بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   كلية العلوم (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=166)
-   -   مهن كلية علوم (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=352278)

emyemyms 31-07-2013 12:23 PM

لو سمحتم اريد ان اعرف ما هى اقسام كلية علوم جامعة المنيا والقاهرة وعين شمس وما اذا كانت علوم المنيا بها الاقسام المزدوجة ام لا ونظام الدراسة بها وما افضل الطرق للوصول منها الى مهنة دكتورة تحاليل لانى جبت 94.5% وكتبتها فى تنسيقى لانى من ابناءها وانا علمى علوم وهل ممكن ادخل كلية القاهرة حتى لو انا من ابناء المنيا وجبت مجموع كلية المنيا والقاهرة علشان حكاية التوزيع الجغرافى ومش عرفة نظم الدراسة بها وخاصة السنتين الاولى والثانية وايه اللى اعمله فيهم عشان اوصل لدكتورة تحاليل وعايزة اعرف بردو هل فى قسم مزدوج اسمه كميا حيوى وبيوتكنولوجى او كميا حيوى وميكروبيولوجىو لو موجود موجود فين واسفة جدا للتطويل ولكن لانى محتاجة المعلومات دى بسرعة ومش عرفة اجبها منين وشكرا جزيلا:blush:

كيميائي طبي2011 31-07-2013 07:59 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة emyemyms (المشاركة 5414389)
لو سمحتم اريد ان اعرف ما هى اقسام كلية علوم جامعة المنيا والقاهرة وعين شمس وما اذا كانت علوم المنيا بها الاقسام المزدوجة ام لا ونظام الدراسة بها وما افضل الطرق للوصول منها الى مهنة دكتورة تحاليل لانى جبت 94.5% وكتبتها فى تنسيقى لانى من ابناءها وانا علمى علوم وهل ممكن ادخل كلية القاهرة حتى لو انا من ابناء المنيا وجبت مجموع كلية المنيا والقاهرة علشان حكاية التوزيع الجغرافى ومش عرفة نظم الدراسة بها وخاصة السنتين الاولى والثانية وايه اللى اعمله فيهم عشان اوصل لدكتورة تحاليل وعايزة اعرف بردو هل فى قسم مزدوج اسمه كميا حيوى وبيوتكنولوجى او كميا حيوى وميكروبيولوجىو لو موجود موجود فين واسفة جدا للتطويل ولكن لانى محتاجة المعلومات دى بسرعة ومش عرفة اجبها منين وشكرا جزيلا:blush:

اقض الاقسام واعتقد موجود في المنيا هو كيميا وميكروبيولوجى مزدوج او كيمياوكيمياحيوي مزدوج او كيمياوحيوان مزدوج

emyemyms 31-07-2013 11:24 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة كيميائي طبي2011 (المشاركة 5415310)
اقض الاقسام واعتقد موجود في المنيا هو كيميا وميكروبيولوجى مزدوج او كيمياوكيمياحيوي مزدوج او كيمياوحيوان مزدوج

انا اشكر حضرتك على الاهتمام بسؤالى ولكن ارجو التوضيح اكثر بالاقسام الموجودة بجامعة المنيا وهل الاقسام بها مزدوجة ام لا وهل يوجد قسم مزدوج تحت مسمى كميا حيوى /ميكروبيولوجيا فيها ام لا وكيف اصل منها الى مهنة دكتورة تحاليل او فى شركات الادوية واشكر حضرتك مرة اخرى لكن اريد هذا التوضيح فقط ^_^

كيميائي طبي2011 01-08-2013 01:14 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة emyemyms (المشاركة 5415594)
انا اشكر حضرتك على الاهتمام بسؤالى ولكن ارجو التوضيح اكثر بالاقسام الموجودة بجامعة المنيا وهل الاقسام بها مزدوجة ام لا وهل يوجد قسم مزدوج تحت مسمى كميا حيوى /ميكروبيولوجيا فيها ام لا وكيف اصل منها الى مهنة دكتورة تحاليل او فى شركات الادوية واشكر حضرتك مرة اخرى لكن اريد هذا التوضيح فقط ^_^

قسم مزدوج بين الكيميا الحيوي والميكرو موجود في حلوان فقط

واقرب قسم ليه هو قسم كيميا وميكروبيولوجى

وبعد ما تخلصي هتعملي دبلومه او ماجستير في الكيميا الحيوي او دبلومه او ماجستير في الميكروبيولوجى والمناعه

بعدها هتبقي دكتوره تحاليل

وممكن تشتغلي في شركه ادويه مباشره بعد التخرج

rere amer 06-08-2013 05:14 AM

انا عايزه اعرف خريج قسم كيميا النبات بيشتغل ايه بعد كده وينفع يعمل دراسات عليا فى ايه؟

كيميائي طبي2011 06-08-2013 11:13 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة rere amer (المشاركة 5423705)
انا عايزه اعرف خريج قسم كيميا النبات بيشتغل ايه بعد كده وينفع يعمل دراسات عليا فى ايه؟

اسمها كيميا ونبات وده بيشتغل كيميائي في المصانع وممكن يشتغل في التحاليل

emyemyms 13-08-2013 03:18 AM

حضرتك بالنسبة لكلية علوم المنيا بالتحديد هي الاقسام زي الكيمياء او الاحياء او الفيزياء الخ بتاخد بالتنسيق الثانيوة العامة ولا بتقدير اول سنة اصل في محافظات كده وفي ومحافظات تانية انا مش عارفة بصراحة ولو بتاخد بالتنسيق هل بتاخد بالمواد يعني علي حسب الدرجات في الكيمياء او الاحياء او الفيزياء هتدخل القسم ولا بالمجموع الكلي وكيف يمكن الدراسة بنظام الساعات المعتمدة فيها وهل يمكن حقا الدراسة فيها لثلاث سنوات بدلا من اربع ولو هذا صحيح فكية يمكن ذلك وماذا افعل فى التنسيق الداخلى للكلية وماذا اختار لاحصل فى النهاية على التخصص المزدوج كميا وميكرو الموجود بجامعة المنيا واسفة على الاطالة وارجو الرد سريعا وشكرا

Florida2 28-08-2013 01:15 PM

لو سمحت انا بس كنت عاوزة اسال عن قسم الفيزياء والحاسب ؟؟؟؟ دراسته ومن حيث الشغل ؟؟؟؟؟؟

esraa.mm 30-08-2013 02:37 AM

طيب لو سمحت بالنسبه لقسم فيزياء ورياضه ايه فرص العمل

Mohamed Nada* 29-09-2013 12:38 PM

جزاك الله كل خير ..

Mohamed Nada* 29-09-2013 12:42 PM

جزاك الله كل خير

esraa.mm 31-10-2013 10:15 AM

قسم فيزيا عامه ولا فيزيا الكترونيات افضل
وايه فرص العمل للاثنين

Eslamelsonosy 03-04-2014 11:44 AM

انا فعلا نفسي و محتاج اتواصل معاك؟ ممكن؟ :)

أمير إبراهيم عبد السميع 20-07-2014 10:21 PM

لو سمحت ممكن حضرتك تقولى ايه افضل قسم فى كلية العلوم

كيميائي طبي2011 20-07-2014 10:36 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أمير إبراهيم عبد السميع (المشاركة 5938463)
لو سمحت ممكن حضرتك تقولى ايه افضل قسم فى كلية العلوم

كيميا وميكروبيولوجى
كيمياحيوي وميكروبيولوجى
كيمياءوكيمياحيوي

دول احسن تلات اقسام

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 05:05 AM.