بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   كليـة الحقوق (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=164)
-   -   ادخل وورينا شطارتك فى حل القضايا (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=169097)

gamal saber 04-12-2009 11:03 AM

ادخل وورينا شطارتك فى حل القضايا

السلام عليكم
بدل مواضيع التعارف والتجمعات الى ملهاش لزمة يلا نعمل حاجة مفيدة وتكون معبرة فعلا عن القسم
هنا هنحاول نحل حبة قضايا
القضية الاولى
وتتلخص فى:-
*** (ب) ضربة بعصي علي راسة أعتقد (أ) أن (ب) قضي نحبة فتوقف وفكر كيف يتخلص من جريمة فأخذ (ب) ودفنة في الثراء بعد تشريح الشخص اتضح من الصفة التشرحية أن الشخص توفي أثر الدفن في الثراء وليس الضرب بالعصي
نسب إلي (أ) فعل اية ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

منتظر ردودكم وحلولكم المميزة
فائق احترامى وتقديرى
gamal saber
etudiant a la faculte des droits

a7med_sale7 05-12-2009 07:08 AM

انا مش فاهم بالظبط ممكن ينسب اليه الشروع فى *** او احتمال تانى انه براءه لانى القدر هنا سبق القضاء

yehia2020 05-12-2009 08:50 AM

السلام عليكم
شروع في *** و*** خطا لانه دفنه في التراب

gamal saber 07-12-2009 08:23 AM

اوك كلامكم جميل جدا
بس انا عاوز لو انت قاضى تحكم بئة واية اسانيدك القانونية

hana 2010 07-12-2009 11:22 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة gamal saber (المشاركة 1782133)
السلام عليكم
بدل مواضيع التعارف والتجمعات الى ملهاش لزمة يلا نعمل حاجة مفيدة وتكون معبرة فعلا عن القسم
هنا هنحاول نحل حبة قضايا
القضية الاولى
وتتلخص فى:-
*** (ب) ضربة بعصي علي راسة أعتقد (أ) أن (ب) قضي نحبة فتوقف وفكر كيف يتخلص من جريمة فأخذ (ب) ودفنة في الثراء بعد تشريح الشخص اتضح من الصفة التشرحية أن الشخص توفي أثر الدفن في الثراء وليس الضرب بالعصي
نسب إلي (أ) فعل اية ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

منتظر ردودكم وحلولكم المميزة
فائق احترامى وتقديرى
gamal saber

انا من رايك جدا يا جمال لو سمحت انا عيزة اطلب طلب بس فى الاول انت كلية حقوق جامعة اية لوسمحت ايمى

gamal saber 07-12-2009 08:48 PM

انا جامعة بنها
واتفضلى اطلبى الى انتى عوزاة انا تحت امرك كلنا هنا بنخدم بعض

hana 2010 08-12-2009 11:52 AM

:):)انا كنت ف**** جامعة طنطا بس انتى بنسة انكاكبر منى فممكن تالى اذاكر ازاى لان دية اول سنة لية وان خيفة من الكلية جدا بس طريقة سهلة شكرا جدا:):)

abdo281 11-12-2009 07:59 PM

بص الشروع هو البدء فى تنفيذ جريمة جنايه او جنحه اذ اوقف اثره لدخل لا لارادة الجانى بها
يبقى ده مش شروع
هو هنا اكمل الجريمة بكل اركانها الماديه والمعنويه
ولكن لم يكتمل القصد الجنائى الا وهو ال***
يبقى هنا ده اسمه *** خطا
بس مش هيتعاقب على ال*** الخطا فقط
ولكنه سوف يعاقب على جريمة *** خطا واخفاء جثه وهنا هيكون فى علاقة سببيه بين الجريمه والموت
لانه اذا لم يضرب بعصا فانه لن يخفى الجثه وبالتالى لم ي***ه
يبقى هنا علاقة سببيه بين الضرب وال***
والمعروف فى القانون المصرى ان جريمة ال*** الخطا مع اى جنايه اخرى يمتد الحكم فيها للاعدام
يبقى هنا اعدام

bido94 11-12-2009 09:05 PM

*** عمد بلاجدال
لانه اصلا من الاول كان بيحاول ي***ه

ولا ايه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

bido94 11-12-2009 09:09 PM

حضرتك هو *** عمد لانه لو كان لقى الجثة او القتيل على الارض بس
ليه دفنه ماكان يبلغ الشرطة على طول من غير مايدفنه لو كان هو مش ليه علاقة بالموضوع
لكن هو حاول ي***ه بعصا ففكره مات فدفنه علشان محدش يعرف مكان الجثه
وده دليل قاطع انه *** عمد

