بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   كلية التجارة (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=162)
-   -   تجمع الى داخلين كلية تجارة اسكندرية 2010 /2011 (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=231755)

the_best_boys 25-07-2010 12:20 PM

تجمع الى داخلين كلية تجارة اسكندرية 2010 /2011

حبيت اعمل موضوع يكون فيه كل الى داخلين تجارة جامعة اسكندرية السنادى وانا هبدا بنفسى
انا ميدو من اسكندرية داخل اولى تجارة ومعرفش دخلت تجارة ليه ومكنتش عايزة اصلا بس يلا

the_best_boys 28-07-2010 06:14 PM

ايه ياجماعة 27 مشاهدة ومفيش رد ولا حتى حد حابب يتعرف

eslamstay 29-07-2010 04:26 AM

السلام عليكم

اول اى حاجة الف مبروك يامعلم رفعت راس البشرية
ثانيا انت تجارة انجلش ولا عربى عموما انت منور المنتدى وموضوع هايل انا اول ماشفته قولت لازم ارد
بس انا عايز اعرف انت اخترت تجارة ليه يعنى اشمعنا اصل انا مش لاقى حاجة تشجعنى عليها كله بيقول صعبة وبتاع مفيش غير مستقبلها بس بعد عذاب....تحياتى

the_best_boys 06-08-2010 12:14 AM

اولا شكرا على ردك الجميل
انا تجارة عربى ومكنتش عايز ادخل تجارة اصلا ولا هى ولا الحقوق لانى كنت مقتنع بانها كلية الشعب يعنى 90 % من شباب مصر خريجى كلية تجارة ده من وجهة نظرى
فى تنسيق الاولانى كنت اداب قلت ادخل قسم جغرفيا وبعد كدة شعبة مساحة وشغلها جامد ومضمون بس لاقيت انها صعبة جدا جدا جدا جدا لحد بكرة الصبح وفيها مذاكرة طحن وحفظ خرايط فى التحويل رحت محول تجارة معرفش ليه
ناس كتير قالتلى ان مجال شغلها اوسع شركات ادوية ف الجمرك ف الكهرباء ف بنوك ف فنادق ف شركات كتير ومجالات كتير اوى اقتنعت ب الكلام ده صراحة فحولت وفى التحويل جتلى تجارة اسكندرية ولما نخش نشوفها بقى
وبعدين هى مش صعبة ولا حاجة بس محتاجة شوية اهتمام بسيط خااااااالص وكورسات

eslamstay 06-08-2010 06:13 PM

بس يامعلم تجارة عربى مش زى تجارة انجلش الافضل لو دخلت تجارة يبقى انجلش ولا انا معلوماتى غلط......
بس سواء عربى او انجلش بيقولو لازم واسطة علشان تشتغل فى مكان من اللى انت قولتهم دول لازم واسطة محترمة والله ياعمدة كرهونى فيها لدرجة انى محتار بين وبين علوم بس لو دخلت تجارة هدخلها انجلش شغلها افضل بكتيييير....بس ايه رايك فى علوم انا معرفش حاجة عنها!!!

the_best_boys 06-08-2010 06:35 PM

اكيد تجارة عربى مش زى انجلش
وشغل ديه اكيد غير شغل ديه
هو ايه فى بلدنا ماشى دلوقتى من غير واسطة اى حاجة فيها واسطة
اما حكاية انك محتار بينها وبين علوم ف ديه ترجعلك انت او صلى صلاة استخارة
من وجهة نظرى علوم لو قسم حلو وليه شغل مضمون يبقى كويس غير كدة ملهاش لزمة بلاش الاقسام الى ف الاخر تطلع مدرس علشان مفيش تعيين اصلا اكيد فهمنى
وبالتوفيق

the_best_boys 06-08-2010 06:44 PM

فــــــــــــــــــــــين الى داخـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــلين تــــــــــجـــــــــــــارة السنـــــــــــــــــــتادى معـــــــــايـــــــــا
شكلى كدة هبقى لوحدى فى المدرج

the_best_boys 07-08-2010 06:26 PM

ايه ياجماعة 163 مشاهدة ومفيش مشاركات خالص

ahmed_khaled1992 11-08-2010 01:00 PM

انا معاك في تجارة عربي
و اسمي احمد

the_best_boys 12-08-2010 02:15 AM

اهلا بيك يمااااااااااااو ياريت نتواصل ونعمل شلة من هنا من قبل ما ندخل الكلية
وياااااااااااميت ولكم

