ) .. وانتيم تانى دخل حلوان ( اقل ب نصف ) .. :(

وانا فى النصف دخلت عين شمس ..

بجد شىء محبط اننا نبعد عن بعض علشان نصف فوق ونصف تحت :(

ان شاء الله هتعرف عليك اكتتتتتتتتتتتر ونتقابل اول يوم جامعه .. :friendsxs3:

ويكون انت مجهز اصحاب علشان انا انطوائى حبه لما اكون لوحدى :bosyht9:

---

اما عن موضوع ال الامتياز دا .. ف انا موش مقتنع باللى قالى انه مستحيل بل مستحيل جيد جدا .. فى مبالغه :excl:

ان شاء الله نعمل اللى عليييييييينا :friendsxs3:

figo_ff 01-08-2011 11:10 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mahmoud atiya (المشاركة 3777858)
ماجوبتش عن اسألتى يا فيجو :(

بالنسبة للتقسيم ع التيا محمود مش عندي معلومة اكيدة بس انا شايف كلام باش مهندسة هاجر اقرب للصواب وموضوع التقديرات اعرف انه صعب شوية بس مش زي ما بتفكر زي ما كانوا بيعقدوك في ثانوي واديك بقيت مهندس قد الدنيا بس الكلام ده من مهندسقريبي في من عين شمس
امتياز=دكتوراه
جيد جدا =ماجستير
جيد =امتياز في اي كلية تانية بسصور قوللي انت رحت ولا لسه وعلي فكرة التقديم يوم الحد وهو هو الورق بس زياده 8

ENG.HAGAR 01-08-2011 11:11 PM

اقتباس:

-------------

يا باش مهندس محمود والله انا ماعنديش فكرة عن عدد الطلبة فى كل مدرج
بس اكيد عدد محترم :d يعنى علشان اول السنة وما فيش لسه تخصص .
بالنسبة لصعوبة عين شمس ياباش مهندس اللى بيذكر والله وتوكل على الله اولا بيجيب تقديرات محترمة
انا اخويا كان فى هندسة عين شمس وكان مقضى اعدادى لعب وخروج مع اصحابه وللاسف جاب اول سنة مقبول وكل اصحابه بالرغم انهم جايبين مجاميع محترمة فى الثانوية سقطوا كلهم اول سنة وفى منهم لحد دلوقتى بيدبلر بس الحمد لله هو التزم دينيا واحترم نفسه بمعنى اصح وبدأ يذاكر وجاب تقديرات محترمة السنين اللى بعدها .والفضل لله اولا واخيرا
ربنا يوفقك يا باش مهندس فى اى مكان
اقتباس:

اهلا ازيك يا ميرو نورتى التوبيك
انا بنوتة معاكى فى عين شمس بردو
ممكن احنا البنات نعمل جروب والولاد يعملوا جروب ونشوف مين هيجيب تقديرات اكتر ونكتب على التوبيك ده نهايه كل ترم علشان نشوف مين الاكتر
;)

figo_ff 01-08-2011 11:15 PM

]

اهلا ازيك يا ميرو نورتى التوبيك
انا بنوتة معاكى فى عين شمس بردو
ممكن احنا البنات نعمل جروب والولاد يعملوا جروب ونشوف مين هيجيب تقديرات اكتر ونكتب على التوبيك ده نهايه كل ترم علشان نشوف مين الاكتر
;)
[/quote]

هاهاهاهاهاها النتيجة محسومة من دلوقتي يا باش مهندسة هتتحدي مين وبدون غرور هههههه

ENG.HAGAR 01-08-2011 11:17 PM

اقتباس:

