بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   الكليات الأدبية والتربوية (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=161)
-   -   ما هى احسن كلية ادبية من حيث الشغل ؟؟؟ (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=71566)

FireLove242 08-08-2011 03:23 PM

الشغل ده نصيب

انت و حظك
بس انا أفضل تجاره انجليزى و السن

mohamed^ salah 09-08-2011 09:57 PM

اقتصاد انجلش تضرب تجاره انجلش بالجزمه عشان فى فرصه انك تكون ملحق تجارى ولو منفعش فى البرصه والبنوك والشركات

ahmedraw 13-08-2011 06:03 AM

فى رائ تجارة لانو الوحيد الى بيشتغل فى مجاله
اما الباقى لازم واسطة كبيرةةةة اوى

zizoninja 24-08-2011 07:12 PM

طب اية رايكو في حقوق انجليش حلوة ولا اية

سعيد غالى 01-09-2011 07:34 PM

كلية تربية احسن كلية من راي لانها هي اللي بطلع الاجيال

فين كليةالتربية التى تخرج الاجيال

Eng.Ahmed Hagag 02-09-2011 01:31 AM

بصراحة والله اللي شايفه قدامي بتوع اقتصاد وسياسية تعبانين جدي إلى لو معاك واسطة كبيرة في الخارجية ده الحالة الوحيدة اللي ممكن تلاقي فيها شغل احكيلكم على حكاية السنة الي فاتت كنت بكل في هارديز كنت أنا وواحد صاحبي فالمهم بنتكلم على مجموع تانية ثانوي وهنعمل إيه في 3 وكده فلقيته بيقولي محدش واخد منها حاجة أنا خريج اقتصاد وعلوم سياسية من 5 سنين ومش لاقي شغل عشان معيش واسطة كبيرة .
بصراحة انا شايف إن احسن كليتين هم تجارة انجليش أو السن هم دول احسن 2 وبصراحة تجارة انجليش اكتر فرص عمل وبعديها السن والباقي محصل بعضه أنا شايف قرايبي تجارة انجليش والله شغالين بالدولار في بنوك اجنبية .

هالة محمد 2 03-09-2011 05:22 PM

انا شايفة انى سياحة وفنادق جميلة برضو

POP_POP 19-09-2011 04:51 AM

اولا مع احترامى لكل الناس اللى فى تجاره انا من راى انا كليه اقتصاد وعلوم سياسيه قسم اقتصاد احسن بكتير من تجاره لانى بمعنى اصح كليه اقتصاد ليها شغل فى كل المجالات ليك فى الاعلام ليك فى البنوك ليك فى البورصه جميع الهيئات ليكن شغل فى اماكن كتير لكن مش انصح حد يخش قسم علوم سياسيه لانو بجد مش هيلقى شغل

aisha.helal 21-09-2011 10:42 PM

انا شايفه ان تربيه الافضل

zizoninja 23-09-2011 05:38 PM

تمام طب حقوق انجليزي اية رايكم فيها بقي
حلوة ولا اي كلام

Analyzer.Mn3m55 29-09-2011 08:07 AM

يا جماعه كل كلية تفرق عن الاخرى .. كل كلية و ليها شغلها .. انا عائلتى معظم اللى فيها خريج الكليات دى و ما شاء الله اقل واحد جيد جداا .. ده غير السكيلز .. وكل واحد ما شاء الله شغال فى مجال مختلف و مبسوط و مرتاح ماديا جدا
عاوز اوضح يعنى .. ان لكل كلية شغلها
و اللى عاوز يكون شاطر و يشتغل من اى كليه فيها حتى لو خدمه اجتماعيه هيشتغل

askar elnegm 29-09-2011 04:24 PM

هو دة الكلام الصح تسلم ايدك

sony17 25-10-2011 07:34 PM

اقتصاد طبعا و بيشتغل بدون أيييييييييييي واسطة مش عارفة إيه الإشاعة العجيبة دي
و اللي بيقول انا اعرف مش عارف مين خريج سياسة و اقتصاد و متخرج بقالو 7000 و كام سنة مشتغلش واللي بيقول عاطلين و اللي بيقول واللي بيقول
طب ما اناعرف واحد اشتغل في هيئة الاستثمار مجرد ما تخرج بدون أي واسطة و اشتغل في مجال الاقتصاد مشتغلش ساعي يعني ولا حاجة
و اعرف واحدة قدمت في بنك مشهور وخدوها علي طول و قالولها شهادتك دي لوحدها واسطة !
و اعرف ناس اشتغلو في شركة كبيرة كانت طالبة يا اقتصاد الجامعة الأمريكية يا اقتصاد إنجليش جامعة القاهرة و ممنوع أقل من كده!
يعني الخلاصة فرص العمل دي أرزاق و لو قعدنا نجيب في تجارب الناس عادي ممكن نجيب جميع أنواع التجارب من هنا للصبح الناجحة و الفاشلة ثم إن متعرفش اللي فشل ده فشل ليه أكيد فيه سبب!
لكن خريج اقتصاد أو إحصاء انجليش سمعته طيبة جدا من حيث المستوي العلمي و ليه أولوية في العمل و يقدر يشتغل في أييييييييي شركة او بنك في مصر بدون أي وسائط
و علي الرغم من انه فيه مجالات عمل كتير مشتركة بينه و بين تجارة إنجليش إللا انه كل واحد فيهم ليه تخصصه الأكثر حرفية فيه يعني بتاع اقتصاد أصلا مش المفروض يبقي محاسب وبتاع تجارة ميجيش مثلا analyst ولا ecnometrician لو واحد عايز يختار مجال يبقي مميز فيه عادي هيلاقيه ببعض المجهود و اكتساب المهارات
و علي فكرة علي عكس الشاءع خريج اقتصاد و إحصاء انجليش مش هيحتاج أصلا يفكر يفكر في موضوع الواسطة ده علي عكس الشائع تمامااااااااااااااااا لإن كل شركات و بنوك مصر مفتوحة قدامه لإني شايفة الردود هنا مشددة علي الموضوع ده أوي و انا طبقا للي شفته من الخريجين مسمعتش عن حاجة من دي إطلاقا بس من الأقسام اللي قلت عليها و إنجليش

treka555 17-11-2011 03:59 PM

hانا جايبة 98 في المائة ادبى 00اروح اية

zizoninja 18-11-2011 05:22 AM

طب اية رايكو في مستقبل حقوق انجليش تفتكروا حلو ولا لا

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 06:42 PM.