بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   منتدى أخصائى تكنولوجيا التعليم (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=839)
-   -   بخصوص الإحصاء الاستقراري نتائج الامتحانات (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=453689)

amira habiba 13-08-2012 11:40 PM

بخصوص الإحصاء الاستقراري نتائج الامتحانات

بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

كنت عايزة اعرف هل حد طبع الإحصاء الاستقراري نتائج الامتحانات من على موقع الوزارة ؟
لاني بعد ما سجلت النتائج باضغط على طباعة بيظهر لي ( اختر المدرسة ) و مفيش حاجة بتحصل بعد كده
لا قائمة مدارس بتظهر و لا صفحة الطباعة بتبان
افيدوني افادكم الله

mabotahoun 14-08-2012 12:03 AM

تقريبا الطباعة تكون بعد نتيجة الدور الثانى للثانوية العامة بإذن الله تعالى

saedshokry 14-08-2012 12:16 AM

الأخت الفاضلة
لكي تتمكني من طباعة الإحصاء الاستقراري نتائج الامتحانات من على موقع الوزارة
اتبعي معي هذه الخطوات :-
1- ندخل علي موقع الوزارة ثم نختار من الادارة الالكترونية للتعليم ( بيانات تلميذ )
2- نضع اسم المستخدم - رقم المسلسل - كلمة السر الخاصة بمدرستك
3- سوف تفتح الصفحة الخاصة بمدرستك لتسجيل نتائج الامتحانات
4- نختار من القائمة التي علي يمين الصفحة ( نتائج الامتحانات ) الموجودة أسفل عبارة ( الإحصاء الاستقراري )
5- ستفتح صفحة تجدي بها عبارة :-
طباعة احصاء نتائج الامتحانات وفقا لتسجيل نتائج الامتحانات التفصيلية
باستمارة التلميذ
أسفلها سوف تجدي أيقونة بها عبارة :- طباعة إحصاء نتائج الامتحانات نضغط عليها سوف تظهر صفحة بها جدول الإحصاء الاستقراري لنتائج الامتحانات نقوم بطبعها علي الفور
وآيضاً سوف تجدين أيقونة أخري مكتوب عليها طباعة النسب المئوية نضغط عليها فتظهر صفحة بها جدول يحتوي علي النسب المئوية لنتائج الامتحانات نقوم علي الفور ايضاً بطبعها ودمتم بخير وأي خدمة

saedshokry 14-08-2012 12:18 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mabotahoun (المشاركة 4749228)

هذا كلام صحيح إذا كانت المدرسة ثانوية

fathyaboalfadl 14-08-2012 07:18 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة saedshokry (المشاركة 4749254)
الأخت الفاضلة
1- ندخل علي موقع الوزارة ثم نختار من الادارة الالكترونية للتعليم ( بيانات تلميذ )
4- نختار من القائمة التي علي يمين الصفحة ( نتائج الامتحانات ) الموجودة أسفل عبارة ( الإحصاء الاستقراري )
5- ستفتح صفحة تجدي بها عبارة :-طباعة احصاء نتائج الامتحانات وفقا لتسجيل نتائج الامتحانات التفصيلية
باستمارة التلميذأسفلها سوف تجدي أيقونة بها عبارة :- طباعة إحصاء نتائج الامتحانات نضغط عليها سوف تظهر صفحة بها جدول الإحصاء الاستقراري لنتائج الامتحانات نقوم بطبعها علي الفور
وآيضاً سوف تجدين أيقونة أخري مكتوب عليها طباعة النسب المئوية نضغط عليها فتظهر صفحة بها جدول يحتوي علي النسب المئوية لنتائج الامتحانات نقوم علي الفور ايضاً بطبعها ودمتم بخير وأي خدمة

السلام عليكم ورحمة الله
عند تنفيذ الخطوات السابقة و اختيار طباعة احصاء نتائج الامتحانات لا يظهر الاحصاء وانما رسالة ( اختر المدرسة ) كما ذكرت الاخت السابقة

amira habiba 14-08-2012 06:11 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mabotahoun (المشاركة 4749228)

