بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   منتدى معلمى التربية والتعليم (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=737)
-   -   تعديل التخصص والمرحلة للمعلم المساعد (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=292687)

الدكتور المهندس 01-03-2011 02:52 PM

تعديل التخصص والمرحلة للمعلم المساعد

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخوانى واخواتى المعلمين المساعدين
اننى اشكو واعانى مما تعانون وهو تعيينكم بوظيفة معلم فصل او مرحلة ابتدائية على الرغم من ان معظمك يحمل مؤهل تربية عام وحاولتم كثيراً فى الفترات الماضية للحصول على حقكم كمعلم مرحلة اعدادية ثانوية وفقا لمؤهلكم كما فعلت انا على مدار اربعة اعوام ولكن فى كل مرة احصل فيها على قرار للتحويل والنقل والتعديل يصدمنى جباروت بعض المسؤلين سواء بالادارة التعليمية او المديرية
حيث يحافظون كل الحفط على زويهم الذين يعملون بالمرحلة الاعدادية وهم حملة مؤهلات تعليم ابتدائى سواء كلية التربية او دبلوم معلمين حيث ان هؤلاء المسؤلين كانوا ولازالو يتصرفون على انهم اصحاب املاك وليس موظيفين عليهم تحرى الدقة فى عملهم وفقا للمؤهل التعليمى وليس المؤهل المحسوبي والواسطة
صدرة عقدة قرارات سابقة
اهمها هى
1- قرار وزارى لعام 2010 وبالتحديد فى شهر 6 الماضى عودة جميع المؤهلات الابتدائية من التعليم الاعدادى للتعليم الابتدائى وفقا لمؤهلهم الدارسى لضمان تطور العملية التعليمية ولم ينفذ
2- صدور قرار وزارى لتعديل العقد على المرحلة التعليمية المناسبة للمؤهل الدارسى كلية التربية العام اعدادى ثانوي وفى نهاية القرار وظيفة معلم فصل فى المقام الاول لحملة التربية شعب التعليم الابتدائى
ولكن تم حبسه بالادراج مع سابقه
وبقاء كل المؤهلات التربية التعليم الابتدائى ودبلوم المعلمين بالمرحلة الاعدادية وبقائنا نحن حملة التربية العام بالتعليم الابتدائى لاننا الضحية للمسؤالين بالتربية والتعليم
ونحن الان بصدد التثبيت بعضنا من وصل له خطاب التثبيت والبعض الاخر سيكون ان شاء الله بنهاية الاسبوع القادم
وتم تثبيت كلً على وضعه بمعنى التربية العام والمتعاقد على التعليم الابتدائى نظراً لظروف المحسوبية والواسطة تم تثبيته على تلك المرحلة
والمتعاقد على التعليم الاعدادى وهو تربية تعليم ابتدائى تم تثبيته على المرحلة الاعدادية
فيكيف يكون العدل والانصاف
لذا
اطالب كل من هو بنفس حالتى تربية عام بالتعليم الابتدائى ان نتحد ونقف وقفة واحدة للمطالبة بتعديل قرار التعين على اساس المؤهل الدارسى حفاظا على الحقوق ليس حقنا فقط بل حق كل من هو تربية عام ويأتى من بعدنا وعودة التربية تعليم ابتدائى الذى يشغل مكان غيره وهو ليس حقاً له

كما ارجو من ادارة المنتدى تثبيت تلك الموضوع لما له من اهمية وعودة حقوق الزملاء وانا منهم
ملحوظة لابد من الاتحاد والتجمع امام مبنى الوزارة سلمياً ولا يجوز كتابة كشف جماعى كما يقترح الزملاء لاننى ذهبت مرتين للوزارة وقابلت رئيس لجنة الفتوى وتقدمت اليه بطلب جماعى واخر فردى فتم قبول الطلب الفردى دون الجماعى وللاسف أشر عليه تاشيرة سياسية لذا اناشد من هم فى مثل حالتى وواقع عليهم نفس ظلمى ان نتحد
وشكراَ

