بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   كليه الحاسبات والمعلومات (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=211)
-   -   أبني في كلية الحاسبات و مستعد اجابة أي سؤال (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=347594)

sayed mish 29-07-2011 08:01 PM

أبني في كلية الحاسبات و مستعد اجابة أي سؤال

رأيت أن كثير من الناس لا يعرفون معلومات عن كلية الحاسبات و يصطدمون عند التنسيق بوجودها على قائمة التنسيق و يودون ان يعرفوا ماهية دراستها و الي اي الطرق تقود و و ابنى مستعد ان يجيب على استفسارتكم و هو في مرحلة النهائيه من الكليه.
و ده الايميل الخاص به
mohamed_sayed1776***********

the spider mido 29-07-2011 08:37 PM

انا جايب 91.5 ممكن الحق حاسبات ولا صعب؟

badnamef4 29-07-2011 10:18 PM

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
فيه حاجة في حاسبات بياخدوها اسمها quantum computing؟ و ده بيبقى في أنهي قسم و في أنهي جامعة؟
و لو كانت الإجابة لا فإذاً إيه المقصورد ب intelligence and quantum computers في المقررات اللي بتدرسها IT؟
و بجد شكراً جداً على إيجابية حضرتك و إيجابية ابن حضرتك و استعدادكما للمساعدة بل و عرضها كمان عشان الفترة الحرجة اللي بيمر بيها الطلبة دلوقتي في الاختيار
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

sayed mish 30-07-2011 07:51 PM

و الله مش عارف لأني مش متابع اخبار التنسيق العام ده بس يارب يكرمك بالكليه الت تريدها و عليك بالدعاء بس هي غالبا بتقل عن هندسة بواحد في ميه

sayed mish 30-07-2011 08:04 PM

تخصصنا احنا اكتر في سوفت وير و لكن بنأخذ نبذات عن الهارد وير اللي بتخدمنا في تخصصنا ففي كلة الحاسبت جامعة أسيوط مش بتتاخذ هذه الماده .
و لكن لو عايز تعرف عن الموضوع ده فأليك اللينك ده هو بيشرحها بطريقه مبسطه
arabhardware.net/forum/showthread.php?t=234489
بس ياريت تضع البرتكول هو http و www لأني في مشكله عندي هو لايسمح اني أضع لينك ألا بعد 25 مشاركه و انا لسه موصلتش العدد ده و تحت أمرك في أي شيء و عندك الايميل بتاعي

الفتاة الذهبية 31-07-2011 11:33 PM

ياريت تقول لنا كلية الحاسبات في كل جامعة بتقبل كام طالب تقريبا ؟

sayed mish 01-08-2011 01:26 AM

ربنا بس الذاكره تساعدني أني أتذكرهم
حلوان و القاهره و أسيوط و عين شمس و المنوفيه و المنصوره و الزقازيق و المنيا و السويس و بنها و حترفي الباقي لما تنسقي في الموقع حيجبلك كل الحاسبات اللي في الجمهوريه
هي بتتأخذ كل سنه 2500 طالب مش عارف السنه دي حتأخذ كام
و ربنا يوفقكم جميعا

dina elfeky 01-08-2011 02:08 AM

انا عايزة اعرف امتى الواحد ياخد كورسات و ما هي الكورسات االللى اخودها ؟؟

sayed mish 01-08-2011 03:40 AM

الكورسات اللي ممكن تاخذيها على حسب المجال اللي اللي ناويه تتخليه يعني بأذن الله يعني لو حبى برمجة الشبكات يبقى ccna و cnp اما مثلا حبي قواعد البيانات يبقى oracle و c#sharp و sql مثلا فحددي المجال اللي ناويه تتخصصي فيه.
بس ياريت لو انتي داخله سنه اولى ياريت تكوني على الأقل عندك خلفيه عن السي بلس بلس لأنها حساعدك في دراستك بالكليه.
بالتوفيق باذن الله

محمد فتح الباب 09-08-2011 03:53 PM

لو سمحت عندي سؤالين الاول كورس السي بلس بلس دة اخدوا فين ينفع اخدوا في جامعة عين شمس او حضرتك لو سمحت تقول لية علي الاماكن المتاحة الي ينفع اخد فيها هذا الكورس انا من القليوبية ودخلت حاسبات عين شمس
السؤال التاني /هل انا محتاج اني اخد كورس انجليزي انا سمعت ان الدراسة كلها انجليزي ولا عادي
سوال اخر لو سمحت /انا دخلت حاسبات بس مش عارف افضل قسم من ناحية الدراسة والشغل بعد كدة مع العلم اني حاسبات عين شمس
شكرا جدا

sayed mish 11-08-2011 09:20 PM

اولا معلش اتأخرت عليك في الرد
بالنسبه لموضوع كورس السي بلس بلس ممكن تسأل حضرتك لو في جامعة عين شمس بتعطيه و لا لأه و لو كان لأه انا مستعد أديك موقع كويس تبدأ بيه.
أنت لو مستوالك كويس في الانجيليزي من الثانويه العامه يبقى مالهوش لازمه تأخذ كورس في الانجيليزي أنت حتواجه صعوبه في اول أسبوعين بس بعدين حتتعود.
هو تقريبا بيتحدد القسم من سنه تالته في عين شمس شوف أنت بتحب ايه و أدخله و هي كل الاقسام مطلوبه بس بتفرق في قسم بيطلب داخل مصر و في قسم بيطلب خارج مصر.

Mixology 11-08-2011 10:04 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sayed mish (المشاركة 3826700)
اولا معلش اتأخرت عليك في الرد
بالنسبه لموضوع كورس السي بلس بلس ممكن تسأل حضرتك لو في جامعة عين شمس بتعطيه و لا لأه و لو كان لأه انا مستعد أديك موقع كويس تبدأ بيه.
أنت لو مستوالك كويس في الانجيليزي من الثانويه العامه يبقى مالهوش لازمه تأخذ كورس في الانجيليزي أنت حتواجه صعوبه في اول أسبوعين بس بعدين حتتعود.
هو تقريبا بيتحدد القسم من سنه تالته في عين شمس شوف أنت بتحب ايه و أدخله و هي كل الاقسام مطلوبه بس بتفرق في قسم بيطلب داخل مصر و في قسم بيطلب خارج مصر.

اولا شكرا ليك
ثانيا ياريت تكتبه عشان انا حاسبات حلوان وانا من الاسكندرية فصعب عليا انى اخده من الجامعة عشان بعيدة عنى

sayed mish 13-08-2011 11:05 PM

ده الموقع ياريت كل واحد يدخله و يستفيد منه
arabteam2000-forum
بس ياريت تحطوا wwwقبل الموقع و بعديها .com معلش أصلي مشاركاتي لم تتعدى ال 25 فلذالك لا يسمح لي أن اكتب موقع

Mixology 14-08-2011 01:10 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sayed mish (المشاركة 3836763)
ده الموقع ياريت كل واحد يدخله و يستفيد منه
arabteam2000-forum
بس ياريت تحطوا wwwقبل الموقع و بعديها .com معلش أصلي مشاركاتي لم تتعدى ال 25 فلذالك لا يسمح لي أن اكتب موقع

تمام اوى كدة قشطة عليك

mohamedsary 14-08-2011 09:31 PM

انا رايح اولى ومش فاهم اى حاجة اى حد يفدنى ارجوكم

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 07:02 PM.