شكرا

احمد محمود ابراهيم 12-12-2009 09:18 PM

دا *** عمد لانه ضربه على اساس ان الضربه تقضى عليه وبعدين دفنه فهو كدا يعتبر نفذ اجزاء الكريمه كامله واعتقد ان الحكم عليه امال اشغال شقه مؤبدة او اعدام

saw111 14-12-2009 12:02 AM

يا جمال انا لسه سنة اولى بس عندى حاجة هوة ايه الدافع بتاع ( أ ) فى *** (ب ) و دى تفرق و لا انا كلامى خطا لانه ممكن يكون *** خطأ و لو كان مفيش دافع يبقى ياخد براءة لان الى بي*** من غير دافع حاجة من الاتنين اما مجنون او مخمور و الاتنين لا يحاسبون هههههههههههههههههههههههههههه ممكن ترد عليا و ارجوا لو كنت غلطان تقولى استفيد بس لازم تقنعنى لانى اتمنى انى اكون محامى شاطر و شكرا

gamal saber 14-12-2009 02:34 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة saw111 (المشاركة 1802500)
يا جمال انا لسه سنة اولى بس عندى حاجة هوة ايه الدافع بتاع ( أ ) فى *** (ب ) و دى تفرق و لا انا كلامى خطا لانه ممكن يكون *** خطأ و لو كان مفيش دافع يبقى ياخد براءة لان الى بي*** من غير دافع حاجة من الاتنين اما مجنون او مخمور و الاتنين لا يحاسبون هههههههههههههههههههههههههههه ممكن ترد عليا و ارجوا لو كنت غلطان تقولى استفيد بس لازم تقنعنى لانى اتمنى انى اكون محامى شاطر و شكرا
ان شاء الله تكون اشطر محامى بس لازم تعرف ان الجرائم ليها بناء قانونى ركن مادى وركن معنوى ونتيجة وعلاقة سببية ولا تاثير اطلاقا للبواعث او الدوافع على ارتكاب الجريمة ببنائها القانونى قد تؤثر على العقوبة فى بعض الاحيان وبعدين المخمور ليس دائما يعفى من العقاب انما فقط فى احوال هتدرسها فى سنة 2 فى قانون العقوبات
فائق احترامى وتقدرى

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمد محمود ابراهيم (المشاركة 1800007)
دا *** عمد لانه ضربه على اساس ان الضربه تقضى عليه وبعدين دفنه فهو كدا يعتبر نفذ اجزاء الكريمه كامله واعتقد ان الحكم عليه امال اشغال شقه مؤبدة او اعدام
هو فعلا استنفذ السلوك المادى لل*** لاكن علاقة السببية غير موجودة بين الفعل الى تزامن معاة العلم والارادة لاحداث النتيجة انما حدثت نتيجة فعل اقترن بة علم وارادة مختلفنيت فالجانى كان يتوقع انة يتعامل مع جثة وليس انسان حى
محاولةجيدةوقريبة نوعا ما من التحليل السليم

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة bido94 (المشاركة 1797897)
حضرتك هو *** عمد لانه لو كان لقى الجثة او القتيل على الارض بس
ليه دفنه ماكان يبلغ الشرطة على طول من غير مايدفنه لو كان هو مش ليه علاقة بالموضوع
لكن هو حاول ي***ه بعصا ففكره مات فدفنه علشان محدش يعرف مكان الجثه
وده دليل قاطع انه *** عمد

دة تحليل عقلى اكثر منة علمى
الجرائم لها بناء قانونى يجب ان يتوافر بكاملة وال*** العمد لة بناء فنى وعلمى يجب ان يتوافر بكاملة للقول بوجود هذة الجريمة
شكرا

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة bido94 (المشاركة 1797887)
*** عمد بلاجدال
لانه اصلا من الاول كان بيحاول ي***ه

ولا ايه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
هو فعلا حاول ي***ة لاكن النتيجة تحققت امتى

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة abdo281 (المشاركة 1797764)
بص الشروع هو البدء فى تنفيذ جريمة جنايه او جنحه اذ اوقف اثره لدخل لا لارادة الجانى بها
يبقى ده مش شروع

هو هنا اكمل الجريمة بكل اركانها الماديه والمعنويه
ولكن لم يكتمل القصد الجنائى الا وهو ال*** تقصد لم تتحقق النتيجة المعاقب عليهافالقصد الجنائى داخلى وموجود منذ البدء فى التنفيذ
يبقى هنا ده اسمه *** خطا
بس مش هيتعاقب على ال*** الخطا فقط
ولكنه سوف يعاقب على جريمة *** خطا واخفاء جثه وهنا هيكون فى علاقة سببيه بين الجريمه والموت
لانه اذا لم يضرب بعصا فانه لن يخفى الجثه وبالتالى لم ي***ه
يبقى هنا علاقة سببيه بين الضرب وال***
والمعروف فى القانون المصرى ان جريمة ال*** الخطا مع اى جنايه اخرى يمتد الحكم فيها للاعدام
يبقى هنا اعدام
الى تخلف هنا النتيجة وليس القصد الجنائى لل*** فالقصد الجنائى لل*** موجود منذ الحظة الاولى ولا كن موضوع الدفن دة هتكلم عنة بالتفصيل فى الاخر
محاولة رائعة وهى اقر كثيرا كثيرا للاجابة الصحيحة لولا خطا فنى صغير

