بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   كليه الحاسبات والمعلومات (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=211)
-   -   يا جمـاعة ايه افضـل ليا ؟ هنـدسة حاسبات ؟ ام كلية علوم شعبة علوم حاسب الى؟ (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=448076)

midoadel2010 29-07-2012 11:59 PM

يا جمـاعة ايه افضـل ليا ؟ هنـدسة حاسبات ؟ ام كلية علوم شعبة علوم حاسب الى؟

يا جماعة انا محتار .. حد يفيدني .. انا عاوز اشتغل فى مجال البرمجة والكمبيوتر بشكل عام وحابب المجال دا ..يا تري ايه احسن ليا ..هندسة واتخصص قسم حاسبات واخد هارديور وكذلك سوفتوير .. ولا اخش كلية علوم قسم رياضيات شعبة علوم حاسب .. لو سمحتم افيدونى

Sigma6 30-07-2012 11:51 AM

البرمحة والكمبيوتر مش هتلاقيهم أوي في هندسة حاسب
وبرضو مش هتلاقيهم أوي في علوم رياضيات
هتلاقيهم في حاسبات ومعلومات

badnamef4 30-07-2012 12:36 PM

رأي شخصي و لسه مش متأكد منه أوي:

أي كلية حتى هندسة مش شايف لها لزمة أوي بالأخص في المجال ده انتا تقريباً كل حاجة تعرف تدرسها self study

أنا شايف إنك محتاج:
1- مهارات تفكير - و دي بتكتبسب أكتر منها وراثة أو بيئة أو الكلام ده و أغلبيتنا اتدمرت المهارة دي عنده في ثانوي بس نقدر نرجعها تاني بالتدريب -
2- قدرة عالية على إنك تعلم نفسك بنفسك و النت مليان حاجات موثوق منها 100% مش زي معلومات مغلوطة و خرافات ساعات بتنتشر.. يعني أبسط حاجة عندك أغلبية كورسات MIT واحدة من أعرق جامعات العالم - و إن كان من اسمها المفروض إنها معهد D: - مرفوعة عالنت بالكامل بفيديوهاتها بأساينمنتاتها -واجباتها- بكله و أنصحك تشوف الموقع ده فوق الرائع لكورسات فوق الرائعة لشخص فوق الرائعة من جامعة هارفارد cs50.tv
3- هدف يخليك تكمل تتعلم
4- تعرف إزاي تتعامل في الحياة الاجتماعية و إزاي توصل لناس يقدروك لو بقيت كويس فعلاً.. و إزاي تعرف انتا ماشي في الطريق الصح ولا بتضحك على نفسك

عارف إن ردي مافادكش بأي تلاتين حاجة بس كنت عايز أقوله آسف لو ضيعت وقتك D:

كيميائي طبي2011 30-07-2012 12:40 PM

البرمجه علوم حاسب وليست هندسه حاسب

كيميائي طبي2011 30-07-2012 12:41 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sigma6 (المشاركة 4700648)
البرمحة والكمبيوتر مش هتلاقيهم أوي في هندسة حاسب
وبرضو مش هتلاقيهم أوي في علوم رياضيات
هتلاقيهم في حاسبات ومعلومات

توجد في كلية علوم قسم علوم حاسب وتكولوجيا معلومات

eng.ahmed55 30-07-2012 12:59 PM

هندسة مش هتفيدك اوى ..لان اساسا اسمها حاسبات وتحكم ..بيهتموا بالروبوتيكس والكنترول وبياخدوا حاجات خفيفة ف البرمجة والos والكلام ده
.............
اما بالنسبة للشغل فهو بيهتم اكتر ب مجالات it,cs,is
ودى كلها موجوده ف حاسبات تقدر تاخد كل حاجة ف اول سنتين وتتخص اى حاجة من دول بعدها
اما علوم قسم احصاء وحاسب فهى قريبة من قسم cs ف حاسبات بس بتاخد بقى رياضة واحصاء وفيزياء بالهبل احنا بناخد رياضة وكلام من ده بس مش كتير بنزود بدلهم مواد دراسية خاصة بالمجال
يااارب اكون قدرت افيدك

كيميائي طبي2011 30-07-2012 01:02 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eng.ahmed55 (المشاركة 4700846)
هندسة مش هتفيدك اوى ..لان اساسا اسمها حاسبات وتحكم ..بيهتموا بالروبوتيكس والكنترول وبياخدوا حاجات خفيفة ف البرمجة والos والكلام ده
.............
اما بالنسبة للشغل فهو بيهتم اكتر ب مجالات it,cs,is
ودى كلها موجوده ف حاسبات تقدر تاخد كل حاجة ف اول سنتين وتتخص اى حاجة من دول بعدها
اما علوم قسم احصاء وحاسب فهى قريبة من قسم cs ف حاسبات بس بتاخد بقى رياضة واحصاء وفيزياء بالهبل احنا بناخد رياضة وكلام من ده بس مش كتير بنزود بدلهم مواد دراسية خاصة بالمجال
يااارب اكون قدرت افيدك

انا بقول يا فندم علوم قسم علوم حاسب وتكنولوجيا معلومات مش قسم احصاء
وهيبالفعل تدرس برمجيات

Eng.Mo'men 30-07-2012 02:37 PM

لا اسمه علوم قسم رياضة شعبة علوم حاسب او علوم احصا شعبة علوم حاسب وتقدر توصل اقرب كلية علوم ليك وتعرف وتتأكد بنفسك ان مافيش قسم فى كلية علوم اسمه علوم الحاسب ولا حتى فيه قسم اسمه حاسب آلي

MohamedHigazy 13-08-2012 04:11 PM

يا دكتور بتاااااااااع انت خنيق اوى اوى اوى اوى ربنا يخدك

Mo7amed_S3d 13-08-2012 08:46 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة MohamedHigazy (المشاركة 4748165)
يا دكتور بتاااااااااع انت خنيق اوى اوى اوى اوى ربنا يخدك

هههههههههه
No comment

Mo7amed_S3d 13-08-2012 08:47 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة midoadel2010 (المشاركة 4698835)
يا جماعة انا محتار .. حد يفيدني .. انا عاوز اشتغل فى مجال البرمجة والكمبيوتر بشكل عام وحابب المجال دا ..يا تري ايه احسن ليا ..هندسة واتخصص قسم حاسبات واخد هارديور وكذلك سوفتوير .. ولا اخش كلية علوم قسم رياضيات شعبة علوم حاسب .. لو سمحتم افيدونى

حاسبات ومعلومات طبعا ودى عايزة كلام

ccna.and.mcse 13-08-2012 11:19 PM

الاتنين تعبانين ملهمش علاقة بهندسة البرمجيات و المعلوماتية
هندسة حاسب دة قسم من شعبة كهرباء
علوم رياضة و حاسب دة تخصص علوم

Eng.Mo'men 15-08-2012 03:42 PM

حاسبات ومعلومات

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 06:04 PM.