بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   اجتماعيات طالب (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=112)
-   -   1 سلبى + 1 مبالاه =كوكتيييييل جامد جدا! (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=90198)

beauty nonna 26-11-2008 12:16 AM

1 سلبى + 1 مبالاه =كوكتيييييل جامد جدا!

السلبيه موجوده فى كل مكان واللامبالاه معاها وبنشوف الحاجتين دول فى بلادنا ومجتمعاتنا العربيه بأحجام لا توزن ولا اعداد تعد سنأخذ امثلة لهذه السلبيات التى نراها فى مجتماعاتنا والتى نود ان تنتهى من حياتنا

لما تصحى اخوك الصغير الصبح تقوله قوم يابنى ميعاد المدرسه خلاص يقولك لسه الطابور مخلصش
واما تنزل وتفاجأ بخالتك ام محمد جارتك بتحدف قنبلة من النفايات فى الشنطه السودا المتفرتكه وهى بتتفرج على التلفزيون فى الصاله على طووووول دراعها وتنزل على صاحب نصيبها
واما تركب الميكروباص برضه الصبح والسواق يكون معلى الكاسيت لدرجة ان واد صغير بعديك بعربيتين بيرقص على الاغنيه
واما تيجى تركب مينى باص ويناديلك يقولك تعالى فااضى فااااااااضى ومفيش مكان اصلا تقف فيه ناموسه ولازم ترجع ورا كأنك داخل النار وهتتعذب وبتهرب من دورك ولو معاك بطيخه بئه يبقى تلحق تلم البذر بتاعها عشان تعلم ولادك العد من 1 ل 500

************************************************** ******************************
واما تقابل صاحبك فى الشارع والسيجاره هتاكل حته من بؤه والدخات مغبر فوقيه عامل سحابه تحس انها هتمطر من شدة السحابه وتقوله يابنى بتهلك صحتك يقولك ياسيييدى محدش واخد منها حااااجه
واما تيجى تقول لصحبك انت غلط فى الحته دى يقولك ياعم اقعد ساكت هو انت اللى هتصلح الكوووون!!!
لما راجل محترم يكون راكب عربيته الفخمه وانت ماشى على الرصيف وفجأه تلاقيه فتح الشباك عمل حركه سريعه ببؤه كده وقفل الشباك وكأنه قاعد فى حمام بيتهم

************************************************** ******************************
ولا التانى اللى نازل مصارعه بصباعه فى مناخيره وتقوله يااخى فى اختراع اسمه مناديل يقولك مناديل ايه ياجدع ده انا مناخيرى انضف من البتاع اللى بتقول عليه
ولا ياعينى اما تروح مصلحه حكوميه ويكون ماشى بنظام ويقولك طابور يامحترم تلاقى الطابور بعدد اللى واقفين كل واحد فى طابور لواحده كله عاوز يبقى الاول

واما تقول لصحبك اللى قاعد على القهوه ليل ونهار يابنى مش بتروح الجامعه ليه يقولك ياعم انا بروح على الامتاحانات وخلاص هما يعنى اللى خدوا شهادات عملوا ايه !!!
لما بيكون وزير معدى الشارع كله بيقف والمواصلات بتلزق فى بعضها ومصالح بتتعطل وحاجات كتير بتحصل
ولما حارس المدرسه بيطلع الطلبه عشان يمشوا من ورا الاساتذه طيب انت واقف ليه مكنا حطينا بدالك شجره او تمثال

لا و كمان عملوا احصائية و طلع % 83 من الشعب المصرى سعيد........!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!:angry2:

hazem_ayman 26-11-2008 12:30 AM

يعنى انتى اللى هتصلحى الكوون
ههههههههه
والله عندك حق استهتار وتسيب مفيش بعد كدا

المجاهد فى سبيل الله 26-11-2008 03:51 PM

السلام عليكم
حقيقى مش عارف ارد
بس انا اعتبرتها من الا موبالاه لما الاقى موضوع زى ده ومردش فيه
بجد جزاك الله خيرا

ميراج 26-11-2008 08:53 PM

هههههههههههه

والله عندك حق هيه دى بلدنا مصر

Bent 3bdo 27-11-2008 11:10 AM

لا انا بقى يبقولوا قومى المدرسه صبح بقولهم الحصه الاولى لسه مخلصتش

Sherif Elkhodary 27-11-2008 12:56 PM

فعلا انت جبت معظم الحاجات الموجودة
جزاك الله خيرا
بس فعلا لا تعليق
في امان الله

•-{«-•OkOhama•«-}-• 27-11-2008 10:53 PM

بس يا جماعه هو مش استهتار بس

بردو قلة وعي او شوية جهل بردو

وشكرا علي الموضوع

*ساسُّو* 27-11-2008 11:28 PM

يا مستفزة

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة beauty nonna (المشاركة 920797)
السلبيه موجوده فى كل مكان واللامبالاه معاها وبنشوف الحاجتين دول فى بلادنا ومجتمعاتنا العربيه بأحجام لا توزن ولا اعداد تعد سنأخذ امثلة لهذه السلبيات التى نراها فى مجتماعاتنا والتى نود ان تنتهى من حياتنا