nagwa2010 01-03-2011 02:59 PM

شوف عاوز تعمل اية واحنا معاك ، ايه المطلوب عمله

mhegazi 01-03-2011 03:01 PM

اضم صوتي لصوتك في هذا الموضوع
وانا معك في اي قرار ينبغي علينا تنفيذه
لست انت الوحيد الذي تعاني من هذه المشكلة فنحن كثيرووون

mhegazi 01-03-2011 03:02 PM

رجو من الادارة تثبيت الموضوع بسبب اهميته لكثير من المعلمين

الدكتور المهندس 01-03-2011 03:04 PM

شكرا على سرعة المتابعة والرد نود تحديد موعد للسفر للقاهرة امام الوزارة لاننى كنت هناك يوم الاربعاء بصفة شخصية امام رئيس لجنة الفتوى هناك ولكنى بمفردى غير قادر على عمل شيئ
فعمى جميع المستندات المطلوبة وهى القرارات السابق ذكرها فى المشاركة السابقة
المطلوب
اولا تجميع اكبر قدر ممن لهم نفس حالتنا سواء معلم او معلمة
ثانيا تحديد موعد موحد للوقوف امام الوزارة سلمياً
فمعى عددا بسيط من نفس ادارتى التعليمية ونود نشر الدعوة على مستوى الجمهورية

ميمو12 01-03-2011 03:05 PM

انا في نفس حالتك بس انا دلوقتي بشتغل مدرس اعدادي لكن امتحنت على ابتدائي و مش عارف التعيين هيكون عامل ازاي المهم ربنا ينتقم من الظالمين اللي ماسكين منصب و حاسين اللي تحتيهم عبيد يلعبوا بيهم برحاتهم و يطلعوا عينهم

ربنا ينتقم من كل ظالم و متجبر

hazem ali 01-03-2011 03:11 PM

اعتقد انه مينفعش دلوقتى وانت قبلت ليه مدرس فصل من الاول انا تربية عام وجالى تعليم ابتدائى وراضى بيه ومش هغير لان ده نصيبى وانا راضي به احمد ربنا وارضا بنصيبك ياولدى الغلطة كانت من البداية وبعدين تربية تعليم ابتدائى من حقه جدا يشتغل اعدادى لانها اسمها حلقة التعليم الاساسي يعنى من حقه يشتغل فى الاعدادى والابتدائي فى حاجة كمان ممكن واحد يوكن تربية ابتداشى وعنده كفاءة يدرس ثانوى وممكن واحد يكون تربية عام ووالله مايعرف يدى حضانة اساسا فمش مقياس اساسا ارضى بنصيبك ياصاحبي

رشادي 01-03-2011 03:12 PM

يا استاذ انت امتحنت الكادر اعدادي ام ابتدائي اذا كنت اعدادي فهذا من حقك اما لو ابتدائي فاتقي الله وارحم البلد اهم حاجة التثبيت وفيه ناس انا اعرفها عقدهم اعدادي وحولوا ابتدائي والعكس الدولة هاتراضي مين ولا مين ولا هو العجل وقع هاتو السكاكين

الدكتور المهندس 01-03-2011 03:26 PM

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hazem ali (المشاركة 3170278)
اعتقد انه مينفعش دلوقتى وانت قبلت ليه مدرس فصل من الاول انا تربية عام وجالى تعليم ابتدائى وراضى بيه ومش هغير لان ده نصيبى وانا راضي به احمد ربنا وارضا بنصيبك ياولدى الغلطة كانت من البداية وبعدين تربية تعليم ابتدائى من حقه جدا يشتغل اعدادى لانها اسمها حلقة التعليم الاساسي يعنى من حقه يشتغل فى الاعدادى والابتدائي فى حاجة كمان ممكن واحد يوكن تربية ابتداشى وعنده كفاءة يدرس ثانوى وممكن واحد يكون تربية عام ووالله مايعرف يدى حضانة اساسا فمش مقياس اساسا ارضى بنصيبك ياصاحبي