معتقدش ان الموضوع ده ساري على جميع المراحل ( انا باتلكم على ابتدائي و اسفة اني موضحتش ده ف البداية )
شكرا لمشاركتك اخى الفاضل
بارك الله فيك

amira habiba 14-08-2012 06:13 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة saedshokry (المشاركة 4749254)
الأخت الفاضلة
5- ستفتح صفحة تجدي بها عبارة :-طباعة احصاء نتائج الامتحانات وفقا لتسجيل نتائج الامتحانات التفصيلية
باستمارة التلميذأسفلها سوف تجدي أيقونة بها عبارة :- طباعة إحصاء نتائج الامتحانات نضغط عليها سوف تظهر صفحة بها جدول الإحصاء الاستقراري لنتائج الامتحانات نقوم بطبعها علي الفور

بارك الله فيك اخي و نفع بك
بس المشكلة ان حاليا موقع الوزارة مش شغال اصلا

amira habiba 14-08-2012 06:14 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة fathyaboalfadl (المشاركة 4750089)
السلام عليكم ورحمة الله
عند تنفيذ الخطوات السابقة و اختيار طباعة احصاء نتائج الامتحانات لا يظهر الاحصاء وانما رسالة ( اختر المدرسة ) كما ذكرت الاخت السابقة

و عليكم السلام و رحمة االله و بركاته
بالظبط كده
المشكلة ان مطلوب مني الاحصاء ده بكرة و انا مش عارفة اعمل ايه

amira habiba 14-08-2012 09:37 PM

لا جديد
الموقع اشتغل
و حصلت نفس المشكلة
بيظهر اختر المدرسة و مفيش حاجة بتظهر بعدها

fathyaboalfadl 15-08-2012 11:45 PM

الاستاذة اميره
نقس المشكلة عندى في المرحلة الاعدادية

amira habiba 16-08-2012 12:30 AM

طب و العمل يا جماعة ؟

راضى كريم 16-08-2012 01:02 AM

انا طبعت الاحصاء الاستقرارى للمرحلة الاعدادية ومفيش مشاكل بس يا ريت من الاخوة يتاكدوا من تسجيل النتئج لجميع الطلاب لان لو فيه طالب واحد مش مسجله نتيجنه مش هتتطبع الاستماره واتبع خطوات التسجيل زى ما معلن عنها ع الموقع و بالتوفيق للجميع

amira habiba 16-08-2012 02:24 PM

بارك الله فيك اخي
نحاول نتاكد تاني باذن الله

amira habiba 16-08-2012 03:03 PM

مفيش جديد برضه
التلاميذ كلهم نتيجتهم مظبوطة و برضه الطباعة مش شغالة
بدليل كمان ان مرحلة رياض الاطفال كمان ليها احصاء و كل الولاد ناجحين طبعا و مع ذلك مفيش طباعة ليهم

zakarianasser 16-08-2012 03:07 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة راضى كريم (المشاركة 4755105)
انا طبعت الاحصاء الاستقرارى للمرحلة الاعدادية ومفيش مشاكل بس يا ريت من الاخوة يتاكدوا من تسجيل النتئج لجميع الطلاب لان لو فيه طالب واحد مش مسجله نتيجنه مش هتتطبع الاستماره واتبع خطوات التسجيل زى ما معلن عنها ع الموقع و بالتوفيق للجميع

ده كلام مظبوط وانا طبعت من غير مشاكل والحمد لله

ممكن تكون العقبة فى الوندوز نفسة واعدادادت الانترنت لأن كان بيعمل معايا مشاكل كبيرة ذى كد فاتبع تعليمات الاحصاء ويفضل انترنت اكسبلورر يكون قديم 7 مثلاً هذا أفضل مع اتباع تعليمات الطباعة بالموقع وبالتوفيق

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 01:31 AM.