بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   اجتماعيات طالب (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=112)
-   -   ملتقى طلاب الصف الثالث الثانوى (المراجعة النهائية) (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=640606)

مادوكا 05-04-2015 07:47 PM

ملتقى طلاب الصف الثالث الثانوى (المراجعة النهائية)

في الاول السلام عليكم

ثانيا بقي اتمني تكونوا بخير جميعا

وربنا يوفقكم ياااااااااارب في ثانويتكم ويحققلكم اللي بتتمنوه

لاحظت ليكم استفسارات كتير في مواضيع متعددة

فجه في بالي ان اعمل الموضوع ده

عشان استفسارتكم واسئلتكم وكل حاجة

بدل مابتسئلوا في كل موضوع وكدة ومتشتتين

هنا حطوا اسئلتكم

ويكون مكان انتم كلكم فيه

وبردو مرجع ليكم

اناعملتوا ل3 ثانوية جميع الاقسام

لو عايزين تقسموه وتعملوا لكل قسم موضوع وملتقي خاص بيه براحتكم

عايزين كل استفسارتكم هنا اللي يريحكم بردو

وبالتوفيق ليكم جميعا باذن الله

في حمي الرحمن

واثقه 05-04-2015 08:15 PM

مش عارفه اذاكر كتير وبكسل ع طول والوقت بيجري بسرعه والمذاكرة بتتنسسي وعندي 15 ماده وفاضل 55 يوم اعمل ايه

مادوكا 05-04-2015 08:49 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة واثقه (المشاركة 6150268)
مش عارفه اذاكر كتير وبكسل ع طول والوقت بيجري بسرعه والمذاكرة بتتنسسي وعندي 15 ماده وفاضل 55 يوم اعمل ايه

تفوقي لنفسك وتقدري وقتك عشان مش بقي وقت لده كله
مفيش حاجة اسمها مش عارفة ع فكرة
هدفك وحلمك اللي عايزة تحققيه هو اللي هيخليكي تعرفي
حددي هدفك وركزي عليه
وقت ماتحسي بهدفك مش هتلاقي اي عقبة قدامك
حاولي واعملي اللي عليكي ومش تضيعي اللي فاضل
وترجعي تندمي في الاخر
ربنا يوفقك يااااااااارب

*Sara Ahmed* 06-04-2015 09:59 AM

يارب‏ ‏بقى‏ ‏:‏(‏

واثقه 06-04-2015 10:15 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مادوكا (المشاركة 6150293)

تفوقي لنفسك وتقدري وقتك عشان مش بقي وقت لده كله
مفيش حاجة اسمها مش عارفة ع فكرة
هدفك وحلمك اللي عايزة تحققيه هو اللي هيخليكي تعرفي
حددي هدفك وركزي عليه
وقت ماتحسي بهدفك مش هتلاقي اي عقبة قدامك
حاولي واعملي اللي عليكي ومش تضيعي اللي فاضل
وترجعي تندمي في الاخر
ربنا يوفقك يااااااااارب

انا السنين اللى فاتت كنت بذاكر احسن من كدا السنة حاسه معمولي عمل

DODICONO 06-04-2015 11:37 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة واثقه (المشاركة 6150654)
انا السنين اللى فاتت كنت بذاكر احسن من كدا السنة حاسه معمولي عمل

روحى لشيخ ،،
ما فيش حاجه اسمها عمل دي ، بس انتم بتخترعوا مبررات علشان لو المجموع وحش ترجعوا تقولوا وانا ذنبي ايه مش انا اللي معموللي عمل !!
يا جماعه انا والله سمهت عن ناس فضلت طول السنه نايمه وشدت في وقت اقل من اللي متاح لينا حالا ، ابن عمتي علمي رياضه كان بييجي يلعب معايا طول السنه وكان بيروح بالليل او لو عندة درس وفاق على اخر شهر 30 يوم مش عارف اقول لكم ايه يعني عمل معجزة في الشهر دة وجاب 99 وكسر،ودخل هندسه بترول ربنا يكرمه يعني االوقت لسه بدري بس مش تيجي تذاكري تقولي الوقت لسه بدري لا هو بدري للي بيداكر في اليوم 3 ،4 فصول ،ونصيحه خفضوا معدل الدخول عالنت يعني مش تدخلوا عالموقع دة واللي محتاجينه عندكم في الكتب ، انا داخل انزل الجدول بتاع الامتحان

