بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   القسم العلمى و الصحى (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=567)
-   -   ضع حلمك او رؤيتك وباذن الله ستجد تأويله هنا (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=355267)

نور يوسر 25-08-2011 12:38 PM

يا د- ايمى انا حلمت بيوم القيامه مرتين المره الاولى كانت ماما قاعده على السرير وبابا فى البلكونه وقالى تعالى شوفى وشوفت السماء وهى بتتشقق ده كان من 5 شهور تقريبا والمره التانيه كانت من 3 شهور تقريبا وانا فى مسجد ونايمه على الارض وجانبى ماما وبابا والمسجد فى صور بتقول ان يوم القيامه ظهر خلاص ياريت يا د- ايمى تحاولى تقوليلى ايه الحلم الغريب ده

نور يوسر 25-08-2011 12:41 PM

كمان حلمت ان انا اتجوزت راجل زى ما يكون بابا وكنت مضايقه اوى وحاسه اه بابايا ومسوفه منه اوى ومقدرش يلمسنى ابدا حتى بعد اسبوع وقمت مفزوعه اوى

aleman 25-08-2011 06:23 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة يارا علام (المشاركة 3891685)
يا د- ايمى انا حلمت بيوم القيامه مرتين المره الاولى كانت ماما قاعده على السرير وبابا فى البلكونه وقالى تعالى شوفى وشوفت السماء وهى بتتشقق ده كان من 5 شهور تقريبا والمره التانيه كانت من 3 شهور تقريبا وانا فى مسجد ونايمه على الارض وجانبى ماما وبابا والمسجد فى صور بتقول ان يوم القيامه ظهر خلاص ياريت يا د- ايمى تحاولى تقوليلى ايه الحلم الغريب ده

بصى يايارا
عامة ده مش حلم دى رؤية
ولو قريتى كلامى فوق هتفهمى ده وتعرفيه
ورؤية خير كمان
واضح انك حاطة موضوع الموت ويوم القيامة فى دماغك كتير وبتفكرى فيه كتير جدا وده قلقك
وربنا بيطمنك ان فى رؤيتك يوم القيامة جالك وانتى كنت ببيت من بيوت الله وهو مسجده
لان المرء يبعث على اخر عمل له فى الدنيا
وانتى فى حلمك كنت بمسجد
لاتقلقى ده خير كبير ليكى

aleman 25-08-2011 06:31 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة يارا علام (المشاركة 3891693)
كمان حلمت ان انا اتجوزت راجل زى ما يكون بابا وكنت مضايقه اوى وحاسه اه بابايا ومسوفه منه اوى ومقدرش يلمسنى ابدا حتى بعد اسبوع وقمت مفزوعه اوى

التفسير العلمى:
وإن تزوجت المرأة العازبة أو المتزوجة في المنام فإنها تنال خيرا.
تفسيرى المتواضع والله اعلم:
ان ممكن يتقدم لكى شخص كبير بالسن عن قريب او تقدم لكى بالفعل شخص اكبر منك سنا شوية ومش شرط عجوز ممكن يكون شكله كبير غير مقبول مثلا بالنسبة ليكى ولك فيه خير ليكى
وانتى رافضة الموضوع ده خالص من جواكى
والله اعلم

shima'a 25-08-2011 07:54 PM

جزاكم الله خيرا

محجدى 26-08-2011 02:58 PM

حلمت ان انا وبنتى بنشترى جبنة بيضاء اعطنا البائعة طبقين فيل فئة ربع اونصف كيلو وكانت مفككة ووضعتهم فى شنطة بلاستيك صغيرة و عند فتحها لاقيتها وضعت علبه زيادة من فئه النصف كيلو كانت فيتا تقريبا و اخذتهم و مشيت

نور يوسر 26-08-2011 03:42 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة aleman (المشاركة 3892716)
بصى يايارا
عامة ده مش حلم دى رؤية
ولو قريتى كلامى فوق هتفهمى ده وتعرفيه
ورؤية خير كمان
واضح انك حاطة موضوع الموت ويوم القيامة فى دماغك كتير وبتفكرى فيه كتير جدا وده قلقك
وربنا بيطمنك ان فى رؤيتك يوم القيامة جالك وانتى كنت ببيت من بيوت الله وهو مسجده
لان المرء يبعث على اخر عمل له فى الدنيا
وانتى فى حلمك كنت بمسجد
لاتقلقى ده خير كبير ليكى

بجد يا دكتوره انا فعلا بفكر فى الموت كتييييييير اوى وحاسه انى هموت قريب اصل الاحساس ده مكنتش بحس بيه خالص قبل كده وعلى العموم طمنتينى وجزاكى الله كل خير

