بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   إبداعات و نقاشات هادفة (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=59)
-   -   تعمل ااايه..... لووو مكاااانه.... (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=299831)

عاشق البلانكو الابيض 21-03-2011 02:03 PM

تعمل ااايه..... لووو مكاااانه....

السلااااااااااااام عليكم ورحمة الله وبركااااااااااااته
البااااااااااااارحه الله يسلمكم ..اتصل بي صديق عزيز ..او بالاحرى اخ عزيز ..تربطنا علاقه اخوه وحتراااااااااااام منذ اياااااااام الطفوله ولا زلناااااااااااا ولله الحمد ..ودايم الاتصاااااااااال مع بعض ومعرفة الاحواااااال ...
لكن اتصاااااااااااال الامس ..كان على غير المعتااااااااااد..لم ارى من المداعبه والضحك في رنة اتصاله ..وانما احسست بالضيق والالم من نبرة صوتيه ..لكنني فضلت بين نفسى السكوت ..لعل في السبب علاقه عائليه ..ليس لي من الشان فيهاااااااا ..وقد تركت له حرية الافصااااااااح او السكوت ..عن سبب ضيقه ...لكني حاااولت ان أشغله عن همه بالامور الكرويه ..لكني شعرت بانني استهين بامره ..فحاااااولت ان اساله بطريقه غير مباشره عن حاله واموره ..فاخذ صاحبي تنهيده طويييييييييييييله ..فاحستت حينهاااااااااااا بحرارة المه ووجعه ..فقااااااااااااااال لي :
ساحكي لك بامرى فالله لم اشكو لاحد غيرك ..لعل اجد راحة بين يدك بعد الله
فقلت له تفضل ..لعل باستطاعتي مساااعدتك وعلى الله التوفيق
فقااااال ..خرجت مع زوجتي للسوق لقضاااااااااااء حاجه ..وكناااااااا نساااااامر ونضحك منذ خروجناااااااا من المنزل وليس بالامر ما يكدر سرورناااااااا ..فنحن لاااااا زلنا عرسااااااااااان ..
فقلت له ..اجل ..
فقااال ..في السوق لاحظت على زوجتي فجاه الضيق ..وقد تغيرت ملااامحها ...لم تعد تلك الابتسااااااامه موجوده ...كانها اصبحت في حاااااااااااال اخرى ..لم تعد هي من كانت ..فقد لاحظت ارتباكهااااااااا وخوفهاااااااا ..ونظرااااتهاااااا المتشتته ...فسألت زوجتي بذلك التغير المفاجئ ..لكني لم اجل للسؤال جواب ..فاخذت بيدها ..لعلى ابث في نفسها الطمانينه والراحه بجواااارها ..فاحسست بحراره وارتعاش كادت ان تحرقني بلمسهاااا ..فايقنت بعدهااااااا ان بالامر شي اكبر بكثير ..ولكننى فضلت السكوت والسؤال ..لاننا في مركز يعج بالزحمه والناس ..ولعل في غرفتناااااااا المعيشيه ساعرف الاجوبه عن اسئلتي ..
فستاذنت زوجتي الذهاب لقضاااااء حاجتي ..وتركتهااااااااااا في المطعم للانتظار ...وعند عودتي ..رايت منظر قد انقلب حالي ..لم اعرف الوقوف من الجلوس ..احسست بحراره تسرى في اطرافي جمعهااااااااااا..كانها بركان لو انبثقت للخارج لاحرقت الجميع بحرارتهااااااااااا ..وانت اعلم يا صااااحبي بي ..ومدي الغضب عندي ...ولولاااااااااااا ايماني وصبري ..فالله لرتكبت جريمه بحق زوجتي ..
فقلت له ..وما الامر لقد افزعتني بكلامك ..
فقاااااااااااال ..رايت زوجتي تحاااااااااادث شااااااااااب بغيااااااااااابي ..ولقد رايته يمد بيده بورقه لم اعلم ماهيته ..فاسرعت بخطواتي الطويله كانني لا ارى من الدنياااااا سواهمااااااااااا ..ولكن بلحظه اراد لي الله بهااااا البصيره وعدم الظلم والجحووود بحق زوجتي وحبيبتي ...ان اتخذ من الهدوووء للحظه لعلي اعرف حقيقتهااااااااااا ..
فنزويت الى ركن مخفي عن ناظر زوجتي ..لعل استرق السمع والحوار بين زوجتي والشاب .. فسمعتها تقول له ..اذهب ارجوك فانا متزوجه وزوجي عصبي ولا اريد الفضيحه ..فيرد الشاب الوقح ..اخذي الرقم وبعدها قرري محادثتي او تركي ...فترد زوجتي ان لم تذهب ساتصل زوجي ليتفاهم معك ..وقتهااااااااااا خرجت من انزوائي ..وامسكت بذلك الشاب وحاولت لكمه ولكن منعتني ايدي الغير ..كانت قريبه من طاولة زوجتي .. ورجواهم لي ان اسامحه واتركه في حال سبيله ..ولولاهم ل***ت روحه ..فامسكت بيد زوجتي وخرجنااااااا من المركز ...وكلي تانيب ضمير ..بانني قد شككت بلحظه بعفاااف زوجتي وتربيتهاااااااا الشريفه ..ولولا بصيرة الله لي في الوقت المناسب ..لتسببت بفضيحه لزوجتي وحبيبتي ..ولا كانت قد كرهتني وهجرتني وضاااااع حبي في نفسها ...
فقلت له ..الحمدلله لان الله اراد لك الحقيقه وعدم الاجحاف والظلم لزوجتك..وضيقك هذا .. يدم على ايماااانك وحبك العظيم لزوجتك ...فحااافظ عليهاااااااا دائما ولا تتسرع في اتخااذ القرار ..لان في الاستعجال ...نهايته الخساره ..وضيااااااع الاحباب