بالنسبة للتقسيم ع التيا محمود مش عندي معلومة اكيدة بس انا شايف كلام باش مهندسة هاجر اقرب للصواب وموضوع التقديرات اعرف انه صعب شوية بس مش زي ما بتفكر زي ما كانوا بيعقدوك في ثانوي واديك بقيت مهندس قد الدنيا بس الكلام ده من مهندسقريبي في من عين شمس
امتياز=دكتوراه
جيد جدا =ماجستير
جيد =امتياز في اي كلية تانية بسصور قوللي انت رحت ولا لسه وعلي فكرة التقديم يوم الحد وهو هو الورق بس زياده 8
معلش بداية يا باش مهندس هو اسم حضرتك ايه !
فعلا موضوع التقديرات صعب لكن مثلا تعالوا نقيسها بجامعة القاهرة هتلاقوا ان ناس كتيرة جايبة تقديرات جامدة وتحس انك بين متفوقين وعباقرة وده للاسف عيب لان كده بيخلى الناس كلها سواسية زى الامتحانات السهلة وكدة .
جزئية تالتة لـ باش مهندس محمود بقول لحضرتك تقريبا غالبية اللى فى التوبيك هنا جايبين الحد الاقصى للهندسات وبالرغم من كدة اختاروا عين شمس علشان مش بس هى افضل هندسة كمان بصراحة تحس ان فى تنافس وكمان كلية لطيفة جدااا بالرغم من صعوبة امتحاناتها .
وكلام حضرتك يا باش مهندس فيجو عن موضوع التقديرات فى كل جامعة ممتاز جداااا لانه بيوضح ان تقدير الواحد فى عين شمس اعلى بكتير من غيره
وربنا يوفقنا جميعا

figo_ff 01-08-2011 11:17 PM

وعلي فكرة يا ميرو متسمعيش كلامها المنافسة كبيرة عليكوا وقولو يا هادي

ENG.HAGAR 01-08-2011 11:18 PM

اقتباس:

هاهاهاهاهاها النتيجة محسومة من دلوقتي يا باش مهندسة هتتحدي مين وبدون غرور هههههه
يا باش مهندس ناقص كلمة وتكون القذافى 2 وهى من انتم !!
:d

figo_ff 01-08-2011 11:20 PM

[QUOTE=ENG.HAGAR;3777944][center][font=c
ourier new][size=5]معلش بداية يا باش مهندس هو اسم حضرتك
انا اسمي فهمي

figo_ff 01-08-2011 11:21 PM

[QUOTE=ENG.HAGAR;3777953]
يا باش مهندس ناقص كلمة وتكون القذافى 2 وهى من انتم !!
:d
[/
من انتم!!!!!

ENG.HAGAR 01-08-2011 11:21 PM

اقتباس:

وعلي فكرة يا ميرو متسمعيش كلامها المنافسة كبيرة عليكوا وقولو يا هادي
انا بجد نفسى والله يكون فى تنافس زى اللى فى ثانوي كدة
لان نفسى فى صحبة صالحة فى الجامعة لانى بكرة اكتر حاجة موضوع الـ couples وكدة
نفسى نلاقى جامعاتنا تليق بطالب عايز يتعلم مش رايح بلا هدف وكدة .....
بس ان شاء الله يكون فى تنافس وهنشوف فى نفس الموضوع فى نهاية الترم بأذن الله

figo_ff 01-08-2011 11:24 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eng.hagar (المشاركة 3777966)
انا بجد نفسى والله يكون فى تنافس زى اللى فى ثانوي كدة
لان نفسى فى صحبة صالحة فى الجامعة لانى بكرة اكتر حاجة موضوع الـ couples وكدة
نفسى نلاقى جامعاتنا تليق بطالب عايز يتعلم مش رايح بلا هدف وكدة .....
بس ان شاء الله يكون فى تنافس وهنشوف فى نفس الموضوع فى نهاية الترم بأذن الله

عندك حق والله بس احب اطمنك انت داخلة كلية هندسة مش تجارة مع احترامي ليها يعني مفيش النظام ده ان شاء الله وان شاء الله منافسة حلوة واهو كله هيعود بفايده

ENG.HAGAR 01-08-2011 11:25 PM

اقتباس:

انا اسمي فهمي
اهلا وسهلا يا باش مهندس فهمى
بالنسبة بقى لموضوع التقديم حضراتكم قولتوا يوم الاحد طيب الساعة كام بيتفتح باب التقديم ؟؟
وكمان ايه الاوراق اللى الواحد مطلوب يجيبها معاه ؟ بالنسبة للولاد والبنات كمان
وجزئية صغيرة تالتة هو رقم تليفون الكلية كام ؟

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 02:39 PM.