بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   كليات الهندسة (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=160)
-   -   0اغيثوووووووونى رجاء ان تمر على رسالتى وتساعدنى (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=347016)

عاشقة الفردوس الاعلى 28-07-2011 01:27 AM

0اغيثوووووووونى رجاء ان تمر على رسالتى وتساعدنى

يا جماعة انا جبت 92.32 علم رياضة كدة انا مش هلحق هندسة(0قدر الله وما شاء فعل) والمرحلة الاولى اخرها تقريبا93.9 وانا شفت تفاصيل الحد الادنى للقبول فى الكليات اللى هىمثلا هندسة القاهرة من مجموع كذا وهندسة الاسكندرية من كذا.............
اكيد كلكم شفتوه لكن دا اخر كلية من مجموع 92.6 حاسبات ومعلومات المنوفية ومش مكتوب علوم خالص غير واحدة بس علوم كفر الشيخ93.9 طب فين باقى كليات العلوم؟ وهل اصلا دى علوم من رياضة ام علوم؟ ام ده كله حسب المرحلة الاولى ولسه هينزل الخاص بالمرحلة التانية ؟ لكن ازاى مرحلة اولى ومكتوب فيها كايات اخدت من مجموع اقل من 93.9 مثلا هندسة المنيا من 93.29 وغيرهاحاسبات ومعلومات الفيوم من 92.8 ؟ ارجووووووووووووووكم حد يفهمنى انا كدة حاسة انى مش هلحق حاجة خالص (ربنا يستر):bosyht9: .
وكمان النهاردة سمعت ان امتحان القدرات فتح تانى عشان اقدم فى فنون جميلة وان مش عارفة ليه انا حاسة انها كلية على الهامش مش كلية علمية و مستقبلها مش اوى

وهل مستقبلها افضل من رايكم ام كلية علوم افضل؟

ميدو عماد 28-07-2011 01:47 AM

انا شايف انك ممكن تلحقى ان شاء الله تخطيط عمرانى و على العموم الدنيا مش هتقف على هندسة يعنى مش معقول كل الناس تخش هندسة فى كليات تانية كتيرة جدا و متميزة اهم حاجة التميز فى الدراسة و تكونى بتحبى الى هتدرسيه و ان شاء الله ربنا يوفقك و تتفوقى فى الى تخشيه

conan10 28-07-2011 04:42 AM

طب هو حضرتك جبتى التنسيق دا منين هو نزل ولا اية ؟؟

ENG.HAGAR 28-07-2011 05:04 AM

اقتباس:

طب هو حضرتك جبتى التنسيق دا منين هو نزل ولا اية ؟
فعلا انا نفس السؤال جه فى دماغى
الكلام الموثوق منه ان نتيجة التنسيق هتظهر بعد فترة غير معلومة
ولو دخلتى الموضوع بتاع التنسيق هتلاقيهم بيقولوا انتظروا نتيجة تنسيق المرحلة الاولى قريبا
يعنى ما فيش تنسيق نزل وممكن الكلام ده توقعات الجرايد وكدة
بالنسبة لموضوع الهندسة

اقتباس:

لكن ازاى مرحلة اولى ومكتوب فيها كايات اخدت من مجموع اقل من 93.9 مثلا هندسة المنيا من 93.29 وغيرهاحاسبات ومعلومات الفيوم من 92.8 ؟ ارجووووووووووووووكم حد يفهمنى انا كدة حاسة انى مش هلحق حاجة خالص (ربنا يستر):bosyht9: .
بالنسبة للسؤال ده الاجابة عليه بسيطة جداا
المسألة عرض وطلب
الطلب على الكليات دى قليل تنسيقها نزل وهكذا ...

اقتباس:

وكمان النهاردة سمعت ان امتحان القدرات فتح تانى عشان اقدم فى فنون جميلة وان مش عارفة ليه انا حاسة انها كلية على الهامش مش كلية علمية و مستقبلها مش اوى

وهل مستقبلها افضل من رايكم ام كلية علوم افضل؟
فعلا امتحان القدرات اتفتح تانى
لكن انت عايزه ايه ؟ لو عايزه فنون عمارة هتبقى زى المهندسين المعماريين تقريبا طبق الاصل
وده كلام الباشمهندس زاكو هو قال كدة
والمواد تقريبا واحدة وفى فنون عمارة بتتعلمى لمسات فنية ممكن طالب الهندسة ما يعرفهاش
من حيث المستقبل الله علم بيه .

