بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   منتدى معلمى التربية والتعليم (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=737)
-   -   اكتب هنا اسوا موقف حصلك بعد ما بقيت مساعد (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=277044)

اميمة طه 09-01-2011 05:25 PM

اكتب هنا اسوا موقف حصلك بعد ما بقيت مساعد

فكرت ازاى نقدر نستفيد من بعض ونلاقى حلول لبعض لاشهر المواقف اللى اتعرضنا لها من يوم ما اشتغلنا معلمين مساعدين ملقتش افضل من كده فياريت محدش يبخل علينا بالمواقف اللى حصلت له واكيد دى كتيرة جدا

اميمة طه 09-01-2011 05:36 PM

اضف موقف نفاق وازاى اتغلبت عليه

انا طبعا من نوعية الناس اللى يا ابيض يا اسود عشان كده دايما ممكن تقول انى بليدة فى النفاق ومعرفش ارد بلف ودوران زى ناس كتيرة ما تقدر عشان كده قلت جايز اتعلم من غيرى لما يقولى قدر يطلع ازاى من حفرة حفرها له منافق
اللى يغيظ فى المنافق انه يتكلم قدام الناس كان اللى حصل صدق ويكذبك انت الصادق.

بحر العرب 09-01-2011 05:44 PM

اللهم إنا نعوذ بك من النفاق والمنافقين
كل حياتى مواقف لاتنسي من أولا ما عملت بالحصة ثم بالعقد ثم الأمتحانات لللكادر المزعوم ثم الicdlثم غير ذلك الكثير الذى لايحكى فالصمت عليه أفضل ..........لأنها مواقف مخزية

علي عضاضلي 09-01-2011 05:48 PM

أسوأ موقف :جالي عقد عمل في الدمام بمميزات صعب تتعوض!!
ومعرفتش اطلع عشاااااان مالناش اجازات

بحر العرب 09-01-2011 05:56 PM

أسوأ موقف إنى لقيت نفسى بالعقد ..
حتى إنى أتعقدت

semosemo 09-01-2011 06:03 PM

انا بقى فاكر ان اسوا حاجة عملتها وانا معلم مساعد هى اللى خلتنى احسن من مدير الادارة نفسه
انا فضل الموجة الاول بتاعى حاططنى فى دماغة لغاية ما لقيت نفسى ماسكة وعمال اضرب فيه خدته من الفصل فوق لغاية الناظر تحت ولما جة الناظر يقولى ما ينفعش كدة شتمته
ما تستغربوش بس هو ده اللى حصل فعلا واقسم بالله من ساعتها وانا بدخل على مدير الادارة بيستقبلنى احسن من وكيل الوزارة

رائحه الورد 09-01-2011 06:04 PM

طبعا الحمد لله على كل حال بجد اسوا حاجه حصلت لى فى حياتى وندمانه عليها انى تعاقدت طول الوقت بقى شغلى الشاغل هو التثبيت اللى الله اعلم هيحصل ولا لا لدرجه انه محسسنى انى فى سجن مش عارفه اخرج منه لعدم وجود اجازات

جارةالوادى 09-01-2011 06:50 PM

بصراحة مفيش حاجة شخصية حصلت معايا غير انى مش عارفة انقل من المدرسة بتاعتى لان الاساسى طبعا اولى منى بيه عشان الاقدمية والدرجة والحاجات اللى مش عندنا دى وبرضو عايزة انقل لمجرد التغيير وبجد مبقيتش بحبها ودمها تقيل على قلبى كدة بس الحمد لله مرتاحة جدا فيها ومش بسمع نبرة متعاقد واساسى وبالقلم الرصاص والحاجات دى لان االاساسى مدير وناظر و3 مدرسين رجالة و3 ستات واخصائية و2 ادارى يعنى احنا الاغلبية واللى شايلين المدرسة

جارةالوادى 09-01-2011 06:52 PM

بس بجد انا عايزة اعرف حاجة واحدة يعنى ايه معلم مساعد مين اللى بيساعدنا يعنى ؟؟؟؟؟؟؟؟؟ مسمى وظيفى غبى زى اللى عامله

عمر العدوى 09-01-2011 07:17 PM

مافيش اسوا من انى مضيت العقد وفضلت استنى التثبيت

حازم دهب 09-01-2011 07:44 PM

من كتر المواقف محتار احكى ايه ولا ايه محتاج مجلدات اكتبها
:angry2::angry2::angry2::angry2::angry2::angry2::a ngry2::angry2::angry2::angry2::angry2::angry2::ang ry2::angry2::angry2::angry2::angry2::angry2::angry 2::angry2::angry2::angry2::angry2::angry2::angry2: :angry2:

مروة المصرية 09-01-2011 07:46 PM

أسوء حاجة حصلتلى فى حياتى إنى اشتغلت شغلانه (معلم مساعد)ما فيهاش أجازات بدون مرتب ولو لسنة

رانسى232 09-01-2011 07:48 PM

كنت فى مدرسة ونقلت منها
ودلوقتى اتمنى انى ارجعها تانى
او انقل اى مدرسة
ولكنى مش عرفة خالص

Miss Ola 09-01-2011 07:48 PM

أسوأ حاجة حصلتلى انى عملت دبلومة وبالتالى كملت فى مجال التدريس والتربية والتعليم
انا بكالوريوس تجارة وكان مجالى احلى من كده بس انا استسهلت هههههههههههه ويارتنى مااستسهلت

والاصعب من كده اننا بنصعب على السواقين واحنا بنديهم الاجرة مرة سواق قاللى ياابلة هو انتى يعنى بتاخدى كام للشحططة والمرمطة دى انتى اقعدى فى البيت احسنلك بلا بهدلة بلا قلة قيمة هههههههههههه ونعم النصيحة من الاخ الفاضل السواق

ولا كمان مرة طالب عندى فى التجارة يعنى ابوظ وافشل ناس قاللى
هو انتو يعنى بتاخدو كام ده انتى تلاقيكى بتصرفيهم مواصلات

يلا ربنا يارب يطلعنى منها على خير بقى

مدرسة الانجلش 09-01-2011 08:07 PM

اسوأ حاجة حصلتي وبتحصلي

اني دايما اخر واحدة بتقبض المرتب في المدرسة

الشيك مش بيطلع غير يوم 10 او 15

وساعات شهرين مع بعض

لما بجد ارفت

انا مش مادية ولا حاجة

بس اللي رايح اكتر من الي جاي

واكيد كلنا محتاجين المرتب

مش كده ولا ايه

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 11:25 AM.