mano 4 ever 21-03-2011 02:26 PM

حلو التفاهم

usernamo 21-03-2011 02:30 PM

انا ... كنت ***ته و لو حد مسكنى مش عارف هعمل ايه .. للاسف مش بعرف يكون عندى روح التفاهم دى فى الحالات اللى زى دى ..

Mr. Ali 1 21-03-2011 02:48 PM

الموقف به بعض المتناقضات .
ما هو سبب ارتباك الزوجة فجأة وضيقها وتغير ملامحها وخوفها ونظراتها المشتتة قبل أن يدخلان المطعم ؟!
تعامل الزوجة مع هذا الشخص يعني أنها ربما تعرفه وربما لا !!
تصرف الزوج ( هو حر )
أما ان كنت مكانه لكان هذا الرجل في المستشفي وفي غرفة العناية المركزة :angry2::angry2:
وبالنسبة للزوجة فإن لم تأتي لي باجابات مقنعة عن تساؤلاتي السابقة , فسوف تلحق به في العناية المركزة بالغرفة المجاورة :angry2::angry2:

هانى الشرقاوى 21-03-2011 02:59 PM

أرى الموقف بسيطا للغاية ... ولم اكن لأفعل شئ غير ما فعله هذا الزوج
إن كنت أثق فى زوجتى ..فلن أكن لاتصرف بعصبية قد أندم عليها فيما بعد
وزوجتى ليست مسئولة امامى عن ما بدر منها قبل الزواج ... ومن يوم الخطوبة يبدأ الحساب

usernamo 21-03-2011 04:31 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mr. Ali 1 (المشاركة 3244464)
ما هو سبب ارتباك الزوجة فجأة وضيقها وتغير ملامحها وخوفها ونظراتها المشتتة قبل أن يدخلان المطعم ؟!
تصرف الزوج ( هو حر )
أما ان كنت مكانه لكان هذا الرجل في المستشفي وفي غرفة العناية المركزة :angry2::angry2:
وبالنسبة للزوجة فإن لم تأتي لي باجابات مقنعة عن تساؤلاتي السابقة , فسوف تلحق به في العناية المركزة بالغرفة المجاورة :angry2::angry2:

و الله المستر ده راجل مية مية .. انا بموت فى إجاباته ^^

love ur life 21-03-2011 05:33 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة هانى الشرقاوى (المشاركة 3244498)
وزوجتى ليست مسئولة امامى عن ما بدر منها قبل الزواج ... ومن يوم الخطوبة يبدأ الحساب

اتفق مع الراي دا...

ahlaoy50 21-03-2011 06:28 PM

بس الواحد لما يجي يخطب او يرتبط بانسانة لازم يكون مٌتيقن انها شريفة عفيفة من قبله عشان يبقي مطمئن سعيد في حياتة انا لو مكانة ما ( كنت هشوف قدامي همسكة اطحنة واللي يحصل يحصل :040vk0:)
تقبل مروري

AMAR ELLYALY 21-03-2011 06:30 PM

لو كنت مكانة مكنتش هعمل كدة بصراحة لانى:angry2: :angry2: :angry2: عصبية جداااااااااااااااااااااااااااااااا

:stickjo4: :stickjo4: :stickjo4: :slap1qk6: :slap1qk6: :049gc0: :049gc0: :049gc0:
بس انا شايفة انه هو عمل الصح

بس لية مراتة كانت مرتبكة انا مش فاهمة الجزئية دة ؟؟؟؟؟؟
ياريت توضحها

شكرا لحضرتك على التوبيك

عاشق البلانكو الابيض 21-03-2011 06:36 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mano 4 ever (المشاركة 3244416)
حلو التفاهم

اكيد طبعاااا حد يكره التفااااهم:d
منورة المووضوع:)

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة usernamo (المشاركة 3244429)
انا ... كنت ***ته و لو حد مسكنى مش عارف هعمل ايه .. للاسف مش بعرف يكون عندى روح التفاهم دى فى الحالات اللى زى دى ..