جايز تلاقى الطلب على الهندسة قليل جدااا وزاد على الحاسبات ده رزق يا قمر .
لو انت حابه علوم وهتستحملى شغلها المتعب فهى جميلة للى بيحبها وحابب يبقى حاجة كويسة
يعنى فى ناس بتتخرج من علوم وبتعمل دراسات عليا وبتبقى دكاترة فى كليات الهندسة وفى كليات علوم رياضة
والاحوط من كلامى ده كله انك تنتظرى نتيجة التنسيق بتاعه المرحلة الاولى فعليا من الموقع او من نشرات التليفزيون
استخيرى ربنا وتوكلى على الله
وربنا يوفقك يا باش مهندسة
معلش ده المعلومات الضئيلةاللى عندى بس اتمنى انى اكون ساعدتك ولو بقدر قليل
:)

نواصل 28-07-2011 11:07 AM

وكمان فى حاجة متنسيش انه فى اماكن خالية فى الهندسة فى المرحلة الثانية

student1 28-07-2011 01:12 PM

ربنا معاكى إن شاء الله وفكرى فى كذا اتجاه يعنى امتحنى قدرات ولما تنسيقك يفتح اكتبى ترتيب الكليات الطبيعى كأنك جايبة 100% وربنا معاكى و صلى استخارة عساه يكون خيراً لك

عاشقة الفردوس الاعلى 28-07-2011 01:19 PM

ربنا يجزيكم خير على مروركم لكن فعلا واضح ان التنسيق ده توقعات اصل لما نزلته مكنش مكتوب عليه انه متوقع لكن مكتوب عليه تنسيق 2011 للقبول بالكليات لكن النهاردة لقيت ان بيقولوا ان تنسيق المرحلة الاولى يوم السبت تقريبا

وياااااااااااااااااااااارب فعلا يتفضل اماكن فى الهندسة وكل واحد يحقق حلمه

عاشقة الفردوس الاعلى 28-07-2011 01:56 PM

طيب بعد اذنكم بالنسبة للتقديم على امتحان القدرات انا من محافظة الغربية ومش عارفه اروح فين اسحب الاستمارة وامتحن الامتحان ده .........احنا روحنا ادارة الجامعه فى طنطا وقالولنا نروح القاهرة (المدينة الجامعية بالجيزة جامعة حلوان )فعاوزة اعرف احنا هنروح نسحب الاستمارة ونمتحن فى يومها ولا هنسحبها ونمتحن فى يوم تانى واحنا بنمتحن بس فى القسم اللى عاوزينه وليكن عمارة مثلا ولا فى كل الاقسام ............وياريت لو فيه رقم تليفون مثلا لشؤن الطلاب فى الكلية دى نتصل نسأل على المواعيد وكده بدل ما نطخ المشوار على الفاضى

سكر مملح 28-07-2011 03:09 PM

التنسيق لسه منزلش

ahmed mado mado 28-07-2011 03:17 PM

انا كمان جبيت 92.42 وكنت عاوز اعرف هى فنون جميله عماره
بتتخرج تأخد بكالريوس هنسه قسم عماره ولا ايه انا من فاهم

mega man166 28-07-2011 10:27 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عاشقة الفردوس الاعلى (المشاركة 3753153)
طيب بعد اذنكم بالنسبة للتقديم على امتحان القدرات انا من محافظة الغربية ومش عارفه اروح فين اسحب الاستمارة وامتحن الامتحان ده .........احنا روحنا ادارة الجامعه فى طنطا وقالولنا نروح القاهرة (المدينة الجامعية بالجيزة جامعة حلوان )فعاوزة اعرف احنا هنروح نسحب الاستمارة ونمتحن فى يومها ولا هنسحبها ونمتحن فى يوم تانى واحنا بنمتحن بس فى القسم اللى عاوزينه وليكن عمارة مثلا ولا فى كل الاقسام ............وياريت لو فيه رقم تليفون مثلا لشؤن الطلاب فى الكلية دى نتصل نسأل على المواعيد وكده بدل ما نطخ المشوار على الفاضى

هتروحى تسحبى الاستماره وهما هيحددولك يوم الامتحان وانتى واقفه وغالبا بيبقا اليوم الى بعد سحب الاستماره

amr_wael 29-07-2011 02:39 PM

الله يعينكم

عاشقة الفردوس الاعلى 30-07-2011 08:12 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mega man166 (المشاركة 3755465)
هتروحى تسحبى الاستماره وهما هيحددولك يوم الامتحان وانتى واقفه وغالبا بيبقا اليوم الى بعد سحب الاستماره

جزاكم الله خيرا

عاشقة الفردوس الاعلى 30-07-2011 09:32 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة amr_wael (المشاركة 3758125)
الله يعينكم

جزاكم الله خيرا

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 12:30 AM.