زهراء السيد 26-08-2011 10:51 PM

السلام عليكم
اسفة بجد علي الاطاله
انا حلمت في رمضان ده ان بنت جارتنا هو اصلا جارتنا دي ساكنة في العمارة اللي قدامنا بس في الحلم كانت فوقينا وكانت بتسالنا من البلكونة هي فين بنتها وكده وكانت قلقانة عليها وبعد كده انا واختي كنا وماما كنا واقفين علي حاجة كده بتمشينا اوتوماتيكي بس الحاجة دي كانت بتقف كل شوية واحنا نتسارع وناخد حاجات بتبقي قدامنا وماما تقولنا خدوها يالا والحقوها وبعد كده ماما هي اللي كانت في البيت وجالها بنت خالي وفي الحقيقة ماما كانت زعلانة منها شوي وفي الحلم ماما قالتلها ان انا واختي رحنا الفرح وكانت بنت خالي دي كانت جايبة معها ظروف وفيها فلوس كانت جايه تباركلنا علي نجاحنا واحنا في الفرح الفرح ده كان بتاع قريبة ماما وصاحبة بنت خالي وانا واختي كنا رايحين نسلم علي العروسة لاقيناها بلاستيك وانا قولت لاختي ان هي بلاستيك قالتلي ده عادي بس الصورة بتاعة العروسة بوجع عام كان باين ان ليها ملامح زينا وحقيقية وبعد كده انا شوفت واحدة صاحبتي وانا رايحة اعد واول مرة ماسلمتش عليها وتاني مرة سلمت عليها والبنت دي اسمها تقي وبعد كده كنا احنا رحنا علي البحر بس تحسي ان في ناس بتعمل عمرة واحنا كنا بنط علي الشاطيء وكان في سيوف جوه الموجه كانت بتيجي فينا وتوجعنا بس كان في ست قالتلنا عادي وكده وانا لاقيت حاجة زي العقد مفتوحة اترمي علي الشاطيء كانه من تحت البحر فانا اخدته وربطته في حته كمان وربطت العقد ووريته للست قعدت تعيط وتقولي انتي بتسرقيه ليه كده حرام رحت انا رامياه ااه في الفرح لاقيت بنت جارتنا بترقص

aleman 27-08-2011 01:02 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة shima'a (المشاركة 3892921)
جزاكم الله خيرا

جزانا واياكم مشكورة للمرور ياشيماء

aleman 27-08-2011 01:28 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محجدى (المشاركة 3895877)
حلمت ان انا وبنتى بنشترى جبنة بيضاء اعطنا البائعة طبقين فيل فئة ربع اونصف كيلو وكانت مفككة ووضعتهم فى شنطة بلاستيك صغيرة و عند فتحها لاقيتها وضعت علبه زيادة من فئه النصف كيلو كانت فيتا تقريبا و اخذتهم و مشيت

التفسير العلمى:
جبن : هو المصنوع من اللبن دليل على عقد نكاح للأعزب , والولد للحامل والمال الرابح , والعمر الطويل , ورؤية الجبن للمحارب قهر له

الجبن
http://www.mktbtk.com/img/icon3.gif إذا كان الجبن بمعنى عدم الشجاعة فهو دليل على تعفف الإنسان في كسبه أو وقوفه عند الأوامر والنواهي في حربه، وإذا كان الجبن هو المتخذ من اللبن فرؤيته في المنام دليل على عقد النكاح للأعزب، والولد للحامل، والمال الرابح والعمر الطويل، ورؤية الجبن للمحارب والمخاصم قهر له، وجبن عن الملاقاة، وما عمل من الحليب كالمركد فإنه يدل على البركة والرزق، والجبن مال مع راحة، والجبن الرطب خير من اليابس. وقيل إن الجبن اليابس سفر. وقيل إن الجبنة الواحدة بدرة من المال.

هذه اضغاث احلام
ولا يدل على شئ
وان دل
فانه يدل على زيادة الخير لان عامة رؤية البنت فى الحلم سواء ابنتك او اى طفلة خير ورزق
واعتقد ان حضرتك تعمل عمل خاص وليس عمل حكومى هيجيلك (او جالك) الخير الزيادة ده منه
والله اعلم

aleman 27-08-2011 01:32 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة يارا علام (المشاركة 3896078)
بجد يا دكتوره انا فعلا بفكر فى الموت كتييييييير اوى وحاسه انى هموت قريب اصل الاحساس ده مكنتش بحس بيه خالص قبل كده وعلى العموم طمنتينى وجزاكى الله كل خير