واثقه 06-04-2015 12:14 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dodicono (المشاركة 6150693)
روحى لشيخ ،،
ما فيش حاجه اسمها عمل دي ، بس انتم بتخترعوا مبررات علشان لو المجموع وحش ترجعوا تقولوا وانا ذنبي ايه مش انا اللي معموللي عمل !!
يا جماعه انا والله سمهت عن ناس فضلت طول السنه نايمه وشدت في وقت اقل من اللي متاح لينا حالا ، ابن عمتي علمي رياضه كان بييجي يلعب معايا طول السنه وكان بيروح بالليل او لو عندة درس وفاق على اخر شهر 30 يوم مش عارف اقول لكم ايه يعني عمل معجزة في الشهر دة وجاب 99 وكسر،ودخل هندسه بترول ربنا يكرمه يعني االوقت لسه بدري بس مش تيجي تذاكري تقولي الوقت لسه بدري لا هو بدري للي بيداكر في اليوم 3 ،4 فصول ،ونصيحه خفضوا معدل الدخول عالنت يعني مش تدخلوا عالموقع دة واللي محتاجينه عندكم في الكتب ، انا داخل انزل الجدول بتاع الامتحان

انا مش عارفه اذاكر خالص كل لما اجي اذاكر احس نفسي هصرخ هعيط اعمل ايه

DODICONO 06-04-2015 04:22 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة واثقه (المشاركة 6150705)
انا مش عارفه اذاكر خالص كل لما اجي اذاكر احس نفسي هصرخ هعيط اعمل ايه

اعملي اللي عليكي ، و ذاكري بنظام ،انا كنت كدة مش عارف اذاكر ولما اجي اذاكر اقوم اسمع اغاني او اروح العب عرفت ان المشكله مشكله ملل ممكن تغيري مكان المذاكرة وخلي الاضاءة قويه اشتري ورق طابعه ذاكري عليه هيكون من غير السطور الممله غيري حتى نوع الاقلام واستهدي بالله كدة وكل ما يجيلك احباط قولي انا بعمل اللي عليا و اهم حاجه ادعي كتير وابعدي عن الاغاني نهائي انا وانتي بتصلي طولي السجود علشان الشحنات الزائدة اللي بتجيب الصداع دي تروح وبيساعد عالتركيز كمان والمهم التغيير ، انا وصلت لاني عملت سرير صغير عالارض في غرفه المذاكرة علشان مش احمل هم النوم😈😈

واثقه 07-04-2015 08:26 AM

شكراااااااااااااا ليك

*Sara Ahmed* 07-04-2015 01:55 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dodicono (المشاركة 6150786)
اعملي اللي عليكي ، و ذاكري بنظام ،انا كنت كدة مش عارف اذاكر ولما اجي اذاكر اقوم اسمع اغاني او اروح العب عرفت ان المشكله مشكله ملل ممكن تغيري مكان المذاكرة وخلي الاضاءة قويه اشتري ورق طابعه ذاكري عليه هيكون من غير السطور الممله غيري حتى نوع الاقلام واستهدي بالله كدة وكل ما يجيلك احباط قولي انا بعمل اللي عليا و اهم حاجه ادعي كتير وابعدي عن الاغاني نهائي انا وانتي بتصلي طولي السجود علشان الشحنات الزائدة اللي بتجيب الصداع دي تروح وبيساعد عالتركيز كمان والمهم التغيير ، انا وصلت لاني عملت سرير صغير عالارض في غرفه المذاكرة علشان مش احمل هم النوم😈😈