Egypt for Ever 25 12-08-2010 02:35 AM

اولا فكرة الموضوع حلوة اوي

ثانيا نصيحة : علشان تنجح في الكلية و تجيب تقدير كبير

لازم تكون بتدرس حاجة بتحبها و انت اللي مختارها عن اقتناع

و مفيش حاجة اسمها قسم سهل و قسم صعب

انت لو دخلت قسم سهل بس مش بتحب المواد اللي بتدرسها
مش هتجيب تقدير كويس

لكن لو دخلت قسم صعب بس بتحب المواد اللي فيه و داخله عن اقتناع

هتعمل المستحيل عن تنجح بتفوق و تجيب تقدير كبير

و عموما كلية تجارة كلية كويسة جدا
بس محتاجة مذاكرة و تركيز و حضور المحاضرات باستمرار

ربنا يوفقكم جميعا

eslamstay 12-08-2010 03:25 AM

اهو جه ياولاد
رمضـان كـريم ياجماعة
ياريت حد ينصحنى انا محتار بين تجارة انجلش وعلوم مش عارف ادخل انهى كلية ياريت اللى يعرف عن الكليتين حاجة يقولهالى ويفيدنى
بالنسبة للميول انا مش بميل لحاجة ومعرفش حاجة عنهم

bedo man 12-08-2010 11:22 AM

انا تجاره انجلش بس القاهره و معرفش عنها اي حاجه ولا مواد ولا بتاع وانا مخترها عن اقتناع لانها كانت هدفي البديل زي مابيقولوا وانا من رايي تجاره انجلش ليك مش لاني هدخلها بس اللي سمعته ان شغلها مضمون في لالبنوك والشركات الكبيره ده غير كمان لو جبت تقدير حلو عقدك هيجيلك لحد عندك و برضه صلي صلاه استخاره واستشير اللي في الكليتين لو تعرف حد

the_best_boys 12-08-2010 03:35 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الاستاذة f (المشاركة 2526921)
اولا فكرة الموضوع حلوة اوي

ثانيا نصيحة : علشان تنجح في الكلية و تجيب تقدير كبير

لازم تكون بتدرس حاجة بتحبها و انت اللي مختارها عن اقتناع

و مفيش حاجة اسمها قسم سهل و قسم صعب

انت لو دخلت قسم سهل بس مش بتحب المواد اللي بتدرسها
مش هتجيب تقدير كويس

لكن لو دخلت قسم صعب بس بتحب المواد اللي فيه و داخله عن اقتناع

هتعمل المستحيل عن تنجح بتفوق و تجيب تقدير كبير

و عموما كلية تجارة كلية كويسة جدا
بس محتاجة مذاكرة و تركيز و حضور المحاضرات باستمرار

ربنا يوفقكم جميعا

طب انا كنت عايز سياحة وفنادق بس وقفت معايا على اربع درجات والى ينرفزك بقى اكتر انى عملت انترفيو سياحة ونجحت فيه ودخلت تجارة وانا مقتنع انها كلية فاشلة وكل الشعب خريج تجارة بس دخلتها بقى وخلاص كان فى بديل للسياحة وهو اداب قسم جغرافيا شعبة مساحة بس سمعت من ناس كتير انه قسم صعب وعايز مذكرة اول باول وحفظ خرايط وكورسات وجو تانى خالص قلت تجارة
اما بالنسبة لتجارة عربى وانجليزى انت ممكن تخش تجار ةعربى وتاخد كورسات انجليزى ال 16 مستوى تبقى بروفيشنال علشان التجارة الانجليزى اوعى تفكرها سهلة وبالتوفيق

bedo man 12-08-2010 04:50 PM

بص ممكن تجاره عربي هي كليه الشعب زي ما بتقول و 90% خريجين تجاره بس تجاره انجلش حوار تاني خالص و متقرنش نفسك بواحد تجاره عادي وواحد تجاره انجلش والمفروض اساسا ميحطوش الكليه دي تحت مسمي التجاره

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 11:17 PM.