اطمنى كمان وكمان
احلامك ورؤياك كلها تبشر بالخير باذن الله
وجزانا واياكم
ولو عوزتى اى حاجة اختك الكبيرة موجوده:)

aleman 27-08-2011 01:52 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة زهراء السيد (المشاركة 3897310)
السلام عليكم
اسفة بجد علي الاطاله
انا حلمت في رمضان ده ان بنت جارتنا هو اصلا جارتنا دي ساكنة في العمارة اللي قدامنا بس في الحلم كانت فوقينا وكانت بتسالنا من البلكونة هي فين بنتها وكده وكانت قلقانة عليها وبعد كده انا واختي كنا وماما كنا واقفين علي حاجة كده بتمشينا اوتوماتيكي بس الحاجة دي كانت بتقف كل شوية واحنا نتسارع وناخد حاجات بتبقي قدامنا وماما تقولنا خدوها يالا والحقوها وبعد كده ماما هي اللي كانت في البيت وجالها بنت خالي وفي الحقيقة ماما كانت زعلانة منها شوي وفي الحلم ماما قالتلها ان انا واختي رحنا الفرح وكانت بنت خالي دي كانت جايبة معها ظروف وفيها فلوس كانت جايه تباركلنا علي نجاحنا واحنا في الفرح الفرح ده كان بتاع قريبة ماما وصاحبة بنت خالي وانا واختي كنا رايحين نسلم علي العروسة لاقيناها بلاستيك وانا قولت لاختي ان هي بلاستيك قالتلي ده عادي بس الصورة بتاعة العروسة بوجع عام كان باين ان ليها ملامح زينا وحقيقية وبعد كده انا شوفت واحدة صاحبتي وانا رايحة اعد واول مرة ماسلمتش عليها وتاني مرة سلمت عليها والبنت دي اسمها تقي وبعد كده كنا احنا رحنا علي البحر بس تحسي ان في ناس بتعمل عمرة واحنا كنا بنط علي الشاطيء وكان في سيوف جوه الموجه كانت بتيجي فينا وتوجعنا بس كان في ست قالتلنا عادي وكده وانا لاقيت حاجة زي العقد مفتوحة اترمي علي الشاطيء كانه من تحت البحر فانا اخدته وربطته في حته كمان وربطت العقد ووريته للست قعدت تعيط وتقولي انتي بتسرقيه ليه كده حرام رحت انا رامياه ااه في الفرح لاقيت بنت جارتنا بترقص

التفسير العلمى:

فرح (فرح) هو في المنام إذا كان فيه مالاً يرضي الصدر فإنه يدل على الهم والحزن لقوله تعالى: {لا تفرح إن اللّه لا يحب الفرحين}. وربما دل على التشاغل عن الطاعة فإن كان الفرح لخبر خير كخلاص مسجون أو عافية مريض فإنها انتقالات صالحة وموجب أفراح فإن أخبر في المنام بما يوجب الفرح وهو في نفس الأمر حزن كمن قيل له في المنام أن فلاناً قدم من سفره وهو قد انتقل بالموت دل على زوال النكد بسبب مغرم إلى ربح أو ربح إلى مغرم والفرح في المنام هم فمن رأى أنه فرح فإنه يغتم.

فرح : هو في المنام إذا كان فيه ما لا يرضي الله فانه يدل على الهم والحزن

ده مش حلم وانما دى اضغاث احلام
الانسان اما يشوف كذا حاجة فى بعض كده يبقى ده تفكيرك الباطن فى احداث كثيرة وقعت عقلك بسترجعها باللى شوفتيه ده
لا تقلقى خير باذن الله
واعتقد ان جارتكم دى بتقلق على بنتها فى الحقيقة جدا ومشغولة بها مع ان بنتها كويسة والحمد لله ولا داعى للقلق عليها
والله اعلم

safaa kilany 27-08-2011 04:54 PM

انا حلمت ان السحاب بيسقط على الارض ويتكسر سحابة ورا سحابة لحد ما السما فضيت وانى جنب بيت اهلى اللى انا فية فى الحلم جنبة مية كثير صافية وشكلها كانها بتغلى لكن معاية واحدة فى الحلم حطت ايدها فى المية وقالت الله الميه دى حلوة هاصلى بيها العصر

safaa kilany 27-08-2011 05:04 PM

حلمت انى مشلولة شلل كلى ودا بسبب جنى لابسنى وان جاتلى ممرضة وادتنى ورقة روشتة يعنى بصيت فيها وجدت اسما الله الحسنى فيها بصت للممرضة استفسر عن المعنى فاشالاش لى بثلاث اصابع وذهبت فا بى اقرا بعنية حتى نطق لسانى واقرا حتى شفيت يداى واقرا حتى وصلت لمنزلى على قدماى

مروى1986 27-08-2011 10:11 PM

بسم الله الرحمن الرحيم
انا حلمت من فترة ان عندنا فى البيت ناس كتير زى ما يكون فيه فرح وبعد كده جم ناس زى مايكون الناس عرفاهم وهما مشهورين بال فتحى بس انا ماعرفش حد بالاسم ده وبعد كده طلب الكبير بتاعهم اول ما بابا راح يسلم عليه انه يخطبنى الى ابنه المهندس فتحى وبعد كده لقيت اختى بتبارك ليه وتقولى انتى خلاص اتخطبت ولقيت نفسى باشكر ربنا وجايبى علبة مليانة دبل وباختار الدبلة بتاعتى
ملحوظة /انا اسمى ياسمين وانسة وباشتغل ومش مخطوبة
لكم جزيل الشكر واسفة جدا على الاطالة

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 10:16 AM.