بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   كلية الصيدلة (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=525)
-   -   مجالات عمل الصيادلة (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=72542)

amooor slim 18-12-2008 11:54 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dr.tuty (المشاركة 972230)
انا معاك في كل كلمة لان في فرق كبير اوي بين الصيدلي والعامل اللي واقف فيها
انا مش فاهمة سوالك ممكن توضحه شوية؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ويا فارما جيرل انت كلامك حلو اوي بس كنت عايزة اقول ان عمر ما كان مندوب الادوية اهانة لانه بيعرض الدواء على الطبيب يعني الطبيب اللي بيكون محتاجله تاني حاجة بالعكس هي شغلانة مربحة بمجهود اقل حتى لو كان العمل في صيدلية بس فعلا كل حاجة بتوفيق ربنا

أنا قصدى ان هل حد يقبل أنه يشارك أى حد من صحابه أو معرفة فى انه يفتح صيدلية معاه ويقسموا المكسب بالنص ولا محدش بيحب الشراكة وشيفين ان الموضوع ده بيسبب مشاكل كتيرة وبيعمل قلق دايما وبيقلل الربح
هو ده القصد من السؤال؟؟؟؟

Dr.tuty 20-12-2008 11:15 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة amooor slim (المشاركة 980239)
أنا قصدى ان هل حد يقبل أنه يشارك أى حد من صحابه أو معرفة فى انه يفتح صيدلية معاه ويقسموا المكسب بالنص ولا محدش بيحب الشراكة وشيفين ان الموضوع ده بيسبب مشاكل كتيرة وبيعمل قلق دايما وبيقلل الربح

سوري والله انا مكنتش فاهمة السؤال عموما المشاركة خاصة في البداية بتكون كويسة لان بيكون فيها فايدة للطرفين وبتقلل التعب عيهم
:romarioxp6:

Ph.Sameh 08-02-2009 11:11 AM

جزك الله خيرا الموضوع متميز بجد بس أنا برضة لسه شايف أن معظم المهن اللي بيشتغلها الصيدلي في الوطن العربي مش مدياله حقه
بالذات مندوب المبيعات بجد فعلا مهانة كبيرة و مش مناسبة خالص ل5 سنين مرمطة في الكلية
و كمان معظم المهن دي بتوقف الصيدلي عن الاطلاع و التعلم و بتتسبب للأسف أنه يكون أنسان جاهل و ده اللي خلا الناس يقولوا عليه بياع لأنه للأسف مبيفهمش حاجة ^__^

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة amooor slim (المشاركة 980239)

الصراحة طريقة كويسة عشان الواحد يبدأ حياته بالذات مع ارتفاع سعر العقارات دلوقتي و كمان لو المكان يصلح صيدلية تلاقي سعره ضعف سعر أي مكان تاني كأن الصيدلية دي منجم دهب >_<
يعني تجهيز صيدلية ممكن يدخله في 300-400 ألف جنيه

pharma girl 08-02-2009 05:42 PM

[quote=Ph.Sameh;1080860]جزك الله خيرا الموضوع متميز بجد بس أنا برضة لسه شايف أن معظم المهن اللي بيشتغلها الصيدلي في الوطن العربي مش مدياله حقه
بالذات مندوب المبيعات بجد فعلا مهانة كبيرة و مش مناسبة خالص ل5 سنين مرمطة في الكلية
و كمان معظم المهن دي بتوقف الصيدلي عن الاطلاع و التعلم و بتتسبب للأسف أنه يكون أنسان جاهل و ده اللي خلا الناس يقولوا عليه بياع لأنه للأسف مبيفهمش حاجة ^__^

