بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   أرشيف المنتدي (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=513)
-   -   انا تربية نوعية قسم انجليزى وعايز احول اعدادى (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=608690)

mra8544 02-07-2014 03:40 PM

انا تربية نوعية قسم انجليزى وعايز احول اعدادى

لو سمحتو انا واخدتربية نوعية قسم انجليزىومدرس انجليزى ابتدائى وعايز احول اعدادى فهل يمكن اخد سنتين فى اداب علشان اساوى بتربية عام وحول اعدادى ارجو الرد بسرعة

doodydrhazem 06-07-2014 09:44 AM

هو فيه اصلا تربية نوعيه قسم انجليزي يا مستر؟؟؟؟؟؟؟؟

تعليم اساسي تقصد؟
عموما
خد اداب تعليم مفتوح من اي جامعه قسم انجليزي وبعدها نقدر نغير لك المسمى الوظيفي
طبعا ما فيش حاجة اسمها اداب سنتين لتربية نوعية ولا تربية تعليم ابتدائي

hany2014 09-07-2014 12:10 PM

انا برضو تربية نوعية انجليزي جامعة الذقاذيق ونفسي اعرف
بسي انا فاكر ايام الكلية الدكاترة كانوا بيقولولنا كدة برضو (ناخد سنتين اداب)

doodydrhazem 21-07-2014 11:23 AM

تربية نوعية ولا تعليم ابتدائي اللي بتقولو اساسي؟
عموما خد اداب انجليزي تعليم مفتوح لا طالب تربية عاااااام هو اللي بياخد سنتين اداب عشان يستاوى بمدرس خريج اداب
لو حابب خد ادا بانجليزي تعليم مفتوح من اي جامعه وغير المسمى وبعدين انت عاوز تروح اعدادي ليه
لو الدروس الدروس مالهاش تخصص نا معاها دبولمات وتجارة وشغالين دروس انجليزي ثانوية عامة
مش اعدادي سلام

mister 81 30-07-2014 01:14 AM

كان فيه قسم انجليزى فى كليه التربيه النوعيه ببنها وكان التربيه العملى فيها ابتدائى فى سنه ثالثه واعدادى فى سنه رابعه

حاتم سعيد 31-07-2014 03:02 PM

سؤال لو سمحتم ثانويه علمى سنة 2000/1999 هل يحق ان يلتحق بكلية الصيدله خاص

بسمة حياتى 02-08-2014 12:24 PM

مين قال انك محتاج تدخل كليات وتدرس عشان تحول من ابتدائى ل اعدادى
اقرأ شهادة التخرج كويس وانت تعرف ان مؤهلك ده بتاع التربيه النوعيه يشغلك ابتدائى او اعدادى زى ماانت عاوز
لان الابتدائى والاعدادى يعتبروا مرحلة التعليم الاساسى ..كمان انا ليا زملاء و زميلات كتير جدا خريجى تربيه نوعيه وبيدرسوا فى مدارس ومعاهد اعدادى وثانوى كمان ..يااستاذ تخصصك فيه عجز ومطلوب مش تقوللى اكمل فى اداب عشان احول اعدادى

doodydrhazem 02-08-2014 01:46 PM

تربية نوعية ولا تعليم ابتدائي اللي بتقولو اساسي؟ عموما خد اداب انجليزي تعليم مفتوح.

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة doodydrhazem (المشاركة 5939221)
عموما خد اداب انجليزي تعليم مفتوح.
لان طالب تربية عاااااام هو اللي بياخد سنتين اداب عشان يتساوى بمدرس خريج اداب
لو حابب خد ادا بانجليزي تعليم مفتوح من اي جامعه وغير المسمى وبعدين انت عاوز تروح اعدادي ليه
لو الدروس الدروس مالهاش تخصص ناس معاها دبلومات وتجارة وشغالين دروس انجليزي ثانوية عامة
مش اعدادي سلام

عموما خد اداب انجليزي تعليم مفتوح.
لان طالب تربية عاااااام هو اللي بياخد سنتين اداب عشان يتساوى بمدرس خريج اداب
لو الدروس الدروس مالهاش تخصص ناس معاها دبلومات وتجارة وشغالين دروس انجليزي ثانوية عامة
مش اعدادي سلام[/quote]

doodydrhazem 02-08-2014 01:49 PM

شهادات التربية النوعيه مش فيها تعليم ابتدائي ولا اساسي لكن شهات تربية فيه اابتدائي ما

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة بسمة حياتى (المشاركة 5953179)
مين قال انك محتاج تدخل كليات وتدرس عشان تحول من ابتدائى ل اعدادى
اقرأ شهادة التخرج كويس وانت تعرف ان مؤهلك ده بتاع التربيه النوعيه يشغلك ابتدائى او اعدادى زى ماانت عاوز
لان الابتدائى والاعدادى يعتبروا مرحلة التعليم الاساسى ..كمان انا ليا زملاء و زميلات كتير جدا خريجى تربيه نوعيه وبيدرسوا فى مدارس ومعاهد اعدادى وثانوى كمان ..يااستاذ تخصصك فيه عجز ومطلوب مش تقوللى اكمل فى اداب عشان احول اعدادى

\

شهادات تربية نوعيه ما فيهاش نوع التعليم ابتدائي ولا اساسي لان يشتغل في اي مدرسة زي كلامك تمام ولكن
لو كتب تعليم ابتدائي ممنوع ومخالفة مالية وفنهي للموجه اللي يصعده لاعدادي
لكن لو اخد اداب انتساب وهو كدا ممكن الموجه يصعده
اعدادي ولو حابب ثانوي دا حسب طبعا العجز
عموما الانجليزي ما فيهوش عجز نهائي الايام دي العجز في الرياضيات اعدادي وثانوي والعلوم فيزياء وكيميا وعلوم اعدادي

تامروصفى 12-08-2014 07:36 PM

اللى له زميل تربية نوعية متعين اعدادى يستاذنه ويرفع لينا صورة المؤهل مع قرار التعيين وده هيساعدنا مع الموجهين بتوعنا

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 04:33 PM.