ربنا‏ ‏يوفقك‏‏ ‏وتبقى‏ ‏مهندس
انا‏ ‏عايزه‏ ‏اوصل‏ ‏لحالتك‏ ‏دى‏ ‏وان‏ ‏شاء‏ ‏الله‏ ‏هوصل
نفسى‏ ‏اذاكر‏ ‏اربع‏ ‏فصول‏ ‏فى‏ ‏اليوم‏ ‏علشان‏ ‏الحق‏ ‏اراجع‏ ‏٣ مرات
بس‏ ‏يا‏ ‏دوب‏ ‏هو‏ ‏فصل‏ ‏واحد‏ ‏بس‏ ‏بصراحة‏ ‏لاول‏ ‏مرة‏ ‏يتذاكر
ايه‏ ‏رايك‏ ‏اخلص‏ ‏كل‏ ‏الجديد‏ ‏الاول‏ ‏وبعدين‏ ‏اراجع‏ ‏بالاربع‏ ‏فصول‏ ‏فى‏ ‏اليوم
انت‏ ‏‏تركت‏ ‏الدروس‏ ‏؟
انا‏ ‏عايزه‏ ‏اعمل‏ ‏كده
بقولك‏ ‏كل‏ ‏ما‏ ‏تدخل
‏ ‏المنتدى‏ ‏اكتب‏ ‏كلام‏ ‏من‏ ‏النوع‏ ‏ال‏ ‏انت‏ ‏كتبته‏ ‏ده
قول‏ ‏معتش‏ ‏وقت‏ ‏اعملوا‏ ‏ا‏ل‏ ‏عليكوا‏ ‏بقى‏ ‏اخلصوا‏ ‏

DODICONO 07-04-2015 02:53 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة *sara ahmed* (المشاركة 6151362)
ربنا‏ ‏يوفقك‏‏ ‏وتبقى‏ ‏مهندس
انا‏ ‏عايزه‏ ‏اوصل‏ ‏لحالتك‏ ‏دى‏ ‏وان‏ ‏شاء‏ ‏الله‏ ‏هوصل
نفسى‏ ‏اذاكر‏ ‏اربع‏ ‏فصول‏ ‏فى‏ ‏اليوم‏ ‏علشان‏ ‏الحق‏ ‏اراجع‏ ‏3 مرات
بس‏ ‏يا‏ ‏دوب‏ ‏هو‏ ‏فصل‏ ‏واحد‏ ‏بس‏ ‏بصراحة‏ ‏لاول‏ ‏مرة‏ ‏يتذاكر
ايه‏ ‏رايك‏ ‏اخلص‏ ‏كل‏ ‏الجديد‏ ‏الاول‏ ‏وبعدين‏ ‏اراجع‏ ‏بالاربع‏ ‏فصول‏ ‏فى‏ ‏اليوم
انت‏ ‏‏تركت‏ ‏الدروس‏ ‏؟
انا‏ ‏عايزه‏ ‏اعمل‏ ‏كده
بقولك‏ ‏كل‏ ‏ما‏ ‏تدخل
‏ ‏المنتدى‏ ‏اكتب‏ ‏كلام‏ ‏من‏ ‏النوع‏ ‏ال‏ ‏انت‏ ‏كتبته‏ ‏ده
قول‏ ‏معتش‏ ‏وقت‏ ‏اعملوا‏ ‏ا‏ل‏ ‏عليكوا‏ ‏بقى‏ ‏اخلصوا‏ ‏

الله يخليكي ويحققلك اللي تتمنيه
ابداي بالجديد بس خلي بالك وانا براجع بيفوت عليا دروس مش فاكر انها اتشرحت لي اصلا بامسك الدرس ساعتين او ثلاثه بالكتير بشويه فواصل راحه بينهم بيخلص الدرس يعني المفروص اربع فصول دي جديد او قديم مش فارقه اصل تقريبا معظمنا ناسي معظم المنهج ،تمسكي جزئيه وتحلي عليها واهم حاجه الحللللللللللللل والله الحل اللي بيثبت الدرس ، وحاولي تفضلي تذاكري الساعه متواصله وبيعدين راحه 5 دقائق من غير ما تخرجي برا غرفه المذاكرة علشان لو خرجتي مش هترجعي ،ولو تعرفي تشتري ورق طابعه يبقي احسن بكتييير ، تمسكي الدرس وتقولي يا انا يا انت وتحلي عليه وتدخلي على اللي بعدة من مادة تانيه
والدرس اللي مش تسيبيه يكون بيراجع جزئيات تمشي وراة فصل بفصل
وخلي بالك مش تفتكري اني وانا بذاكر كاني بالعب ولا فرحان لا والله في دروس بتطلع عيني بذاكرها وانا مش قادر اصلا بس عامل تحدي مع نفسي اني اخلصه واحل تمارينه ولو هموت وبعدين اما الحمد لله اخلصه اذاكر رياضه افتح بيها دماغي يعني كله بيتعب وصدقيني هتفرحي جدا وثقتك هترجع لما تخلصيه وتحلي تمارينه وتمارين الثانويه العامه عليه لو تقدري

