بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   حجرة معلمي المرحلة الابتدائية (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=840)
-   -   صوت هل منهج علوم الصف الرابع مناسب للمستوى العمرى للتلاميذ (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=84590)

لبيد 24-01-2009 12:27 AM

المهج طويل جدا جدا وصعب على بعض الاولاد وجميع المدارس وانا عاوزه اعرف الترم الثانى

محمد عباس 011 24-01-2009 12:45 AM

لا منهج العلوم ولا الحساب ولا اللغة العربية ولا الدراسات ولا توزيع المنهج مناسب لطفل عمره 9سنوات والمسئول عن ذلك ليس تربويا والمنهج عموما مدمر للضعاف وصعب للمتفوقين ولا يراعى الفروق الفردية
:giljotiiniug3::abdoog8::049gc0::049gc0:

yahia_eldeeb 29-01-2009 02:46 AM

مفيش جديد زى الترم الاول صعب وطويل والطلاب مش هيفهمو حاجة ويبقى كده احنا طورنا التعليم

mohamed khairy2000 10-02-2009 02:06 AM

السلام عليكم
اولا الرد على الاستاذ اللى بيقول ان المدرس المتعاقد يلهث على حصه او عقد اوكما قال
ثانيا بخصوص المنهج فى اشياء كثيره لابد ان ندركها اولا غير مترابط - ثانيا ليس له اى اساسيات عند الاولاد - ثالثا عدم ترتيب الدروس به مثلا كيف لى ان اشرح الفلزات واللافلزات والتلميذ لايعرف اى شئ عن العناصر وغيره وغيره وغيره فى النهايه نتمنى من الله ان يوفق ولاه امورنا الى مايحبه ويرضاه ويعفو عنا ويصلح شئننا
اخوكم محمد

الفتاة المسلمة 26-03-2009 06:07 AM

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

بصراحه أناصعقت لما شفت منهج إبنتى فى الصف الرابع حتى أخوتها كانوا غير مصدقين

ولا الرياضه بنتى فى الأعداديه بتقول أنا معرفش الأحتمالات ولاالأحصاء كيف يضعونها للصف الرابع

فحسبنا الله ونعم الوكيل

الأستاذ حمدي 13-06-2009 08:46 PM

جزاك الله خيراً أخي سلوم على طرح مثل هذا الموضوع الرائع ..

بصراحة ليس منهج العلوم فحسب بل جميع المناهج الجديدة لا تتناسب مع قدرات المعلمين أنفسهم فما بالك بالتلاميذ !

الله المستعان ..

Hisham_physics 22-06-2009 11:57 PM

منهج العلوم شديد التعقيد على الطلبة فهو يشمل كثير من دروس المراحل التي تليه (خامسة - سادسة - أولى إعدادي و ثانية إعدادي - و أولى ثانوي فيزياء )
أنا كمدرس علوم و كيمياء كانت أصعب حصه عليا هي حصة سنة رابعة اللي كنت بدخلها و أنا خايف
مش لأني مش فاهم المعلومات لأني خايف إني معرفش أوصلها للطلبة
كنت بتكلم معاهم كإني بتكلم مع حضانة و بردة نسبة الفهم كانت تقتصر على الطلبة المتفوقين اللي كانوا بيفهموا بمعاناه أما المتوسطين و الضعاف فكانوا مبيفهمهوش نهائياً

و في نهاية التعليق أحب أشكر المسئولين عن التعليم و أطلب أغنية (ست الحبايب يا حناناً إنت)

ملك مدحت 04-08-2009 03:02 AM

مشكله المنهج انه كبير جدا جدا ومعلوماته كثيرة ومتنوعه لايصلح لتلميذ بالصف الرابع اول مره يتعامل مع مادة العلوم كمادة مستقلة لها درجات

zainb 06-08-2009 12:35 AM

المنهج غير مناسب بكل المقاييس وهذا بصفتى معلمة علوم متخصصة وام لطفل فى هذة المرحلةوللة الحمد هو ممتاز ومع ذلك لا يستوعب عقلة كل هذا الحشو مع الاخذ فى الاعتبار مدرس المدرسة الغير قادر على شرح هذا الحشو لعدم فهمة الكامل لة فحسبى اللة

ام مريم ومحمد 07-10-2009 02:19 PM

لالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالا لالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالا لالالالالالالالالالالا

غير مناسب ابدااااااااا

نتمنى التعديل وخاصة انهم اول سنة ياخدو ا علوم

محمد حربى 08-10-2009 11:38 AM

المنهج غير مناسب على الاطلاق
وحسبى اللة ونعم الوكيل

زائر غير مسجل 08-12-2009 11:37 AM

البحر الاحمر

ا المنهج للصف الرابع غير مناسب لسن طفل 9 سنوات

عبدالله العراقي 04-01-2010 02:23 PM

؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

هانم السيد 17-01-2010 10:27 AM

ياجماعة أنا أختى فى4 إبتدائى وكرهت المذاكرة بسبب الدراسات والعلوم و الرياضة بصراحة أنا مش عارفة حاجة فى المنهج بتاعها
ولما بتسألنى فى حاجة بتهرب منها لأنى أكبر منها (2 ع) بتقولى انتى أكبر منى ومش عارفة أمال أنا أعمل إيه

الاستاذ مدحت 29-07-2010 05:32 PM

مدرس مجال زراعي

يقوم بتدريس مادة العلوم لولدي يا ناس ارحمونا
لبست ثوب الرجا والناس قد رقدوا ...وقمت أشكو إلى مولاي مـا أجـد

وقلت يا عُدتي فـي كـل نائبـة ... ومن عليه لكشف الضـر أعتمـد

أشكو إليك أمـورًا أنـت تعلمهـا ... مالي على حملها صبرٌ ولا جلـدُ

وقد مددت يـدي بالـذل مبتهـلاً ... إليك يا خير من مُـدتْ إليـه يـد

فـلا تردَّنَّهـا يـا رب خائـبـةً ... فبحر جودك يروي كل مـا يـردُ

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 05:53 AM.