انا بتفق معاااك فى الرائ
علشااان انا زيك كده
شكرررا لحضرتك على المرور:d

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Mr. Ali 1 (المشاركة 3244464)
تصرف الزوج ( هو حر )

كاااان نفسى يكونو فى المشرحة:022yb4:
شكرا لوجودك استاذ على :d

AMAR ELLYALY 21-03-2011 06:36 PM

معلش سؤال كمان هى القصة دة حقيقة يعنى حصلت بالفعل
ولاااااااااااااااااااااااااااااااااااا

عاشق البلانكو الابيض 21-03-2011 06:43 PM

كانت زوجته مرتبكه لان الشاب كان يلاحقها بنظراته منذ دخولها الى المركز ..واخذ يتبعها في كل مكان ..وهي مرتبكه وخائفه من نظراته وطريقة تصرفه ..وفي نفس الوقت كانت خائفه من ان يتهمها زوجها بطريقه خاطئه وهي لا تعلم جيدا طبائعه ..بحكم ان زوجها غريب عن العائله ..ولانها لازالت عروس ..وطريقة تصرفه بذلك الموقف ..لانها تعلم انه عصبي جدا

زوجة صاحبنا ..ليست بالشخصيه الضعيفه كما فهمت من صاحبي ..وانما امرأه تعرف متى يلزمهاااااا اتخااذ الموقف ...لان لو تصرفت بطريقه مغايره ..وهي اعلم بطبيعة زوجها وعصبيته الشديده ..لنقلب الحال ولا احد يعلم ماذا سيحصل عند ذلك
عندما سألها زوجها ..لماذا لم تخبريني بتحرش ذلك الشاب .فقالت له زوجته ..خفت ان تتصرف بطريقه تخرج بها عن اعصاابك ..لانك قلت لي في ايام الملجه ..ان رايت احد يتحرش بك ل***ه ولشربت من دمه ..وانا اعلم انك عصبي جدا ومتسرع ان تتهمني بمعرفته ..بحكم ان علاقتنا وزواجنا لم تمر عليها الا فتره بسيطه ..وعندما رايت ان ذلك الشاب قد تمادى بتصرفه ووقاحته هددته باني ساتصل بزوجي لتتفاهم معه

عاشق البلانكو الابيض 21-03-2011 06:46 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة هانى الشرقاوى (المشاركة 3244498)

وجهة نظر سليمة ومتفهمة وصبورة
شكررا لحضرتك استاااذ هااانى :d

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة love ur life (المشاركة 3244973)
اتفق مع الراي دا...

شكررا لحضرتك على المشاااركة :d

عاشق البلانكو الابيض 21-03-2011 06:49 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahlaoy50 (المشاركة 3245128)
بس الواحد لما يجي يخطب او يرتبط بانسانة لازم يكون مٌتيقن انها شريفة عفيفة من قبله عشان يبقي مطمئن سعيد في حياتة انا لو مكانة ما ( كنت هشوف قدامي همسكة اطحنة واللي يحصل يحصل :040vk0:)
تقبل مروري

اكيد طبعااا يا ابو على
هو فى حد هياااخد وحدة مش واثق فيهااا
شكراااا للمشاركة الجميلة :d

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة DOAA ELAMAR (المشاركة 3245137)
لو كنت مكانة مكنتش هعمل كدة بصراحة لانى:angry2: :angry2: :angry2: عصبية جداااااااااااااااااااااااااااااااا

:stickjo4: :stickjo4: :stickjo4: :slap1qk6: :slap1qk6: :049gc0: :049gc0: :049gc0:
بس انا شايفة انه هو عمل الصح

بس لية مراتة كانت مرتبكة انا مش فاهمة الجزئية دة ؟؟؟؟؟؟
ياريت توضحها

شكرا لحضرتك على التوبيك

انا وضحت لحضرتك سؤالك
شكررا للمشاركة الجميلة:d

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة DOAA ELAMAR (المشاركة 3245159)
معلش سؤال كمان هى القصة دة حقيقة يعنى حصلت بالفعل
ولاااااااااااااااااااااااااااااااااااا

ايوة حقيقية

نقاء الروح 21-03-2011 07:40 PM

احم دا فيه عناية وطحن وحاجات خطيرة :d
ربنا يستر علينا ..
بالنسبة للموضوع تصرف الزوج تمام اوي
مع اني كنت حاسة بتناقض شوية فالقصة
بس وضحت بعدين ..
وانا مع ان ماضي الزوجة طالما مش فيه اتجاوز الحدود
يبقى يستحسن لا يُفتش عنه ..
وشكرا عالموضوع الرائع..

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 09:32 AM.