بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   حجرة معلمى اللغات (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=453)
-   -   امتحان قذر لمحافظة الشرقية (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=647377)

أسامةوبس 18-05-2015 02:44 PM

امتحان قذر لمحافظة الشرقية

2 مرفق
مش عارف لحد امتى هايختاروا من لايعقل لوضع امتحانات يترتب عليها مستقبل أبناءنا
لاحظوا مستوى القطعة وصعوبة اسئلة القصة وفى سؤال فى القصة البيه وضعه مالوش اجابة اساسا فى القصة نفسها

ramadan maher 18-05-2015 03:23 PM

والله العظيم امتحان خاصة القطعة والقصة

shawky474 18-05-2015 03:40 PM

امتحان صعب على الاولااااد بصراحه ربنا يكون فى عونهم

ostazhassan 18-05-2015 05:09 PM

الفتاكة واخدة حقها جدا مع بتوع الزقازيق .. انا الترم الاول بسبب اولى ثانوى واولى اعدادى روحت للمحافظ هنعمل اية تانى فى اختيار واضع الامتحان .. نروح فين.. حسبى الله ونعم الوكيل

أسامةوبس 18-05-2015 05:48 PM

ملاحظات على الامتحان القذر :

1- القطعة مستوى ثانوى وليس اعدادى ومعظم كلماتها من خارج المنهج.

2- سؤال رقم 4 بالقطعة سؤال قواعد اساسا ويختبر جزئية لايتم تدريسها بالمرحلة الإعدادية.

3- فى سؤال choose رقم 2 أين كلمة neice فى المنهج؟

4- سؤال Read and correct الجملة التالتة من الترم الاول وهناك اهمال تام لمعظم القواعد التى درسها الطالب فى الترم التانى.

5- سؤال 3فى القصة ... اتحدى واضع الامتحان ان يجد اجابته بالقصة وان كان يقصد مسافة ال 145 ميل اللى قطعوها فالنص يقول انهم قطعوها بعد يوم واحد ولم يحدد النص مدة للرحلة كلها.

6- هناك اخطاء جرامر فى اسئلة التكملة بالقصة بالاضافة انها اسئلة من بين السطور.

7- الامتحان ده لو كان جه لواضع الامتحان وهو فى الاعدادية كان احتمال كبير يسقط فيه.

8- يبدو ان الوضع لن يتغير وسيستمر مسلسل اختيار من لا يعقلون لتحديد مصير ابناءنا.

professionall2009 18-05-2015 07:05 PM

الأمتحان كله عادي و لكن ال comprehension passage و القصة صعبين قوي

حلمى زكى 18-05-2015 07:37 PM

أنا مستر / محمد حلمى .. مدرس منذ 27 عاما ..وعلى فكرة كل النقاط دى ذكرتها لموجه عام الشرقية الاستاذ السيد أحمد عطية الساعة الثانية عشرة ظهرا فكان مندهشا من الاسئلة وقال انه طلع معاش وماوضعش امتحان الترم الثانى ... انا عايز أفهم هل الاستاذ الذى وضع الامتحان ده مايعرفش منهج الترم الثانى؟ أكيد مايعرفش ... هو ماشفش امتحانات المحافظات كلها إزاى؟

حلمى زكى 18-05-2015 07:41 PM

أنا مستر / محمد حلمى .. أعمل مدرس منذ 27 عاما ..وعلى فكرة كل النقاط دى ذكرتها لموجه عام الشرقية الاستاذ السيد أحمد عطية الساعة الثانية عشرة ظهرا فكان مندهشا من الاسئلة وقال انه طلع معاش وماوضعش امتحان الترم الثانى ... انا عايز أفهم هل الاستاذ الذى وضع الامتحان ده مايعرفش منهج الترم الثانى؟ أكيد مايعرفش ... هو ماشفش امتحانات المحافظات كلها إزاى؟

أسامةوبس 18-05-2015 07:48 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حلمى زكى (المشاركة 6186993)
أنا مستر / محمد حلمى .. مدرس منذ 27 عاما ..وعلى فكرة كل النقاط دى ذكرتها لموجه عام الشرقية الاستاذ السيد أحمد عطية الساعة الثانية عشرة ظهرا فكان مندهشا من الاسئلة وقال انه طلع معاش وماوضعش امتحان الترم الثانى ... انا عايز أفهم هل الاستاذ الذى وضع الامتحان ده مايعرفش منهج الترم الثانى؟ أكيد مايعرفش ... هو ماشفش امتحانات المحافظات كلها إزاى؟

بجد البنى آدم ده لو ماخدش جزاء رادع يبقى فى تهريج بيحصل ... ويبدو ان احنا فعلا محتاجين محافظة تانية هى اللى تحط إعدادية الشرقية ... بدل من اختيار أمثال هؤلاء لوضع الامتخانات

تيجروود 18-05-2015 08:12 PM

فى ادارة مشتول السوق البيه الموجه وضع امتحان الترم الاول من الترم التانى ولما اتكلمنا معاه قال ان دى اسئلة للطالب المتميز وفى امتحان الترم التانى جابوه من تالتة اعدادى ولما اتكلمنا معاه تانى رجع وقال دى اسئلة اكاديمية ليس لها علاقة بالمنهج وده من حقنا
الغريب بقى ان احد هذه الاسئلة كان ماذا تقول عندما تقابل شخص لاول مرة فبعض الطلبة كتبوا الاجابة ب hello فما كان من سيادته الا ان اعتبر هذه الاجابة خطأ واعطى الطالب صفر فماذا نفعل مع هؤلاء وسوف ارفع لكم هذه الامتحانات ان شاء الله

محمد الورورى 18-05-2015 08:12 PM

هو كان حاطط الامتحان دا للشرقية ولا لطلاب مدارس الجنرالات ببريطانيا ؟!!
روح أشيخ .... و تعالى بسرعة !!

fofa fafi 18-05-2015 08:15 PM

امتحان غبي جدا بصراحه

agsagamore 18-05-2015 08:29 PM

اغبى مواجهين ف الشرقية

عموما اجابة السئوال هى one hundred and twenty five kms
الحمار اللى حاطط الامتحان سايب المنهج نهائيا ومركز على الفهم بس واللى مستواهم عالى وجايب كلمات برا المنهج
ميبقوش يحطو منهج ونمشى عليه بقى من الاول

أسامةوبس 18-05-2015 10:54 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة agsagamore (المشاركة 6187049)
اغبى مواجهين ف الشرقية

عموما اجابة السئوال هى one hundred and twenty five kms
الحمار اللى حاطط الامتحان سايب المنهج نهائيا ومركز على الفهم بس واللى مستواهم عالى وجايب كلمات برا المنهج
ميبقوش يحطو منهج ونمشى عليه بقى من الاول

اولا اشكرك على مشاركتك ...
ولكن للاسف نص القصة قال ان 145 كانوا مسافة يوم سفر ولم يذكر النص المسافة فى المدة كاملة ... واتحدى البيه واضع الامتحان يجد اجابة له بالصيغة التة سأل بها ... نفسى اللى مابيعرفش يقول ماباعرفش مش فيها كسوف وهانحترمه

mr muhamed sharkawy 18-05-2015 11:38 PM

المفروض السؤال يبقى كده
how far did they travel on Lidenbrock sea after the first day ?
انما كده السؤال اصلا غلط رأيي ان ده موجه عنده نقص بيطلعه فى الطلبة

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 03:44 PM.