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hana 2010 (المشاركة 1790926)
:):)انا كنت ف**** جامعة طنطا بس انتى بنسة انكاكبر منى فممكن تالى اذاكر ازاى لان دية اول سنة لية وان خيفة من الكلية جدا بس طريقة سهلة شكرا جدا:):)
المذاكرة دى محدش يقدر يعرفهالك كل انسان لية طريقتة الخاصة بس حاولى تركزى فى المحاضرات واقراى المواضيع بتركيز وان شاء الله ربنا يوفقك

دلوقتى الحل

الاجابة التى تتوافق مع القانون هى :-
بتحليل الجريمة التى امامنا نجد ان المتهم اتجهت ارادة الى ارتكاب جريمة ال*** وقام بالفعل المادى وهو قيام "أ" بضرب "ب"بالعصى على راسه مريدا ***ه بالفعل والذى اعتقد انه مات بالفعل فاراد اخفاء جريمته بدفن الجثة
ففى الفرض الاول لم تتحقق الجريمة بسبب خارج عن ارادة الجانى وهو ان الشخص لم يتوفى نتيجة الضرب وبالتالى لم تقع الجريمة كاملة فى هذه الحالة ويعتبر شارعا فى الجريمةويسال عن شروع فى ***
الا انه قام بجريمة اخرى حيث توافر لديه العلم والارادة بانه يدفن الشخص معتقدا انه قد توفى فى الوقت الذى لم يمت فيه الشخص وهنا تتنتفى عند الجانى اى قصد احتمالى او متعدى ولو فرض بسيط ان الشخص قد مات وبالتالى لانستطيع ان نجزم بان لدية قصدا جنائيا يريد ***ه بالدفن وهذا نفتقد فى هذا الفرض وبالتالى لانستطيع سوى توجيه اليه سوى ضرب افضى الى موت وذلك لقيامه بدفنه ولانستطيع ان نقول انه *** خطأ لانه لديه العلم والارادة لارتكاب جريمة ولايوجد اى نوع من الخطا فى جانبه وبناء عليه
سيعاقب الشخص بعقوبة الجريمة الاشد وهى الشروع فى ال***

يعنى هو لما ضربة فى الاول اتجهت ارادتة الى احداث النتيجة المعاقب عليها وهى والوفاة استنفذ السلوك الاجرامى بالكامل ولاكن النتيجة لم تحدث لسبب لادخل للارادتة فية
ولكن الشخص دة فقد الوعى فظن الجانى انة قد مات بالفعل فاراد ان يتخلص من جثتة بدفنة اى ان الجانى هنا يعتقد انة يتعامل مع جثة وبتالى ينتفى قصد ال*** وقام لدية قصد اخر وهو الاخفاء مقترن بالعلم والارادة لاحداث الجريمة فى هذا الفرد وهى دفن الجثة ولما كان مايتعامل معة ليس جثة حسب اعتقادة انما انسان حى وان عندما قام بالدفن لم يكن يريد تحقق النتيجة المعاقب عليها وهى ازهاق روح انسان حى ولاكن فعلة تعدى اثرة النتيجة التى ارادها وبالتالى يكون الفرض القائم هو الضرب المفضى الى الموت بفعل الردم
وبالتالى نكون امام حالة من حالات التعدد المادى ويعاقب الجانى بعقوبة الجريمة الاشد وهى الشروع فى ال***
يعنى اعدام او الاشغال المؤبدة

يااااااااااارب اكون عرفت اشرحها بشكل بسيط ويكون الكل فهم
ومتشكر لحضراتكم على المشاركة وانتظرو القضية 2
فائق احترامى وتقديرى
gamal saber
4iemme annee

abdo281 14-12-2009 05:45 PM

ده مش شروع خالص
الشروع وقف اكتمال الركن المادى للجريمه لسبب لا دخل للجانى فيه
بس دى جريمة واحده وهى ال*** هى مكتملتش بس هو كملها بدفنه فى التراب
وهنا انتفى السبب الخارجى اللى بيكمل الشروع
يبقى ده *** عمد مقرون بجريمة اخفاء جثه
والضرب المفضى الى الموت دى جريمة مستقله بحد ذاتها
يعنى مينفعش نجمع ضرب مفضى الى الموت بجريمة شروع
هنا هيتعاقب بجريمة *** عمد مع اخفاء جثه يبقى اعدام
وهنا فى رابطة سببيه بين الضرب بالعصا والردم
اى انه لولا ضربه بالعصا لم يكن سيدفنه فى التراب

saw111 14-12-2009 09:41 PM

يا جماعة انا بتكلم على اساس انى انا المحامى الى بيدافع و ليس القاضى و ممكن انه دفنه بدافع الخوف و كان السبب ليس دافع ال*** من البداية ارجوا حد يرد عليا

و لا انتوا ايه رايكوا منفعش محامى

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 10:37 PM.