احترم رأيكم اخوانى وانا ارضى بنصينى ولا انتهز الفرص فانا اسعى منذ اربعة اعوام حينما فوجئت باننى على المرحلة الابتدائة وغيرى بنفس الادارة تعليم ابتدائى على المرحلةالاعدادية وده مش نصيب ياريس
ماتروحش تقف امام القطار وتقول نصيبك انا حاولت كل المحالات المشروعة ولكن المسؤلين بالادارة ايام التعاقدات وكان فى اعتقادهم انها فوضى ودة من او منحة منهم لنا كان يخبؤن العقود الاعدادية لهم والباقى لاى مواطن عادة دون الشروط للمؤهلات

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة رشادي (المشاركة 3170285)
يا استاذ انت امتحنت الكادر اعدادي ام ابتدائي اذا كنت اعدادي فهذا من حقك اما لو ابتدائي فاتقي الله وارحم البلد اهم حاجة التثبيت وفيه ناس انا اعرفها عقدهم اعدادي وحولوا ابتدائي والعكس الدولة هاتراضي مين ولا مين ولا هو العجل وقع هاتو السكاكين

الاستاذ اللى بيقول الدولة هتراضى مين ولامين
هى من الاول ليه كانت سايبة الواسطة والمحسوبية شغالة دون الرقابة عليها ودون الشروط وفق المؤهل الدارسى وبعدين خريج التربية تعليم ابتدائى مش من حقه العمل بالمرحلة الاعدادية لان المسمى فى المؤهل
بكالوريوس علوم وتربية تعليم اساسى ( حلقة ابتدائئة ) وحضرتك راجع اى مؤهل تراه
وانت تعرف ان الابتدائى تربية تعليم ابتدائى
ثانيا فى قرار التعديل السابق ذكره والذى صدر بتاريخ 2 /2010 لو المسؤلين امثال زكى بدر كانو شايفين انها فوضى مننا بمطالبنا مكانش صدر قرارا للتعديل وعودة المؤهلات الابتدائية للمرحلة الابتدائية
وحضرتك ياتدخل بمشاركة تحمس اصحاب الحقوق للحصول عليها يا يتوفر وقتك فى الكتابة والمشاركة لغيرك ممن ضاع حقة

hamada aboud 01-03-2011 03:28 PM

ana ma3ako ala tool

fatema2004 01-03-2011 03:33 PM

معاكم
وبعدين يا أستاذ يا من ترى نرضى ونحمد ربنا
هو طبعا الحمد لله
لكن تعال عندنا وأنت ترى العجب ممن يعملون بالواسطة والمحسوبية وغيرها
وكيف طلابهم تشكو منهم
ولما تكون 96%وكسور فى الثانوى العام وبتقديرعالى
وتترك حقك وتعب عمرك تبقى انهرت
معكم وياريت فى الأزهر يكون هناك من يطلب بحقه

رشادي 01-03-2011 03:38 PM

يا اخي اول عقود جاءت لتسد المرحلة الابتدائية ومكنش فيه عقود اعدادي فاحنا ارتضينا بالابتدائي ومحدش كان لاقي انا عن نفسى عملت في الابتدائي اربع سنوات وانا مش راضي وعندما فتحت الاكاديمية لم اذهب اليها بسرعة وقدمت طلب نقل ان والكثيرين وحولنا اعدادي وبعديهه قدمت في الاكاديمية وامتحنت اعدادي ووالله والله وهو المنتقم الجبار من غير واسطة ده مكنوش لقيين اللي يحول فنحن الآن نفتعل الازمات

الدكتور المهندس 01-03-2011 03:58 PM

اين من ضاع حقهم نريد الحصول عليه ولا يأتى الا بالتكاتف

عصام شاهين 01-03-2011 04:00 PM

فيه تعديل فعلا وانا كنت معلم فصل عدلت لمعلم فلسفه واتنقلت فعلا بالامر التنفيذى وانا الان معلم ثانوى

محمد فتحي مشرف 01-03-2011 04:05 PM

انتم رضيتم بالشغل الابتدائى وبعدين اغلبكم كان مالوش لازمة فى اعدادى وقت الشغل وبعديين ده اساسا فى كذة دفعة انجيزة تربية عام تعيين 2004 ابتدائى لو كل واحد قال اعدادى يبقى هتسيبوا ابتدائىلمين

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 03:02 PM.