جزاك الله خيرا على المشاركة
بس انا حسة من كلامك انك ما كنتش عايز صيدلة
انا فعلا شايفة ان مندوب المبيعات فعلا مهانة كبيرة اوى للصيدلى
لكن زى ما انت عارف اى شركة بتطلب خبرة سنتين
ففى صيادلة وجهة نظرهم انهم بيتوجه لمجال الدعاية الطبية لغاية لما يفوتوا السنتين مثلا و بعد كدة يسافر
و فيه اللى بيفضل شغال لغاية لما يكون فلوس صيدلية
انا عرفة ان الصيدلى ما بيخدش ربع حقه هنا
بس انا بردو انا عندى امل شوية انهم ممكن يهتموا بيه
و على فكرة بردو اللى عايز يقرأ بيقرأ و اللى عايز يتعلم بيتعلم
ممكن تدخل تبحث عن كتب للصيدلة هتلاقى
انا عن نفسى بحب كدة

Dr.love ferdos paradise 13-02-2009 11:43 PM

موضوع جميل اوي يافارما جيرل بجد انا برضوا دايما بحس نظرة الناس ان مافيش فرق مابين الصيدلي وال بيقف يبيع في مكان تاني وموضوع الشراكه ده فانا مأيداها وانا و5 من اصحابي متفقين على كده ان شاء الله لمانتخرج

amooor slim 20-02-2009 07:56 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة د/عاشقة جنة الفردوس (المشاركة 1094785)
موضوع جميل اوي يافارما جيرل بجد انا برضوا دايما بحس نظرة الناس ان مافيش فرق مابين الصيدلي وال بيقف يبيع في مكان تاني وموضوع الشراكه ده فانا مأيداها وانا و5 من اصحابي متفقين على كده ان شاء الله لمانتخرج

انا كمان بفكر فى الشراكة بس نفسى كمان اسافر ربنا يكرمنا كلنا بس المهم نفكر خطوة بخطوة

Dr.ahmed91 20-02-2009 08:52 PM

سريعا كده

بعتذر لكل اللي معانا في موضوع صيدلة الاسكندرية

الموضوع مغلق مؤقتا عشان بعض الحاجات و ان شاء الله يرجع قريب

سلام

MoHaMeD ELsHeRbEnY 11-03-2009 08:47 AM

موضوع جميل واكثر من رائع

شكرا جزيلا علية

جزاك الله خيرا

فى رعاية الله

flavio5 21-08-2009 07:45 AM

mawdo3 ra23 bas fe 7aga elmandoben dlw2ty la mo7'za ba2o 3la 2fa men yshel la2n ay wa7d momken yesta7'l wana 2ret mawdo3 fe moke3 nkabet elsaydala fe elaskendria fe wa7d by2ol an howa 7'reg tarbia riadia w sh7'al mandob mabi3at

Dr\heba 21-08-2009 11:05 PM

انا برضو كنت زعلانه ان جاتلى صيدله بس دلوقتى انا مبسوطه بيها وربنا يسهلنا ونبقى معيدين ودكاتره فى الكليه

Drsara 22-08-2009 01:29 AM

المهم ربنا معانا ويثبتنا على دينة

dr/amera 25-08-2009 03:11 PM

Bent 3bdo 26-08-2009 12:33 AM

أنا التوبيك ده عقدنى
حسيت انى داخله معهد خدمه اجتماعيه
ربنا يستر
هو ينفع أحول دلوقتى ولا خلاص

dr/amera 26-08-2009 03:41 PM

هههههههههههههههههههههههههههه

عندك حق والله يا نغم .......لو نفع تحولى قوليلى أحول أنا كماااااااااااان

Bent 3bdo 26-08-2009 07:56 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dr/amera (المشاركة 1535771)
هههههههههههههههههههههههههههه

عندك حق والله يا نغم .......لو نفع تحولى قوليلى أحول أنا كماااااااااااان

لو لاقيت ان ف تحويل هبقى أقولك
بس انا معتقدش اني هحول
ولو انى تقريبا كرهت الكليه
ومبقتش قادره أفكر
ياترى انا كنت صح لما أخترت صيدله
ولا كان أحسن أخش طب ولا أسنان
يلا اللى حصل حصل
ربنا يعمل اللى فيه الخير
:bosyht9:

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 12:28 AM.