DODICONO 07-04-2015 02:56 PM

حد يعرف كتاب انجليزي مراجعه تكون اسئلته صعبه يعني منقي الصعب ، ،

مادوكا 07-04-2015 07:20 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة DODICONO (المشاركة 6151397)
حد يعرف كتاب انجليزي مراجعه تكون اسئلته صعبه يعني منقي الصعب ، ،

لو ع الاسئلة الصعبة وكدة يعني فكتاب
top students وsenior
اسئلتهم صعبة زي ماانت عايز

اما المراجعة عموما فكتاب the best جميل

وبردو ركز ع اسئلة work book

وبالتوفيق باذن الله

DODICONO 07-04-2015 08:07 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مادوكا (المشاركة 6151522)
لو ع الاسئلة الصعبة وكدة يعني فكتاب
top students وsenior
اسئلتهم صعبة زي ماانت عايز

اما المراجعة عموما فكتاب the best جميل

وبردو ركز ع اسئلة work book

وبالتوفيق باذن الله

شكرااااااا ليكي ، خلاص هجيب senior واحل الورك بوك

*Sara Ahmed* 08-04-2015 05:53 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dodicono (المشاركة 6151394)
الله يخليكي ويحققلك اللي تتمنيه
ابداي بالجديد بس خلي بالك وانا براجع بيفوت عليا دروس مش فاكر انها اتشرحت لي اصلا بامسك الدرس ساعتين او ثلاثه بالكتير بشويه فواصل راحه بينهم بيخلص الدرس يعني المفروص اربع فصول دي جديد او قديم مش فارقه اصل تقريبا معظمنا ناسي معظم المنهج ،تمسكي جزئيه وتحلي عليها واهم حاجه الحللللللللللللل والله الحل اللي بيثبت الدرس ، وحاولي تفضلي تذاكري الساعه متواصله وبيعدين راحه 5 دقائق من غير ما تخرجي برا غرفه المذاكرة علشان لو خرجتي مش هترجعي ،ولو تعرفي تشتري ورق طابعه يبقي احسن بكتييير ، تمسكي الدرس وتقولي يا انا يا انت وتحلي عليه وتدخلي على اللي بعدة من مادة تانيه
والدرس اللي مش تسيبيه يكون بيراجع جزئيات تمشي وراة فصل بفصل
وخلي بالك مش تفتكري اني وانا بذاكر كاني بالعب ولا فرحان لا والله في دروس بتطلع عيني بذاكرها وانا مش قادر اصلا بس عامل تحدي مع نفسي اني اخلصه واحل تمارينه ولو هموت وبعدين اما الحمد لله اخلصه اذاكر رياضه افتح بيها دماغي يعني كله بيتعب وصدقيني هتفرحي جدا وثقتك هترجع لما تخلصيه وتحلي تمارينه وتمارين الثانويه العامه عليه لو تقدري

بجد‏ ‏رائع‏ ‏ربنا‏ ‏يوفقك‏ ‏ويحققلك‏ ‏امانيك
عارف‏ ‏انت‏ ‏لما‏ ‏تبقى‏ ‏عندك‏ ‏خمول‏ ‏وتلاقى‏ ‏حد‏ ‏فى‏ ‏نفس‏ ‏ظروفك‏ ‏بيقولك‏ ‏انا‏ ‏بعمل‏ ‏كذا‏ ‏وكذا‏ ‏وانت‏ ‏اتصرف‏ ‏زيى‏ ‏بجد‏ ‏بتفرق‏ ‏جامد
يكفينى‏ ‏من‏ ‏كلامك‏ ‏انه‏ ‏خلى‏ ‏عندى‏ ‏اصرار‏ ‏وتحدى
ان‏ ‏شاء‏ ‏الله‏ ‏يوم‏ ‏النتيجة‏ ‏هدخل‏ ‏ع‏ ‏الموقع‏ ‏ده‏ ‏يوم‏ ‏ما‏ ‏جيب‏ ‏طب‏ ‏يعنى‏ ‏وباذن‏ ‏الله‏ ‏هلاقيك‏ ‏بتقولنا‏ ‏باركولى
ربنا‏ ‏معانا‏ ‏كلنا
يلا‏ ‏بقى‏‏ ‏شدوا‏ ‏حيلكوا‏ ‏

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 02:42 PM.