لما تصحى اخوك الصغير الصبح تقوله قوم يابنى ميعاد المدرسه خلاص يقولك لسه الطابور مخلصش

واما تنزل وتفاجأ بخالتك ام محمد جارتك بتحدف قنبلة من النفايات فى الشنطه السودا المتفرتكه وهى بتتفرج على التلفزيون فى الصاله على طووووول دراعها وتنزل على صاحب نصيبها
مش خالتى ام محمد دى خالتى ام........... شنطه كل جمعه من نصيب الجناينى
واما تركب الميكروباص برضه الصبح والسواق يكون معلى الكاسيت لدرجة ان واد صغير بعديك بعربيتين بيرقص على الاغنيه
بترن فى الحنجرة علشان تحس بيها
واما تيجى تركب مينى باص ويناديلك يقولك تعالى فااضى فااااااااضى ومفيش مكان اصلا تقف فيه ناموسه ولازم ترجع ورا كأنك داخل النار وهتتعذب وبتهرب من دورك ولو معاك بطيخه بئه يبقى تلحق تلم البذر بتاعها عشان تعلم ولادك العد من 1 ل 500

واما تقابل صاحبك فى الشارع والسيجاره هتاكل حته من بؤه والدخات مغبر فوقيه عامل سحابه تحس انها هتمطر من شدة السحابه وتقوله يابنى بتهلك صحتك يقولك ياسيييدى محدش واخد منها حااااجه
واما تيجى تقول لصحبك انت غلط فى الحته دى يقولك ياعم اقعد ساكت هو انت اللى هتصلح الكوووون!!!
لما راجل محترم يكون راكب عربيته الفخمه وانت ماشى على الرصيف وفجأه تلاقيه فتح الشباك عمل حركه سريعه ببؤه كده وقفل الشباك وكأنه قاعد فى حمام بيتهم

ولا التانى اللى نازل مصارعه بصباعه فى مناخيره وتقوله يااخى فى اختراع اسمه مناديل يقولك مناديل ايه ياجدع ده انا مناخيرى انضف من البتاع اللى بتقول عليه
ولا ياعينى اما تروح مصلحه حكوميه ويكون ماشى بنظام ويقولك طابور يامحترم تلاقى الطابور بعدد اللى واقفين كل واحد فى طابور لواحده كله عاوز يبقى الاول

واما تقول لصحبك اللى قاعد على القهوه ليل ونهار يابنى مش بتروح الجامعه ليه يقولك ياعم انا بروح على الامتاحانات وخلاص هما يعنى اللى خدوا شهادات عملوا ايه !!!
لما بيكون وزير معدى الشارع كله بيقف والمواصلات بتلزق فى بعضها ومصالح بتتعطل وحاجات كتير بتحصل
ولما حارس المدرسه بيطلع الطلبه عشان يمشوا من ورا الاساتذه طيب انت واقف ليه مكنا حطينا بدالك شجره او تمثال

لا و كمان عملوا احصائية و طلع % 83 من الشعب المصرى سعيد........!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!:angry2:

بصراحه
انتى مستفزة
موضوعك استفزنى لانى فعلا بشوف حاجات زى دى واصعب
كانهم مش حد قالهم قبل كدة عيب او ايه ده!
مليون حد بيقول ومفيش حد بيفهم اساسا
وانتى ماشيه فى الدنيا لازم تشوفى العجب
لانك اكيد فى مصر

(( Cendrella )) 28-11-2008 02:28 AM

اقتباس:

لأ واضح !!!
سعادة ماتتوصفش
شكرا على اللامبالاة دى
بجد حاجة مستحيلة

sweet heart 28-11-2008 02:42 AM

ديه بقت السمة الغالبة فى بلدنا للأسف

والناس اتعودوا عليها خلاص

ولو انتى مختلفة كمان يعتبروكى واحدة معقدة او من العصر القديم

جزاكى الله خيرا وشكرا على الموضوع

احمد رضا 28-11-2008 06:56 AM

يابنتي تلاقيهم عملوا إحصائيه علي اسم " سعيد "
انتوا فاهمين الحكومه غلط خاااااااااااااالص ياجماعه
:d
--
بس مش قاعدلهم كتير
انا عندي 7 مبالاه وتسعه مفيش فايده
ايكشي يبلوا البلد ويشربوا ميتها
شكرا للموضوع

Mo'MeN 2 29-11-2008 01:10 AM

ايه يا جماعة انتو بتكلمو فى حاجة قديمة اوى كده ليه ده الكلام ده كنت بعمله وانا فى ابتدائى وحاليا انا بقيت اروح الحصة الاولى برجع التانية والحمد لله!

زغلول شكوكو 29-11-2008 11:14 AM

ههههههههه
والله عندك حق

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 10:19 PM.